• Eleonor01

    såå var det det där igen... (städning)

    Anonym (tjatkärringen) skrev 2016-02-14 09:28:16 följande:

    jag har inte mycket emot skräp (i den "rena" formen, tillexempel utspridda tidningar eller liknande) men har stora problem.med smuts (tillexempel leriga, grusiga golv, odiskade tallrikar mm)

    jag tjatar = han blir sur.

    jag tjatar inte = inget händer

    jag städar själv = då kan han bokstavligt skita ner 1 timme efter och släppa de. tycka att jag är tjatig som ber honom torka upp brödsmulor när jag PRECIS torkat.

    han kan ofta säga, när jag ber om städhjälp, att han ska hjälpa till. men ingenting händer = jag blir sur och får tjata igen. De gäller som sagt inte ens att säga något.

    känns som att vad jag än gör så är det skitigt. hans tolerans mot smuts är högre än min (jag är ingen pedant men rent kök & rent vardagsrumsbord + rena golv vill jag ha) han skiter i. inga barn (tack o lov) men 2 små katter.

    några få fångar hat han hjälpt. "hjälpt". då har han ex städat kylen, MEN ställt allt på diskbänken istället för att slänga de som var gammalt. (vem får ta de?) och om det står 4 glas på bordet tar han bara undan 2. sen tycker han att han ska ha nobelpris för att han visst hjälpt till. suck

    tips någon? har era karlar bättrat sig? jag är 24, han 27... bott ihop snart 6 år

    Han ser ett hem som.en plats där.man kommer hem och vilar. Jag med. Men jag kan inte slappna av om det är skitigt (en till uppgift som är på to do listan. Jag är dessutom den som kommer på alla middagar och handlat, han lagar mat)


    Du har tagit över hans mammas tidigare arbete. Han har antagligen aldrig fått lära sig! Suck samma som min man. När vi fick första barnet fick han en to do list. Då blev saker gjort! Sätt en lista på kylen å skriv upp ALLT du gör i hemmet under en dag å be han göra likadant så kanske han får ett annat perspektiv på saker. Annars yrka på särboskap. Palla leka mamma åt en vuxen
  • Eleonor01
    Anonym (tjatkärringen) skrev 2016-02-14 09:53:47 följande:
    Ellerhur! Jag hatar att vara hans mamma. Hon städade alltid åt hennes barn och inser nu hur dumt det var. ... hon har bett om ursäkt men de förändrar ju inte hans beteende... han skulle bli sur om jag gjorde en lista. För att då är de krav och han kan vara trött. Vem fan är inte trött? Brukar jag säga. Orkar inte svarar han....

    Han säger bara de jag vill höra - att han också ska bidra. Men nä. De är fan bara jag. Jag som kommer på aktiviteter, jag som städar... byter lakan, tvättar sängkläder (han tvättar dock sina egna kläder)

    Jag tänker såhär. Jag gör EN storstädning till (vi bor litet, tar väl 1-2h..) och sen låter jag de vara. Håller han inte efter får vi bli särbos? Frågade honom igår hur han trodde de skulle bli då. Ja då skulle jag gälla efter (säger inte de att han vill ha en städ kärring hemma? Att jag ska vara den?) Han tycker att eftersom att han skruva alla hyllor mm så är de mittjobb att städa. Ska kanske föreslå att ja kan städa - om jag bor hyresfritt (vi har 50/50)

    De är ju fan ett heltidsjobb att städa efter honom.
    Låt han bli sur! Han är vuxen till åldern iaf. Skriv upp ALLT du gör så får han se hur olika ni är. Detta kommer bara bli värre å sen går ni till slut i sär på allvar. Ta tag i det nu.

    Bortskämd unge agerar han som. Om hans mamma nu förstår vad hon gjort så be henne förklara för honom då??
  • Eleonor01
    Anonym (tjatkärringen) skrev 2016-02-14 10:45:42 följande:

    Kom att tänka på en grej, han kramas alltid när jag diskar, klämmer och har sig så det är en husfru han vill ha. Men jag har detta förslag; hur tror ni han reagerar? Hur skulle ni tolka detta? Ha i åtanke att sambon som tidigare nämnt är en sån som inte ser smuts

    Jag städar. 100% mot att du åtminstone håller efter dina kläder (inga kläder utspridda i badrum, sovrum, använd garderober eller tvättkorg, hall eller vardagsrum) och dejt 1 gång per månad och hyra på 1500. (Normalt inkl

    Försäkring är 3500) Då slipper du städa och jag slipper ha de stökigt. Jag får något för de jag gör som bör vara bådas ansvar men får det rent och du slipper städning och samtidigt tjat iom detta. Vi fortsätter på samma sätt som tidigare med matlagning och handling... (jag handlar, han lagar) vad tycker du?


    Nopp inga avtal. Vad gör du om du blir sjuk? Ligger på sjukhuset? Han är vuxen!! Om di är mammaledig i framtiden hur ska det avtalet då gå att följa?

    Nä han får ta ansvar! Han är inget att hänga i julgranen om han inte ändrar sitt beteende
Svar på tråden såå var det det där igen... (städning)