• LillyL

    Har mitt barn tagit så stor skada?

    Hej!
    Fick barn i september 2014, en tuff graviditet och tiden efter förlossningen var också tuff då amning inte fungerade och vår dotter bara skrek. Tror jag utvecklade en förlossningsdepression under tiden men gav ändå min dotter all kärlek och omsorg jag bara kunde.

    Dotterns pappa och jag hamnade i konflikt med varandra redan när hon var några månader, vi har olika syn på uppfostran och han har även kallat mig elaka saker ofta. 

    Vår dotter har alltid sovit oroligt och jag har upplevt henne som lite annorlunda, svårt att förklara hur men det är en känsla jag har. Till exempel upplever jag inte att hon blir glad om man varit borta och kommer hem. Om hon till exempel sovit och man tar upp henne är hon inte särskilt gosig och vill inte ofta ha så mycket närhet. Ibland får jag för mig att hon blir rädd när hon ser mig, hennes blick ser så ut. 

    Nu är vår dotter 19 månader och vi har gått igenom en jätte tuff period, dels har hon ganska nyligen börjat på förskolan, hon har haft två jätte jobbiga förkyldningar som resulterat i att vi med tvång fått ge henne vätskeersättning och suppar vilket hon är livrädd för. Hon har sedan tidigare sjukhusskräck.

    Nu känner jag inte igen henne, hon säger nej till precis allting, lekar hon tyckt om tidigare, mat hon älskat... allt säger hon nej till.
    Hon sover jätte oroligt och vaknar flera gånger gråtandes eller är uppe långa stunder under nätterna.
    Hon bryter ihop och börjar gråta för allt och inget och det behöver inte vara stora saker.

    Jag har alltid haft en gnagande oro för att min och hennes anknytning varit störd men samtidigt ger hon en massa glädje och kärlek tillbaka och hon vill visa saker och pockar på min uppmärksamhet. 
    Nu oroar jag mig för ovanstående och hur mycket hennes pappas och mina tjafs påverkat henne. Det har ALDRIG förekommit våld eller höga röster, men däremot en kylig stämning.

    Kan det här "bara" vara resultatet av förkylningar, inskolningar m.m. och en fas? 

    På förskolan idag sa en vikarie när jag hämtade henne att hon verkar orolig när hon skall sova (sövningar där och hemma tar över en timma) och att hon verkar vilja ha koll på läget. Även på förskolan hade hon brutit ihop för ingenting. 

    Hur skall jag tänka?? 

  • Svar på tråden Har mitt barn tagit så stor skada?
  • annabellelee

    Att anklaga sig själv tjänar inget till. Tänk istället framåt: hur kan du hjälpa henne bli trygg i framtiden oavsett vad hennes sömnproblem beror på?

  • Lemt77

    Jag led av förlossningsdepression men min första, förstod det först då nr 2 föddes och allt kändes så annorlunda.
    Har som du ändå gett ettan närhet och kärlek men det har alltid gnagt i mig, det du skriver.. Att om det förstört något för min dotter. Anknytningen. Hon är idag 13 år och det finns ff i mina tankar. Önskar att jag fått hjälpen på BVC, det visade ju faktiskt då att jag var deprimerad i början.

    Du kan ju inte göra något åt det som varit och det låter dom du gjort det bästa av det du kunnat.
    Jag tycker att du ska prata med någon om detta, om dina känslor och tankar,
    På BVC finns psykologer tror jag. Be om hjälp där. Börjar där och så kanske funderingarna ang dottern oxå löser sig..

  • LillyL
    annabellelee skrev 2016-03-08 20:45:22 följande:

    Att anklaga sig själv tjänar inget till. Tänk istället framåt: hur kan du hjälpa henne bli trygg i framtiden oavsett vad hennes sömnproblem beror på?


    Hennes pappa och jag skall separera så min förhoppning är att hon kommer få två harmoniska och lyckliga föräldrar på varsitt håll och känna trygghet hos oss båda. Själv har jag sökt hjälp för mina känslor och tankar och hoppas på det sättet stärka mig själv och inte överföra min rädsla och oro till henne.
  • Myling

    Jo, det räcker gott att börja dagis i värsta separationsångestfasen och dessutom trotsålder och förkylningar på det. Din tjej verkar helt normal och hon har troligen fin anknytning till dig.

    Däremot kanske din bild av situationen är lite skev. Och det är möjligt att din "anknytning" inte är perfekt än. Så det är nog bra för dig att få prata av dig.

  • konichiwa

    Håller med föregående: det låter som ett normalt beteende. Mitt ena barn var svårssövt, skulle ha koll på allt och alla hela tiden. Mitt andra barn somnar snabbt. Har inte gjort något annorlunda, barn är olika.

    De har även reagerat på dagis olika. Vill dock minnas att båda börjat protestera över det mesta i den åldern ditt barn är i :) och värre blev det ju närmare 2 år de kom ;)

  • LillyL
    Myling skrev 2016-03-08 21:10:47 följande:

    Jo, det räcker gott att börja dagis i värsta separationsångestfasen och dessutom trotsålder och förkylningar på det. Din tjej verkar helt normal och hon har troligen fin anknytning till dig.

    Däremot kanske din bild av situationen är lite skev. Och det är möjligt att din "anknytning" inte är perfekt än. Så det är nog bra för dig att få prata av dig.


    Det skrämmer mig lite att du skriver att hon är inne i en separationsångest fas då hon inte alls blir hysterisk om jag går till ett annat rum. Tvärtom kan hon vara kvar några minuter för att sedan komma o titta vad jag gör.
  • Myling
    LillyL skrev 2016-03-08 23:02:20 följande:

    Det skrämmer mig lite att du skriver att hon är inne i en separationsångest fas då hon inte alls blir hysterisk om jag går till ett annat rum. Tvärtom kan hon vara kvar några minuter för att sedan komma o titta vad jag gör.


    Den vid 18 månader funkar inte som den vid 7-9 månader. Ett litet spädbarn kan skrika hysteriskt när vårdaren försvinner bara en kort stund. Ditt större barn är mycket smartare än så. Snarare yttrar det sig som att det är svårare att skola in på dagis, eller ledsenhet vid tydliga avsked.
  • lillefröe
    LillyL skrev 2016-03-08 23:02:20 följande:
    Det skrämmer mig lite att du skriver att hon är inne i en separationsångest fas då hon inte alls blir hysterisk om jag går till ett annat rum. Tvärtom kan hon vara kvar några minuter för att sedan komma o titta vad jag gör.
    Det är ju också ett tecken på att ditt barn är tryggt med att mamma går iväg för att hon kommer tillbaka, eller hon är bara runt hörnet. Med andra ord så har du en trygg liten tjej som just nu är inne i en jobbig fas. Jag tror att ni kommer ta er igenom det här också!
  • mammalovis

    Jag skulle tippa på att hon precis har lärt sig att säga nej och då ska de säga nej till precis allting, för att testa sin nya förmåga och era reaktioner på det. Sedan har förskolan med dess förändring lagts på det. Alla nya erfarenheter måste bearbetas och det ger ofta orolig sömn i kombination med att hon kan vakna för att hon behöver mer närhet. Kanske behöver hon få samsova ett tag om det fungerar just för att hinna tanka närhet och trygghet.

    Att barnet inte vill somna kan bero på att det kommit på att det kan styra den förmågan genom att aktivera sig, kanske inte ett medvetet val, men de kämpar emot.

    Mina barn brukar vara som mest griniga när de är på väg att bli sjuka eller är väldigt trötta. Hinner hon få sova sin ordinarie tid, om hon nu är svårsövd?

    Sedan är det säkert bra för din egen oro att få någon att prata med och reda ut dina känslor. Små barn kan ju känna av spänningar inom familjen.

Svar på tråden Har mitt barn tagit så stor skada?