• Anonym (Tja)

    Hur många procent av Sveriges kvinnor är feminister?

    Carambolan skrev 2016-02-22 07:22:17 följande:

    Jag gissar att 90% skulle ställa upp på feminismens grundvärderingar om man istället frågade saker som tex "tycker du att kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete?", men att kanske bara 45% skulle kalla sig själva för feminister.


    Ja det tror jag också. Det flesta skulle nog inte vilja ha det som det var innan feminismen (lönediskriminering i lag, inga dagis, uppsägning av gravida mm mm), och få skulle vilja ha det som i patriarkala länder. Alla dessa kallar sig dock inte feminister. Gudrun Schyman har tyvärr kidnappat begreppet och gett det dåligt rykte.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Många?) skrev 2016-02-29 03:03:26 följande:
    Om man inte gillar könsroller fast samtidigt inte tycker att männen förtrycker kvinnorna då?
    Då är du feminist!
    Det är väldigt få män som förtrycker kvinnor. Däremot finns det strukturer i samhället som till största del gynnar män på kvinnors bekostnad. Könsrollerna är en del av detta.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (tyko brahe 3) skrev 2017-03-06 10:59:24 följande:

    Begreppet har blivit så urvattnat att man lika gärna kan fråga hur många procent av Sveriges kvinnor som är snälla eller hur många som tycker att rättvisa är bra.

    Ska du ha en ursäkt att vara inte vara feminist idag så måste du vara uttalat kvinnofientlig. Avskyr när det kommer fram någon och säger att "jamen, då ÄR du feminist!". Jag vill inte göra ett skit för jämställdheten i Sverige idag helt ärligt. Kvinnor män har alla möjligheter de kan få. Om människor inte utnyttjar de möjligheterna så är det liksom deras eget problem. Tjatat om normer och strukturer gör bara att människor tror att de har mindre möjligheter än vad de faktiskt har.


    Det finns ju undersökningar som visar att kvinnor får billigare och sämre mediciner, för samma åkomma. Är det OK enligt dig?

    Jag agerar inte praktiskt egentligen, men när det uppstår valsituationer väljer jag den som leder till mer jämställdhet om det är möjligt.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Många?) skrev 2017-03-06 14:09:03 följande:
    Okej. Ska göra det värre för dig, hehe: Jag är nästan bara engagerad i så kallade "mansfrågor", har någon enstaka gång av misstag dragit hela kvinnosläktet över en kam, tycker mantrat "alla män kan potentiellt våldta någon" är problematiskt, är skeptisk till om alla positioner i samhället kan kvoteras, har råkat "mansplaina" någon enstaka gång osv. Är jag fortfarande feminist? :)
    Du har missuppfattat. Det är inte "alla män kan potentiellt våldta någon"'. Det är "alla män är potentiella våldtäktsmän" och det är till största delen män som förfäktar den idén. När du går hem ensam från bussen sent på kvällen vet du inte om mannen som går bakom dig är våldtäktsman eller inte. Därför anser en del att kvinnor inte ska vara ute sent. Det är det man menar. Man kan se av domslut i svenska domstolar (samt höra och läsa kommentarer om våldtäktsfall) att kvinnor som tvärtemot INTE trott att den man hon följde med hem från krogen, eller den manlige kurskamrat hon bjöd hem på kaffe mm att de kritiserats. De "borde ha vetat". De "borde varit försiktiga, man vet ju inte vem som kan våldta en". Samhället och rättssystemet vill att kvinnor ska se alla män som potentiella våldtäktsmän. De lägger ansvaret på henne.

    Att kämpa för mäns rättigheter är ju inte fel. Om det är jämställdhet man kämpar för. Jag önskar att män kan ses som lika fullvärdiga föräldrar som kvinnor exempelvis och att killar som pluggar inte ska anses feminina och "bögiga" av sina killkompisar - så att de kan fortsätta plugga och få bra betyg.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Många?) skrev 2017-03-06 14:15:08 följande:
    Problemet är inte att det inte fokuseras på att synliggöra när kvinnor drar det lägsta strået, utan att man är dålig på att göra det när det gäller män. Man identifierar en del grejer, men där stannar det. Ska man åtgärda kvinnors problem så ska man åtgärda mäns med tycker jag. Ett exempel är att killar lyckas sämre än tjejer i skolan. Säger man detta till vissa feminister så säger de typ "ja, då får väl killar ta sig i kragen". Så tröttsamt. Inte säger man ju så till en misshandlad tjej t ex.
    Att killar misslyckas i skolan handlar mycket om mansrollen - och den vill feminister förändra. Om man tvärtom förstärker mansrollen (där det ingår att det är feminint att bry sig om sina studier) kommer det att gå ännu sämre för killarna i skolan.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Tja) skrev 2017-03-06 15:19:31 följande:
    Du har missuppfattat. Det är inte "alla män kan potentiellt våldta någon"'. Det är "alla män är potentiella våldtäktsmän" och det är till största delen män som förfäktar den idén. När du går hem ensam från bussen sent på kvällen vet du inte om mannen som går bakom dig är våldtäktsman eller inte. Därför anser en del att kvinnor inte ska vara ute sent. Det är det man menar. Man kan se av domslut i svenska domstolar (samt höra och läsa kommentarer om våldtäktsfall) att kvinnor som tvärtemot INTE trott att den man hon följde med hem från krogen, eller den manlige kurskamrat hon bjöd hem på kaffe mm att de kritiserats. De "borde ha vetat". De "borde varit försiktiga, man vet ju inte vem som kan våldta en". Samhället och rättssystemet vill att kvinnor ska se alla män som potentiella våldtäktsmän. De lägger ansvaret på henne.

    Att kämpa för mäns rättigheter är ju inte fel. Om det är jämställdhet man kämpar för. Jag önskar att män kan ses som lika fullvärdiga föräldrar som kvinnor exempelvis och att killar som pluggar inte ska anses feminina och "bögiga" av sina killkompisar - så att de kan fortsätta plugga och få bra betyg.
    Förtydligande: kvinnor som tvärtemot INTE trott att den man hon följde med hem från krogen, eller den manlige kurskamrat hon bjöd hem på kaffe mm att de är potentiella våldtäktsmän, har kritiserats.
  • Anonym (Tja)
    Haskel skrev 2017-03-12 11:07:13 följande:

    Enligt min erfarenhet, är det väldigt få kvinnor som är/kallar sig feminister. Gissningsvis enbart ett 10-tal %.

    F! fick i senaste valet runt 3 % av rösterna. Det skulle innebära ca 6 % av, om det enbart var kvinnor som röstat och kvinnor utgör 50% av befolkningen.

    Läser man mycket här på FL, är det lätt att få en uppfattning om att de flesta kvinnor är feminister. Men åsikter på FL stämmer väldigt dåligt överens med åsikter i stort. Troligtvis är det en viss typ av människor som skriver i detta forum.


    Det är nog så att få kallar sig feminister, men många har samma syn på samhället som feminister (finns ju inte bara vänsterfeminister a la Gudrun S). I mina flöden på sociala medier finns två kvinnor som är uttalade feminister. Resten är "vanliga" svenska och utrikesfödda kvinnor, men även de sistnämnda gillar och delar "feministiska" inlägg på Facebook och lägger själv ut artiklar från typ DN, GP etc där ojämställdhet diskuteras. Man ser av det som de skriver och delar att de har samma åsikter som feministtjejerna, men aldrig skulle kalla sig det.

    Alltså. Få kallar sig feminister, men en majoritet har feministiska åsikter och värderingar.
  • Anonym (Tja)
    Haskel skrev 2017-03-13 22:57:51 följande:
    Frågan är då bara hur många feministiska värderingar och åsikter man ska dela, innan man i själv verket är feminist. Oavsett vad man själv kallar sig.

    Det finns knappast någon, som inte delar någon åsikt eller värdering. Enligt den logiken kan man då säga att alla människor är feminister.
    Det räcker att man anser att det finns strukturer som gynnar män mer än kvinnor (män missgynnas också av dessa strukturer men inte lika mycket eller på samma sätt) och att man vill att det ska bli ett mer jämställt samhälle. Hinner inte formulerar mig bättre just nu.
  • Anonym (Tja)
    Haskel skrev 2017-03-14 09:07:45 följande:
    Har du källa på det där?

    Skämt åsido, så förstår jag vad du menar. Om man inte ser att män och kvinnor gynnas olika så är man, enligt mig, blind eller dum. Sen om kvinnor eller män gynnas mer eller mindre är helt en tolkningsfråga. Kvinnor kanske missgynnas i fler fall, men kanske i mindre viktiga fall. Eller tvärtom.

    Samtidigt jämförs alltid äpplen med päron. Eftersom allting är och jämförs generellt. Men i själva verket enbart är intressant på individuell nivå.
    Exempelvis tjänar jag som man mindre än genomsnittliga kvinnan. Jag tjänar inte heller mer än mina kvinnliga kollegor.
    Innebär det att jag är gynnad av att vara man, rent lönemässigt.

    Personligen uppskattar jag att det finns kön, och att könen är olika.
    Men saker och ting som är olika, kan inte behandlas exakt lika. Det blir lika ojämställt det, eftersom man då inte kan ta hänsyn till förmåga.
    Kvinnor missgynnas i männens sfär (=det offentliga rummet dvs utanför det som är kopplade till hemmet) och männen missgynnas i kvinnornas sfär (dvs det som är kopplat till hemmet).

    Enstaka kvinnor och enstaka män passar inte in i hela eller delar av ovanstående, men som grupper gör könen det.
  • Anonym (Tja)
    Corger skrev 2017-03-14 09:45:45 följande:
    Precis feminismen utgår från att alla kvinnor ät offer och alla män förövare.
    Inte alls. Du har ingen vidare koll på feminism.
  • Anonym (Tja)
    Odenhammar skrev 2017-03-14 09:59:11 följande:
    Feminismens grundpelare är att kvinnor är systematiskt diskriminerade. Det är en infantil ingång i frågan.
    Nej. Feminismens grundpelare är att det finns system (vi kan kalla det patriarkatet) som missgynnar kvinnor i männens sfär och missgynnar män i kvinnornas sfär.

    Med andra ord drar kvinnorna det korta strået i det offentliga rummet: sjukvård, arbetsplatser, uteställen (risk för våldtäkt) och män drar det korta strået i "hemmet": vårdnadstvister etc.
  • Anonym (Tja)
    Odenhammar skrev 2017-03-14 11:21:57 följande:
    Det säger ingenting om resultaten eftersom ett betyg idag inte är det samma som då.

    Läs PISA så får du fakta.
    Ja. Läsningen bland pojkar är usel. Det är ingen aktivitet de prioriterar. De väljer hellre att spela dataspel. Dessutom anses det feminint och "tjejigt" att plugga och därför lägger de mindre tid på sina studier än flickor. Detta är något vi måste jobba med! Vi måste förändra den könsroll som säger att det är "omanligt" att plugga.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (feminista horde) skrev 2017-03-19 23:13:31 följande:
    Men har du nersatt läsförståelse eller? Det står i klartext i ingressen:

    "Varannan kvinna läser på högskola ? men bara var tredje man."

    Du har helt enkelt fel i ditt påstående, det är fakta.

    Over and out.
    Ja, det är färre män än kvinnor på våra universitet vilket bland annat beror på att det anses feminint att plugga och därför får pojkarna inte tillräckligt höga betyg. det är också så att det är lättare för män att få jobb de är okvalificerade för än för kvinnor.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Många?) skrev 2016-02-22 04:35:29 följande:

    Min, mycket kvalificerade, gissning landar på cirka 70 procent. Vad tror ni?


    Säkert. Alla skulle inte kalla sig feminister, men har feministiska värderingar och tankar.
Svar på tråden Hur många procent av Sveriges kvinnor är feminister?