• Anonym (Mamma My)

    Hur ska jag klara av jobbet med en dotter med Npf?

    Vet inte om jag lägger det här rätt nu.

    Min 14-åriga dotter fick i höstas en adhd-diagnos. Hon har mer problematik så hon utreds nu för autism/Asperger. Hon har problematik som gör att nån måste vara hemma tills hon kommit med bussen till skolan alternativt att vi kör henne till skolan. Sen är hon låst vid saker under dagen, att få kontakt med mig, hon får ångest om jag inte svarar m.m. Jag är föräldraledig just nu men ska snart börja jobba. Kommer gå ner i tid till 75% eftersom jag har den möjligheten. Men sen då? Jag är förskollärare och går på schema, det är knappast troligt att min chef accepterar att jag inte kan börja jobba förrän tidigast 8.15. Det känns bara hopplöst nu! Känns som om jag kommer få säga upp mig eller sjukskriva mig för att ta hand om dottern.

  • Svar på tråden Hur ska jag klara av jobbet med en dotter med Npf?
  • Anonym (Opp)
    Softisen skrev 2016-02-10 14:37:11 följande:
    Ja förlåt under 8 menade jag. Ang procenten, har de ändrat? Då jag kollade upp detta sist så kunde de inte neka på 25, 50 eller 75%. Dock 80, 60, 40 kunde de neka.
    Har alltid varit Max 25 % så länge jag haft barn o äldsta är nu 22
  • Anonym (.)

    Om hon följer med någon av er till jobbet och tar bussen därifrån då?

  • Anonym (Opp)
    Softisen skrev 2016-02-10 14:37:11 följande:
    Ja förlåt under 8 menade jag. Ang procenten, har de ändrat? Då jag kollade upp detta sist så kunde de inte neka på 25, 50 eller 75%. Dock 80, 60, 40 kunde de neka.
    Hur många har råd att gå ner mera även om man kunde ? Inkomsten faller ju ganska bra bara på 25%
  • Anonym (Mamma My)
    Anonym (LillaJag) skrev 2016-02-10 14:36:52 följande:

    Mornarna för min dotter fungerade inte heller förut. Det var tjat, gnäll, bråk och utbrott varje morgon. Hon var aldrig klar i tid och förstörde allas morgon. Hon saknar också tidsuppfattning. Till slut satte jag alarm på hennes telefon för ALLT hon ska göra på morgonen, från det att hon ska vakna tills det att hon ska ta på sig ytterkläderna. Nu funkar det kanon, hon vet precis vad hon ska göra och när. Hon är alltid klar i tid numera. Kanske kan vara ett tips att prova för din dotter? Gör ju inte att hon kommer iväg till skolan själv men ni kanske slipper mycket av utbrotten på morgonen? Och om hon får kontroll på allt så kanske hon så småningom kan ta bussen själv också.


    Vi har provat med schema och alarm men det fungerar inte. Hon låser sig och MÅSTE göra färdigt det hon håller på med. Sen måste hon ställa i ordning t.ex. Sitt smink igen efter att hon sminkat sig. Hon måste även gå på toa en gång till innan hon går ut till bussen, tvätta händerna noga och borsta håret igen. Det är tvångstankar som hon måste göra. Finns ännu mera måsten i hennes värld. Det är för stort för oss att hantera och kunna hjälpa henne med, vi behöver hjälp och vägledning i hur vi ska göra. Man det får vi på hab och dit är det kö tyvärr.
  • Anonym (Mamma My)
    Anonym (.) skrev 2016-02-10 14:44:45 följande:

    Om hon följer med någon av er till jobbet och tar bussen därifrån då?


    I dagsläget skulle det inte fungera. Hon skulle inte kliva på bussen där själv. Hon har kommit så långt att hon kliver på bussen hemifrån till skolan och från skolan och hem. I övrigt vägrar hon buss.
  • Anonym (.)

    Hon kan inte åka till skolan när ni åker till jobbet, även om hon börjar senare? Om ni snackar med lärarna kanske hon kan få sitta i ett lärarrum eller dyl. och pyssla med något.

  • Anonym (Mamma My)
    Anonym (.) skrev 2016-02-10 15:43:53 följande:

    Hon kan inte åka till skolan när ni åker till jobbet, även om hon börjar senare? Om ni snackar med lärarna kanske hon kan få sitta i ett lärarrum eller dyl. och pyssla med något.


    Hon skulle aldrig bli färdig för att åka iväg tidigare. I dagsläget går hon upp 5.45-06.00 och hon ska vara färdigt 07.25 för att gå ut till bussen. Hon får stressa, tappar bort sig, har ingen koll på hur länge hon kan göra en sak etc. Den här veckan har hon inte hunnit en enda dag. Hon har stått och tagit på sig skorna när bussen kommit (vi har hållplatsen utanför huset).

    Vi har gått igenom så många olika tänkbara lösningar men det slutar alltid med platt fall.
  • Anonym (taxi)

    Har barn med AS och var ensamstående. Man kan få rätt till skolskjuts/taxi. Är de tjuriga på kommunen kan man åtminstone få resan en väg (vilket ju kan vara bra för er på morgonen). Sen har man rätt att ansöka om vårdbidrag. Hel, halv eller fjärdedel. (8 000 kr för hel per månad). Med dessa pengar så kan man gå ned i arbetstid.

    Problemet som jag ser det är då isf om hon ringer dig ofta varje dag så du måste gå ifrån. Det kan ställa till det med arbetsgivaren.

    Men iom att hon ju ändå är 14 år så kan det kanske gå att få henne att spara ringningarna till vissa tider då det kanske passar bättre att ringa.

  • Fröken Apelsin
    Anonym (Opp) skrev 2016-02-10 12:47:47 följande:

    Fritids kan man få i detta läget


    Det finns väl inget fritids för 14- åringar.
  • Anonym (Opp)
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-10 15:59:17 följande:
    Det finns väl inget fritids för 14- åringar.
    Man kan få förlängd plats om det finns behov
Svar på tråden Hur ska jag klara av jobbet med en dotter med Npf?