• Andrezinho86

    Använda det mesta av vinsten till amortering?

    Hej,

    Jag och min fru ska snart sälja vår bostadsrätt, värd ca 3,7 miljoner kr, och från den kommer vi att göra en vinst (efter skatt) på ca 1,37 miljoner kr. Vi kommer att köpa en billigare bostadsrätt på högst 2,5 miljoner kr.

    Vi kommer lägga undan en del pengar som en buffert, men sen kommer vi till den stora frågan. Säg att vi lägger in en kontantinsats på 600 000 kr (24 %) och lånar resten, ca 1 900 000 kr. Då har vi samma lånebelopp som tidigare. Vi har också då ca 770 000 kr kvar i sparpengar från försäljningen av vår bostadsrätt.

    Vad vore klokt att göra med de pengarna i det här läget?

    a) Amortera så mycket vi kan på lånet, ca 700 000 kr av de 770 000 kr
    b) Amortera på lånet med drygt hälften, men lägg undan ca 300 000 kr till buffert
    c) Spara resten av sparpengarna i t.ex. fonder, betala av studielån,
    d) Annat alternativ

    Med amortering menar jag en direktbetalning. Sen att vi fortsätter amortera ett mindre belopp varje månad.

    Hur hade ni gjort? Motivera varför, tack.

    Med vänlig hälsning
    Andreas

  • Svar på tråden Använda det mesta av vinsten till amortering?
  • Carambolan

    Jag hade börjat med att betala av eventuella smålån (även csn), sparat 200 000 i en buffert med medelhög risk och amorterat med resten. Men det beror ju helt och hållet på hur er situation ser ut i övrigt, vad ni har för stabila inkomster etc :)

  • Birgitta02

    Jag hade nog gjort som du föreslår. Amorterat med halva vinsten och lagt undan resten på något konto med nån liten ränta. Då har ni en buffert, och lägre ränta på resten av lånet. Ränta är ju faktiskt att slänga pengarna i sjön, så ju lägre den är desto bättre.

  • Scruffy

    Jag skulle betala in hela vinstskatten.
    Onödigt att skjuta på den om man inte måste, för det kostar numera...

  • Automagiskt

    Jag hade inte betalat av CSN-lånet, borde få mindre total räntekostnad att ta det till bolånet.

    Att lägga undan en del som en buffert kan nog vara klokt. Har ni andra lån dyrare än bolånet skulle jag betalat av de också.

  • Aniiee

    Jag personligen skulle ju lägga en större kontantinsats. Minst en mille.


    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • choklad
    Betala inte av CSN! Det är nog det mest förmånliga lån du kan ha, räntan för 2016 är 0,6%.

    Betala av de eventuella lån som har en effektiv ränta som är högre än räntan på bostadslånet och spara en buffert (300 000 kr som du föreslår känns väl helt ok). Lägg resten som kontantinsats vid köpet, om ni inte är intresserade och duktiga och kan göra andra investeringar med en avkastning som täcker räntan på lånet. 
  • Andrezinho86

    Tack för era svar och förslag! De flesta verkar hålla med om att det är bra att betala av så mycket på bolånet som möjligt. Angående CSN, så måste jag kolla räntan vi har där. Kanske är det som nån skrev att det är bättre att fokusera på det lån med högst ränta som nog är bolånen i mitt fall. Men måste se vad CSN tar för ränta.

    Tack för er hjälp!

  • Andrezinho86
    choklad skrev 2016-03-31 08:52:59 följande:

    Betala inte av CSN! Det är nog det mest förmånliga lån du kan ha, räntan för 2016 är 0,6%.

    Betala av de eventuella lån som har en effektiv ränta som är högre än räntan på bostadslånet och spara en buffert (300 000 kr som du föreslår känns väl helt ok). Lägg resten som kontantinsats vid köpet, om ni inte är intresserade och duktiga och kan göra andra investeringar med en avkastning som täcker räntan på lånet. 


    Oj, 0,6%? Det var lågt. Ja, då ska vi nog fokusera på de dyrare lånen som bolånet ?Tack för informationen om räntan.
  • Anonym (Fry)

    Jag skulle kanske amorterat litegrann, men sen själv förvaltat kapitalet och fått det att växa lite. I och med att det är en rätt stor summa så behövs inte många % värdeökning (genom bra fonder eller säkra aktier) för att få pengarna att växa ansenligt.

    Säg att ni sätter av 500 000kr och får dem att växa 5%. Det ger er 25000kr utan att ni gjort så mycket. Följande år är värdet således 525 000 som växer 5% = drygt 551 000.

    Om ni räknar med att kunna öka värdet mer än vad räntorna kostar er så är förvaltning ett bättre alternativ än amortering. Men det beror också på er känslighet för löpande kostnader, de lån ni inte amorterar av på innebär ju en kostnad som sänks om ni betalar av.  Så det finns många vägar att gå!

    Somliga mår bättre av att vara skuldfria så gott det går, andra vill låta kapitalet jobba lite först eller ha en lätt åtkomlig buffert. För mig är bufferten viktigare än låga lån (just nu) eftersom steget att ta ytterligare lån på exempelvis mitt hus, är ganska stort. Då har jag hellre kapital tillgängligt för större inköp eller renoveringar.  Jag och min partner är idag belånade till ca 60% på huset så vi amorterar i omgångar.

  • Flash Gordon
    Andrezinho86 skrev 2016-03-30 12:22:47 följande:
    Hej,

    Jag och min fru ska snart sälja vår bostadsrätt, värd ca 3,7 miljoner kr, och från den kommer vi att göra en vinst (efter skatt) på ca 1,37 miljoner kr. Vi kommer att köpa en billigare bostadsrätt på högst 2,5 miljoner kr.

    Vi kommer lägga undan en del pengar som en buffert, men sen kommer vi till den stora frågan. Säg att vi lägger in en kontantinsats på 600 000 kr (24 %) och lånar resten, ca 1 900 000 kr. Då har vi samma lånebelopp som tidigare. Vi har också då ca 770 000 kr kvar i sparpengar från försäljningen av vår bostadsrätt.

    Vad vore klokt att göra med de pengarna i det här läget?

    a) Amortera så mycket vi kan på lånet, ca 700 000 kr av de 770 000 kr
    b) Amortera på lånet med drygt hälften, men lägg undan ca 300 000 kr till buffert
    c) Spara resten av sparpengarna i t.ex. fonder, betala av studielån,
    d) Annat alternativ

    Med amortering menar jag en direktbetalning. Sen att vi fortsätter amortera ett mindre belopp varje månad.

    Hur hade ni gjort? Motivera varför, tack.

    Med vänlig hälsning
    Andreas
    Det är en bostadsrätt och inte ett hus där ni måste vara beredda att betala ex reparation av ett läckande tak själva.

    Då skulle jag se till att ha en buffert på 3-6 månaders KOSTNADER i ert hushåll. Säg att det motsvarar 100.000. Då vet ni att ni kan leva som vanligt i 3-6 månader om någon av er skulle bli sjuk eller arbetslös eller vad det nu är.

    Resten av vinsten skulle jag lägga in i bostaden, för att få ner lånet så mycket som möjligt. Det bli alltså:

    600.000 + 670.000 = 1.270.000.

    Då är ert bostadslån nere på 1.230.000

    Det kan man sedan sikta på att amortera av på kanske 10 år (ca 10.000 i månaden) men det beror ju på hur era inkomster ser ut.

    .
    Alternativt, om ni har andra lån med sämre villkor, så hade jag använt pengarna till att betala av dessa före att minska bostadslånet.

    .
    Poängen är i alla fall att så småningom bli skuldfri via hård amortering. Att verkligen äga allt man faktiskt äger. Att inte behöva bekymra sig om att klara av att betala räntor om något händer. Att vara fri att använda hela sin egen inkomst till vad man vill.

    Jätteskönt. 
Svar på tråden Använda det mesta av vinsten till amortering?