• Anonym (ts)

    Barn hemma vid sjukskrivning?

    Jag vet att man normalt sett inte får ha barn hemma när man är sjukskriven. Nu är det så att min sambo har fått ögoninflamation som gör att han inte kan sitta vid skärm mer än kortare stunder i taget. Eftersom han har ett skrivbordsarbete är han sjukskriven tills penicilinet hunnit verka. Utöver ögoninflammationen mår han rätt bra, lite hängig bara.

    Hela familjen har haft influensan och ett av barnen fick det ganska elakt vilket innebar inläggning med dropp under gårdagen. Hon mår bättre idag men om inget mirakulöst tillfrisknande sker kommer hon vara hemma minst 1 dag nästa vecka för att få tillbaka energin.

    Jag ska på kurs och kan inte vabba. Kan han ha barnet hemma? Ev vabba trots sjukskrivningen (vi har vabbintyg för 1v från sjukhuset)? Annars får vi be Mormor om hjälp men det känns löjligt att hon ska missa jobb när sambon ändå mår så bra.

  • Svar på tråden Barn hemma vid sjukskrivning?
  • Anonym (Men..)
    Vestra skrev 2016-02-12 22:49:46 följande:

    När det gäller förskolan så är det så att försäkringskassan har inga som helst regler gällande att barnen inte får vara hemma. Dom har riktlinjer att barnet bör gå på förskola efter den andre förälderns tider. Ja beroende på sjukdom. Men det finns ingen som helst regel.

    Däremot brukar de flesta förskolor trots att dom inte måste ta emot barnen när en förälder är sjukskriven. Men dom har rätt att neka barn på förskolan under en förälders sjukskrivning. 

    I ert fall hade jag tagit vab ts. Men vilket som går såklart bra. Ögoninflammation brukar ju inte hålla i sig så länge heller. Antibiotikan verkar ju ganska snabbt. Så förmodligen är din man pigg på måndag, men barnet ev sjukt. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
    Men pappan kan ju inte vabba eftersom han inte skulle arbetat? Då måste han byta "frånvaroanledning" hos arbetsgivaren också. För om han ändå skulle varit hemma på måndag så kan han inte vabba
  • Anonym (asa)
    Anonym (Men..) skrev 2016-02-12 23:10:05 följande:

    Men pappan kan ju inte vabba eftersom han inte skulle arbetat? Då måste han byta "frånvaroanledning" hos arbetsgivaren också. För om han ändå skulle varit hemma på måndag så kan han inte vabba


    Nej, det är sant. Eller inte utan att avbryta sin sjukskrivning först i alla fall. Däremot kan han vara sjukskriven med barnet hemma.
  • Vestra
    Anonym (Men..) skrev 2016-02-12 23:10:05 följande:
    Men pappan kan ju inte vabba eftersom han inte skulle arbetat? Då måste han byta "frånvaroanledning" hos arbetsgivaren också. För om han ändå skulle varit hemma på måndag så kan han inte vabba
    Nej, det är sant. Men vid en ögoninflammation där man fått antibiotika låter det konstigt att veta att man inte kan jobba på måndagen. 

    Jag är verkligen inget proffs på ögoninflammationer, men det brukar väl inte ta över 2 dygn EFTER att man fått antibiotika innan det blir bra.

    Ska även göra ett tillägg, barn över 3 har såklart laglig rätt till 15 timmar/veckan. Men resten är upp till förskolechefen att besluta om gällande barn på förskola vid sjukskrivning av förälder. 

    Men sedan förstår jag inte varför försäkringskassan skulle ha något med pappans ev sjukdagar att göra. Han är väl inte hemma i mer än 8 dagar för ögoninflammationen, vilket gör att dom inte är inkopplade öht gällande pappan. Utan bara för barnet, men där handlade det om vård av barn. Så egentligen är frågan obefogad. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (-)

    Första 14 dagarna ska arbetsgivaren (om man är anställd) stå för sjuklönen så FK är knappast inblandad om maken bara varit sjuk en vecka än så länge. Så det är upp till arbetsgivaren om denne har invändningar mot upplägget. Arbetsgivaren bryr sig troligen inte om han har ögoninfektion o inte kan jobba men barnet är hemma om de ens får veta? Han borde om ni hellre vill det, kunna vaba någon dag utan ny karens då det är samma sjukfall s a s. Självklart måste han meddela såväl arbetsgivare som FK om han tar vab.

  • Anonym (-)

    Nej FK jobbar i första hand enligt lagar, förordningar, riktlinjer o praxis.

    Blir så nyfiken. Tar du alltid/ofta upp frågan om patienten fått ok med FK att ha barnen hemma? Vill de ens det? Du skriver ju själv att de inte vill (tolkar jag). Alltså kommer dina patienter ens på tanken att "ja jag mår ju så pass psykiskt dåligt att jag har kontakt med psykiatrin så jag vill ha barnen hemma". Hur länge har dina patienter i regel varit sjukskrivna när denna fråga kommer upp? Har de jobb eller är de arbetslösa? Kontakt med psykiatrin brukar inte vara det första man får. Brukar vara väntetid, remiss mm o bara de sjukaste (om ens de) som får komma till er. Enligt min uppfattning alltså. Om man då ändå kan ta hand om små barn hela dagarna så är det väl klart (?) att det kan ifrågasättas hur dålig personen eg är. Vad är common sense i det läget enligt dig? Hur skulle det vara istället? Många frågor o av ren nyfikenhet som sagt. Menar inget illa.


    Anonym (Hej) skrev 2016-02-12 22:13:32 följande:

    Fk jobbar inte efter common sense. Jag har jobbat i psykiatrin länge och våra patienter får inte ha sina barn hemma när de är sjukskrivna. Inte ett enda fall jag kommit i kontakt med har det varit så. Nu är det oftast så att det är skönt att slippa ha det kravet på sig att ha barnen hemma, men fk är jättetydliga med att det inte är okej.


  • Anonym (Inte läst allt)

    Jag har inte läst alla svar.

    Men svaret på din fråga är JA! Han kan ha barnet hemma under sin egna sjukskrivning. Huvudsaken är att ni inte "plockar" ut lön/ersättning (vab, sjukpenning) dubbelt upp. Du kan alltså inte vabba och vara sjukskriven. FK kollar inte om eventuella barn har varit hemma om en person är sjukskriven en vecka tex, om personen ifråga skulle plocka ut VAB och sjukpenning för samma dag/period däremot så har personen fått för mycket ersättning och kommer att behöva betala tillbaka det ena. Eftersom båda ersättningar är istället för lön.

    Är det så att det är arbetsgivaren som betalar sjuklön, behåll barnet hemma, inget mer med det. Är det så att han har sjukpenning, och ha barnet hemma, inte några problem. Är det så att han istället ska vabba så måste han avbryta sin egen sjukskrivning oavsett om det är sjuklön från arbetsgivare eller sjukpenning från FK som han får.

    Är det så att det är sjukpenning och ev ersättning redan har betalats ut från FK för perioden (om

    Anmälan finns osv) så skulle jag rekomendera att inte vabba och avbryta sjukskrivningen eftersom han då skulle behöva betala tillbaka redan/pågående utbetald ersättning.

    Ett scenario är under en föräldraledighet tex, om

    mamman är hemma för att ta hand om barnet men blir sjuk, sjukskriven alltså, så har pappan rätt att ta ut föräldrapenning istället eftersom mamman inte längre är den som kan vårda barnet. Alla tre blir alltså hemma. Samma sak om både mamma och barn blir sjuk så kan pappa vabba förutsatt att mamman har meddelat att hon är sjukskriven och inte kan vårda barnet.

    Jag vet inte om du blev nåt klokare :P

  • Anonym (Hej)
    Anonym (-) skrev 2016-02-13 00:29:29 följande:

    Nej FK jobbar i första hand enligt lagar, förordningar, riktlinjer o praxis.

    Blir så nyfiken. Tar du alltid/ofta upp frågan om patienten fått ok med FK att ha barnen hemma? Vill de ens det? Du skriver ju själv att de inte vill (tolkar jag). Alltså kommer dina patienter ens på tanken att "ja jag mår ju så pass psykiskt dåligt att jag har kontakt med psykiatrin så jag vill ha barnen hemma". Hur länge har dina patienter i regel varit sjukskrivna när denna fråga kommer upp? Har de jobb eller är de arbetslösa? Kontakt med psykiatrin brukar inte vara det första man får. Brukar vara väntetid, remiss mm o bara de sjukaste (om ens de) som får komma till er. Enligt min uppfattning alltså. Om man då ändå kan ta hand om små barn hela dagarna så är det väl klart (?) att det kan ifrågasättas hur dålig personen eg är. Vad är common sense i det läget enligt dig? Hur skulle det vara istället? Många frågor o av ren nyfikenhet som sagt. Menar inget illa.


    Ja många frågor ska försöka svara. Vi har hög tillgänglighet till psykiatrin där jag bor. Inget remisstvång och tid inom en månad. Vi tar nog emot många som man i andra landsting inte tycker tillhör specislistpsykistrin.

    De flesta tar upp frågan i ett tidigt skede med mig. Men när du säger det så är det nog oftast de som har ett jobb som tar upp det. Arbetslösa är ju vana vid att vara hemma när barnen är på förskola. Arbetande människor jagas ofta av dåligt samvete över att ha barnen på förskola, särskilt om man psykiskt inte mår bra. De tänker nog ofta att de borde ha barnen hemma när de är sjukskrivna men känner att de inte riktigt orkar. Det brukar var en avlastning för dem när de får höra hur fk ställer sig.

    Själv tycker jag nog att det är en bra regel. Inte för enstaka dagar som tråden egentligen handlar om. Men är det en längre sjukskrivning som det är när fk blir inblandade är det rimligast för både barn och vuxen att barnen är på förskola. Den vuxne behöver ofta vila eller jobba med sin rehabilitering. Barnet behöver ha en "vanlig" uppväxt även om man har en förälder som är sjuk.
  • Anonym (Vabba)

    Min man har varit sjukskriven för tennisarmbåge, fick då inte ha vår ettåring hemma utan jag fick vabba.
    Ring FK ts så vet du säkert vad som gäller!

  • elmadumle

    Nu är yngsta barnet 15 men när han var liten och sjuk skulle pappan vabba en dag men han blev också sjuk så jag fick ta vab medans pappan var sjukskriven utan problem. 

  • Jennie med ie

    Inte så konstigt då att ta hand om en ettåring innebär mycket lyftande och bärande och fixande med båda armarna. Men att t ex vara sjukskriven från sitt byggnadsarbete p g a bruten stortå gör ofta inte det orimligt att ha en "normal" 5-åring hemma t ex.


    Anonym (Vabba) skrev 2016-02-13 13:19:00 följande:

    Min man har varit sjukskriven för tennisarmbåge, fick då inte ha vår ettåring hemma utan jag fick vabba.

    Ring FK ts så vet du säkert vad som gäller!


Svar på tråden Barn hemma vid sjukskrivning?