Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

    Heltid hos en förälder, flytta

    Undrar om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa till här.

    Ett barn som är 11 år bor idag heltid hos en förälder, varannan helg hos den andra. Det har varit så ungefär ett år, innan dess bodde barnet varannan vecka.

    Nu vill barnet flytta och bo heltid hos den andra föräldern. Hen är medveten att det innebär skolbyte, men vill ändå flytta.

    Boende föräldern motsätter det och vill inte släppa barnet. Utan menar att barnet har skola och onödigt att byta när allt funkar så bra.
    Barnet har berättat att hen vill flytta men får ändå inte.

    Vad gör man i den situationen? Finns det något sätt, utöver att gå upp i tingsrätten och begära boendet, att hjälpa barnet här? Finns det någon annan väg än via tinget?

    Tack i förhand.

  • Svar på tråden Heltid hos en förälder, flytta
  • Anonym (undrar)

    Det är nog lite blandade anledningar till varför barnet vill flytta.

    Barnet längtar, men vågar inte riktigt säga vad hen känner inför boendeföräldern. Varannan helgs förälder har fler barn. Kanske en anledning till varför barnet  vill flytta.

    Frågan kvarstår, finns det någon annan väg att hjälpa barnet än via tinget?

  • Anonym (undrar)
    Anonym (F) skrev 2016-02-13 19:10:04 följande:

    Precis så var det för mig, fast jag var ett år äldre. Jag fick inte heller flytta för heltidsföräldern, och varannanhelgsföräldern ville inte att jag skulle utsättas för bråk mellan dem så jag fick aldrig flytta, men blev lovad att när jag fyllde 18 så skulle jag få välja själv var jag ville bo. Jag längtade tills jag blev 18 och äntligen skulle bli lyssnad på, men när jag väl blev så gammal var det för sent... Vid båda tillfällena kände jag mig otroligt kränkt och ignorerad.


    Det är så jag är orolig att detta barnet känner sig nu, kränkt och maktlös.
    Hen har sagt att "jag har ju inget val". Sorgligt.....umgängesföräldern stöttar så gott det går utan att förstora eller förminska problemet.
    I mina ögon är det fel att inte lyssna på och respektera  ett så pass stort barn. Men det är min åsikt,  "tinget" ser det säkert på ett annat sätt, men bryr dom sig verkligen om det unika barnet ......oftast inte utan man generaliserar.
    Sorgligt.....

    Tack F att du delar med dig!
    Vad menar du med att när du blev 18 år var det försent? Vilken relation har du till den förälder som satte stopp för din önskan idag? Var du arg? Vågade du visa vad du kände?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-14 09:01:07 följande:

    Varannan vecka är sämre än varannan helg. Man saknar fast punkt, kontinuitet, trygghet.

    Låt barnet flytta!


    Har du bott varannan vecka?
    Jag tenderar att hålla med dig. I vissa fall kan det nog fungera om föräldrarna har ett MYCKET gott samarbete, men oftast är det ju inte så. Detta fenomen med varannan vecka är mer för föräldrarna än för barnet..... i mina ögon.

    Det intressanta är att många av dessa "varannan veckas" barn nu börjar/är vuxna och berättar hur dom känt.


  • Anonym (undrar)
    Anonym (Titti) skrev 2016-02-14 09:46:03 följande:

    Jag är lärare på mellanstadiet och två gånger under mina år har jag varit med om barn som flyttat till den andra föräldern och därmed slutat på skolan. Båda gångerna var de dock tillbaka efter bara några månader. Första gången det hände pratade vi inget om det, men andra gången frågade jag innan varför hen ville byta (tänkte om det var något i skolan) och hen sa då att hen fick göra mer som hen ville hos den andre föräldern. När hen kom tillbaka sju månader senare sa hen att det varit mycket bråk med föräldern då det plötsligt var regler där också (chockerande! ) och då ville hen hellre tillbaka till första föräldern med sina kompisar i skolan och så. Har även hört av en kollega på lågstadiet att exakt samma sak hänt en gång i hennes klass. Samma argument och tillbaka efter några månader av samma anledning.


    Så kan det också gå! Viktigt att se och höra varför barnet vill flytta, så det inte blir för att det är "enklare" hos u. föräldern:)
  • Anonym (undrar)
    Anonym (F) skrev 2016-02-14 09:38:51 följande:
    När jag blev 18 hade varannanveckasföräldern redan skaffat ny partner och fått små barn med denne så vid det laget ville de inte att jag skulle flytta dit. Plus att eftersom jag träffat den föräldern och även släkten på den sidan så sällan så var vår relation så svag att det inte har gått att stärka den i efterhand efter att föräldern skaffade en "ny" familj. Däremot har jag en ganska bra relation till mina halvsyskon.

    Idag har jag istället en bättre relation till heltidsföräldern eftersom rollerna är ombytta nu - innan kände jag mig sviken av den föräldern och nu känner jag mig sviken och bortstött av den andra föräldern.

    Jag var arg och ledsen och tog mod till mig att säga vad jag tyckte men det vändes emot mig så att jag fick dåligt samvete för att heltidsföräldern fick mig att känna det som att jag valde bort denne.
    Så du blev sviken av BÅDA dina föräldrar! Känner med dig.
    I detta fallet finns det redan halvsyskon med i bilden, och hen är mer än välkommen att flytta till umgängesföräldern. Det är ingen nyhet utan varit så ett bra tag. Boendeföräldern är ovillig att lyssna till vare sig barnet eller den andre föräldern. Vi får se vart hela den här historien slutar......


  • Anonym (undrar)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-02-15 12:03:57 följande:

    Jag tycker att det beror på VARFÖR barnet vill flytta. Har barnet en bra orsak till det och förståelse för vad det innebär så tycker jag absolut att föräldrarna kan försöka komma överens om en lösning. Är det så att umgängesföräldern mutar och lockar barnet med orimliga saker gör boendeföräldern rätt i att säga nej. Det är även en känslig ålder där mycket händer.

    Kommer man inte överens så kan man antingen ta hjälp av familjerätten annars är det bara en stämning som gäller. Då man får stämma för boende.


    Umgängesföräldern tjatar inte eller trycker på, utan det är barnet självt som önskar så att få flytta. en flytt av umgängesförälder är omöjlig då det finns fler barn i bilden och ett fast jobb. Barnet har inte en "orsak" till flytt utöver att hen vill bo med umgängesförälder och syskon där.
    Frågan är om familjerätten egentligen kan göra något......sätter boendeföräldern stopp så sätter hen stopp.....så att säga. Sen kan ju det ge konsekvenser senare, då barnet blir tonåring och vidare vuxen.

    Umgängesförälder och barnet har en god kontakt via telefon. Boendeförälder har inte försökt stoppa kontakt mellan barnet och umgängesförälder. Men uppmuntrar heller inte till det.


Svar på tråden Heltid hos en förälder, flytta