• Anonym (Rio)

    Jävla vegan!

    Haha din tråd bevisar endast att det behövs många fler veganer, eller i alla fall insatta i ämnet som orkar prata om köttkonsumtionen. Fast det är få som orkar på grund av alla puckon som uttalar sig utan kunskaper och som är så självcentrerade att de till och med skriver kränkt-trådar.

  • Anonym (Rio)
    Anonym (LindaPuss) skrev 2016-03-14 12:55:23 följande:

    Är du dum eller? Veganer måste också känna sig kränkta isåfall som måste skriva på media om sina dumheter.


    Förklara vilka dumheter? var specifik.

    Jag är helt övertygad om att det finns veganer som är kränkta men de flesta har "kommit över sig själva" till skillnad från de köttätare som blundar och gång på gång springer rakt in i väggen, bara för att sedan skylla på andra :)
  • Anonym (Rio)
    Anonym (LindaPuss) skrev 2016-03-14 12:59:40 följande:

    Alltså bara för att jag tycker veganer ska visa respekt mot mig som köttätare betyder det inte att jag känner mig kränkt. Antar att ni vill att folk ska ifrågasätta precis allt som ni gör eller? Eftersom man tydligen är "kränkt" när det ända man vill ha är respekt!!


    Respekt förtjänar man, det är inget man får för att man kräver det. Jag respekterar de flesta köttätare men dig har jag nog svårt att respektera.
  • Anonym (Rio)
    Anonym (men) skrev 2016-03-15 09:11:58 följande:

    Utan att gå in på huruvida det är rätt eller fel att äta kött så måste jag säga att ditt huvudsakliga argument - att man får äta som man vill och att ingen ska få bestämma vad en annan äter - är ogenomtänkt. Det håller helt enkelt inte. Vad du egentligen menar är att du och människor som äter som du ska få fortsätta äta det ni äter idag. 

    Om du tycker att det är okej att jag äter dig eller andra människor, dina husdjur eller någon annans mat som denna inte vill dela med sig av, då är du åtminstone konsekvent, men det tycker du ju inte, eller hur?

    Om man äter andra individer så handlar det liksom inte enbart om en själv. Om man tar något ifrån andra individer (i det här fallet deras frihet) så handlar det inte enbart om en själv. 


    Yes!
  • Anonym (Rio)
    gaptoothbitch skrev 2016-03-16 01:39:12 följande:

    Ja, visst har vi ätit djur innan vi började föda upp egna. Men vi åt också frukt och grönsaker.

    De djuren du syftar på, som är utrotningshotade äter vi inte. Eller brukar du käka en sibirisk tiger till middag? Eller kanske lite noshörningslasagne? 

    Nej. Visst behöver man föda upp de djuren som är utrotningshotade men det är inte dessa djuren som veganer har något emot att man föder upp. Utan de är de där 10 000 korna som står tätt packade i sin egen avföring på drygt 10 kvadratmeter som vi har något emot.

    Jaså? Du hade inte haft något emot att bli inklämd i en litet bås, stå på ett kallt stengolv samt få en bultpistol riktad mot din panna? Du hade inte haft något emot att veta att du skall dö för du hörde precis din kompis falla ihop i båset bredvid? Alltså kor är inte dumma, de fattar att de skall dö. Det är jättehemskt. 

    Men vi kan la snacka om kycklingar också. Visst låter det väl smärtfritt och najs att bli hängd upp och ned samt få sin hals avskuren? Men glöm inte att innan du dör så hinner du höra dina kompisars skrik samt att du ser blodet på golvet. Verkligen super trevligt sätt att dö på! Sedan att maskinen missar och låter vissa av dina kompisar förblöda till döds, alltså få sin hals felaktigt skuren och vara i medvetande, det har du absolut inget problem med, eller hur? Skitnajs va?

    Men samma teori som du har att ha sällskapsdjur kan man ju applicera på utvecklingsstörda och handikappade människor. 

    Tycker du att vi skall ha ihjäl alla rullstolsburna och handikappade människor då också? Just för att de är mer barmhärtigt att döda dem än att de skall behöva genomlida så mycket motgångar i livet med mobbning och att inte kunna gå eller tänka eller styra över sina muskler och tankar? Det måste ju vara jättehemskt att vara så begränsad och instängd i sin egna kropp så därför är det skonsammare att bara sätta en bultpistol i skallen på dem, eller hur?


    Men men... det är ju gott... ! Eller... du tror bara du är bättre än alla andra bara för att du kan tänka! Usch!
  • Anonym (Rio)
    uddakvinna skrev 2016-05-17 20:37:13 följande:

    Fattar ni inte att den svenska djurhållningen är bäst i världen.

    Fattar ni inte att allt kött som kommer från Brasilien Irland och Danmark borde vara straffbeskattade.

    Det innebär att folk inte skulle köpa utländskt skit utan hålla sig till det bättre svenska köttet som är närproducerat.

    Börja gnäll på de oljeproducerande länderna istället det börjar snart bli ont om både skog och sötvatten i arabvärlden.

    Vore bättre att börja bygga omvandlingsanläggningar för saltvatten och sen börja odla upp öknamn med skog och bevattna med omvandlat saltvatten.

    Inom en inte allt för avlägsen framtid kommer det att både regna av sig självt och växa av sig självt.


    Jag tycker det är skrämmande att vi anses ha bäst djurhållning med tanke på att den är usel.

    Ät kött om du vill, man väljer själv om man vill bära den karman.
  • Anonym (Rio)
    uddakvinna skrev 2016-05-17 21:29:27 följande:

    Jämför med övriga världen så har vi bäst.

    Men du tycker väl precis som övriga Miljökommunister att vi skall svälja mygg istället för elefanter.

    Men med tanke på att du är vegan så fattar du väl inte vad en liknelse är för något så gammal får väl översätta till nått mer simpelt som ni långpannan saker förstår.

    Svälja ärtor istället för kålrötter.


    Jag är både intelligent och följer med i resonemangen. Jag är heller inte vegan.

    Försök igen.
  • Anonym (Rio)
    Anonym (Yawsa) skrev 2016-05-18 11:05:09 följande:

    Ytterligare en!


    Halleluja! Halleluja!
  • Anonym (Rio)
    Anonym (NN) skrev 2016-05-18 14:03:51 följande:

    Och jag undrar varför köttätare inte kan låta mig äta vad jag vill :D

    Jag är vegan men låter faktiskt människor göra hur de vill :) Så långt ifrån alla veganer lägger sig i andras vanor på respektlösa sätt. (Nu säger jag inte att personen som skrev artikeln gör det - för jag har inte läst den). 

    Då jag är vegan och hela tiden får höra kommentarer på det (av köttätare) så önskar jag heller ingen annan att hela tiden få kommentarer på det/den dom äter, och behöva försvara sitt val. Är väl bara hoppas att alla människor gör så gott de kan för världen oavsett. 

    Det finns någon missuppfattning att det är vegetarianer och veganer som hela tiden ifrågasätter andras val av kost/livsstil. Men är faktiskt oftast tvärtom. Som köttätare i 20 år fick jag aldrig höra något om det. Som vegetarian så får jag kommentarer varje gång någon märker att jag tar vegetariskt när man käkar ute osv. Man är inte den som skriker ut att man är vegetarian eller vegan. Är snarare något en håller tyst om på arbetsplatsen och i andra sammanhang. Men brukar märkas av kollegor då man tar med sin vegetariska matlåda dag efter dag. 

    Sen vet jag att en del veganer kan vara skitjobbiga. Oftast (nästan uteslutande alltid) så är dom nyfrälsta och kör stenhårt för att sedan tröttna :) 


    Min partner har fått frågan "så, när ska du sluta med det där och börja äta kött igen?". Min partner kom sig inte för att svara något. Det är enda gången jag frågat någon när denne tänker sluta äta kött.
  • Anonym (Rio)
    Anonym (NN) skrev 2016-05-18 17:49:12 följande:

    Är det så puckat ? Säger lagen något om vad som är okej? Tills nyligen, var väl 2014 denne lag kom? Så var ju sex med djur lagligt. Och våldtäkt är ju inte olagligt överallt än idag väl? 

    Jag kan respektera (på så sätt att jag inte går in och säger vad någon ska göra). Men jag kan inte respektera att man dödar djur på löpande band för att käka upp dom. Kommer aldrig tycka att det är okej att äta djur om man inte behöver. Precis som en köttätare får tycka motsatsen. Sen kan ju många köttätare behöva börja öva upp sin respekt förmåga för andras val också.


    Det är kärnan i det hela, en emotionell lathet/oförmåga till fullständig respekt och ärlighet mot sig själv och andra.

    Därför har jag lite svårt att klandra de som inte ens kan erkänna att det är fel. De saknar något och kan inte rå för det.
  • Anonym (Rio)
    Anonym (Falska veganer) skrev 2016-05-19 10:26:46 följande:

    Jag hatar de som kallar sig veganer, men som sover med duntäcke, använder dunjacka och skinnskor, osv, osv, osv. Eller som tar mediciner eller sminkar sig - det mesta är prövat på djur, - eller som med många mediciner, innehåller animalier.

    Och no veganer som äter svamp och jäst!? - Svampen är på cellstadie - den LEVER!


    Hur känns det att hata?

    Är du djurvän?
  • Anonym (Rio)
    Anonym (WTF!) skrev 2016-05-19 17:37:19 följande:

    Varför kom tråden in på hur mycket animalier man ska äta och hurvida det är nyttig eller onyttigt med kött? Det totalt ointressant....

    TS poäng är att man får äta VAFAN MAN VILL och ingen VEGANJÄVEL ska komma och gnälla över det. Vill du knapra selleri gör det... men ge fan i att gnälla över att andra äter kött.


    Dåligt samvete?
  • Anonym (Rio)
    Aniiee skrev 2016-05-21 00:35:45 följande:

    För det första, så måste man inte äta djur som har haft taskiga förhållanden. Man kan välja etiskt uppfött kött (och mejerier), vilt och vildfåglar och vildfångad fisk.

    För det andra so behandlar vi hundar och katter som familjemedlemmar för att vi i 30 0000 år eller mer levt i symbios med hundar, vi har varit beroende ov dem, och de av oss, och i 10 000 år har vi hållit katter (på katternas villkor.....), och skillnaden mellan dessa hundar och katter, och kor och grisar, är rent evolutionärt. Vi har lärt oss för länge sedan att inte äta rovdjur, eftersom de bär  (bar) på mer sjukdommar än växtätande djur. Vi har, under vår exsistens, på vår höjd sträckt oss till att äta allätare vars kost bestått främst av växter (som grisar och björnar). Rovdjur har alltid varit stort no-no.

    Samma evolution har dikterat VAD vi äter, och där ingår kött. Vi har massor av bevis i kroppen som pekar på att vi är allätare, och Flash Gordon har rätt: Den dag som samhället kollapsar (vi kan ju hoppas aldrig) så kommer alla vegetarianer antingen dö (bristsjukdomar eller svält) eller börja äta kött.

    Fram tills dess har jag en liten fundering, och jag kom faktiskt ihåg den just för att du skriver på norska:

    Den dag de börjar sälja laboratorie-odlat kött, kommer veganerna sluta vara veganer då? I alla fall de som är veganer/vegetarianer för att de tycker att kor är gulliga?


    Om man nu kan föda upp etiskt. Själva meningen är ju sned... Att döda dem då. Det kan man också kalla etiskt?

    Och flash Gordon har givetvis fel. Man behöver bara behöva tänka lite och läsa på.

    Att vegetarianer/veganer skulle börja äta kött vid svältkatastrof måste jag bara gapskratta åt! I nödtider brukar det tvärt om bli så att kött är den största bristvaran. I synnerhet i långdragen nöd.

    Vad får dig förresten att tro att en vegan/vegetarian INTE sätter sig själv först. Det är jag övertygad om att de flesta är. Skillnaden är att de inte sätter sig själva först när det inte finns någon som helst anledning att döda andra.

    Peace and Love!
  • Anonym (Rio)
    Anonym (WTF!) skrev 2016-05-22 13:11:21 följande:

    Men kom igen nu... katastrofer... who the fuck cares.... jag tror TS tänkte mer på vardagen så som den är nu och inte efter zombieapocalypen... jag vill inte han nån jävla mupp som ska tala om för mig vad jag ska eller inte ska äta, om muppen vill äta selleri eller en bajsmacka så är det upp till honom själv, men ge fan i att diktera för mig vad jag ska äta, punkt slut. Är det verkligen så svårt att fatta?


    Det var inte dig jag svarade. Aniiee har ett användbart språkbruk och har kommit förbi bsjsåldern, vad det verkar. Dig har jag ingen avsikt att prata med mer.
  • Anonym (Rio)
    Anonym (N) skrev 2016-05-23 09:24:18 följande:

    Är du en grönsak eller? Passande iofs


    "Den som äter palsternackor den går inte av för hackor..."
  • Anonym (Rio)
    Anonym (B) skrev 2016-05-23 16:38:38 följande:

    Jag fattar inte den här polariseringen och behovet av att sätta sig i varsin skyttegrav och kasta skit på varandra. 

    Kan man inte respektera att människor väljer olika, kan inte den som gillar kött få äta det då? 

    Eller den som inte vill äta kött kan få slippa det? 

    Båda utan att behöva bli slagna i huvet med spadarna av dom från andra laget i sandhögen. 

    Leva låta leva helt enkelt.

    Det är därför jag vägrar kategorisera mig.

    Jag är jag och jag äter mest vego, men nån gång blir jag sugen på en köttbit och då äter jag det utan ett uns av dåligt samvete. 

    Och det skulle aldrig falla mig in att försöka få andra att leva efter mina principer eller val. 

    Ts, intolerans har inget med matvanor att göra, intolerans finns i alla grupper som du kan läsa i den här tråden. 


    Håller med. Men jag vill fsktiskt be dig peka ut ett ställe där en vegan slagit spaden i huvudet på någon och när du ändå håller på räknar när köttätare gör det.
  • Anonym (Rio)
    Flash Gordon skrev 2016-05-24 07:49:28 följande:

    Intolerans har ofta med starka ställningstaganden att göra.

    I det här fallet handlar det om folk som tagit aktiv ställning i matfrågan. Som talar om andras matvanor i termer som "likdelar" och "mord" och liknande.

    Det är intolerans. 


    Men varför stör det dig att en del ser på döda djur som lik eller att dödande av oskyldiga djur är mord?

    Om man inte får uttrycka det för vad det är för en själv så finns det överhuvudtaget ingen anledning att diskutera.

    Är du här bara för att bestämma hur andra ska uppleva detta?

    Hur blir det om vi vänder på det och säger att du inte får kalla köttet du har på tallriken för kött utan måste referera tull det som "biten av malen död ko på min tallrik"? Om man inte äter kött så känns det helt enkelt inte nödvändigt med omskrivningar och rädsla för vad man ska kalla sin mat, det naturliga är att man backat några steg och ser en helhet istället för en liten muskeldel på tallriken som en del bara vill kalla "kött".

    *var lade jag nu min mördade selleri...*
  • Anonym (Rio)
    Anonym (orka med idioter) skrev 2016-05-24 16:49:36 följande:

    Och varför måste du prata om vad jag har på min tallrik?? 

    Jag tänker inte prata om vad du har på din så kan du låta bli att bry dig om vad jag har på min?? Den dagen jag börjar tjata på dig om att du MÅSTE äta kött och att du är en dålig människa som inte gör det, ja då är vi på samma nivå. 

    Du är INTE bättre än mig för att du utesluter kött och jag istället äter det. Du är heller inte sämre, men framförallt behöver du inse att du inte är en gnutta bättre, inte ens mer djurvän än vad jag är. Vad jag äter har inget med det att göra!! 

    Så sent som i helgen fick jag se resultatet av att man låter galna fanatiker bestämma maten. Vi hade ett möte med 50 pers, alla hade satt upp vad de kunde och inte kunde äta. Vi hade ett gäng multiallergiker som NOGA hade påpekat att de inte kunde äta vissa saker. Bla gick alla vegan alternativ till smör och ost osv bort att även tofu, gooh och allt vad de heter var också totalt nej nej... Likaväl var det BARA sånt som var inköpt!!! Multiallergikerna ifrågasatte varför man inte iallafall hade lite smör och ost så de iallafall kunde få lite mackor... och de fick till svar att "Nej alla kan vara veganer!! Vet ni inte hur mjölkindustrin ser ut?? Hur de plågar korna!!!" Då en av deltagarna är från en familj med mjölkbönder så reagerade hen så klart och försökte förklara hur jävla fel den där bilden som veganer fått om hur mjölkindustrin funkar är... Men nepp... veganerna visste bäst och vi andra var mördare djurplågare och idioter.... En av de multiallergiska frågade vad den skulle göra, hen är så pass allergisk mot så mycket att nästan det enda den kan äta är kött och potatis typ.... (och ost :-P ) vad den skulle leva på. Och fick till svar att kunde hen inte leva veganskt kanske hen borde dö istället...

     

    Suck.... så kom inte och säg att veganer är toleranta... 


    Haha. Komiken i det där inlägget är verkligen massiv! Tack för kvällens gapskratt!
  • Anonym (Rio)
    Anonym (orka med idioter) skrev 2016-05-24 22:34:41 följande:

    Trevligt att till och med en vegan kunde se det roliga i det idiotiska beteendet som veganerna i detta fallet hade... Fast jag misstänker att du inte skrattar åt det, utan du tycker säkerligen något annat var det roliga, troligtvis något som du tror dig ha läst med som jag inte skrev...

    Som sagt jag bryr mig inte vad du har på din tallrik. Jag kommer ALDRIG tvinga dig att äta det jag äter, eller ens döma dig för vad du äter, så länge du inte gör det mot mig. 

    Jag kommer dessutom ta min respekt längre så om jag bjuder in dig på middag så lagar jag mat som du äter, inte mat som jag helst äter. Vilket jag aldrig skulle kräva att du lagar till mig. Så på den punkten visar jag mer respekt...

    Och ja jag hävdar fortfarande att du som vegan inte är bättre än mig, du är heller inte sämre än mig, annat än om du då som sagt dömer mig för vad jag äter, för då är du sämre. Men annars är vi precis lika bra, och du måste helt enkelt inse det.

    Den dagen veganer respekterar icke veganer och inte tror att de är bättre än de så skulle de stiga i aktning i mina ögon. Och troligare skulle jag vara mer intresserad av att lyssna på vad de säger. 


    Med tanke på hur många gånger du sagt att du "INTE BRYR DIG om vad andra har på sin tallrik" så pekar det på det motsatta.

    Jag skrattar eftersom du får såna utbrott och inte ens har koll på vad jag skrivit i tråden utan bara antar att jag är vegan, och att jag har en massa åsikter som du bestämt att jag har.
  • Anonym (Rio)
    Anonym (N) skrev 2016-05-24 21:36:57 följande:

    De som äter både palsternackor och kött då?


    "den som jämt har kött till mat

    Och skinkor hela dagen,

    Han blir så däst och trött och lat

    Och väldigt tjock om magen ;)
Svar på tråden Jävla vegan!