• Sommar15

    Gemensam middag med större bebis

    Hej!

    Jag är uppvuxen med gemensam middag hela familjen och tycker det är trevligt och viktigt i en hektisk vardag. Nu är min dotter 8 månader och kan enklare börja äta samma mat som vi, i alla fall smaka på den i större omfattning så skulle gärna låta henne sitta med vid vår middag på kvällen och få äta av den, men hur?

    Idag äter hon sin middag (burkmat) kl 17 och sen välling kl 19 och då är det läggdags. Hon är superdålig på att sova på dagen så vid 19 är hon dödstrött.

    Vi äter när den arbetande föräldern (nu min man men snart jag) kommer hem från jobbet, ibland vid 18.30 innan hon går och lägger sig om jag hunnit laga maten innan men oftast efter 19 när hon somnat.

    Hur gör ni andra? Lyckas ni äta hela familjen? Vilken tid (givet att ni har kontorsjobb som slutar ungefär vid 18)?

    Blir ju samma sak när hon är på dagis, att den som inte hämtar henne kommer först efter 18.

    Visst kan jag spara en bebisportion av vår middag till dagen därpå men då försvinner ju känslan av samvaro kring maten.

  • Svar på tråden Gemensam middag med större bebis
  • Kasperina
    Natulcien skrev 2016-04-29 11:02:20 följande:

    Vi åt alla våra mål tillsammans från det att sonen var ca 10 månader.
    Innan dess ammades han fortfarande en del, vilket ledde till viss oregelbundenhet i måltiderna.

    Jag tror att det är jätteviktigt att man äter tillsammans med sitt barn så att det blir en avslappnad och trevlig samvaro kring måltiden och att man själv äter och inte bara fokuserar på barnets ätande.

    Från det att sonen var 10 månader har vi alltid ätit middag tillsammans runt 17.30-18. Inga konstigheter. Han har å andra sidan aldrig sovit för natten så tidigt som kl.19 heller.


    Fast TS vill äta middag 18.30-19...
  • Kasperina
    CAL skrev 2016-04-29 12:41:47 följande:

    Jekla sen middag, skulle bli tokig att äta så sent


    Hahaha, innan äldsta barnet började äta mat åt vi middag ngn gång mellan 20 och 22, det var inte helt enkelt att vänja sig vid att äta middag kl 18...
    Försökte med 17 som "alla andra" i mammagrupperna gjorde, men et funkade inte varken för mig eller barnet, så nu blir det 18
  • CAL
    Kasperina skrev 2016-04-29 13:08:02 följande:

    Hahaha, innan äldsta barnet började äta mat åt vi middag ngn gång mellan 20 och 22, det var inte helt enkelt att vänja sig vid att äta middag kl 18...

    Försökte med 17 som "alla andra" i mammagrupperna gjorde, men et funkade inte varken för mig eller barnet, så nu blir det 18


    Så är det....man gör så som det funkar bäst. Kompisen äter lunch 10, middag 15 och kvällsis vid 18....han lägger sig strikt vid 19, men så jobbar med att leka krig i skogen
  • Sommar15

    Tack för alla svar! Tycker det var bra tips att hon får äta middag som sista mål och inte välling, i alla fall så småningom. Hon kan ju äta ett större mellanmål istället så kan vi ändå äta tillsammans allihop innan hon går och lägger sig.

    Och visst, man kan ju anpassa så att barn + en förälder äter först, men så himla roade av matlagning är vi inte inte att vi lagar värsta middagen som en av oss sen bara slänger i sig uppvärmd senare :) i den bästa av världar skulle vi ju inte jobbat så sent nån av oss men sånt är livet!

  • Mascaraklumpar

    Ett alternativ är ju att ni förskjuter dygnet 1,5 h, så att 18.30 blir den nya middagstiden och så blir det välling och sova kl. 20.30. Då hinner ju den som jobbar träffa barnet en lite längre stund också.

  • Grunnaristavistafi

    Hej

    Eftersom hon bara är 8 månader kommer mycket hända med tider framöver. Jag gjorde så att hemmavarande förälder + barn åt lunch ihop på dan, sen åt barnet middag och vuxen satt med och de vuxna åt efter läggning. Hon behöver ju inte få "tråkig burkmat" bara för det om ni inte vill.

    För oss hade det aldrig funkat med middag 18.30-19, och det hade varit tufft för den hemmavarande vuxne att alltid behöva laga middag med trött barn. Det är först nu i två-treårsåldern som 18.30 ibland kan funka för middag här, våra barn går inte att "ställa om" dygnsrytmen på, (tro mig jag har försökt) och äter man lunch 11.30 och mellis 14.30 på fsk som de gör så fixar de inte senare tider.

    Lite tror jag man får släppa på duktig-kravet om middag ihop när de är små och anpassa efter verkligheten även om det tar emot. Tror det är få med arbetstid till 18 som lyckas äta med barnen till vardags faktiskt. Trist att knappt hinna träffa barnet på vardagar men jag skulle föredra att komma hem 18 och ta 1h lek+ mys+ läggning med mätt barn framför en hungrig unge, sen å trött middag och sen stressa i säng

  • malle88

    Vi äter 17.30, maken slutar oftast 17 så han hinner hem. Sen äter hon gröt ~ 19.. Kommer han sent händer det att jag byter plats på målen för det är ingen idé att ge henne gröt om vi äter annat samtidigt.

    Ni skulle ju kunna prova att ge henne mat kl 17 och sedan bara låta henne plocka med eran mat när ni äter innan välling. Min lilla somnade också vid 19 när hon var 8-10 månader, men nu vid ett år somnar hon 19.30, så det kan ändra sig :)

  • malle88

    Vi äter 17.30, maken slutar oftast 17 så han hinner hem. Sen äter hon gröt ~ 19.. Kommer han sent händer det att jag byter plats på målen för det är ingen idé att ge henne gröt om vi äter annat samtidigt.

    Ni skulle ju kunna prova att ge henne mat kl 17 och sedan bara låta henne plocka med eran mat när ni äter innan välling. Min lilla somnade också vid 19 när hon var 8-10 månader, men nu vid ett år somnar hon 19.30, så det kan ändra sig :)

  • narie24

    När våra var så små blev det ofta så att barnet åt när det var hungrigt, sen satt med och småpillade med vår mat vid middagen när alla var samlade. Lugnt och skönt. Vips så började våra middagstider bli mer psynkade och vi åt alla tillsammans.

  • Mellanmjölkens land

    Min sambo är hemma runt 19 och vid det laget sover oftast vår yngsta och med äldsta är det 50-50. De är trötta redan när vi äter vid 17 och vissa kvällar skulle vi nog egentligen behövt äta ännu tidigare eftersom de behöver komma i säng.

    När äldsta var bebis åt vi vuxna ihop när bebisen somnat men nu när de är 5 och 2,5 känns det inte som ett alternativ. Är sambon hemma vid kvällsmat äter han med oss, annars får han värma på resterna (samma gäller mig om jag av nån anledning kommer hem efter kvällsmaten)

  • mammalovis

    Kan ni inte spara lite mat från gårdagen och så äter hemmavarande förälder plus bebis gemensam mat på kvällen sedan kan föräldrarna äta ett större mål tillsammans senare. Det gör ju mycket att bebisen får äta tillsammans med föräldern, men är portion en babyportion blir det ju mer som ett litet mellanmål för föräldern.

    Vi har låtit bebisen äta på sina tider och så försökte vi äta vid 17-18 som var bebisens tid. Nu har det barkat hän och blivit väldigt sen middag då sambon som är matansvarig vill vila först efter jobbet. Jag gör i princip resten, så jag vill inte ha ännu ett ansvar, då jag också är rätt trött när han kommer hem.

    I dagsläget är lilleman bara 6 månader så vi klämmer in några amningar här och var, så ännu har vi inte ett regelbundet mönster, men det kommer väl när maten ökas upp.

  • Santin

    Hon äter gårdagens middag vid 16 och sen äter vi vuxna middag vid 18:30 och då äter hon kvällsmat (välling, yoghurt osv). Hon är idag 1 år och 8 månader men så här har vi haft det sen båda började jobba. Innan åt ena föräldern med henne kl 16.

  • Sommar15

    Tusen tack alla för så bra och genomtänkta svar!

    Tror vi ska köra på varianten med att dels spara gårdagens middag till henne, i alla fall framöver när det inte är lika känsligt med salt osv och den får hon och hennes pappa äta vid 17 - babyportioner :) och sen sitta med och plocka med vår mat när jag kommer hem från jobbet senare på kvällen. På sikt kanske vi kan skjuta hennes tider till att bara äta med oss, vi får se hur det utvecklar sig! Är ju så himla mysigt att äta tillsammans allihop och lära henne uppskatta olika smaker så det känns som en bra lösning.

  • aleydis

    Vi kör BLW och bebisen på 10 mån får äta när vi äter, frukost, lunch och middag, däremellan får hon ersättning. Vi äter före 19 eller gärna 18.30, annars blir hon för trött. Men efter maten ger vi alltid en flaska ersättning före läggdags, även om det bara gått en halvtimme, så äter hon det hon vill.

    Så mitt tips är: mellanmål på EM, sitta och plocka med maten med er och sen välling så mkt hon vill ha :)

Svar på tråden Gemensam middag med större bebis