Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

    Utköpt ur bostad, vad sker med vinstskatten??

    I somras köpte min sambo ut min ur vår bostadsrätt, då vi separerade. Han sålde inte bostaden.

    Nu är vi dock tillsammans igen , men det är bara han som äger bostaden.

    När han köpte ut mig fick vi en värdering.

    Den siffran tog vi sedan och drog bort lånen på. Sedan delade vi summan på två , vilket landade på 148.000 kr var.

    På min del del drog vi bort 22% i vinstskatt, för banken sa att vi skulle göra det. Kvar blev 113500 som min sambo bakade in i bolånet och gav till mig. Han tog alltså inte lån på 148.000, utan drog bort skatten först för annars skulle vi dubbelbeskattas sa banken. Skatten betalades alltså inte in till skatteverket pga detta.

    Nu skulle jag deklarera och var tvungen att bifoga bilaga om försäljning av bostad. Blev förvirrad angående skatten, för den stod inte med (...såklart!!) . Ringde skatteverket som sa att om jag inte betalat in dom där 24000 i vinstskatt till mitt skattekonto så måste jag göra det nu, samt att jag även kunde göra avdrag på halva renoveringen som vi gjort.

    Men stämmer detta egentligen? När sambon sedan säljer bostaden om ett år när vi ska flytta, så blir det ju som banken sa, att vi vinstskattat på bostadsvinsten två gånger. Först jag på halva när han köpte ut mig och sedan han på hela när han sålt?!

    Hur fasen funkar detta??

  • Svar på tråden Utköpt ur bostad, vad sker med vinstskatten??
  • Anonym (Förvirrad)

    Precis! Då har vi alltså gjort rätt?!

    Då måste ju skatteverket missförstått mig , eftersom hon sa att jag skulle betala in min halva av vinstskatten på skattekontot. Men den "gav" ju jag sambon på det viset att han inte behövde belåna den delen.

  • Anonym (Förvirrad)
    Kerubmamman skrev 2016-04-21 17:54:06 följande:

    Ja, det låter som att hon har missförstått och trott att du har sålt en bostad. 

    Utköpet ska inte tas upp på deklarationen. 


    Inte?? Då måste jag ju ringa och prata med dom för jag kunde inte deklarera utan att skicka med bilaga om "försäljning av bostad".
  • Anonym (Förvirrad)
    Kerubmamman skrev 2016-04-21 18:28:21 följande:

    Det har inte skett någon försäljning


    Nu ringde jag igen och dom säger att jag sålt min del till min sambo och därför måste betala vinstskatt till mitt skattekonto. Även om lägenheten inte är såld. Jag fattar fasen INGENTING!
  • Anonym (Förvirrad)
    Nafets skrev 2016-04-21 18:55:58 följande:

    Hej,

    Jag tror du blandar ihop lite saker. Du har sålt din del av bostaden till din sambo. Det innebär att du har gjort bostadsförsäljning och ska således beskattas för den vinst du har gjort (22% på vinstsumman). Det har ingen betydelse hur din sambo och banken resonerar och på vilket sätt din sambo väljer att lägga upp lånet. han är numera ensam ägare till er bostad och kommer att beskattas för sin försäljning enligt samma regler.


    Nej isåfall betyder det ju att jag fått för lite pengar. För då har vi först dragit bort 22% och nu ska jag betala in 22% till skatteverket ytterliggare.

    Nu är vi ju tillsammans igen så det är skitsamma, men hade separerat så hade det blivit knivigare..
    Kerubmamman skrev 2016-04-21 19:01:55 följande:

    Har ni skrivit köpavtal eller bodelningsavtal? Det verkar vara olika skattemässigt. 


    Varken köpavtal eller bodelningsavtal. Vi var överens och behövde ingen formell bodelning, utan jag överlät min del av bostaden till honom och han gav mig halva dåvarande vinsten.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (bodelning.) skrev 2016-04-21 19:21:29 följande:

    Ni skulle ha gjort en bodelning och skrivit ett bodelningsavtal. Då slipper den som blir utköpt att betala reavinstskatten. Nu har du sålt en del i en bostadsrätt och ska skatta för vinsten.

    Låt det bli en läxa, att ta reda på ordentligt hur man ska göra saker och ting så det blir som man tänk.

    Du kanske kan förklara för skatteverket att ni gjort en bodelning och ingen försäljning.


    Ja det sa jag att det var. Men det skulle skattas iallafall sa skattekillen.. blir helt snurrig av detta. Det var banken som sa att om vi är överens behövs inget bodelningsavtal, sen sa han att 22% ska dras av direkt annars blir det dubbelbeskattning.
    Kerubmamman skrev 2016-04-21 19:35:56 följande:

    Hur blir det när sambon ska deklarera? 

    Hans halva: vinst från inflyttning.

    Hennes fd halva: ev vinst från bodelningen. 


    Ja precis, jag har ju liksom gett honom 22% av min del som jag antog att han kommer få skatta när han säljer. Nu blir det ju att både jag och han skattar min del vid försäljning.. men enligt skatteverket ska det vara så. Skitknäppt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Nafets skrev 2016-04-21 19:43:37 följande:

    Hej igen,

    Nu blir jag lite förvirrad för något måste ni ha gjort. Ni måste ha meddelat föreningen att din sambo äger 100% av lägenheten och således är den som äger rätten till att bo i lägenheten.

    Bodelningsregler och bouppteckningar är till för att reglera vem som äger vad vid separationer eller dödsfall. Det som ställer till det med bostadsrätter är att det inte är en fastighet som ni har ägt. Ni äger rätten till att bo i en bostadsrätt. Egendomsfördelningen i bodelningar ser annorlunda ut och här skiljer det sig om man är gift eller sambo och dessutom om det finns äktenskapsförord eller samboavtal. 

    Tillbaka till grundfrågan. Har ni gjort en ägartransaktion, mao har du sålt din del, då ska du beskattas för försäljningen. Det innebär ju också att ni har gjort ändringar i vem som är registrerad som ägare till lägenheten i er bostadsrättsförening. Har ni inte gjort det och du står som ägare så har du ju inte gjort något annat än mottagit pengar av din sambo som i sin tur har lånat pengar av banken.


    Ah okej, så här gick det till:

    Jag överlät min del av bostaden till min sambo genom att skriva på ett överlåtelseavtal via bostadsrättsföreningen. Han står som ägare på bostaden alltså!

    Sedan började vi räkna.

    Värderingssumman minus totala summan av lån vi hade.

    Det som blev över delade vi på två

    Sedan drog vi bort 22% på ena delen (min del alltså) och det som blev kvar lånade min samvo från banken och satte in på mitt konto.

    I skatteverkets bilaga står det alltså att jag köpte bostaden för 150.000 (köpte för 300.000 men min del kostade alltså 150.000) och att jag sedan fått in 113500 av min sambo vid bodelningen, vilket är summan som blev kvar efter dom 22%.

    Men något bodelningsavtal slrev vi inte eftersom banken tyckte att vi kom så bra överens ändå. Dom kunde ju nämnt skillnaden med att skriva och inte skriva...
  • Anonym (Förvirrad)
    Kerubmamman skrev 2016-04-21 20:26:11 följande:

    Då har skatteverket fått fel uppgifter om köpeskillingen (från banken eller brf?). Med de uppgifterna kommer du få betala mindre skatt än du gjorde till sambon. Men det är oriktiga uppgifter och man lär åka dit om man inte rättar dem..


    Är det sant??? Skulle det stått 300.000 i köpeskillingen istället för 150.000?? Eller vad menar du är fel? Jag blir fan knäpp på detta, kan dom inte göra det LITE lättare att förstå :(
  • Anonym (Förvirrad)
    Kerubmamman skrev 2016-04-21 20:57:30 följande:

    Förlåt, jag menade sambons köpeskilling vid separationen. Skatteverket har ju fått uppgifter om Vinst - fiktiv skatt. och då blir det för låg summa eftersom du ska skatta igen/på riktigt. 

    148 tkr *0,22=32,6 tkr

    113,5 tkr * 0.22=25 tkr


    Ja det är lite det jag menar. Hade inte banken dragit av 22% när han köpte ut mig, så hade jag ju fått betala skatt på 148.000 istället. Nu blir det på 113.500.. det blir ju heltokigt! Men o andra sidan FICK jag ju aldrig 148.000, han lånade bara 113.500. Så rimligtvis borde jag ju bara betala skatt på pengar som jag fått väl?

    Skatteverket förklarade även att det inte ens finns något som heter fiktiv skatt.. ändå läser jag om det överallt. Suck.
  • Anonym (Förvirrad)
    Kerubmamman skrev 2016-04-21 21:27:12 följande:

    Nu körde tydligen banken efter bodelningsprincipen trots att ni inte skrev några sådana papper. Hade ni gjort det hade det varit helt korrekt att göra på detta viset.

    Nej, det finns ingen fiktiv skatt, den är påhittad för att göra det rättvist mellan parterna. Annars hade du fått 148 tkr i handen och han 83 tkr om all beskattning hade hamnat hos honom. (om ni hade bodelat) 

    Nu när ni inte bodelade så skulle du ha fått 148 tkr eftersom du ska ge skatten till skatteverket istället. 

    Frågan är hur man gör för att rätta till det. Enklast är väl att komma överens om att sambon köpte till rätt pris men ska ge tillbaka dig "skatten". 


    Ja alltså vi var ju som sagt inte oense om saken och egentligen borde det väl varit upp till oss vad vi kom överens om. Jag kanske gick med på att det räckte med 113.500 och sedan var vi nöjda och glada helt enkelt. Och då borde jag ju rimligtvis bara skatta på den summan vi kom överens om. Jag borde ju inte behöva skatta för pengar som jag inte fått.

    Ja fy vilken jäkla röra. Jag har skickat in deklarationen så får skatteverket ge besked om vad jag ska skatta utifrån dom uppgifter dom fått. Just nu ska jag preliminärt få 12.000 tillbaka för avdrag på halva renoveringen, men det slutgiltiga beslutet bör ju komma i juni.

    Tänk om vi hade vetat att vi inte ville separera EGENTLIGEN, då hade vi sluppit detta elände. :p
Svar på tråden Utköpt ur bostad, vad sker med vinstskatten??