• lillterror

    Februaribebisarna 2016

    Från graviditetssnack till bebisprat! Våra februaribebisar är äntligen här och nu börjar det nya livet med nya rutiner, mycket ändras oavsett om det är första eller tionde, och många frågor finns. Ska vi hjälpas åt att ge tips, råd, dela med oss av roliga historier, trösta och lugna i jobbigare stunder och bara njuta av livet med våra älskade små knyten?

    Välkommen till världen älskade, efterlängtade, små underbara barn <3

  • Svar på tråden Februaribebisarna 2016
  • idm

    Så himla bra initiativ! :)

    Äntligen är våra små här! Även om vår gosse är över en månad så känns det fortfarande lite overkligt. Undrar hur länge det vara?

    Ja frågor är verkligen många, haha.

    Hur har ni upplevt första tiden som föräldrar? :)

  • Mamma till två gullegrisar

    Vilken bra tråd :)

    Här rullar allt på. Lilleman är nu 10 dagar gammal och alldeles bedårande. Han är vår lilla älskling och familjen känns komplett. Storasyskonen älskar honom och vi njuter allihopa.

    Har inte skrivit på ett tag.

    Det upptäcktes ju blåsljud på honom på BB. Så vi fick stanna kvar där. Morgonen efter så var blåsljuden kvar fast lät lite mindre. Fick stanna kvar en natt till och EKG gjordes på eftermiddagen. Morgonen efter så kunde läkaren inte höra mer blåsljud och EKG var bra. Fick då äntligen åka hem. Ska dock göras uppföljning med nytt EKG och lyssna igen. Nu på torsdag. Men han mår bra :)

    Svarar på några frågor här. Vi ammar och han sover i sitt babynest i sin säng från början av kvällen. Vaknar 01.30 och vill äta och då liggammar vi och han sover vidare i vår säng. Dock så är jag nervös över det. Mest för att täcket ska komma över honom men försöker lägga honom längre upp.

    Oftast sover han sen fram till 05-06 och vill äta en skvätt. Ibland behöver vi byta bajsblöja. Så våra nätter är lugna och mysiga.

  • Hojjan
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-03-09 08:59:42 följande:

    Vilken bra tråd :)

    Här rullar allt på. Lilleman är nu 10 dagar gammal och alldeles bedårande. Han är vår lilla älskling och familjen känns komplett. Storasyskonen älskar honom och vi njuter allihopa.

    Har inte skrivit på ett tag.

    Det upptäcktes ju blåsljud på honom på BB. Så vi fick stanna kvar där. Morgonen efter så var blåsljuden kvar fast lät lite mindre. Fick stanna kvar en natt till och EKG gjordes på eftermiddagen. Morgonen efter så kunde läkaren inte höra mer blåsljud och EKG var bra. Fick då äntligen åka hem. Ska dock göras uppföljning med nytt EKG och lyssna igen. Nu på torsdag. Men han mår bra :)

    Svarar på några frågor här. Vi ammar och han sover i sitt babynest i sin säng från början av kvällen. Vaknar 01.30 och vill äta och då liggammar vi och han sover vidare i vår säng. Dock så är jag nervös över det. Mest för att täcket ska komma över honom men försöker lägga honom längre upp.

    Oftast sover han sen fram till 05-06 och vill äta en skvätt. Ibland behöver vi byta bajsblöja. Så våra nätter är lugna och mysiga.


    Vad tror de om blåsljudet?

    Är det dags för dig att byta nick?

    En rekommendation är att bebisens huvud ska vara i samma "höjd" som era huvuden för att minska risken för att täcket hamnar över huvudet. Vi använder ett dubbeltäcke och hon sover på min sida vilket minskar risken ytterligare, måste ju sno täcket helt från mannen om hon ska få det över sig :-P Vi har länge sovit i en 120-säng som varit alldeles för mjuk (går inte att ligga längst ut, då ramlar man ner, så max 100-säng egentligen) och när jag blev med barn så bytte vi till 180, men vi sover fortfarande som vi sov i den gamla sängen så pluttan har massor med plats! Babynestet används alltid när hon sover i vår säng, det avgränsar henne väldigt tydligt så att vi inte kan rulla på henne eller liknande, väldigt effektivt när hon låg mellan oss i början och mannen skulle vända sig om, han höll på att få en hjärtinfarkt när han kände babynestet för han visste inte att hon låg där (flyttad från sin säng till oss under natten)

    Hmm, går inte att vara anonym längre. Småland här iaf
  • idm
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-03-09 08:59:42 följande:

    Vilken bra tråd :)

    Här rullar allt på. Lilleman är nu 10 dagar gammal och alldeles bedårande. Han är vår lilla älskling och familjen känns komplett. Storasyskonen älskar honom och vi njuter allihopa.

    Har inte skrivit på ett tag.

    Det upptäcktes ju blåsljud på honom på BB. Så vi fick stanna kvar där. Morgonen efter så var blåsljuden kvar fast lät lite mindre. Fick stanna kvar en natt till och EKG gjordes på eftermiddagen. Morgonen efter så kunde läkaren inte höra mer blåsljud och EKG var bra. Fick då äntligen åka hem. Ska dock göras uppföljning med nytt EKG och lyssna igen. Nu på torsdag. Men han mår bra :)

    Svarar på några frågor här. Vi ammar och han sover i sitt babynest i sin säng från början av kvällen. Vaknar 01.30 och vill äta och då liggammar vi och han sover vidare i vår säng. Dock så är jag nervös över det. Mest för att täcket ska komma över honom men försöker lägga honom längre upp.

    Oftast sover han sen fram till 05-06 och vill äta en skvätt. Ibland behöver vi byta bajsblöja. Så våra nätter är lugna och mysiga.


    Hoppas att ekg fortsätter visa bra resultat :)

    Vår gosse samsover med oss. Första dagarna sov han i babynestet men då han alltid vaknade när vi lyfte över honom efter amningen (vilket jag gör ungefär varannan timme) så störde det både hans och min sömn. Tyckte att det var läskigt i början, men har vant mig nu. Vi använder oss av ett amningslarm som man fäster i blöjan. Skulle andningen avvika så varnar den. Det känns tryggt :)

    Annars är vår gosse 1 månad och 8 dagar idag. Det är spännande att följa hans utveckling som sker väldigt snabbt. Gossen älskar att äta, haha. Äter ungefär en gång i timmen under dagen med undantag när han sover :) Kissar ofta men bajsar ungefär var tredje-fjärde dag.

    Vill ofta vara nära och när han är vaken vill han inte ligga ensam, exempelvis i babygymmet, någon längre stund. Men den stunden blir längre och längre :)
  • lillterror

    Förlåt Småland, vet inte om det är forumet man inte kan vara anonym på eller om jag missade klicka i något när jag skapade tråden? Hmm..

    Igår satte jag iaf igång med mycket försiktig träning för att hitta tillbaka magmusklerna så jag återfår kontrollen över min kropp, känns riktigt bra! Även om det är galet försiktigt ett bra tag framöver så ingen läkning förstörs =)

  • idm
    lillterror skrev 2016-03-09 13:14:35 följande:

    Förlåt Småland, vet inte om det är forumet man inte kan vara anonym på eller om jag missade klicka i något när jag skapade tråden? Hmm..

    Igår satte jag iaf igång med mycket försiktig träning för att hitta tillbaka magmusklerna så jag återfår kontrollen över min kropp, känns riktigt bra! Även om det är galet försiktigt ett bra tag framöver så ingen läkning förstörs =)


    Vad för övningar kör du? Jag följer Lofsans mammaträning och kör än så länge endast aktiveringsövningar och mycket promenader :) Ska börja andra övningar snart :)

    Ska bli himla skönt att få tillbaka en stark kropp igen :)
  • lillterror
    idm skrev 2016-03-09 18:13:25 följande:

    Vad för övningar kör du? Jag följer Lofsans mammaträning och kör än så länge endast aktiveringsövningar och mycket promenader :) Ska börja andra övningar snart :)

    Ska bli himla skönt att få tillbaka en stark kropp igen :)


    Lofsans mammaträning? Det lät spännande! Hur är det upplagt? Jag använder mig av en app som heter "MammaMage" =) är bara på första nivån än och då är det knipövningar, och börja aktivera inre magmusklerna. Kejsarsnittet tillåter mig inte göra alla än men känns ändå skönt att göra något! Försöker också promenera mycket, galet skönt! Tyvärr blir det lite svårt sen när sambon börjar jobba är jag rädd för.. Lurar på hur påfrestande det blir på snittet om jag promenerar med trollungen i bärsjal?
  • Hojjan
    lillterror skrev 2016-03-09 13:14:35 följande:

    Förlåt Småland, vet inte om det är forumet man inte kan vara anonym på eller om jag missade klicka i något när jag skapade tråden? Hmm..

    Igår satte jag iaf igång med mycket försiktig träning för att hitta tillbaka magmusklerna så jag återfår kontrollen över min kropp, känns riktigt bra! Även om det är galet försiktigt ett bra tag framöver så ingen läkning förstörs =)


    Jag tror att det har att göra med var man lägger tråden eller att man ska tillåta anonyma svar. Lugnt för min del, inte direkt så att någon vet vem jag är ändå :-P

    Jag behövde hjälp med att hitta musklerna igen trots att jag vet hur man gör både i teorin och praktiken. Stabiliserande musklerna i både rygg och mage blev smärtinhiberade i slutet av graviditeten och då hjälpte ingen träning i världen, den värsta foglossningen var tvungen att släppa innan jag kunde göra något. Det var riktigt skönt att hitta musklerna igen!
  • idm
    lillterror skrev 2016-03-09 19:23:50 följande:

    Lofsans mammaträning? Det lät spännande! Hur är det upplagt? Jag använder mig av en app som heter "MammaMage" =) är bara på första nivån än och då är det knipövningar, och börja aktivera inre magmusklerna. Kejsarsnittet tillåter mig inte göra alla än men känns ändå skönt att göra något! Försöker också promenera mycket, galet skönt! Tyvärr blir det lite svårt sen när sambon börjar jobba är jag rädd för.. Lurar på hur påfrestande det blir på snittet om jag promenerar med trollungen i bärsjal?


    Googla :) Jag gillar Lofsan och gillar hennes upplägg. Jag har lånat hennes bok från biblioteket :) Ja promenader är så härliga. Ni använder inte vagn under promenaderna då? Så du slipper bära och eventuellt påverka snittet? :)
  • lillterror
    idm skrev 2016-03-10 07:53:41 följande:

    Googla :) Jag gillar Lofsan och gillar hennes upplägg. Jag har lånat hennes bok från biblioteket :) Ja promenader är så härliga. Ni använder inte vagn under promenaderna då? Så du slipper bära och eventuellt påverka snittet? :)


    Ska göra detta sen när tid finnes =D känns som att man får lära känna sig själv på nytt nu när man sätter igång. Jag trodde jag skulle vara mer frustrerad eftersom jag är van vid tung träning, men är mest fascinerad över hur det funkar =) använder vagn men vi har mycket snö och slask här hos oss så det blir galet tungt att köra den rackaren =)
Svar på tråden Februaribebisarna 2016