Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

    Ansvar för en 9 åring?

    Jag förväntar mig att min nioåring kan ställa väckarklockan, komma upp ur sängen, välja kläder och klä sig på morgonen (men nån vuxen är alltid hemma tills han gått till skolan om det behövs lite hjälp med planeringen...). Att kunna göra i ordning och plocka undan frukost och mellis. Att hålla efter på sitt eget rum, tömma sin egen papperskorg, lägga sin tvätt i tvättkorgen. Packa sin gympapåse och få med sig läxor tillbaka till skolan.

    Städa gör vi alltid tillsammans hela familjen nån timme på helgen direkt efter frukost, då hjälps alla åt tills det är klart. Det tycker jag är skönare än att hålla efter olika ansvarsområden. Vi brukar också köra "plockrunda" precis före pyjamas/tandborstning för att få undan prylar och annat som ligger framme på vardagarna.

  • Carambolan
    Magdalena03 skrev 2016-02-12 16:32:15 följande:

    Höga krav på en nioåring tycker jag men fungerar det utan att barnet känner sig pressat är det ju bra. Barnet verkar väldigt självständigt, äter tom frukost själv?


    Det lät kanske hårdare än det är. Barnet är inte ensamt hemma på morgonen :) Vi har en sexåring också så nån av oss vuxna börjar alltid jobbet först efter att de gått iväg till skolan. Däremot väntar jag mig att nioåringen dukar fram frukosten de dagar han hinner först till köket, att han brer sina egna mackor etc. Jag vill inte stå och välja hans kläder eller tjata på honom att det är dags att klä på sig, men vi finns ju med i bakgrunden ändå.
Svar på tråden Ansvar för en 9 åring?