• Anonym (Rädd)

    Plötsligt håravfall orsakat av p-piller? Någon med erfarenhet?

    Desogestrel p-piller, någon som fått håravfall som biverkan?? Inte fläckvis men att håret tunnas ut rejält, främst uppe på hjässan. Snälla hjälp mig, vill inte tappa massa hår :( börjar synas mycket... Vet att det kan finnas andra orsaker också men läste precis detta om mina piller som jag haft 4-5 månader...

  • Svar på tråden Plötsligt håravfall orsakat av p-piller? Någon med erfarenhet?
  • Anonym (Mimmi)

    Jag åt Desolett när jag var mellan 19 och 24 (länge sen nu) och håret blev jättefint, tjockt och glansigt när jag åt dom. Typ graviditetsfint. Men när jag väl slutade ta dom efter 5 år så började håret RASA av efter ca 3 månader. Jag kände mig helt flintig fast det blev bara tunnhårigt. Min hästsvans blev typ smal som en blyertspenna. Hemskt var det och varade i över 2 år.

    Säg till din gyn att du tappar hår, p-piller är en vanlig orsak. En del tappar hår medans dom äter dom, andra, som jag, tappar efteråt och en del råkar ut för både och.

    Kanske du kan prova en annan sort om biverkningarna på dessa blir för jobbiga.

  • Anonym (Fd tunnhårig)

    Jag har haft samma problem, inte med p- piller utan med antidepprissiv medicin. Jag tappade väldigt mycket hår och det blev tunnare runt mittbenan, det syntes rätt ordentligt och min frisör var övertygad om att jag drabbats av ärftlig håravfall fast jag inte ens var 30 år.

    Det tog en månad efter jag slutat med medicinen innan jag slutade tappa hår och ett halvår innan håret började växa ut. Men det kom tillbaka. Eftersom p-piller inte är en livsviktig medicin tycker jag du ska be om att få byta sort till någon som inte har håravfall som biverkan, det finns mini piller också.

  • Marre22

    Jag fick jättetunt hår med mycket håravfall av minipillret Cerazette. Det tog mig 1,5 år att få tillbaka lite av det...

  • niinnii87

    Jag tar dom å tappar oerhört mkt hår! Trodde tills nu att det troligen berodde på förlossningen & anemi pga förlossningen.
    Tyvärr är minipiller det enda jag kan använda mig utav..

  • Anonym (Rädd)
    niinnii87 skrev 2016-04-23 11:40:42 följande:
    Jag tar dom å tappar oerhört mkt hår! Trodde tills nu att det troligen berodde på förlossningen & anemi pga förlossningen. Tyvärr är minipiller det enda jag kan använda mig utav..

    Fortsätter du ta dem om du tappar så mycket hår? Jag tycker det är en hemsk biverkan som det borde informeras mer om, att tappa mycket hår är traumatiskt då mycket av identiteten sitter där :( Har du tjockt hår från början?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-04-23 07:05:44 följande:
    Jag åt Desolett när jag var mellan 19 och 24 (länge sen nu) och håret blev jättefint, tjockt och glansigt när jag åt dom. Typ graviditetsfint. Men när jag väl slutade ta dom efter 5 år så började håret RASA av efter ca 3 månader. Jag kände mig helt flintig fast det blev bara tunnhårigt. Min hästsvans blev typ smal som en blyertspenna. Hemskt var det och varade i över 2 år. Säg till din gyn att du tappar hår, p-piller är en vanlig orsak. En del tappar hår medans dom äter dom, andra, som jag, tappar efteråt och en del råkar ut för både och. Kanske du kan prova en annan sort om biverkningarna på dessa blir för jobbiga.

    Har mailat min bm och har slutat ta p-piller nu... Mådde du inte dåligt under de 2 åren? Jag känner redan nu att jag ALDRIG kan känna mig fin nångång då håret är som det är. Och att eventuellt ha det såhär i 2 år... Just nu är jag mammaledig, till efter sommaren, men sen jobb, och jag har ett väldigt "socialt" jobb. Ser mig i spegeln och den tunna/glesa hårbotten och blir riktigt nedstämd..
  • Anonym (Rädd)
    Marre22 skrev 2016-04-23 11:31:55 följande:
    Jag fick jättetunt hår med mycket håravfall av minipillret Cerazette. Det tog mig 1,5 år att få tillbaka lite av det...

    Fick du bara tillbaka lite av håret? Skriver inte bm el dr recept på hårväxt-stimulerande läkemedel? Något är ju receptfritt men man måste ha en diagnos först så man verkligen får rätt.
  • niinnii87
    Anonym (Rädd) skrev 2016-04-24 07:33:12 följande:

    Fortsätter du ta dem om du tappar så mycket hår? Jag tycker det är en hemsk biverkan som det borde informeras mer om, att tappa mycket hår är traumatiskt då mycket av identiteten sitter där :( Har du tjockt hår från början?
    Aaah jag fortsätter ta dom. Jag måste ha nånting å detta är det enda som jag egentligen mår bra psykiskt av. Nått annat får jag inte/kan inte ta/använda. Å fler barn (iaf inte nu) är de inte att tala om..

    Ja, jag har alltid haft jätte tjockt hår. Däremot tycker jag att mitt hår fortf känns rätt tjockt, om än lite "slitnare" kanske.. Mitt håravfall är tack o lov inget som märks utåt sett. Jag har alltid tappat en hel del hår men nu är de ju galet.
  • Marre22

    Ja, jag fick tillbaka det. Använde också Kerastases serum som skyndade på hårsäckarna lite.

    Men jag har fortfarande lite tunt hår...

  • Anonym (Rädd)
    Marre22 skrev 2016-04-25 16:31:34 följande:
    Ja, jag fick tillbaka det. Använde också Kerastases serum som skyndade på hårsäckarna lite. Men jag har fortfarande lite tunt hår...

    Hur använder man kerastases? Finns det receptfritt i butik eller frisör? Hur ofta? Gav det god effekt snabbt tyckte du?
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Rädd) skrev 2016-04-30 10:32:19 följande:

    Hur använder man kerastases? Finns det receptfritt i butik eller frisör? Hur ofta? Gav det god effekt snabbt tyckte du?


    Kerastase är ett märke, precis som L'oreal eller Barnängen. Det finns bara hos frisörer eller på nätet. Deras serum är inte någon medicin utan en hårprodukt.
  • Marre22

    Det stimulerar hårsäcken att producera lite mer, och får hårstråna att se lite tjockare ut.

    Jag började använda det när håret började växa ut igen- en lite extra boost.

    Tror inte det hade hindrat håravfallet...

  • Anonym (Rädd)

    Funkade serumet tyckte ni? Var på nätet får man tag i detta? Hur använder man det? Är det spray som masseras in i hårbotten? Schampo?

  • Marre22

    Jag tycker verkligen att serumet funkar!

    Det heter Kerastase Advanced Scalp and Hair Concentrate. Kostar kring 500-600 kr och kan köpas på nätet eller frisörer som säljer Kerastase.

    Man masserar in en pipetts mängd vätska i hårbotten i blött hår och så stylar man och fönar som vanligt!

  • Anonym (Rädd)
    Marre22 skrev 2016-05-02 13:27:07 följande:
    Jag tycker verkligen att serumet funkar! Det heter Kerastase Advanced Scalp and Hair Concentrate. Kostar kring 500-600 kr och kan köpas på nätet eller frisörer som säljer Kerastase. Man masserar in en pipetts mängd vätska i hårbotten i blött hår och så stylar man och fönar som vanligt!

    En pipetts mängd? Är det inte svårt att fördela så liten mängd över hela skalpen? Eller man kan kanske koncentrera det till där håravfallet skett som mest? Hur lång tid tog det innan du märkte någon skillnad/effekt? Är det dagligen man ska använda för bästa effekt? Tack för tipset
  • Marre22

    Man ska massera in det på området, i mitt fall var det tunt hår på ett speciellt område.

    Efter 3 månaders avslutande med Cerazette började jag se att det kom tillbaka små hårstrån.

    Och serumet gör att håret ser tjockare ut.

    2-3 ggr/vecka!

    Lycka till!

  • 22 årår

    Jag har ätit på p-piller 2 gånger i mitt liv, men inte haft besvär med något annat förutom minskad sexlust, humörsvängningar och trötthet. Däremot hatade jag det och kände att jag ofta var deppig, kände att det inte funkade och slutade med p-piller och har inte ätit det på 3 år.

    Dessvärre var jag tvungen att ta ett dagen-efter-piller (levongestrel) för 2 månader sen, vilket efter ca 1 månad gav mig supermycket besvär, kände mig deppig och började tappa jättemycket hår, började bokstavligen störtböla varje gång jag skulle tvätta håret pga att det föll av så mycket, det var riktigt tufft eftersom att håret är så viktigt för en. Varje gång jag borstade föll det av massor, bara jag rörde vid mitt hår till och med. Min killes säng var full med hårstrån. ????

    Iaf så googlade jag runt dagligen om varför man kan börja tappa hår av p-piller, om håret växer tillbaka osv. Vad man kan göra för att hjälpa håret på traven. För min del är jag säker på att jag hade någon sorts hormonellobalans i kroppen, som gjorde att mensen blev sen, tappade hår osv. Så för att håret ska kunna växa normalt behöver man ha balans, köpte hårvitaminer som innehåller B-vitaminer, biotin etc. Började även inta C-vitamin varje dag, MSM och nattljusolja som sägs ha en positiv påverkan på hormonell obalans, PMS osv. Skippade att äta socker och istället äta mycket frukt, grönsaker osv eftersom att kosten spelar stor roll när det handlar om hur kroppen mår osv. Att hålla en god och hälsosam kost ger kroppen chans att återhämta sig snabbare.

    Sen började jag även massera hårbotten försiktigt varje dag, med och utan ricin/kokos/arganolja. Slutade använda hårprodukter mer än hårolja i längderna, och försökte att inte styla mitt hår mer än en gång varannan vecka och lät håret bara självtorka efter tvätt. Använder mig även av nioxins produkter som motverkar håravfall.

    Nu ca 1 månad efter att jag först började tappa hår, har det avstannat nästan helt. Självklart tappar man hår varje dag, och jag känner nu att det är precis som vanligt igen ???? Håret växer för fullt pga hårvitaminerna/MSM.

    Skrev det här långa inlägget pga jag vet paniken och ångesten av att tappa håret, och har helt ärligt själv inte hittat några positiva inlägg där folk skriver hur det har gått och om det blivit bättre. För mig blev det bättre bara efter en månad! Så det finns hopp :) och jag kände att håravfallet blev värre ju mer jag stressade över det.

    Eftersom att håret har olika faser, så kan den telogena fasen (där håret lossnar från roten och faller av) vara upp till 100 dagar, men det är individuellt. Tillväxtfasen är den fasen som varar längst och det är upp till 3-7 år.

    Det blir bättre!! Lycka till allihopa :) kramar

  • Meriall
    Anonym (Rädd) skrev 2016-05-02 20:22:01 följande:

    En pipetts mängd? Är det inte svårt att fördela så liten mängd över hela skalpen? Eller man kan kanske koncentrera det till där håravfallet skett som mest? Hur lång tid tog det innan du märkte någon skillnad/effekt? Är det dagligen man ska använda för bästa effekt? Tack för tipset


    Jag tror hon menar att håret ser tjockare ut medan serumet sitter i, inte att det gör så mycket effekt på sikt. Eller missförstod jag?
Svar på tråden Plötsligt håravfall orsakat av p-piller? Någon med erfarenhet?