• amandawic

    IVF eller FET i maj. Någon som vill hänga på?

    Får man hoppa in här? :)

    Jag och min sambo är inne på vårt andra ivf-försök. På det vårt första ET i andra behandlingen blev vi gravida, dock blev lyckan kortvarig då jag fick missfall i v6... Vi har två blastocyst-eskimåer i frysen som vi nu hoppas ska bli våra små mirakel!

    Jag har just nu mens, och ska till kliniken på fredag för ett första VUL efter missfallet. Om allt ser bra ut kommer vi förhoppningsvis få sätta in en blasto som tidigast den 13e maj :)

    Gå gärna in och läs min ivf-blogg:
    nouw.com/ivfresan
    Lösen: 0780

  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-02 09:09:33 följande:
    Självklart! Välkommen! Beklagar missfallet! Måste kännas tufft när man äntligen lyckats! Men är ju bra att ni har fina små frysisar redo iaf! Förstår det som att ni gör en ostimulerad cykel?
    Ja jag tror att det blir ostimulerat, men jag kommer få ta lutinus-tabletterna två ggr/dag istället för 3 ggr.
  • amandawic
    amandawic skrev 2016-05-02 09:16:23 följande:
    Ja jag tror att det blir ostimulerat, men jag kommer få ta lutinus-tabletterna två ggr/dag istället för 3 ggr.
    Haha familjeliv på mobilen är ju lite sådär, skickade iväg mitt meddelande innan jag skrivit allt :)

    Missfallet var väldigt jobbigt att gå igenom, men efter några dagars sorg så fick jag ett hopp om att det faktiskt går. Att jag kan bli gravid och att behandlingarna inte är förgäves. Vi måste göra ivf då jag har opererat bort en äggledare och har sammanväxtningar i magen som gör att det även är stopp i den andra. Så ovissheten om jag någonsin kommer kunna bli gravid var hur jobbig som helst. Men som sagt, nu fick vi ju ett bevis om att det fungerar :)
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-02 10:35:03 följande:
    Ja familjeliv är lite allt ibland. Vilken klinik gå du hos? Jag tror inte jag kommer ta några lutinus alls faktiskt om jag förstår det hela rätt... känns både skönt och läskigt! Har ju en massa liggande sedan äggplocket. Fick ju aldrig använda dem då...
    Jag går på st Görans i Stockholm :) du då?

    Blev du överstimulerad eller vad var anledningen till det?
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-02 16:04:21 följande:
    Ok RMC Linköping! Ja det blev jag men framförallt så fick jag rotation på vänster äggledare Tack vare överstimuleringen och blev inlagd akut i Linköpings samma dag som äggplocket då jag inprincip tappade medvetandet från och till... så nej ingen återföring där...
    Men shit! Det lät ju verkligen inte roligt! :(
    Hur mår du nu? Är det er första ivf?
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-03 20:44:06 följande:
    Nä nu når jag bra! Men det var lite läskigt då o min stackars man var smått skräckslagen. Enligt ivf-läkaren lägger de in ca 1 patient per år efter äggplock. Så inte direkt vanligt så sjukt typiskt. Japp första ivf:en så hoppas att det värsta är gjort nu ;) hur har det gått för dig med alla moment?
    Ja usch det lät ju verkligen inte kul! Härligt att höra att du mår bra nu iaf!

    Ja alltså, det är ju vårt andra försök nu. Men jag vet inte ens om man kan kalla det första försöket för ett försök ens.. Det blev endast två blåsor som växte sig till önskad storlek. Läkaren ville avbryta behandlingen först men sen frågade hon om jag kände att det var okej med ett äggplock ändå. Så då gjorde vi det men fick endast ut 1 ägg. Som blev befruktat och tillbakasatt men ingen graviditet...
    På andra försöket fick vi istället ut 16 ägg vid äggplocket. Ett fick vi tillbaks och två blastocyster till frysen.
    Blev ju gravida på andra ET:t men slutade ju tyvärr med missfall :(
    Så på fredag ska jag tillbaks till kliniken för att se när vi kan sätta in en av våra små eskimåer :)
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-03 21:45:09 följande:
    Ok ska du dit för att kolla så allt är bra efter missfallet? Mm jag tycker det är så konstigt med de små eskimåerna. Tänkt att det kanske är våra framtida barn där i frysen. Har liksom lite svårt att veta hur jag ska förhålla mig till dem fina små blastocysterna.
    Ja precis, ska kolla så att allt har återställts som det ska efter missfallet.

    Ja visst är det lite svårt att ta in? Samtidigt helt underbart att det kan vara våra små mirakel som ligger där i frysen och väntar på att få gotta in sig i våra magar :)

    När tror du att ni kommer få köra FET?
  • amandawic
    finee skrev 2016-05-03 22:17:36 följande:
    Skulle ju vara intressant att veta vad de baserar rekommendationen att försöka några månader på egen hand efter normaliserat prolaktin. Typ veta hur många som blir gravida under de här extra månaderna av försök.

    Yes, vi kör korta protokollet, börjar med menopur 150ie! Är lite nervös för sprutorna, men hoppas på att man kommer in i det snabbt! Gick det bra för dig att spruta? Skönt att det blir FET för dig nu :) slipper sprutorna :) Vilket preparat (menopur, gonal-f) hade du och i vilken dos?
    Här har du en som är livrädd för sprutor. Har inte ens kunnat kolla på en spruta utan att få panik. Nu kan jag sitta och ta sprutor på mig själv utan några som helst problem.
    Så det kommer gå superbra! Ta det bara lugnt och använd emla-kräm om du känner att du vill det. Det gjorde jag med orgalutranet och då var det piece of cake att ta den :)
    Lycka till!
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-03 21:45:09 följande:
    Ok ska du dit för att kolla så allt är bra efter missfallet? Mm jag tycker det är så konstigt med de små eskimåerna. Tänkt att det kanske är våra framtida barn där i frysen. Har liksom lite svårt att veta hur jag ska förhålla mig till dem fina små blastocysterna.
    Jag var på kliniken i fredags. Och här blev det snabba puckar! Hade en blåsa på 17mm så det blev ägglossningsspruta i fredags och tillbakasättning nu på fredag :)

    Hur går det för dig?
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-12 08:59:10 följande:
    Oo då är det dags imorgon då? Vad spännande! Hoppas hoppas!! Själv fick jag glad gubbe på ägglossningstestet idag! Nån dag senare än vanligt så blev lite skraj innan men nu så är vi på banan igen. Ska ringa RMC idag men troligtvis blir det återföring på onsdag!
    Ja, imorgon är det dags :) kl 13.00 har vi tid.
    Är väldigt nervös idag! Trodde inte att jag skulle vara det, har känt mig lugnare inför detta försök än de tidigare men idag slog det till. Har väldigt svårt att fokusera på jobbet idag, och det lär ju inte bli lättare imorgon förmiddag.

    Vad spännande! Håller tummarna :)
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-13 17:03:22 följande:
    Hur gick det idag? Hur går det till?
    Det gick bra! Var livrädd för att de skulle ringa mig och säga att inget embryo klarat upptiningen. Men de ringde inte och en blastocyst fick vi tillbaks och vi har en kvar i frysen :)

    Embryot höll även på att kläckas när vi fick tillbaks det, vilket var väldigt häftigt att se :)

    Det går till på precis samma sätt som ett ET. Helt smärtfritt och man för in en kateter med embryot direkt in i livmodern.
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-13 22:32:46 följande:
    Åh det måste vara en fantastisk känsla ändå? Att veta att du har en liten början där i magen! Längtar så till onsdag nu! Vill få känna känslan att vi har en riktig chans! Hur tänker du nu när du ruvar? Har du fått några speciella förhållningsregler? Betraktar du dig som gravid med tanke på mat o så? När har du testdag? Det här blir ju min första ruvning så en massa frågor???? så spännande! Men också läskigt...
    Ja det är helt fantastiskt! Att verkligen känna att det faktiskt kan leda till ett litet mirakel :)
    Förstår det! Men det kommer gå fort!

    Jag har inte fått några speciella förhållningsregler mer än att leva som vanligt.
    Det har varit lite olika under mina ruvningar, är tredje gången nu. Första åt jag väl det jag ville egentligen, förutom det som man verkligen vet att man inte ska äta. Drack ingen alkohol men drack kaffe.
    Den andra ruvningen betraktade jag mig som gravid. Drack inte ens kaffe. Den resulterade i en graviditet men blev ju tyvärr missfall. Men denna tänker jag också betrakta mig som gravid :)
    Har ätit folsyra under varje ruvning, men la till omega3 och D-vitamin vid förra gången och äter det även nu.

    Vet att det är mkt frågor i början, och det är bara att fråga på så ska jag försöka svara på de så gott jag kan :)
  • amandawic
    amandawic skrev 2016-05-13 22:45:41 följande:
    Ja det är helt fantastiskt! Att verkligen känna att det faktiskt kan leda till ett litet mirakel :)
    Förstår det! Men det kommer gå fort!

    Jag har inte fått några speciella förhållningsregler mer än att leva som vanligt.
    Det har varit lite olika under mina ruvningar, är tredje gången nu. Första åt jag väl det jag ville egentligen, förutom det som man verkligen vet att man inte ska äta. Drack ingen alkohol men drack kaffe.
    Den andra ruvningen betraktade jag mig som gravid. Drack inte ens kaffe. Den resulterade i en graviditet men blev ju tyvärr missfall. Men denna tänker jag också betrakta mig som gravid :)
    Har ätit folsyra under varje ruvning, men la till omega3 och D-vitamin vid förra gången och äter det även nu.

    Vet att det är mkt frågor i början, och det är bara att fråga på så ska jag försöka svara på de så gott jag kan :)
    Glömde lägga till att vi har testdag 25/5 :)
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-15 23:04:58 följande:
    Hur går det med ruvningen? Ja det är nog lite olika hur man gör från gång till gång kanske? Jag tänker nog att jag kommer köra nån medelväg ändå men det kanske ändras när vår piggelin väl ligger där i magen! Tack för att jag får fråga!!
    Ruvningen går bra, har varit i vår lägenhet som vi renoverar hela helgen och hållt på så har inte tänkt så mkt på den faktiskt. Eller det klart att den alltid finns i bakhuvudet på en, men har liksom kunnat fokusera på annat också, vilket är skönt :)
    Känner mig förövrigt lugnare vid denna ruvning än de tidigare.

    Ja alltså det där är ju något som är helt upp till dig och vad din klinik säger att du ska/ska inte göra. Min klinik sa ingenting annat än att "lev som vanligt" och det är också det enda som står på det papper jag fick hem.

    Det enda jag har är att jag tror att jag ska förstöra ngt om vi har sex under ruvningen, så helt "som vanligt" lever man ju inte.
    Men som sagt, det där är ngt som du får känna av själv, gör det som känns bäst för dig, och gå efter vad kliniken säger, inte vad folk här på familjeliv eller ngn annan sida säger, för det har jag märkt är väldigt olika från klinik till klinik. Frågar du runt här om hur du ska göra med en viss sak kommer du fä massor med olika svar och kommer inte direkt ge ngn klarhet :)
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-18 17:25:12 följande:
    Tack för bra svar! Är numera också ruvare! Känner mig rätt lugn nu faktiskt men blir väl värre kan jag tro! Försöker leva rätt vanligt men kanske lite mindre stress! Det är planen! Hur går.det för dig? Några symtom?
    Grattis till ruvningen!

    Du har en bra inställnlng! Dock blir det lite svårare att hålla sig till att inte försöka stressa upp sig ju längre tid som går.

    Jadu, det tickar på. Dock har jag inga symptom, alls... Har på de första ruvningarna känt av lutinus-tabletterna kraftigt, och på den förra ruvningen som resulterade i en graviditet fick jag synligare ådror på brösten, men nu, ingenting... Känner inte ens av lutinus-tabletterna.. :/
    Det enda som har varit är att jag har en molvärk i magen som känns som mensvärk ungefär, det har jag haft sedan insättningen.
    Brukar få min mens runt den 25e varje månad och det är ju även då vi har TD. Så kg tycker väl att det borde vara lite tidigt med mensvärk redan nu.. Men men. Det återstår ju att se :)
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-18 21:51:59 följande:
    Jaha så du har haft den känslan sen insättningen? För jag har börjat få lite lätt mensvärk nu ikväll efter insättningen idag. Tänker att det har att göra med själva undersökningen men din värk har stannat kvar alltså?
    Ja, den kommer och går hela tiden. Trodde också först att det var för själva ingreppet, men har inte haft så efter de första två insättningarna, så tror inte det är på grund av det heller.
  • amandawic
    180611 skrev 2016-05-18 22:44:16 följande:
    Jaha spännande! Vi får hoppas det är av en bra orsak iaf :)
    Här har mensen börjat komma så det verkar vara kört, igen... :(

    Jag kommer att ta en paus från familjeliv nu, känner att jag mår för dåligt...

    Lycka till med ruvningen, jag hoppas att vi båda kommer få vårt efterlängtade plus.

    Kram
Svar på tråden IVF eller FET i maj. Någon som vill hänga på?