Inlägg från: Lia4 |Visa alla inlägg
  • Lia4

    Vill ha planerat snitt, första barnet.

    Att en läkare och en bm ibland ser snitt vs vag förlossning på olika sätt är troligen pga att en läkare aldrig är närvarande vid en normal vag förlossning. Man jobbar olika helt enkelt, därav olika synsätt. Där jag arbetar jobbar alla, inkl läkare för att få ner snittfrekvensen. Särskilt hos förstföderskor.

    Jag lägger ingen värdering i om man som kvinna vill ha snitt framför vag förlossning, jag har dock svårt att förstå utifrån min erfarenhet att man önskar det utan att det finns riktig indikation för det.

    Jag har haft hand om snittade som har fått urinblåsan förstörd (skuren i), stora blödningar, upprepade snittade med en livmoder tunn så att man sett barnet igenom den, och tyvärr även de fall där den brustit. Kvinnor som gjort upprepar snitt och där det varit så mycket sammanväxingar att det varit mycket svårt att få ut barnet. Har även varit med om ett par fall där barnet fått frakturer pga detta. Vid planerade snitt är barnet helt oförberett på att komma ut och ibland tar det tid för barnet att börja andas själv med neovård som följd.

    Placera accreta. Fruktansvärd komplikation.

    Jag har även jobbat på kirurgklinik där det kommit in kvinnor som snittats för många år sedan-med fruktansvärda buksmärtor pga sammanväxningar. De får då operera igen.

    När man får sitt första barn vet man oftast inte hur många barn man kommer att få i framtiden. Jag trodde tex att jag skulle ha två. "Lagom och bra :)). Nu blev det fler och det hade jag aldrig vågat få om jag endast gjort snitt. Aldrig utifrån vad jag ser varje dag.

    Snitt är fantastisk. I de fall där det är nödvändigt.

    Önskar att alla förstföderskor vågade lita på sin kropp och i alla fall ge vag förlossning en chans innan man tar till kirurgiska ingrepp.

  • Lia4
    straw2008 skrev 2016-04-08 12:53:00 följande:

    har du aldrig sett en kvinna med ruptur grad 3 ? Sett henne trosor varje dag i tvätten (som även hennes man ser TOTAL FÖRNEDRING). Har du sett en kvinna som inte kan träna, blivit ihopsydd snett? Sett en kvinna som inte någonsinn kan hoppa studdsmatta eller vara på lekland pga urinläckage? Sett en kvinna bli så rädd att hon aldrig vågar ge sitt förstfödda barn syskon ? Sett en kvinna plågas i 30-40h för att någon vägrade henne snitt? Sett öppen hjässbjudning, sugklocka sax eller tex ett brutet nyckelben på barnet? Well nä tänkte väl det. DET ÄR INTE DET ATT VI INTE LITAR PÅ VÅRA KROPPAR.


    Visste att detta inlägg skulle komma. Jo det har jag. Till och med grad fyra. Har dock bara haft en mer grad fyra under alla mina år. Av vad jag har sett av dina inlägg vet jag att det är onödigt att diskutera med dig så det tänker jag inte göra. Har fört fram min syn på saken och står fast vid min åsikt. Det du beskriver är bland det värsta. Och det att inte lita på sin kropp. Du representerar inte alla kvinnor. Det är många som inte litar på sin kropp. Trodde detta handlade om en förstföderska som sagt.

    Och studsmatta bör alla som fött bar undvika. Oavsett förlossningssätt.
  • Lia4
    straw2008 skrev 2016-04-08 12:53:00 följande:

    har du aldrig sett en kvinna med ruptur grad 3 ? Sett henne trosor varje dag i tvätten (som även hennes man ser TOTAL FÖRNEDRING). Har du sett en kvinna som inte kan träna, blivit ihopsydd snett? Sett en kvinna som inte någonsinn kan hoppa studdsmatta eller vara på lekland pga urinläckage? Sett en kvinna bli så rädd att hon aldrig vågar ge sitt förstfödda barn syskon ? Sett en kvinna plågas i 30-40h för att någon vägrade henne snitt? Sett öppen hjässbjudning, sugklocka sax eller tex ett brutet nyckelben på barnet? Well nä tänkte väl det. DET ÄR INTE DET ATT VI INTE LITAR PÅ VÅRA KROPPAR.


    Jag kan radda upp alla tråkiga snittkomplikationer jag sett också om det får dig att lugna ner dig lite. Jag vet att du tycker att snitt är "en gudagåva för kvinnan" som du skrev någonstans. Och visst kan det vara det. Men det behöver inte vara det. För många är den vaginala förlossningen en gudagåva för kvinnan. Som sagt jag ser detta varje dag och skriver endast utifrån mina erfarenheter.

    Du verkar mest arg och inkörd på ett enda spår.
  • Lia4
    Vinterblomma85 skrev 2016-04-09 17:58:54 följande:

    Jag vet inte vad du sysslar med till vardags inom vården, men din bild av komplikationer avviker från den som finns bland erfaren förlossningspersonal.

    Du säger att andra beskriver det värsta med vaginala förlossningar. Det du beskriver kring snittkomplikationer är exceptionellt ovanliga komplikationer, med en överdrift dessutom. Jag är insatt i bland annat antalet brustna livmödrar till följd av snitt per ett av de största landstingen i landet. Du kan osannolikt ha träffat en bråkdel av dessa patienter med brusten livmoder då de är så oerhört få till antalet och fördelade över en lång tidsperiod. (för övrigt, även dessa patienter klarar sig bra).

    Faktum är att du lägger en värdering i val av förlossningssätt, då du missar att förlossningsrädsla är en legitim anledning till snitt. Kropp och sinne hänger som bekant ihop och förlossningsrädsla/fobi är en komplicerande faktor/risk i vf. Oavsett om det gäller en förstföderska eller omföderska.

    Det är lite skrämmande att höra att människor verksamma inom vården har en sådan brist på kunskap om människors behov och helhetsbilden kring snitt.

    Som allt annat, det finns komplikationer med alla förlossningssätt och man måste ge en balanserad bild.

    Det finns oerhört många fler som lider av kroppsliga och psykologiska skador efter en vf än efter snitt. Finns ingen anledning att skrämma kvinnor med varken komplikationer kring vf eller snitt. Det viktiga är istället att informera sakligt och ge kvinnor möjlighet att påverka sin förlossning.

    Jag skulle aldrig få för mig att anse att mina personliga åsikter skall styra vilken vård andra får. Jag har full respekt för att varje gravid kvinna efter saklig information och stöd kan fatta ett beslut och jag skulle aldrig moralisera över detta.

    Jag hoppas att kvinnor i behov av planerade snitt konsulterar pålästa och erfarna läkare och barnmorskor som kan sin sak och inte blandar in personliga åsikter i sitt professionella yrkesutövande.


    Som du kanske såg så skrev jag att jag inte lägger någon värdering i om en kvinna vill bli snittar eller föda vaginalt. Dessa komplikationer jag rabblar upp har jag personligen varit i kontakt med. Har aldrig sagt att de är vanliga. Men det kan vara av fördel att även veta om dem.

    Brister livmodern tex så kan man inte få fler barn. Kan vara värt att reflektera över om man som ts vill ha snitt trots avsaknad av vare sig medicinsk indikation eller förlossningsrädsla. Jag har senaste året haft hand om 3 stycken med uterusruptur. Tycker inte att det är så få att det inte är värt att informera om.

    Det finns ju en anledning till att det arbetas aktivt för att få ner snitten bland förstföderskor. Att du får det som att det skulle vara min personliga åsikt i ämnet ser jag nästan som påhopp.
  • Lia4
    Vinterblomma85 skrev 2016-04-09 17:58:54 följande:

    Jag vet inte vad du sysslar med till vardags inom vården, men din bild av komplikationer avviker från den som finns bland erfaren förlossningspersonal.

    Du säger att andra beskriver det värsta med vaginala förlossningar. Det du beskriver kring snittkomplikationer är exceptionellt ovanliga komplikationer, med en överdrift dessutom. Jag är insatt i bland annat antalet brustna livmödrar till följd av snitt per ett av de största landstingen i landet. Du kan osannolikt ha träffat en bråkdel av dessa patienter med brusten livmoder då de är så oerhört få till antalet och fördelade över en lång tidsperiod. (för övrigt, även dessa patienter klarar sig bra).

    Faktum är att du lägger en värdering i val av förlossningssätt, då du missar att förlossningsrädsla är en legitim anledning till snitt. Kropp och sinne hänger som bekant ihop och förlossningsrädsla/fobi är en komplicerande faktor/risk i vf. Oavsett om det gäller en förstföderska eller omföderska.

    Det är lite skrämmande att höra att människor verksamma inom vården har en sådan brist på kunskap om människors behov och helhetsbilden kring snitt.

    Som allt annat, det finns komplikationer med alla förlossningssätt och man måste ge en balanserad bild.

    Det finns oerhört många fler som lider av kroppsliga och psykologiska skador efter en vf än efter snitt. Finns ingen anledning att skrämma kvinnor med varken komplikationer kring vf eller snitt. Det viktiga är istället att informera sakligt och ge kvinnor möjlighet att påverka sin förlossning.

    Jag skulle aldrig få för mig att anse att mina personliga åsikter skall styra vilken vård andra får. Jag har full respekt för att varje gravid kvinna efter saklig information och stöd kan fatta ett beslut och jag skulle aldrig moralisera över detta.

    Jag hoppas att kvinnor i behov av planerade snitt konsulterar pålästa och erfarna läkare och barnmorskor som kan sin sak och inte blandar in personliga åsikter i sitt professionella yrkesutövande.


    Och att sitta och säga att alla med uterusrupturer klarar sig bra är ju ett hån mot de som förlorat sina barn pga detta.

    Känns mer som att du själv lägger värdering i hur man föder sina barn.

    Du får gärna styrka påståendet att långt fler lider efter vag förlossning än efter sectio. Eller du kanske räknar prolapser bland dessa?
Svar på tråden Vill ha planerat snitt, första barnet.