• Anonym (Val)

    Mår dåligt pga jobb

    När jag började på jobbet var jag bara en vanlig arbetare, nu under tidens gång har ansvar lagts på mig. Har lite av chef. Alltsedan detta tänker jag på jobbet hemma, drömmer om det, första jag tänker när jag vaknar osv.

    Mycket prat om andra får man höra genom andra. Sånt jag inte vill veta innan ens personen det gäller fått veta. Får mail/sms som ifrågasätter sånt som är eller hänt trots att svaren/anledningarna är uppenbara.

    Min ångest har börjat visa sig mer och oftare. Sitter och känner hur pulsen ökar, andningen och man blir yrslig.

    Har deltid men jobbar mer. Blivit erbjuden heltid OM jag är lillchef. Behöver verkligen inkomsten för går på knäna. Samtidigt mår jag inget bra och vill helst bara vara vanlig arbetare. Hur göra? Gå på knä och lindra tankarna och ångesten eller kör på och står ut med ångesten, genomleva och blunda för den?

  • Svar på tråden Mår dåligt pga jobb
  • Anonym (Oj)

    Jag kände som du och blev allvarligt sjuk... Om du går tillbaka till vanlig arbetare lär du väl behålla lite av din nya lön? Hur länge har du jobbat? Du behöver kanske mer tid?

  • Anonym (Val)
    Anonym (Oj) skrev 2016-02-11 11:49:24 följande:

    Jag kände som du och blev allvarligt sjuk... Om du går tillbaka till vanlig arbetare lär du väl behålla lite av din nya lön? Hur länge har du jobbat? Du behöver kanske mer tid?


    Var på samma ställe för ett par år sedan, slutade pga det blev för mycket. Har testat medicin och samtal senaste året pga depression och ångest. Känts bättre. Nu återkom jag till detta jobb och skulle inte ha ansvar. Men med tiden har jag fått ansvar och nu känner jag att ångesten börjar återvända. Idag är en dålig dag. Ska strax till jobb och känner paniken växa, hur jag skulle vilja gråta men försöker hålla tillbaka. Gällande lönen har jag samma nu som vanlig arbetare.
  • Anonym (lisa)

    Du är något av en informell chef på jobbet låter det som. Varför har det blivit så? Är er formella chef dålig? Eller saknar ni chef?

    Någon tenderar att bli informell chef på jobbet om det är så att det saknas ett bra och tydligt ledarskap på arbetsplatsen. Ta det som en komplimang. Du har blivit det eftersom du har naturliga ledaregenskaper.

    Varför vill du inte bli chef?

  • Anonym (Val)
    Anonym (lisa) skrev 2016-02-11 12:12:34 följande:

    Du är något av en informell chef på jobbet låter det som. Varför har det blivit så? Är er formella chef dålig? Eller saknar ni chef?

    Någon tenderar att bli informell chef på jobbet om det är så att det saknas ett bra och tydligt ledarskap på arbetsplatsen. Ta det som en komplimang. Du har blivit det eftersom du har naturliga ledaregenskaper.

    Varför vill du inte bli chef?


    Har aldrig haft tanken på att bli eller vara chef. Blev dock det förra gången på samma jobb- blev för mycket, 240 Tim/ mån osv. Slutade och när jag nu återkom ville jag inte ha något ansvar, men nu har jag det igen. Vill inte hamna i 'enbart jobb i huvudet hela tiden' igen.

    Tack, och utan att låta mallig så vet jag att mitt arbetande jag är bra på många sätt. Och jag valde att säga ja till heltiden med ansvar, får stå ut och försöka koppla bort jobbet när man lämnat byggnaden men det är inte enkelt. Vissa dagar är jobbigare än andra. :)
  • Anonym (lisa)
    Anonym (Val) skrev 2016-02-12 18:06:25 följande:

    Har aldrig haft tanken på att bli eller vara chef. Blev dock det förra gången på samma jobb- blev för mycket, 240 Tim/ mån osv. Slutade och när jag nu återkom ville jag inte ha något ansvar, men nu har jag det igen. Vill inte hamna i 'enbart jobb i huvudet hela tiden' igen.

    Tack, och utan att låta mallig så vet jag att mitt arbetande jag är bra på många sätt. Och jag valde att säga ja till heltiden med ansvar, får stå ut och försöka koppla bort jobbet när man lämnat byggnaden men det är inte enkelt. Vissa dagar är jobbigare än andra. :)


    Varför inte se det som en utmaning och göra någonting bra utav det. Du är efterfrågad och kan använda det till din fördel. Se till att förhandla dig till en bra lön och bra villkor (ta hjälp av facket) som du kan tänka dig jobba med. När du sedan är chef kan du ju påverka arbetsmiljön till det bättre. Och skaffa dig bra verktyg att hantera stress. Det kan ju bli hur bra som helst :)
  • Anonym (M)

    Min kompis hade likande problem... Och valde då att gå tillbaka till golvet så att säga och hon ångrar sig inte.... Ett jobb är inte värt att må dåligt över

  • sportpappa

    Personligen så hade jag nog tagit chefsjobbet, men min syn på arbete är sån att jag kan släppa det när jag går hem. Arbete är bara arbete. Jag arbetar för att kunna leva och ha det gött. Sen vill jag så klart ha ett givande och utvecklande arbete, men jag är inte en slav. Jag gör allt för att ha det så gött som möjligt när jag jobbar och jobbar bara med det jag tycker är kul. Resten lägger jag ut på andra. Ibland får jag ta tag i saker som inte är så roliga, men det är när de jag delegerat till inte lyckas leverera tillräckligt bra. Som chef ska man jobba så lite som möjligt och ägna sin tid åt att delegera, planera och följa upp.

    Problemet med intellektuellt arbete är att det ofta är helt gränslöst och man kan inte lämna det vid dörren när man går hem på samma sätt som manuellt arbete. Det är lätt att man tar med sig datorn hem och sitter lite på kvällen och svarar på mail eller skriver på några dokument som bara måste bli klara.
    Där tänker man fel. När arbetstiden är slut så slutar man jobba. Om man har mer arbete än man hinner med på sina 40 timmar så är det fel någonstans. Antingen så är det för få personer eller så är deadlines satta för tight eller så försöker man göra mer arbete än man ska.

    Självklart finns det undantag och det kan komma arbetstoppar som kräver att man lägger in några extra timmar, men det ska verkligen vara i undantagsfall och ske några få gånger per år.

    Man måste sätta tydliga gränser så att i alla fall det mesta arbetet stannar på jobbet. Lämna datorn på jobbet. Mail och sms besvaras inte utanför arbetstid. Kolla inte ens mail eller sms på fritiden. Om det är akut så får de ringa. Finns det ens akuta händelser som du måste ta i tu med utanför arbetstid? Ha två mobiler så att du enkelt ser skillnad på vad som är jobb och vad som är privat. Om någon från jobbet ringer dig och det inte är akut så säg till dem att skicka ett mail så tar ni det nästa arbetsdag istället. Efter ett tag så bör de sluta ringa och skickar istället mail direkt.
    Om du har för mycket mail så minska inflödet. En sak som många chefer gör är att automatiskt filtrera bort alla mail där man bara är CC. De mailen är bara för upplysning. Om folk skickar onödiga mail så skriv tillbaka till dem att du inte är intresserad av såna mail.
    En teknik som några av mina vänner (som är chefer) använder är att helt ignorera mail. Om man vill dem något så får man ringa eller gå till dem. Jag rekommenderar själv inte den metoden, men om man inte har något vettigt system för att hantera sina mail så kan det bli aktuellt. Sätt ett autoreply som säger vad som gäller "Jag får för många mail så jag hinner inte läsa eller svara på dem. Vill du mig något VIKTIGT så ring eller kom till mitt kontor."

    Rapportera och debitera all tid som du lägger på arbete utanför din normala arbetstid. Om du förhandlat bort din övertidsersättning så får du ändå inte jobba hur mycket som helst. Se till att du rapporterar in all din tid i tidbanken så att du kan kompa ut då och då.
    Självklart ska man ha lön utifrån det arbete man gör. Om du gör mer än vad som står i din arbetsbeskrivning så ska din lön upp. Allt ska stå med i ditt anställningsavtal.

    Ägna dig åt aktiviteter på fritiden som gör att du inte har möjlighet att arbeta eller ens tänka på arbete. Träning är ett bra exempel på sån aktivitet. Annan föreningsaktivitet. Umgås med släkt och vänner. Boka in aktiviteter. Gör dig otillgänglig. Skaffa barn. Två barn och sen är alltid tid slut

  • Zarch

    Nej, undvik den tjänsten. "Lillchef", arbetsledare eller mellanchef är lika med slaskhink, spypåse eller mulltoa...speciellt om du är lite skör. Äg företaget eller knega ihop extratimmarna istället, det är värt det.

  • Anonym (Val)

    Tack för råd och stöd. Tänker man på lönen är den alldelles för låg med tanke på all tid och arbete som ingår. Sade ja igår men pratade med en vän nu ikväll. Och mitt mående är nog viktigare.

    Man får mail, sms, samtal under sin lediga tid. Dvs du får ingen chans att släppa jobbet. Mycket övertid och ofta slutar du inte den tid du skulle slutat. Komma och arbeta på din lediga dag osv. Det ställs orimliga och höga krav och utdelningen av allt du offrar är liten.

    Kommer ta samtal nästa vecka och säga tack men nej tack. Har min plan att gå utb. efter sommaren för att byta yrke helt. Får leva snålt men stressfri fram tills dess.

  • Anonym (lisa)
    Anonym (Val) skrev 2016-02-12 23:52:05 följande:

    Tack för råd och stöd. Tänker man på lönen är den alldelles för låg med tanke på all tid och arbete som ingår. Sade ja igår men pratade med en vän nu ikväll. Och mitt mående är nog viktigare.

    Man får mail, sms, samtal under sin lediga tid. Dvs du får ingen chans att släppa jobbet. Mycket övertid och ofta slutar du inte den tid du skulle slutat. Komma och arbeta på din lediga dag osv. Det ställs orimliga och höga krav och utdelningen av allt du offrar är liten.

    Kommer ta samtal nästa vecka och säga tack men nej tack. Har min plan att gå utb. efter sommaren för att byta yrke helt. Får leva snålt men stressfri fram tills dess.


    Men trots låg lön och mycket stress kan det vara värt att tacka ja. Det är ett ypperligt tillfälle att lära sig chefsjobbet och kan fungera som en avstamp till en bättre karriär. Det finns ju ingenting som säger att du måste bli långlivad på din nuvarande arbetsplats liksom.
Svar på tråden Mår dåligt pga jobb