• Anonym (Tant)

    Hur pinsamma är selfies egentligen?

    Dagens i-landsproblem här!

    Jag är snart 40, och lite av en bakåtsträvare måste jag erkänna. Har ingen smarttelefon, vet knappast vad twitter och instagram är för något.

    Men facebook, det tycker jag är kul. Är relativt restiriktiv med vad jag publicerar och har mest riktiga vänner där, inga bekanta. Har ofta himlat med ögonen åt selfie-trenden och tyckt att det är för uppmärksamhetssökande tonåringar. Bara pinsamt.

    För ett par dar sen hade jag lyckats få till en i mitt tycke fånig stil på håret under mössan, och jag tog mitt livs första selfie med makens telefon. Jag såg så kul ut så jag satte ut det på fb, utan att tänka efter speciellt.

    Plötsligt tycker alla att jag är såååå snygg. Puss liksom! Och jag skäms. Tyckte själv jag såg lite kul ut, men efter alla kommentarer känner jag att jag mest uppfattas som uppmärksamhetskåt. Jag plutade inte med munnen eller nåt, utan ser väl rätt normal ut, utöver håret som typ står rakt upp.

    Ärligt, är det inte lite pinsamt med selfies? Känner mig lite bortgjord nu, och ångrar jag la upp den. Ska jag ta bort den?

  • Svar på tråden Hur pinsamma är selfies egentligen?
  • Anonym (jag)

    Tycker också det kan vara lite löjligt med selfies speciellt de där med putande läppar i speciella vinklar och 40 stycken som liknar varandra. Jag tar någon diskret selfie själv typ 2 ggr per år och jag tycker ändå att man kan lägga upp nån då och då för att bara uppdatera att å här ser jag ut nu. Tror ingen bryr sig om det om du inte spammar med selfies.

  • Anonym (Tant)
    Dr Nail skrev 2016-02-13 17:45:57 följande:

    Heh. Det är redan ute med facebook. Oavsett vad du gör där saknar relevans ;)


    Skönt att höra! Inte undra på att jag trivs så bra där då, jag brukar haka på nya trender när alla andra redan tröttnat för länge sen! :D
    Anonym (jag) skrev 2016-02-13 17:47:27 följande:

    Tycker också det kan vara lite löjligt med selfies speciellt de där med putande läppar i speciella vinklar och 40 stycken som liknar varandra. Jag tar någon diskret selfie själv typ 2 ggr per år och jag tycker ändå att man kan lägga upp nån då och då för att bara uppdatera att å här ser jag ut nu. Tror ingen bryr sig om det om du inte spammar med selfies.


    Så bra! Nu ska jag sluta överanalysera och skämmas. Det var nog bara det att reaktionen på min selfie var så annorlunda än mot mina andra foton. Just en massa hjärtan och puss och grejor. Wtf liksom?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Tant) skrev 2016-02-13 17:51:41 följande:
    Så bra! Nu ska jag sluta överanalysera och skämmas. Det var nog bara det att reaktionen på min selfie var så annorlunda än mot mina andra foton. Just en massa hjärtan och puss och grejor. Wtf liksom?
    Det är väl bara att ta till sig av komplimangerna man får även fast man inte la upp bilden för komplimangerna :D
  • Anonym (Tant)
    Anonym (jag) skrev 2016-02-13 18:00:41 följande:

    Det är väl bara att ta till sig av komplimangerna man får även fast man inte la upp bilden för komplimangerna :D


    Ja, jag är tydligen mycket snyggare än jag trodde. Borde nog sadla om till punkare, haha!
  • Sandra8978
    Anonym (Tant) skrev 2016-02-13 18:03:52 följande:
    Ja, jag är tydligen mycket snyggare än jag trodde. Borde nog sadla om till punkare, haha!
    En selfie då och då, absolut ingen fara utan kul.

    Mer än en selfie i månaden, och bilder på sig själv som bakgrund på mobilen
    = pinsamm narcissism som hör samman med tonåringar
  • Alexi

    Jag skulle aldrig ta en selfies, tycker det ser helt fånigt ut. Speciellt de som plutar med munnen!

  • lövet2

    Jag tog mitt livs första selfie i förrgår. Låg uttråkad med feber i soffan. Kunde inte somna men orkade inte göra något. Då kom jag på att min nya mobil faktiskt har kamera. Tog en febrig liggande selfie och upptäckte varför många står vid en spegel när de tar selfies. Det kom bara med från näsan och uppåt. Jag skickade den till mina döttrar ändå, och de tyckte jag varit jätteduktig. Men - det får nog räcka med den enda selfien. En gång är ingen gång, men två gånger är för fjortisar ...

  • Anonym (V)

    Herregud, blir så trött på alla som har en pinne i arslet som hävdar att det är töntigt och uppmärksamhetssökande med selfies! Fan, alla moderna människor gör det typ. Det är väl bra att man tycker att man är snygg?! Vi borde uppmuntra varandra att boosta våra ytliga egon med selfies!!

    OBS, menar inte dig nu ts!! Tycker du ska fortsätta ta lite selfies då och då, jag älskar att se selfies :)

  • foodforclouds

    Den positiva aspekten med selfies är att det är ett sätt att tycka om sig själv och våga ta plats. Som att säga att man är värd att synas .
    Att tycka om att få bekräftelse från andra människor är inte heller något märkligt, det får oss att känna oss sedda och omtyckta.
    När du tar en selfie är det också du som sitter på makten hur du vill att andra ska se dig, eller inte se dig om du tar dem bara för din egen skull och aldrig lägger upp dem till andras beskådan. Det kan vara fint att kunna titta på dem ibland och minnas hur man mådde just den där dagen, eller ifall man som du fick till håret på ett roligt sätt. De där småsakerna som ibland inte fångas på bild av andra.

    Håll fast vid den roliga biten i det och försök släppa idén om att det bara är bekräftelsesökande unga som gör det. Självporträtt är ju inget nytt dessutom, det är bara tekniken som gjort det enklare och lett till ett överflöd. Många konstnärer har målat självporträtt som anses som viktig konst och ofta är de otroligt intressanta att se på.

    Vad fasen! Fota på! Ha kul med det!

Svar på tråden Hur pinsamma är selfies egentligen?