• Anonym (Ellinora)

    Våldtäkt

    Hej! Vi gör en lång historia kort!

    Min kompis har blivit drogad och våldtagen för några månader sen. Min make är kompis med den som våldtog min kompis. Han tror att min kompis ljuger om överfallet och är fortfarande vän med mannen.

    Jag äcklas av bara tanken att min make umgås med denna man! Jag skäms!

  • Svar på tråden Våldtäkt
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (Äckligt) skrev 2016-02-14 12:21:26 följande:
    Det spelar väl för bövelen ingen roll om det visats att vissa kvinnor ljuger. Hur är det relevant i den här tråden? Här diskuteras något som har hänt och jag kan inte se att trådstarten berör en frågeställning ifall det är så eller inte.

    Det är en person som lider och hamnat i ett dilemma. Som är i en svår sits. Visa lite hänsyn istället och diskutera det där någon annanstans istället för att kapa tråden med oväsentligheter. Lite vett har ni väl.
    Tråden handlar om hur TS ska förhålla sig till sin make vars vän ANKLAGAS för att ha våldtagit någon.

    TS har redan dömt denne vän och vet inte hur hon ska hantera sin man, som inte tycks lika pigg på att godtyckligt stämpla folk som inte fått anklagelserna prövade eller ens fått bemöta dem.

    Hur hade du själv reagerat om någon kommit och påstått att din son/dotter, mamma/pappa, eller någon annan som står dig nära är en mördare, tjuv eller våldtäktsman?

    Hade du blint och fullt ut litat på den som anklagar den som står dig nära, eller hade du i alla fall låtit den anklagade få ge sin syn på saken eller kanske till och med prövad i domstol?

    Jag tror att du ska vara försiktig med att använda ordet "vett" med tanke på att det verkar vara en bristvara hos dig...
  • Anton Chigurh
    Anonym (Äckligt) skrev 2016-02-14 12:13:22 följande:
    Vafan vad är det som är så svårt att fatta i inlägget ovan.

    Ts skriver "min kompis HAR blivit våldtagen" och "min man TROR att min kompis ljuger".

    Därefter skriver Ts att hen blir äcklad och skäms över mannen.

    Några oklarheter liksom ???

    Folk med sina äckliga föreställningar kan väl ta dem någon annanstans. Här diskuteras en händelse som HAR hänt. Inget annat. Och då tråden är i känsliga rummet betyder det att man ska via hänsyn till personen och stöd. Annars har man inget här att göra. Ta er usla kvinnosyn nån annanstans istället.
    Förvisso. Men det handlar om ett brott här, ett allvarligt brott som, ifall målsmannen fälls, kan rendera i....faktiskt ända upp till 10 (tio) års fängelse. Och notera då att det föregås av en domstolsförhandling. Alltså fastslående av "skyldig eller icke skyldig".

    Det är en jävligt allvarlig anklagelse det handlar om. Jag säger inte att det är osant vad TS skriver utan....här är ingen som de fakto är BEVISAD brottsling. Hade nu TS kommit på sin mans kompis mitt under våldtäkten. Då hade det varit en annan femma.

    Så ja. Det vimlar av oklarheter !!!

    Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ellinora) skrev 2016-02-13 09:42:35 följande:
    Hej! Vi gör en lång historia kort!
    Min kompis har blivit drogad och våldtagen för några månader sen. Min make är kompis med den som våldtog min kompis. Han tror att min kompis ljuger om överfallet och är fortfarande vän med mannen.

    Jag äcklas av bara tanken att min make umgås med denna man! Jag skäms!
    Ja skämmas skall du göra.
    Du sitter och _tar för givet_ att din kompis har rätt och din makes kompis ljuger.
    Du skall skämmas med för att du sitter och _tar för givet_ att din man umgås med en våldtäktsman.

    Både du och din man skall skämmas lika mycket då ni har exakt samma förutfattade meningar om varandras kompisar.
    M.a.o ni båda sitter och tar för givet att "varandras kompisar" ljuger, men den egna kompisen ljuger inte.
    Så du skall skämmas lika mycket som din man.

    Bara för att en kvinna säger att hon blivit våldtagen så betyder de inte i praktiken att hon verkligen blivit det och den som blir utpekad som förövare automatiskt ljuger när han förnekar.

    Jag säger så här. Till det är bevisat bortom orimligt tvivel, så är INGEN av kompisarna en lögnare.

    Jag tänker aldrig acceptera ett samhälle där man kan hävda "h*n rånade/våldtog/misshandlade/etc mig" och sedan så är den utpekade dömd och satt i fängelse.

    Den som pekar ut någon för ett brott skall också ha bevisbördan på att ett brott ägt rum med. Det är utredarna som oftast utreder och skall ta reda på om ett brott har ägt rum.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Arg) skrev 2016-02-14 02:22:19 följande:
    Vad är det för JÄVLA svar TS får egentligen??? Hon bad inte om en rättegång utan stöd i situationen.
    Blir äcklad av allas svar om våltäkten ens hänt eller inte!!!! Varför ifrågasätts det ens här?

    Jag jobbar på socialtjänsten och i mitt jobb får vi dagligen till oss information från barn som berättar att de blivit slagna. TÄNK om vi skulle börja ifrågasätta dem!? det är mycket ovanligt att barn ljuger om våld, lika ovanligt som kvinnor som hittar på att de blivit våldtagna.
    När man får till sig information så får man utgå från att det är sant. Det vi vet nu är att TS skriver att hennes vän blivit drogad och våldtagen av en man hon känner, nämligen en av hennes mans vänner.

    Vilka är ni som tar er rätten att börja ifrågasätta detta? Det var inte det som TS ens frågade efter.

    Till TS: förstår att det är en hemsk situation du är i. Stå på dig och stötta din vän så får väl du och din man försöka acceptera att ni ställer er olika i detta.
    Stå på dig! Kvinnor klarar sig bra utan folk som våldtar dem och dessutom klarar man sig bra utan att bli ifrågasatt om det nu skulle hända.
    Jag struntar högaktningsfullt i om du jobbar på socialtjänsten eller inte.

    Det är och förblir fel att utgå från att någon är förövare (våldtäktsman) bara för att en person pekar ut honom/henne som brottsling/förövare.

    Bara för att man inte automatiskt tar för givet att ett brott (våldtäkt) begått genom att h*n blev utpekad som förövare, betyder aldrig att man tycker att det är okey med våldtäkt per se.
    Vad får du det i från?

    Det betyder att du som person saknar förmågan till rationellt nyanserat tänkande. 
    Utan du tänker irrationellt och svartvitt och dömer andras svar på den basen (irrationellt och svartvitt) också och det är över tydligt.

    Jag trodde kravet var att man måste hantera rationellt nyanserat tänkande när man jobbade inom socialtjänsten. Men som sagt du bevisade mig motsatsen.

    Innan någon gapar på mig, och hur jag kan svara på detta sätt, så skall det tas med i beräkningen att jag själv offer för ett "försök till överfalls våldtäkt". Utredningen lades ned då jag inte kunde ge ett tillräckligt bra signalement på gärningsmannen. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ellinora)

    Jag har inget behov av att bevisa vad som hänt exakt. Mkt bevis jag ej kan nämna här då det pågår en polisutredning ännu.

  • Kjell2
    Anonym (Ellinora) skrev 2016-02-14 15:29:04 följande:

    Jag har inget behov av att bevisa vad som hänt exakt. Mkt bevis jag ej kan nämna här då det pågår en polisutredning ännu.


    Är han häktad?
  • Anonym (vidrigt)

    Förstår att det är en jobbig situation. Samtidigt är det inte konstigt att man står på sin kompis sida om han hävdar sin oskuld och din man inte har några bevis på att det hänt. Fokusera på att finnas där för din kompis och undvik ämnet med din man. 

    Denna tråd är ett utmärkt exempel på varför jag aldrig skulle anmäla en våldtäkt för övrigt. Människor är verkligen en vidrig art.

  • molly50

    Jag tror säkert att detta har hänt. Men jag tror att det kan bli svårt att bevisa om det inte finns några vittnen. Tyvärr!
    Det är nog svårt att fälla någon baserat på en anklagelse om ingen annan kan styrka anklagelsen.
    Finns det några DNA-bevis från läkaren eller så?
    Det skulle i så fall kunna fälla honom.
    Det vore ju fruktansvärt om han är skyldig och inte kan fällas.


    Mattias och Hannah.
  • Anonym (C, the feminist.)

    Ingen av er ska ta ställning,
    För ingen av er känner till sanningen, låt polisen göra brottsutredningen och ägna er istället åt att vara stöttande vänner.
    Du till din vän och din man till sin vän.
    Sen låter ni bli att sätta upp det mot varandra och er kärlek. 
    Om ni inte kan låta bli att låta det här svärta ner för er och sätta en kil i relationen mellan er, så ska ni båda backa ur, då är ni inte kompetenta att vara det stöd som båda dom h är behöver. 

Svar på tråden Våldtäkt