• LillaLoppi

    Vad tycker ni om namnet William?

    Nu får vi se om jag lyckas göra en omröstning som fungerar.

    Jag såg en omröstning om ett annat namn (med snarlika svarsalternativ) och tänkte då att jag ville göra en likadan.

    Så, shoot; vad tycker ni om namnet?

    Kommentera gärna om ni har tid, lust och ork.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet William?
  • Fru Ve
    LillaLoppi skrev 2016-02-16 16:21:31 följande:
    Så säger många, men ändå har min William alltid varit den enda med sitt namn på samtliga tre förskolor han gått på.
    Ja det kan säkert skilja sig mycket mellan olika skolor och områden. På mina barn fsk/skola finns flera William.
  • LillaLoppi
    Fru Ve skrev 2016-02-16 16:55:55 följande:

    Ja det kan säkert skilja sig mycket mellan olika skolor och områden. På mina barn fsk/skola finns flera William.


    Min son har avverkat tre förskolor då vi flyttat. Första förskolan låg i Vasastan i Sthlm, andra låg i Karlstad, Värmland och den tredje ligger i närheten av Örebro. But still; han har alltid varit den ende som hetat William.

    Även när vi är ute, så är det sällan vi hör namnet ropas. Wille hör man ibland, men det kan ju vara Wilhelm, Vilgot, Vilmer, osv.
  • SmallMamaBigBaby
    MrsHughes skrev 2016-02-14 10:42:33 följande:

    Fint på ett barn med anglosaxisk anknytning. Annars... Nja. Inget vidare.


    Hur ser man på barnet om det har anglosaxiskt påbrå då? - Rött hår, blek hy och fräknar?

    Antingen är ett namn fint, eller så är det inte fint.

    Ett namn kan inte bli fint eller fult beroende på vem det sitter på.

    Ett namn kan heller inte bli fult för att det förekommer ofta, alt. ytterst sällan. Namnet kan vara _vanligt_ för att det förekommer ofta, eller _ovanligt_ för att det förekommer mer sällan. Men ett namn kan inte vara _fult_ på grund av att det är vanligt eller ovanligt. Antingen är namnet fint, eller så är det inte det.

    Men, tillbaka till frågan; vad tycker ni om namnet William?

    Jag älskar namnet! Det är långt, mjukt, elegant och manligt. Det fungerar i Sverige, liksom internationellt. Dessutom tycker jag att det är väldigt vackert att se på namnet i text.

    Jag röstade på fint, men skulle gärna haft fler kategorier (jättefint, vackert, osv).
  • Wolt

    Malplacerat.

    William i Storbritannien, Australien osv, är väl ok. I Sverige är det lite efterblivet.

  • Fritidsmamman
    SmallMamaBigBaby skrev 2016-02-18 20:32:58 följande:
    Hur ser man på barnet om det har anglosaxiskt påbrå då? - Rött hår, blek hy och fräknar?

    Antingen är ett namn fint, eller så är det inte fint.

    Ett namn kan inte bli fint eller fult beroende på vem det sitter på.

    Ett namn kan heller inte bli fult för att det förekommer ofta, alt. ytterst sällan. Namnet kan vara _vanligt_ för att det förekommer ofta, eller _ovanligt_ för att det förekommer mer sällan. Men ett namn kan inte vara _fult_ på grund av att det är vanligt eller ovanligt. Antingen är namnet fint, eller så är det inte det.

    Men, tillbaka till frågan; vad tycker ni om namnet William?

    Jag älskar namnet! Det är långt, mjukt, elegant och manligt. Det fungerar i Sverige, liksom internationellt. Dessutom tycker jag att det är väldigt vackert att se på namnet i text.

    Jag röstade på fint, men skulle gärna haft fler kategorier (jättefint, vackert, osv).
  • Boll86

    Livar upp en gammal tråd här eftersom det fortfarande ligger i namntoppen och mitt barn fick detta namn 2015. Jag döpte även min svarta katt till ?Sotis? så jag måste nog erkänna att jag inte är någon stor anhängare av just originella namn.

    Men. Det jag gillar med William är att det är ett väldigt neutralt namn. Det har liksom ingen klasstillhörighet; både kungligheter och arbetargrabbar kan heta William. Det har ett mjukt uttal och passar både vuxna och barn. Kommer väl bli jobbigt om han har 5 kompisar som heter samma i framtiden men hittills känner vi ingen mer William. Det var för övrigt det enda namnet vi båda föräldrar var överens om. Jag var lite inne på Dorian pga älskar Oscar Wilde men det sågades och sonen heter istället Oscar i mellannamn.

    Williams pappa heter Erik och det är tydligen det vanligaste namnet på svenska män så, ja. Han har flera kompisar som också heter Erik men dom har smeknamn på varandra (oftast efternamnet).

  • sextiotalist
    Wolt skrev 2017-02-28 00:22:59 följande:

    Malplacerat.

    William i Storbritannien, Australien osv, är väl ok. I Sverige är det lite efterblivet.


    Ändå har namnet förekommit i snart 400 år i Sverige?

    till TS ett fint klassiskt namn som passar alla åldrar, i alla sammanhang.
  • Tomatmacka

    Medelklass. Skulle nog tillochmed kalla det öfre medelklass. Många tycker dock att det låter wt och på sin höjd arbetarklass men håller inte riktigt med där

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet William?