• Brumma

    Barnhelg och jag undrar hur pappan tänkte nu.

    Anonym (usch) skrev 2016-02-09 21:51:03 följande:

    Hoppas han kastar ut dig när du är så egoistisk.....!!


    Bonusmamman skall alltså vara mer förälder än föräldern?

    Bonusmamman har mer ansvar än föräldern?

    Hur tänkte du där?
  • Brumma
    Anonym (Pippi) skrev 2016-02-10 13:15:14 följande:

    Mer ansvar ? Det är en dag


    TS har ju andra planer som var inplanerade sedan tidigare.

    Varför är det självklart att en bonusförälder skall ställa in sina planer för att föräldern inte klarar av sitt föräldraansvar?
  • Brumma
    Anonym (Pippi) skrev 2016-02-10 13:03:38 följande:

    Ja jag tolkar det så för i min värld hjälps man åt o inget barn är ditt eller mitt om man lever ihop .


    Även om man har gemensamma barn så är det inte ok att slita i att den ena parten har planer sedan länge och förvänta sig att dessa planer ställs in för att man inte tar sitt ansvar.

    Om jag (eller min man) i god tid meddelar att vi kommer vara borta en helg så är det föräldern som INTE hade ngt inplanerat att fixa om det skulle dyka upp ngt.

    Att hjälpas åt är inte detsamma som att vara l8vegen och även ta den andres ansvar.
  • Brumma
    Anonym (Pippi) skrev 2016-02-10 13:41:54 följande:

    Nu är det ju knappast så att detta jobb kom plötsligt utan ts har nog vetat om att han har jour denna helgen sen innan .


    Då kanske pappan kunde besvärat sig med att planera efter det.

    Än en gång - varför skall bonusföräldern ha ett större ansvar än föräldern?

    Om TS kan planera i förväg måste det väl även ligga på föräldern? I ännu högre grad?
  • Brumma
    Anonym (Pippi) skrev 2016-02-10 14:02:04 följande:

    Planera bort jobb menar du ?


    Planera in ngn som kan ta barnen om han måste jobba.

    För det handlar ju inte bara om några timmar på natten utan hela dagen sedan också.

    Har man barn ligger det liksom lite både i ens ansvar och intresse att se till att ngn kan vara med d3l om man arbetar..
  • Brumma
    Anonym (Morsa) skrev 2016-02-10 19:19:49 följande:

    Ok. Själv avvaktar jag Ts svar och struntar i att gissa. :) Många kvinnor jobbar inte alls och heltid är det inte många procent som arbetar.


    Oj. Vilka otroliga fördomar du har..

    Känner ngn som inte arbetat pga långtidssjukskrivning. Känner en som arbetar 90%. Känner flera som arbetar över 40 timmar i veckan dock..

    Var har du fått dessa fördomarna ifrån och vad har du för undersökningar för att styrka dina 50talsåsikter?
  • Brumma
    Anonym (Morsa) skrev 2016-02-10 21:32:27 följande:

    Tyvärr 2000-talet. Kolla statistiken.


    Länka gärna till den statistiken. (Och jo, det ligger på den som kommer med att påstående att bidra med information, inte den som ifrågasätter).
  • Brumma
    Anonym (Morsa) skrev 2016-02-10 22:03:46 följande:

    No problem www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Allt-fler-mammor-jobbar-heltid/


    42% av alla kvinnor med småbarn jobbar heltid. Det är mkt långt ifrån det du påstod.

    42% är nämligen INTE samma sak som "inte många procent"...

    Sedan får man läsa sådana undersökningar liiite bättre än att bara gå på procenten.

    Deltid låg på 22% och resten är arbetslösa/arbetar inte alls pga sjukdom eller andra orsaker (tex föräldraledighet då undersökningen gäller småbarnsföräldrar )

    42% är alltså en ganska stor del av de kvinnor som underdökningen gäller som faktiskt arbetar. Statistiken gäller ju dessutom enbart småbarnsföräldrar och inte alla kvinnor som du försöker låta gällande.

    Det står även att 82% av alla barn har en mamma som arbetar. Hur stämmer det med ditt påstående att "många kvinnor arbetar inte"?

    Så nej.

    Det är ingen statistik som på något sätt bevisar att ditt påstående stämmer. Tvärtom faktiskt, vilket ju är lite roande med tanke på att du själv länkade till den :)
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-02-11 00:10:14 följande:

    Men nu när han inte verkade kunna se så tänker jag att det är lite bortom "han borde xxx". Frågan är hur det ska lösa praktiskt. Det verkar finnas tre personer som är inblandade i barnets liv: mamman,pappan och pappans sambo. Vissa här verkar tycka att om pappan inte kan så åligger det ts snarare än mamman att göra avkall på sitt. Vilket är helt sjukt. Barnfri helg eller inte, barnet är föräldrarnas ansvar och det är orimligt att ts är den som ska get vika när hon inte ens är förälder. Det är föräldrarna som ska lösa det: antingen skippar pappan jobbet eller så tag mamman sitt barn. Inga andra alternativ finns.


    Ja, det är föräldrarna som skall lösa det. Men det är pappan som har huvudansvaret och han som får fixa det. Inte genom att kräva att mamman är standard in. Han kan fråga men hon har all rätt i världen att säga nej.
  • Brumma
    Holma skrev 2016-02-11 08:00:24 följande:

    Tänk om mamman är bortrest o inte kan komma hem då ? Hon kanske oxå har planer om hon är barnfri ?

    Vad jag förstår har ju barnets pappa sagt att han ska ta barnet själv o att han måste jobba är ju inte säkert .

    Förstår inte riktigt hysterin i detta .

    Har dock inte orkar läsa alla kommentarer i denna tråd .

    Blir mest ledsen att ännu ett barn får bli lidande av att föräldrarna är skilda o har nya partners .


    Hur du får det till att barnet blir lidande för att föräldrarna har nya partners förstår jag inte riktigt.

    Det är väl ändå föräldrarnas ansvar att ta hand om sitt barn? I detta fall pappans eftersom han har huvudansvaret denna helg.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-02-11 08:35:56 följande:

    Varför vill man säga nej till att vara med sitt barn? För att hålla ett principiellt krig mot den andre föräldern eller för att man inte vill va med ditt barn? Ts har rätt att säga nej. Mamman bör väl inte göra det oavsett hur less hon är på snubben.


    Självklart har man rätt att säga nej.

    Av många olika orsaker - man kan ha planerat efter att vara barnfri. Är man inte barnfri så skaffar man barnvakt för att kunna vara det, men om man normalt har barnet vh så lägger man förmodligen in aktiviteter som inte är barnanpassade på de helgerna.

    Har inte ensamstående rätt att ha ett liv där de inland kan hitta på saker utan barnen? Precis som i kärnfamiljer (fast där skaffar msn barnvakt eller så tar den andra föräldern barnet).

    Eller så är man trött på att den andra föräldern konstant utnyttjar en. Drar "du är en dålig mamma/pappa om du inte tar barnet" tex.. Förväntat sig att den andra föräldern skall släppa allt för att man inte kan ta sitt ansvar..

    Vi har sagt nej. Vi tar gärna barnet extra om barnet vill. Men inte för att mamman inte själv tar ansvar för sitt liv och planerar. Om hon i god tid frågar är det en sak. Då tar vi såklart barnet om vi inte har ngt annat inplanerat. Men att FÖRVÄNTAT sig att man släpper allt - nope

    Mamman bör ingenting. PAPPAN däremot bör ta sitt ansvar.
  • Brumma
    Holma skrev 2016-02-11 15:08:57 följande:

    Jag menar hur kan man säga att det drabbar mamman , en vuxen människa som kan ta det , är ju 100 gånger värre att barnet inte får träffa sin pappa


    Det kan liksom drabba fler än en ;)

    Att det drabbar barnet hindrar ju inte att det drabbar mamman också.
  • Brumma
    Anonym (vghjk) skrev 2016-02-11 15:27:40 följande:

    *suck* Ja det gjorde hon. Hon ringde för att skälla ut mig för att jag klampade in och förstörde. Vissa människor har ingen impulskontroll och mamman som har ADHD har det def inte.


    Men det förstår du väl att som bonusmamma MÅSTE allt negativt du säger om mamman vara ren o skär lögn.

    ALLA vet att mammor som inte lever med pappan är helgon i vita kläder som aldrig skulle kunna göra något fel....
  • Brumma
    Anonym (vghjk) skrev 2016-02-11 18:09:30 följande:

    Åh, just det, glömde

    Kan iaf meddela att det är löst tack vare kontaktfamiljen. MEN pappan ringde faktiskt mamman först vilket gläder mig för det visar att han faktiskt insett att han måste ta konflikter med henne om de ska kunna fungera som föräldrar ihop utan att han blir överkörd.

    Vi bytte helt enkelt helg med kontaktfamiljen (mamman är fö skitarg på det trots att det inte påverkar henne ett dugg).

    Ang att det inte drabbar mamman för att hon har kontaktfamilj, jo, hon har en helg i månaden godkänt samt en natt i veckan. Vi har två helger per månad, mamman har en. Om inte pappan har umgänge får hon troligen ingen utökning av kontaktfamiljstid då de jobbar för att få bort dem helt så småningom.

    Tack alla som kommit med sakliga inlägg och argument, oavsett om de hållit med mig eller inte


    Vad skönt att det löst sig!

    Ha en härlig "egen" dag nu :)
  • Brumma
    Anonym (Morsa) skrev 2016-02-11 19:24:47 följande:

    Så hon är den som har kontaktfamilj och HAN bytte helg? Klart att hon flyger i taket.


    Om han tar barnet barnet när kontaktfamiljen skulle ha och kontaktfamiljen när pappa ska ha - vad är då skillnaden för mamman?

    Ingen av helgerna skulle hon haft barnet så hennes planering ändras inte alls.
  • Brumma
    Anonym (....) skrev 2016-02-12 02:15:11 följande:

    På vilket sätt drabbar det mamman om han blir av med jobbet? Enda det drabbar är din sambo och dej eftersom han inte kan ha så mycket umgänge med varken dig eller sin son om han ska jobba i Norge.

    För mamman bryts sig nog knappast om han inte har umgänge...


    Du kanske skulle läsa vad TS skriver.

    Mamman vill att pappan skall ha barnet. Helst ner. Hon vill nämligen ha helgerna fria. Mamman har barnet en helg i månaden. ..

    Så jo. Det kommer påverka henne.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-02-12 09:06:38 följande:

    Ts har bestämt sig för att mamman vill ha helgerna fria för att festa. Ts låter både svartsjuk och avundsjuk på mammans liv, kanske även lite bitter.....

    Det kan faktiskt vara så att mamman behöver jobba på helgerna då det är dyrt att vara ensamstående mamma och pappan verkar inte vara någon större hjälp på något sätt.

    Hon kommer med största sannolikhet att få utökat kontaktfamilj om pappan flyttar, detta då behovet av kontaktfamilj styr - inte mammans "vilja".

    Har själv haft kontaktfamilj ca en kväll varannan månad när mitt barn var ledigt. 


    Hur kommer det sig att människor som överhuvudtaget inte känner de människor TS beskriver tror sig känna dem bättre än TS själv?

    Jag vet väldigt väl vad min bonusdotters mamma gör på helgerna - varför skulle inte TS kunna göra det?

    Hur fungerar en människa som du som direkt väljer att kalla någon lögnare för att du inte tycker om vad de skriver? För att DU inte har den erfarenheten andra kanske har?

    Gör du även så i verkliga livet? Påstår att folk ljuger för att du inte varit med om saker själv?
Svar på tråden Barnhelg och jag undrar hur pappan tänkte nu.