• meemelii

    3,5-åring kissar på sig

    Vi har en tjej på 3,5 år som slutade med blöjor i somras (dagtid). Det har gått upp och ner, vissa perioder kissar hon inte på sig alls o andra, som nu, så kissar hon på sig flera gånger i veckan. Ofta säger hon att hon ska kissa, går till toan o sen ställer hon sig o drar ner byxorna o allt o kissar på golvet framför toan??! Sen skriker hon att hon kissat på sig. Bryter ihop på detta beteendet. O på dagis klagar dom hela tiden på detta. Nästan varenda dag vi hämtar får vi höra att hon gjort det igen. Känner oss så maktlösa, känns som vi provat allt men hon fortsätter ändå.

  • Svar på tråden 3,5-åring kissar på sig
  • Anna74a

    Jag har en 3,5 åring som blev helt blöjfri för någon månad sedan.
    Med honom var det så tydligt att det var tvunget att mogna fram hos honom själv, no pressure.
    Som tur var hade hans förskola samma inställning.
    Vi har testat ett par gånger innan det men då blev det olyckor och han blev stressad och olycklig.
    Han fick ha blöja och testa att gå på toan själv och testa i lugn och ro på förskolan.
    Sedan plötsligt fungerade det bara.

  • Ellie

    Jag tänker att hon känner att hon behöver kissa först när det verkligen är akut. Att då dra ner byxorna får samma effekt som att lyssna på rinnande vatten... kisset kommer när kall luft träffar underlivet.

    Ett sätt som kanske skulle fungera kan vara att förebygga, dvs sätt henne på toa minst var 3:e timma, även om hon själv inte sagt att hon behöver gå.

  • meemelii
    Ellie skrev 2016-04-03 21:09:06 följande:

    Jag tänker att hon känner att hon behöver kissa först när det verkligen är akut. Att då dra ner byxorna får samma effekt som att lyssna på rinnande vatten... kisset kommer när kall luft träffar underlivet.

    Ett sätt som kanske skulle fungera kan vara att förebygga, dvs sätt henne på toa minst var 3:e timma, även om hon själv inte sagt att hon behöver gå.


    Jo, men problemet är att hon inte går att bara sätta på toa, hon blir skitförbannad och vägrar och jag kan ju inte trycka ner henne på toastolen. Vi påminner ofta om att kissa men hon vägrar oftast. Hon vill välja själv när hon ska gå.

    Sen vet jag inte helt om det är olyckor heller när det händer, hon och en jämngammal kompis på dagis hade en period då dom med flit kissade ner sig samtidigt och tyckte det var jättekul.
  • annananos

    hon kanske inte var riktigt redo att sluta med blöja?
    vi hade samma problem, våran lösning blev att han fick ha blöja igen när han var på dagis eller om vi var iväg någon stans. det hände ju olyckor hemma med men där hemma hade han väldigt sällan blöja på sig på dagen. tror kanske han kände att det inte gjorde något om han kissade ner sig hemma.
    Men prata med eran dotter barn kan ha fler ider än man tror.

  • Ellie
    meemelii skrev 2016-04-03 22:59:35 följande:
    Jo, men problemet är att hon inte går att bara sätta på toa, hon blir skitförbannad och vägrar och jag kan ju inte trycka ner henne på toastolen. Vi påminner ofta om att kissa men hon vägrar oftast. Hon vill välja själv när hon ska gå. Sen vet jag inte helt om det är olyckor heller när det händer, hon och en jämngammal kompis på dagis hade en period då dom med flit kissade ner sig samtidigt och tyckte det var jättekul.

    Egentligen är jag lite emot belöningssystem, men här skulle det kanske funka (om ni inte redan testat). Tex en guldstjärna när hon går med på att kissa, och efter ett antal stjärnor får hon något ni vet att hon gillar.
  • annananos
    Ellie skrev 2016-04-04 14:29:57 följande:

    Egentligen är jag lite emot belöningssystem, men här skulle det kanske funka (om ni inte redan testat). Tex en guldstjärna när hon går med på att kissa, och efter ett antal stjärnor får hon något ni vet att hon gillar.
    varför är du emot belöningssystemet? blev lite nyfiken om det är något som kan hjälpa någon att bli blöjfri så är det väl jätte bra?
  • Ellie
    annananos skrev 2016-04-05 11:05:01 följande:
    varför är du emot belöningssystemet? blev lite nyfiken om det är något som kan hjälpa någon att bli blöjfri så är det väl jätte bra?

    Inte av någon vettig anledning :) Snarare är det väl så att jag inte gillar om det används som muta i tid och otid; "gör det här så får du det där". Jag tänker att det är bättre att man vill göra "det här" av andra anledningar än att bli mutad. Tex "om du städar får du glass sedan". Bättre då att man gör det kul att städa och att barnet förstår varför det är viktigt att det inte blir för stökigt.
    Däremot använder jag själv belöning ibland så jag är inte konsekvent där. Håller med om att det är bra om det kan hjälpa till blöjfrihet. Vi har utlovat present när vår dotter kissar på toaletten utan blöja på sig, men det verkar inte tillräckligt intressant. För henne är det väldigt psykologiskt att ha blöja. Just nu klipper vi sönder varenda blöja, så att kisset i alla fall rinner ner i toaletten (klipper bort blöjans ena ben, och ibland klipper jag dem på mitten så det blir två separata ben) men trots det får hon panik om hon inte har den trasiga blöjan på sig.
  • mammalovis

    Fundera på vad hon gjort precis innan hon behöver kissa. Det kan ju varit så att hon varit så upptagen av leken/filmen whatever så hon har inte velat gå och kissa och sedan hinner det bli panik. Så små barn har ju inte konsekvenstänket heller. Sedan går en del barn medvetet och håller sig.

    Jag vet när vi var iväg med min dotter när hon relativt nyligen hade blivit blöjfri och jag gick oftare på toaletten än henne. När vi var iväg på tex djurpark med långt mellan toaletterna fick hon helt enkelt försöka kissa även om hon inte ansåg sig behöva, hon fick välja om hon skulle kissa före eller efter mig. Som regel kom det en rejäl skvätt då vi gick med 3-5 timmars mellanrum. Om hon blir så ilsk för att hon inte vill kissa hade jag kört upandgo-blöjor ett tag tills hon bevisat att det fungerar igen. Men först kan man ju fråga när hon kände att hon behövde kissa, om hon lyckades glömma bort det, inte ville gå kissa o s v. 

    Nu är min dotter 5 år, men visst händer det enstaka gånger att det kommer droppar eller att hon inte riktigt hinner sätta sig. Det är ju ingen big deal, utan bara att torka och byta trosor oftast. Oftast händer det faktiskt hemma numera, dock var starten på nybyggd förskola i höstas lite jobbig och hon kissade på sig några gånger innan personalen kom in i sina vanliga rutiner och påtalade att de skulle gå innan utgång, mat o s v. Det hjälpte direkt för henne.

  • annananos
    Ellie skrev 2016-04-05 11:29:56 följande:

    Inte av någon vettig anledning :) Snarare är det väl så att jag inte gillar om det används som muta i tid och otid; "gör det här så får du det där". Jag tänker att det är bättre att man vill göra "det här" av andra anledningar än att bli mutad. Tex "om du städar får du glass sedan". Bättre då att man gör det kul att städa och att barnet förstår varför det är viktigt att det inte blir för stökigt.
    Däremot använder jag själv belöning ibland så jag är inte konsekvent där. Håller med om att det är bra om det kan hjälpa till blöjfrihet. Vi har utlovat present när vår dotter kissar på toaletten utan blöja på sig, men det verkar inte tillräckligt intressant. För henne är det väldigt psykologiskt att ha blöja. Just nu klipper vi sönder varenda blöja, så att kisset i alla fall rinner ner i toaletten (klipper bort blöjans ena ben, och ibland klipper jag dem på mitten så det blir två separata ben) men trots det får hon panik om hon inte har den trasiga blöjan på sig.
    jag är helt med dig att det inte skall vara en vane sak med belöning utan just vid specifika tillfällen som detta. 

    vet inte hur gammal din dotter är men ni klipper sönder blöjorna? menar du att hon inte har blöja på sig hela tiden då? utan bara just när hon behöver kissa? i sådana fall är det väl inget problem? hon går på toaletten och kissar som alla andra fast hon gör det i blöjan istället för toaletten. det hade jag låtit vara så. byxblöjor kan hon ju kanske ta på sig själv. alltså gå in på toan ta på sig en blöja ropa när hon är klar precis som dom allra flesta barn.
    ja en liten reflektion från min sida bara.
  • Ellie
    annananos skrev 2016-04-05 13:56:25 följande:
    jag är helt med dig att det inte skall vara en vane sak med belöning utan just vid specifika tillfällen som detta. 
    vet inte hur gammal din dotter är men ni klipper sönder blöjorna? menar du att hon inte har blöja på sig hela tiden då? utan bara just när hon behöver kissa? i sådana fall är det väl inget problem? hon går på toaletten och kissar som alla andra fast hon gör det i blöjan istället för toaletten. det hade jag låtit vara så. byxblöjor kan hon ju kanske ta på sig själv. alltså gå in på toan ta på sig en blöja ropa när hon är klar precis som dom allra flesta barn. ja en liten reflektion från min sida bara.
    Hon fyller fyra i slutet på maj. Nej, hon har inte blöja hela tiden. Hon är helt torr nattetid sedan lång tid tillbaka. Har trosor på nästan hela dagarna, och bara blöja just vid toalettbesök så visst är det ingen stress egentligen. Det känns bara så segt att ha med blöja överallt, att hon behöver blöja på förskolan osv fast hon egentligen kan kissa i toaletten. Vi tvingar henne dock inte utan går långsamt framåt (som synes). Nästa steg är att kissa med "kjolblöja", dvs bägge benen är bortklippta från blöjan :) Tyvärr är vi långt ifrån där med avföringen än. När hon skall bajsa behöver hon en hel blöja, vill inte göra det i badrummet, och står med spikraka ben och spänner musklerna. Jag försöker få henne att böja benen lite i alla fall så hon tillslut lär sig sitta ner, men just nu vägrar hon. Jag tjatar inte utan föreslår det med jämna mellanrum.
    Förlåt TS för lite OT-prat. Kanske fler hittar hit med något råd som kan hjälpa dig. 
  • annananos
    Ellie skrev 2016-04-05 14:11:45 följande:
    Hon fyller fyra i slutet på maj. Nej, hon har inte blöja hela tiden. Hon är helt torr nattetid sedan lång tid tillbaka. Har trosor på nästan hela dagarna, och bara blöja just vid toalettbesök så visst är det ingen stress egentligen. Det känns bara så segt att ha med blöja överallt, att hon behöver blöja på förskolan osv fast hon egentligen kan kissa i toaletten. Vi tvingar henne dock inte utan går långsamt framåt (som synes). Nästa steg är att kissa med "kjolblöja", dvs bägge benen är bortklippta från blöjan :) Tyvärr är vi långt ifrån där med avföringen än. När hon skall bajsa behöver hon en hel blöja, vill inte göra det i badrummet, och står med spikraka ben och spänner musklerna. Jag försöker få henne att böja benen lite i alla fall så hon tillslut lär sig sitta ner, men just nu vägrar hon. Jag tjatar inte utan föreslår det med jämna mellanrum.
    Förlåt TS för lite OT-prat. Kanske fler hittar hit med något råd som kan hjälpa dig. 
    "behöver blöja på förskolan" har hon fortfarande blöja när hon är på förskolan? hur funkar det om hon är borta hos en kompis och leker? 
    vi backade helt när det inte funkade för oss. vi gick tillbaka med blöja på förskolan på heltid lika så om vi var ute eller hos andra. så fick han gå utan blöja hemma. dock kissade han ju på toaletten när han väl hann dit. men vi pratade med han och ja la ansvaret på han sa att han fick säga till när han ville åka till dagis utan blöja. efter det började han prata om olika mål så som att när tomten varit hos oss då slutar jag med blöjorna på dagis. kanske något TS borde prova att gå tillbaka till blöjan en stund för att hon själv får bestämma.

    och i ert fall kanske man kan prata med dottern och säga helt enkelt du får kissa och bajsa i blöjan hur du vill men vi gör det på badrummet det är där man kissar och bajsar. skulle det funka kan man sedan gå vidare och säga när du vill hjälper vi dig med att prova kissa i toaletten med eller utan blöja på och sedan ta bajsandet. tror inte hon kommer bajsa i blöjan när hon är 7 och så länge hon gör det i badrummet så ser jag faktiskt inget fel i att en 4 åring bajsar eller kissar för den delen i blöjan och om all press försvinner kanske det går bättre.

    Jag säger också förlåt TS för att vi kom ifrån ämnet men som sagt fråga eran dotter vad hon vill har hon inget svar så berätta att ni börjar med blöja igen tills hon vill prova utan.
     
  • Ellie
    annananos skrev 2016-04-05 15:09:18 följande:
    "behöver blöja på förskolan" har hon fortfarande blöja när hon är på förskolan? hur funkar det om hon är borta hos en kompis och leker?  vi backade helt när det inte funkade för oss. vi gick tillbaka med blöja på förskolan på heltid lika så om vi var ute eller hos andra. så fick han gå utan blöja hemma. dock kissade han ju på toaletten när han väl hann dit. men vi pratade med han och ja la ansvaret på han sa att han fick säga till när han ville åka till dagis utan blöja. efter det började han prata om olika mål så som att när tomten varit hos oss då slutar jag med blöjorna på dagis. kanske något TS borde prova att gå tillbaka till blöjan en stund för att hon själv får bestämma.
    och i ert fall kanske man kan prata med dottern och säga helt enkelt du får kissa och bajsa i blöjan hur du vill men vi gör det på badrummet det är där man kissar och bajsar. skulle det funka kan man sedan gå vidare och säga när du vill hjälper vi dig med att prova kissa i toaletten med eller utan blöja på och sedan ta bajsandet. tror inte hon kommer bajsa i blöjan när hon är 7 och så länge hon gör det i badrummet så ser jag faktiskt inget fel i att en 4 åring bajsar eller kissar för den delen i blöjan och om all press försvinner kanske det går bättre.
    Jag säger också förlåt TS för att vi kom ifrån ämnet men som sagt fråga eran dotter vad hon vill har hon inget svar så berätta att ni börjar med blöja igen tills hon vill prova utan.  
    På förskolan är det samma som hemma. Hon har trosor förutom just när hon "går på toaletten". Då får hon blöja. Hon får sitta på toa utan blöja först, men det kommer inget då. Får hon inte blöjan så håller hon sig hela dagen. Än så länge har hon inte varit hos kompisar utan att någon av oss är med och då har vi med oss blöja om hon behöver gå på toa. Hon säger själv att hon skall sluta med blöja när hon är 4 år. Ja, det är lite så vi tänker. Vi tar det ett steg i taget. Nu kissar hon oftast på badrummet, och nästan alltid i toaletten, genom trasig blöja. Stort framsteg! Bajset får komma lite efter. Först genom att böja på benen, sedan flytta in i badrummet, och sedan genom trasig blöja där också.

    Ja, för TS kan det kanske vara en idé att backa något och ha blöja igen (såvida dottern tillåter det). Främst tycker jag att man bör jobba med att hon skall kissa oftare och innan hon blir som mest kissnödig. Problemet är ju att hon vägrar. Kanske man kan använda sig av att hon själv vill välja när hon skall gå, och ge alternativ som "vill du gå före eller efter mellanmålet"? Ett annat alternativ är ju att hon får sitta en stund med ipad eller höra en saga på toa - något som är kul.
  • mammalovis
    Ellie skrev 2016-04-05 11:29:56 följande:

    Inte av någon vettig anledning :) Snarare är det väl så att jag inte gillar om det används som muta i tid och otid; "gör det här så får du det där". Jag tänker att det är bättre att man vill göra "det här" av andra anledningar än att bli mutad. Tex "om du städar får du glass sedan". Bättre då att man gör det kul att städa och att barnet förstår varför det är viktigt att det inte blir för stökigt.
    Däremot använder jag själv belöning ibland så jag är inte konsekvent där. Håller med om att det är bra om det kan hjälpa till blöjfrihet. Vi har utlovat present när vår dotter kissar på toaletten utan blöja på sig, men det verkar inte tillräckligt intressant. För henne är det väldigt psykologiskt att ha blöja. Just nu klipper vi sönder varenda blöja, så att kisset i alla fall rinner ner i toaletten (klipper bort blöjans ena ben, och ibland klipper jag dem på mitten så det blir två separata ben) men trots det får hon panik om hon inte har den trasiga blöjan på sig.
    Risken med föräldrar som styr barnen är att barnet benhårt håller fast benhårt vid sitt beslut. Det är få saker barn kan styra helt över och det är vad de väljer att äta och när de väljer att kissa och bajsa. Det ska man helst inte strida om alls. Om barnet inte ligger åt något syndromhåll, så brukar de flesta barn lösa detta själva när de är mogna.

    Har ni kommit på varför hon prompt vill ha blöjan på? Har det med att det låter/skvätter i toaletten att göra? I så fall går ju lägga toapapper i som dämpning. Rädsla för att ramla i? Fungerar det bättre med potta?

    En tjej jag hade ville prompt ha blöja när hon skulle bajsa. En dag var vi på "fel" avdelning så jag fråga hur vi skulle göra, om hon kunde testa på toaletten eller om vi var tvungna att hämta. Hon testade och jösses så stolt hon var när ena föräldern kom och hämtade.

    Min dotter försökte jag också få att göra efter vad jag tyckte, men det låste sig fullständigt och blev bara tvärsur. När vi väl lät henne bestämma själv skötte hon det galant och valde toan framför pottan. Med andra barnet erbjuder vi, men hon får själv bestämma. Innan hon var magsjuk gick hon vid nästan varje blöjbyte, men sedan försvann motivationen eller hon skrämdes av en prutt när hon inte kunde kontrollera det, tror jag.
  • Ellie
    mammalovis skrev 2016-04-05 16:37:28 följande:
    Risken med föräldrar som styr barnen är att barnet benhårt håller fast benhårt vid sitt beslut. Det är få saker barn kan styra helt över och det är vad de väljer att äta och när de väljer att kissa och bajsa. Det ska man helst inte strida om alls. Om barnet inte ligger åt något syndromhåll, så brukar de flesta barn lösa detta själva när de är mogna.

    Har ni kommit på varför hon prompt vill ha blöjan på? Har det med att det låter/skvätter i toaletten att göra? I så fall går ju lägga toapapper i som dämpning. Rädsla för att ramla i? Fungerar det bättre med potta?

    En tjej jag hade ville prompt ha blöja när hon skulle bajsa. En dag var vi på "fel" avdelning så jag fråga hur vi skulle göra, om hon kunde testa på toaletten eller om vi var tvungna att hämta. Hon testade och jösses så stolt hon var när ena föräldern kom och hämtade.

    Min dotter försökte jag också få att göra efter vad jag tyckte, men det låste sig fullständigt och blev bara tvärsur. När vi väl lät henne bestämma själv skötte hon det galant och valde toan framför pottan. Med andra barnet erbjuder vi, men hon får själv bestämma. Innan hon var magsjuk gick hon vid nästan varje blöjbyte, men sedan försvann motivationen eller hon skrämdes av en prutt när hon inte kunde kontrollera det, tror jag.
    Ja, jag vet att risken finns att det blir en viljekamp, och försöker verkligen låta henne bestämma och lyssnar på henne, men samtidigt vill jag diskret uppmuntra till framsteg och försöka få henne att våga ta nästa steg. Svår balansgång. Hon säger att hon är rädd för att kissa utan blöja, men samtidigt kommer ju kisset i toaletten nu, låter och skvätter utan att det gör henne något. Hon gillar inte potta alls utan sitter på en sittring med stege (inte rädd för att ramla i). Hon är stolt över varje litet framsteg. Kanske är hon rädd för våra reaktioner (att vi skall bli "för glada"). Just nu vill hon att jag är med i badrummet, men jag måste sitta med ryggen till och hålla för öronen, och gärna säga "jag tror nog inte det kommer något just nu".

    Problemen startade redan som bebis, eftersom hon hade mycket krångel med magen fick vi ge Resulax rätt ofta. Jag tänkte att det var en "bra idé" att sätta henne på pottan efter Resulax (vid ca 11 månaders ålder) för att fånga bajset där, men hon fick panik. Skrek, grät och vägrade gå i närheten av en potta igen (och hon är långsint :)) Vi ger Laktulos nu vilket fungerar bra, men hon vägrar göra annat än att stå upp med blöja. Får hon bestämma helt själv utan vägledning när det gäller bajset tror jag hon fortsätter ett par år till.

    Hon har ju varit mogen väldigt länge på så vis att hon inte har några problem att hålla sig, eller att känna när det är dags att gå på toaletten. Hon vill bara hålla fast vid den trygga blöjan ett tag till. Eftersom hon själv säger att hon skall sluta med blöja när hon fyller 4 så tjatar vi inte på henne alls just nu. Bara föreslår olika typer av sönderklippta blöjor, som hon accepterar väl till kiss. Däremot är jag tveksam till om hon självmant släpper blöjan när hon fyller 4. Ibland säger hon "imorgon ska jag kissa utan blöja" men när den dagen kommer så blir det "nej, inte idag, vi tar det imorgon".
  • mammalovis
    Ellie skrev 2016-04-05 22:50:14 följande:
    Ja, jag vet att risken finns att det blir en viljekamp, och försöker verkligen låta henne bestämma och lyssnar på henne, men samtidigt vill jag diskret uppmuntra till framsteg och försöka få henne att våga ta nästa steg. Svår balansgång. Hon säger att hon är rädd för att kissa utan blöja, men samtidigt kommer ju kisset i toaletten nu, låter och skvätter utan att det gör henne något. Hon gillar inte potta alls utan sitter på en sittring med stege (inte rädd för att ramla i). Hon är stolt över varje litet framsteg. Kanske är hon rädd för våra reaktioner (att vi skall bli "för glada"). Just nu vill hon att jag är med i badrummet, men jag måste sitta med ryggen till och hålla för öronen, och gärna säga "jag tror nog inte det kommer något just nu".

    Problemen startade redan som bebis, eftersom hon hade mycket krångel med magen fick vi ge Resulax rätt ofta. Jag tänkte att det var en "bra idé" att sätta henne på pottan efter Resulax (vid ca 11 månaders ålder) för att fånga bajset där, men hon fick panik. Skrek, grät och vägrade gå i närheten av en potta igen (och hon är långsint :)) Vi ger Laktulos nu vilket fungerar bra, men hon vägrar göra annat än att stå upp med blöja. Får hon bestämma helt själv utan vägledning när det gäller bajset tror jag hon fortsätter ett par år till.

    Hon har ju varit mogen väldigt länge på så vis att hon inte har några problem att hålla sig, eller att känna när det är dags att gå på toaletten. Hon vill bara hålla fast vid den trygga blöjan ett tag till. Eftersom hon själv säger att hon skall sluta med blöja när hon fyller 4 så tjatar vi inte på henne alls just nu. Bara föreslår olika typer av sönderklippta blöjor, som hon accepterar väl till kiss. Däremot är jag tveksam till om hon självmant släpper blöjan när hon fyller 4. Ibland säger hon "imorgon ska jag kissa utan blöja" men när den dagen kommer så blir det "nej, inte idag, vi tar det imorgon".
    Ja, visst kan de vara envisa de små liven. Kanske kan ni göra en almanacka över sista månaden och kryssa dag för dag. Tid är ju ganska abstrakt för små barn. Det är först nu runt 5-årsåldern som min dotter kan dagarna och kan räkna ut vilken dag det är. Så visst är det lätt att skjutsa saker till morgondagen.

    Den kurragömmaleken känner vi igen här också. När hon inte vill äta upp en självvald smörgås kör vi med att då tar syrran den eller liknande.
  • Ellie
    mammalovis skrev 2016-04-05 23:00:19 följande:
    Ja, visst kan de vara envisa de små liven. Kanske kan ni göra en almanacka över sista månaden och kryssa dag för dag. Tid är ju ganska abstrakt för små barn. Det är först nu runt 5-årsåldern som min dotter kan dagarna och kan räkna ut vilken dag det är. Så visst är det lätt att skjutsa saker till morgondagen.

    Den kurragömmaleken känner vi igen här också. När hon inte vill äta upp en självvald smörgås kör vi med att då tar syrran den eller liknande.
    Ja, fast vi har scouternas almanacka där hon drar en lapp varje dag, och hon har väldig koll på datumen. Hon kan säga "idag är det nummer 15 och imorgon på nummer 16 skall jag kissa utan blöja".
    Jag har egentligen inte bråttom, men jag tror ändå att hon skulle vara stolt över att lägga undan blöjan, och hon är ju som sagt fysiskt redo. Hon behöver nog få bestämma över detta just nu (även om jag tycker hon får vara med och bestämma över många saker :))
Svar på tråden 3,5-åring kissar på sig