Inlägg från: Anonym (fiktion) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fiktion)

    Har du problem med overkliga kroppar?

    Frågan ska alltså vara: har du problem med att karaktärer i fiktionens värld har overkliga kroppar? Fiktionens värld inkluderar spel, film, serier, mm.



    Om du tycker det är ett problem, förklara gärna varför.

    Om du inte tycker det är ett problem, förklara gärna varför.

    Karaktären på bilden, som är  ett exempel på en overklig  kropp, har en stor dallerrumpa fast resten av hennes kropp är modellsmal med getingmidja.

    Det pågår en flitig debatt inom spelvärlden, men även inom film och serier, då karaktärer som ska föreställa människor porträtteras overkligt. Skulle vara intressant att se vad FL tycker i frågan eftersom många kvinnor håller till här.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du problem med overkliga kroppar?
  • Anonym (fiktion)
    Aikido skrev 2016-04-25 07:56:19 följande:

    Hur vet du att det är en dallerrumpa på bilderna? Jag ser inget daller. Har till och med testat att skaka på skärmen men det händer absolut ingenting med rumpan på bilden (men hårddisken i datorn låter lite konstigt).


    Vad rolig man kan vara då, har du druckit?

    Man ser ju att den är fet och mjuk.
  • Anonym (fiktion)
    Aikido skrev 2016-04-25 08:07:03 följande:
    Jomen. Mjölk blev det till frukost bland annat. Starkmjölk. Ungefär 3%.
    Anonym (fiktion) skrev 2016-04-25 08:01:38 följande:
    Man ser ju att den är fet och mjuk.

    Det där är ju en halv beskrivning av Göran Persson. Du vet - som Nivea.
    Ditt lilla troll. Jag hade faktiskt sett fram emot en seriös diskussion här med tanke på hur mycket tjafs det är i media angående just detta.
  • Anonym (fiktion)
    Aikido skrev 2016-04-25 08:16:45 följande:
    Är det ens möjligt att ha en seriös diskussion om ett sådant ämne? Polygon-damen i bilderna ovan tycker jag inte har särskilt extrema mått. Framförallt mittersta bilden är väldigt lik någonting jag ser i sängen då och då (fast något mer lättklädd då). Debatten i media har gått mig helt förbi.
    Varför skulle det inte vara möjligt menar du?
    Anonym (M) skrev 2016-04-25 08:26:48 följande:

    Kan du länka till nåt i lägg i debatten så att man vet mer vad den handlar om? Handlar den om överdrivna skönhetsideal tex eller är det något annat?


    Orkar inte leta efter länk nu, men kolla gärna Aftonbladets spela-sektion, det borde inte ta lång tid innan du hittar något där.
  • Anonym (fiktion)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-04-25 11:05:36 följande:

    Jag har inget emot olika utseenden på folk och hon ovan måste också få finnas. Däremot är det trist när alla tjejer i ett visst spel ser ut på samma sätt eller att det är uppenbart att spelet riktar sig till män på ett sexuellt sätt. Känns lite billigt. Jag väljer bort såna spel. Hade hon ovan fått sällskap av tre mer påklädda tjejer med varierande kroppsbyggnader så man kan tänka att det är hennes personlighet att vara sexig och lättklädd men så är inte normen för tjejer i den spelvärlden så är jag helt okej med det.


    Varför är det trist med lättklätt? Har aldrig sett män klaga på alla lättklädda killar i fightingspel. Aldrig.
  • Anonym (fiktion)
    Asirna skrev 2016-04-26 02:06:01 följande:

    Ja, för det kan ge ungdomar i tonåren orealistiska förväntningar om hur man ska se ut som man eller kvinna.

    När man var barn o lekte med barbie dockor så tänkte man aldrig på vilket kropp barbie dockan hade, men i tonåren blir man medveten om det och kan känna krav på sig om vilken kropp man ska ha för att vara attraktiv i andras ögon.


    Så varför gnäller aldrig killar på detta? Kolla vilket fightingspel som helst så har du vältränade hunks med bar överkropp - försök inte ens påstå att det inte är sexualisering.

    Skillnaden är att tjejer verkligen älskar att göra sig själva till offer då det passar. Återigen, aldrig hört en kille som gnäller på sexualiserade män.
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-04-26 21:47:59 följande:
    Killar gnäller inte för killar vet att om de gnäller så blir de kallade en massa fula saker. Oftast fula saker som antyder att de skulle ha kvinnligt kön eller kvinnliga egenskaper. Vilket av någon anledning anses fult. Så killar väljer att inte gnälla.

    Ja, å andra sidan, skiter i vad folk kallar mig, och jag är också kritiskt till de ofta absurda och sexualiserade manliga karaktärerna i spel. Två fel gör inte ett rätt dock - det rättfärdigar inte dumheter som boob-armor.
    Tjejer som gnäller blir kallade för massa fula saker också, så den förklaringen håller inte.
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-04-27 04:24:10 följande:
    Den håller absolut! Det är faktiskt en av förklaringarna till att kvinnliga gamers håller så jäkla låg profil - de vet vad som gäller! Hela Gamergate-historien till exempel.
    Du missar en väldigt viktig poäng här. Både tjejer och killar blir stenhårt attackerade för sina åsikter, men det är nästan uteslutande tjejerna som gnäller. Det är nästan uteslutande tjejer som drar på sig offerkoftor och det är nästan uteslutande tjejer som försöker få uppmärksamhet i gamervärlden enbart pga sitt kön.

    Det finns gott om sexualiserade män i spel, men killar gnäller inte - och det är inte för att de inte vågar utan för att de inte bryr sig eftersom spel är på låtsas.
  • Anonym (fiktion)
    Zombie von Rymmen skrev 2016-04-27 16:57:30 följande:

     


    Tjejer förväntas gnälla. Killar förväntas hålla käften.


    Det var det dummaste jag har hört. Du försöker bortförklara könsskillnader med gissningar som passar dina argument. Det är ingen som uppfostrar tjejer till att de ska börja klaga och gnälla så fort något inte passar, det gör de själva iaf.

    Tjejer gnäller för de klarar inte av att se kvinnor - även tecknade - med perfekta kroppar som är vackrare än de själva. De får komplex och känner sig odugliga. Killar däremot har inte samma behov av bekräftelse utan kan ta lättklädda och sexualiserade män betydligt bättre än vad tjejer kan ta lättklädda och sexualiserade kvinnor.

    Faktum kvarstår, och det här kan ni inte förklara bort, att så fort det syns en sexualiserad/lättklädd tjej som hon i OP så är det ett jävla gnäll från tjejer och manliga feminister om att man objektifierar kvinnokroppen, men när barbröstade hunks syns i spel finns det ingen som gnäller.

    Och ni som gnäller på den fientliga miljön i spelvärlden, den drabbar killar precis lika mycket som tjejer. Gå in på ett spelforum och dra massa feministbullshit så kommer du bli kallad fula saker, oavsett om du är kille eller tjej. Skillnaden är återigen att tjejer gnäller för minsta lilla och gråter ut i media så fort de får chansen. Killar tar det med en klackspark.

    Eller ta fenomenet "näthat". Det har funnits sedan internets begynnelse, men det var först när tjejer drabbades - och då de omedelbart började gråta ut i bloggar och media - som media myntade begreppet "näthat".

    Sedan angående kropparna så finns en stor variation - långt ifrån alla kvinnliga karaktärer har en fet och mjuk rumpa som hon i OP.
  • Anonym (fiktion)
    Zombie von Rymmen skrev 2016-04-28 13:16:57 följande:

    Jaså, du är egentligen en misogyn tomte. Så roligt.

    Vad var poängen med tråden egentligen? Du har ju argumenterat emot varenda en som skrivit här och haft en bestämd uppfattning på förhand och inte brytt dig ett skvatt om andra perspektiv.

    Slösar inte min tid med såna här trollerier. Önskar dig en riktigt feministisk dag.
    Det kallas för att argumentera. Vill du hänga på kan du försöka möta mina argument istället.

    Trollning däremot är precis det som du gör nu - tar bort det jag skrivit och ersätter det med trams, samtidigt som du inte svarar på något av det jag säger utan bara försöker klistra stämplar på mig för att du själv saknar argument.

    Gör om, gör rätt.
  • Anonym (fiktion)
    Anonym (Nope) skrev 2016-04-28 13:59:21 följande:

    Dessutom har jag redan sagt till dig att massor med unga killar inte "tar det med en klackspark", jag vet det eftersom jag jobbat med unga som har ätstörningar. Killar vågar dock inte tala lika öppet om det, eftersom de då ses som svaga och mesiga, vilket ju är en fruktansvärd könsroll. Men det är inte så att unga killar är helt oberörda av att få näthat, av att se objektifierande bilder osv.


    Det är ingen "fruktansvärd" könsroll, det är en naturlig instinkt hos de flesta män. Det är ungefär som att man alltid drar in magen då man passerar en snygg tjej, det sker omedvetet för att att män vill visa sig starka och imponera med status. Det är också därför många killar ljuger för tjejer om sin status (jobb, pengar, socialt nätverk etc) eftersom tjejer tycker det är viktigt. Det är inget som lärs in, det är en instinkt som de flesta föds med.

    Sedan är det också så att man inte lider bara för att man inte gråter ut. Dessutom är det betydligt fler tjejer som har ätstörningar. Många killar tycker dessutom tjejer är jobbiga för att de alltid ska anmäla, gnälla och klaga så mycket på precis allting.

    Tycker du att tjejen i OP har en overklig kropp? Det vill säga att rumpan är för fet för att sitta på en sådan smal kropp.
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-04-29 23:06:02 följande:
    Fantastiskt! För att bevisa att något är "naturligt" ger du ett exempel som inte alls är naturligt, utan tvärtom högst kulturellt och tidsbundet. För ett par århundraden sedan hade man tvärtom PUTAT med magen för att locka snygga tjejer - som också skulle vara trindare och rundare än dagens ideal.

    Vad som är snyggt och attraktivt är inte naturgivet, det är kulturellt och går i mode över perioder. Mycket av det som påstås vara "naturlig instinkt" är inlärt beteende.
    I vilka samhällen då? Afrikanska? Eller möjligen i tider då det ansågs vara fult att vara fattig, och stor mage tydde på en rik livsstil. Men det är snarare undantag än regel.
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-04-30 16:17:05 följande:
    Nej det är det inte. Det är ett annat mode, en annan period. Men inte ett undantag. Vi talar om tex 1500-1700 tal.
    Och det hade ingenting att göra med att visa att man var förmögen och/eller hade hög status i samhället? För det har också alltid varit viktigt för killar att visa eftersom tjejer faller för sådant. Status, pengar och makt är killars motsvarighet till rumpa och bröst vad gäller attraktion till motsatta könet.
  • Anonym (fiktion)
    Anonym (T) skrev 2016-05-01 09:07:01 följande:
    Ööhm... Nej! absolut inte motsvarighet till bröst/rumpa. Skulle vilja påstå att armar/ögon är bättre motsvarighet. tror inte det är många som tänder på status eller pengar, några kan väl välja det av praktiska skäl, men absolut ingen majoritet. "..Tjejer faller för sådant" haha var har du hittat din inspiration??
    Skojar du eller? Kvinnor har alltid attraherats av män med pengar, social status och makt.
  • Anonym (fiktion)
    Smecker skrev 2016-05-01 14:46:24 följande:
    Du förväxlar "attraherats av" med "varit beroende av".
    Knappast.
  • Anonym (fiktion)
    Anonym (T) skrev 2016-05-01 14:28:15 följande:
    Nej det har inte kvinnor alltid gjort. Det är nog du som skojar :)
    Social status (umgängeskrets, status i samhället) har alltid varit viktigt för kvinnor, precis på samma sätt som utseende alltid varit viktigt för män. Om mannen sedan har mycket pengar visar det på både ambition och makt, något som kvinnor också dras till.

    Kvinnor och män attraheras av helt olika saker, det är därför könen är olika och det är därför vi kompletterar varandra.
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-05-04 19:03:45 följande:
    Det har inte "alltid" varit viktigt. Det har varit viktigt i de epoker då män är de som får ha makt och pengar, och kvinnor bara kan få den tryggheten via en man.

    Sedan har det bildats normer kring detta som en del följer, så det är kulturellt. Men långtifrån alla kvinnor idag bryr sig om status ens lite grand.
    Det är viktigt än idag, och det har mycket med mannens självförtroende att göra. Du kan kolla kvinnor som är självförsörjande, de letar ändå efter trygghet i en relation. Och tryggheten kan yttra sig genom att mannen visar att har man ambitioner (bra jobb, tjänar bra) och att han har makt och status (bred umgängeskrets, ingen enstöring).

    Du ska nog inte tro på allting som feminismen proppar i dig.
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-05-05 08:30:41 följande:

    Som lite bonus - jag brukar använda Bert Karlsson som ett kallduschobjekt för kvinnor. Alltså, när man retas och vill säga något riktigt hemskt. Enligt din teori skulle alla mina väninnor, istället för att rysa bli tokkåta då han ju har massor med pengar och status. Eller det kanske är så att just alla mina väninnor har någon märklig skada, som att de inte bryr sig så noga om sådant?


    Situationen är givetvis inte svartvit. Alla faktorer spelar in, men vissa mer än andra. Kvinnor, ända från tidigare tonåren, letar ofta efter äldre killar som har trygghet och ett stabilt liv, medan killar ofta letar efter yngre tjejer som ser ungdomliga ut.

    Lite sunt förnuft i den här debatten nu tack. Inget svartvitt tänkande att ALLA tjejer fungerar likadant eller att det BARA är status som spelar in. Men man ska ha klart för sig vad som betyder mest på en prioskala.
    Anonym (T) skrev 2016-05-05 19:03:31 följande:
    När du slänger dig med uttryck om feminism, gör du bara att dina inlägg ser än mer korkade ut. Du har uppenbarligen ingen koll på varken vad kvinnor attraheras av eller vad feminism är.
    Och allra dummast ser ditt inlägg ut som inte tillför något av värde. Kom med sakliga argument, eller gå till den annan tråd och trolla den.
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-05-05 22:53:30 följande:
    Nu talar du om normen och vad folk tror. Det är inte alls lika enkelt och ensidigt i verkligheten.
    Nej, jag talar om hur det är generellt. Liberaler och feminister älskar att körsbärsplocka minoriteter och försöka göra dem till norm, men eftersom de flesta ser verkligheten med egna ögon märker även folk att det de säger helt enkelt inte stämmer.

    Kolla vilken högstadieskola som helst. Vilka killar är det tonårstjejerna trånar efter - de i sin egen ålder eller gymnasiekillarna eller deras egna lärare som är mer vuxna, har ett mer ordnat liv och högre status?

    Kolla killband. Varför är det så att tjejer blir helt hysteriska när de ser dessa? Jo, på grund av deras sociala status. Om en kille är superpopulär bland andra tjejer kommer tjejer automatiskt tråna efter honom enbart på grund av att han är så poppis och eftertraktad - det är så kvinnor fungerar. Social status är jätteviktigt om man är man.

    Men om vi ska gå tillbaka till trådämnet: tycker du att kroppen i OP är overklig?
  • Anonym (fiktion)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-05-06 13:53:58 följande:
    De attraheras av både och. Högst individuellt.

    Fast då talar du ju ändå om normen, sa ju det!

    Oh please! Killband har ingen social status alls, och det är knappast ett tjejfenomen heller. Kändisar fixas till för att se snygga och attraktiva ut, och folk faller för det oavsett kön. Eller tror du att killar ratade Spice Girls till exempel? Knappast va.

    Nej, det är inte så "kvinnor fungerar", men grattis till att försöka få kvinnor att framstå som enkla mekaniska maskiner.
    Haha, där kom den. Alla liberalers/feministers bortförklaring på alla könsskillnader. "Det är individuellt". En del är det, en del är könsbundet.

    Men please. Visa mig killar som står och skriker helt hysteriskt framför tjejband som tjejer gjort framför Beatles, One Direction med flera. Det är en JÄVLA skillnad mellan killar och tjejer.
Svar på tråden Har du problem med overkliga kroppar?