Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

    Jag mötte ett ungt rökande par med tatueringar, piercing, amstaff, fyllda läppar, energidryck...

    ...och barnvagn! Fan vad jag blir illa berörd av detta. Taskig självkänsla, fel fokus i livet och dåligt omdöme i överflöd helt enkelt. Tycker det verkar som om denna grupp av avlande "white trash" växer lavinartat, så man undrar ju - ska samhället ska göra något åt det? ...och i så fall vad?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-02 07:30
    Ett litet förtydligande om vad som upprör. Folk får naturligtvis se ut som de vill, dricka, klä sig och ha vilka hundar de vill. Det som upprör och förfärar mig är att de samlar på sig attribut som alla vet vad de symboliserar för den stora massan. De kan vara hur goda människor som helst, men deras barn kommer att växa upp med (i andras ögon) "de där halvkriminella, ohälsosamma, omdömeslösa föräldrarna". Permanentar man "white-trash-looken" med tatueringar och piercing i värsta slamp-stil och kompletterar det med cigg, redbull, duckface och en mördarhund så ska man ju inte förvånas om barnet i barnvagnen ligger risigt till om 17 år.

  • Svar på tråden Jag mötte ett ungt rökande par med tatueringar, piercing, amstaff, fyllda läppar, energidryck...
  • Farfallos
    Mika86 skrev 2016-04-29 14:03:24 följande:
    Ehhh jaha okej, din åsikt det ja.
    Jag är tatuerad, dricker energi dryck ibland, har en rasistisk hund o varit piercad, är jag dåen dålig mamma enligt dig?
    Självklart är du en jättedålig mamma, och du borde skämmas!

    ....eller inte. Skrev jag det någonstans? Man är inte en dålig förälder i själen bara för att man har fel fokus, taskig självkänsla mm. Men man kan inte komma ifrån att ett barns största förebild är föräldrarna, och att den statistiskt starkaste kopplingen till att barn börjar röka är rökande föräldrar. Det är samma sak med fetma, vilket också ökar. Samhället bryr sig ofta om de stackars barnen, men kanske skulle man istället göra något åt föräldrarna innan de blir just föräldrar kanske?
  • Farfallos
    Mika86 skrev 2016-04-29 14:22:58 följande:
    Vi bodde tidigare påett område med mycket migrationslägenheter o hunden morrade alltid när en invandrare gick förbi men inte vita människor.

    Vad har mitt utseende med självkänsla o fokus att göra?
    Hur kan jag ha dålig självkänsla o fel fokus? Vad baserar du det på?
    Alla är väl olika förälder men bara pga utseendet kan du inte basera om det är bra eller dåligt för barnen.
    Är du lika emot unga föräldrar då med?
    Jag vet inte ett skit om dig, mer än att du har gjort ett val att skaffa en hund som du vet att många människor är rädda för. Du är en modern variant av "cowboy" som går med hölster dinglande och pistolerna väl synliga och väser ur ena mungipan "jag gör ingen illa som låter mig vara i fred". Normal funtade och trygga människor fattar vad det sänder för signaler och undviker aktivt att framstå som "redo för strid". Att gå omkring med en amstaff är (för många människor i omgivningen) som att spatsera omkring med ett vapen och påstå att man har det som en accessoar.

    Så min slutsats är att människor som skaffar amstaff aningen känner sig otrygga eller små att de anser sig behöva den för skydd eller för att få respekt, eller är så korkade att de inte fattar vilka signaler det sänder ut. Samma sak är det med killar som klär och tatuerar sig på ett sådant vis att man på 100 meters håll kan identifiera dem som kriminella. De behöver naturligtvis inte vara kriminella, men de är ju väl medvetna om att alla tänker det om dem, och då undrar man vad de egentligen vill uppnå?
  • Farfallos
    Mika86 skrev 2016-04-29 15:07:55 följande:
    Där ha du väldigt väldigt fel när vi köpte vår hund va han nästan 1 år o vi visste inget om han "rasistisa sida" o inget som framkom förrän efter flera år då vi bodde på ett annat ställe innan o han är bordercollie/labrador
    Att jag är en cowboy är ytterliggare ett fel du har
    Kan det va att de har en sån hund pgaatt de tidigare blivit utsatta för inbrott, misshandel eller våldtäkt kanske, sånt tänker du kanske inte kan ligga i grunden istället.
    Alla människor gillar olika, tatuering är en form av konst, istället för att använda en duk så använder folk sin kropp till sin konst.
    En person kan tycka att en, i dina ögon fel person, är jätte snygg medans en annan kan tycka tvärtom o vill ha en med slips o kostym istället, inget av de är fel på nåt vis
    OK, jag skrev om amstaff (kamphud i folkmun) och tog för givet att det var en sådan du hade, förlåt mig för det i så fall.

    Vad det gäller mitt tyckande om kamphundar så är det så att jag personligen bara har goda erfarenheter, och jag har lätt att få bra kontakt med de flesta hundar jag träffar, även amstaff. MEN, det har inte med vad jag skrev att göra. Eftersom många människor känner som de gör om dessa hundar, och att alla vet vad det sänder för signaler så fattar jag inte vad det är för fel på människor som skaffar sådana.

    Det är samma sak med tatueringar. Kan vara jättefint, men även du identifierar ju lätt och omedelbart en människa med kriminell look i både klädstil och tatueringar, och man kan ju undra vad det ska vara bra för - att se kriminell ut? 
  • Farfallos
    8295 skrev 2016-04-29 17:28:15 följande:
    Att folk skaffar amstaffs endast för skydd är hyffsat orimligt, nog inte många människor som gör det. Amstaffs har en väldigt mjuk, stabil och lugn mentalitet.
    Däremot, för att ge dig perspektiv på raser, min whippetkille skyddar mig mot allt och alla. Whippets är knappast en buff hund eller sån ras du dömmer ut. Dåliga energier eller hårda tonfall och han är vid min sida omedelbart för att beskydda mig.
    Hundar är ju individer även de, så det finns naturligtvis bra och dåliga sådana oavsett ras, men en ras som använts och avlats fram för att vakta eller strida har naturligtvis lättare för att snedtända. Men det spelar ingen roll. Det jag var ute efter var inte hur just den ena eller andra hunden är, utan det jag ifrågasätter är valet av amstaff när man vet att många människor har en uppfattning om både hund och husse som inte är så trevlig. Varför vil man bli tagen för att vara en otrygg eller komplexfylld rädd stackare?
  • Farfallos
    Hanky Panky skrev 2016-04-30 13:56:24 följande:

    Mina föräldrar har varit storrökare hela mitt liv.  Jag har inte ens testat.

    Att se ens föräldrar försöka sluta i tid och otid och aldrig lyckas, känna hur illa dom luktar, se deras gula fingrar, och se ens pappa bli sjuk i kol, har aldrig gjort mig speciellt sugen på att börja röka.

    Tror snarare det är grupptryck och andra ungdomar som röker som får många att börja själva. Tanken att det skulle vara "coolt".


    Det är ju bra för dig att det hade den effekten, men FAKTUM är att det är "rökande föräldrar" som är den mest avgörande faktorn. Sedan så är det inte grupptryck som gör att ungdomar börjar röka. Det är den inneboende viljan att lämna barndomen och träda in i vuxenlivet som gör att man väljer vad man känner till som "vuxenattribut". Har man på haft rökande föräldrar så är cigaretter ett väldigt starkt "vuxenattribut".

    ....och vad det gäller grupptryck så är det ju faktiskt så att de flesta ungdomar inte rökar. Grupptrycket hade väl gjort att inte någon rökade.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos
    Vincent Vance skrev 2016-04-30 14:17:43 följande:

    Amstaffen är väl såvitt jag vet inte avlad till att vakta, tvärtom ska de ha en rätt dålig vaktinstinkt. Sedan kan det ju vara så att vissa inte bryr sig så mycket om hur de själva eller deras hund uppfattas. Varför ska man gå runt och bry sig om det, liksom?


    De allra flesta av oss människor tar någon hänsyn till vad andra tycker och tänker om sådana skitsaker som mode smink och frisyrer. Att du inte bryr sig om en sak som berör så många människor illa som en kamphund eller tatueringar på halsen det visar bara på att man antingen är socialt missanpassad eller aktivt vill sticka ut som en kriminell människa.

    ...och varför vill man uppfattas som en sådan idiot liksom?
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos
    EnAnonumius skrev 2016-05-01 09:25:34 följande:
    Och varför måste det finnas det idioter som har behovet av att sitta och inbilla sig det värsta om folk, bara för att de ser folk som inte klär sig som den "grå massan" och anklaga andra som inte följer den grå massan för att vara "socialt missanpassad"?
    Du sitter ju och gör det också via dina skriverier du är ju den som sitter och trycker i tråden om att man skall sitta och "tänka på vad andra skall tycka om en".

    Halstatueringar är inte något som "endast kriminella har".
    Att man hävdar en sådan sak säger en hel del om hur obildad man egentligen är. Och att sitta och upprepat trycka på detta med tatueringar och kriminalitet signalerar om att man vill hellre ha fördomar än att ta reda på fakta. (Ja jag är väl medveten om paradoxen med den men ingen)

    Finns många subkulturer (icke kriminalare element/grupper) som har halstatueringar också då det ingår i livsstilen dessa subkulturer har. 
    Jag tycker att det är lite svårt att ha en vettig dialog med någon som lägger för stor vikt vid det hen själv läser in mellan mina rader. Kan du peka, för jag ser inte själv, var jag skrev att det bara är kriminella som har tatueringar på halsen?

    Du missar min poäng...
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos
    S c h n a skrev 2016-05-01 11:55:40 följande:
    molly50 skrev 2016-05-01 12:09:22 följande:
    Se mitt tillägg i TS
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos
    lövet2 skrev 2016-05-01 15:06:05 följande:
    Nej, faktum är att den mest avgörande faktorn är om föräldrarna tillåter rökning. Ickerökande föräldrar som tillåter rökning genererar fler rökande barn än rökande föräldrar som förbjuder rökning.
    Det du säger kan stämma, likväl som det kan stämma att den starkaste kopplingen till att börja röka är att ha två föräldrar med samma skostorlek. Det är dock INTE så att den stora massan av rökande ungdomar har vuxit upp med ickerökande föräldrar som tillåtit dem att röka, utan den stora massan av rökande unga har till stor del vuxit upp med rökande föräldrar. Det sambandet är det vanligaste statistiska sambandet. Det du pratar om är mer orsak och verkan, och ska man gå in på det i detalj så hittar man säkert ännu mer avgörande faktorer, men någon genomgripande studie på det känner jag inte till.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
Svar på tråden Jag mötte ett ungt rökande par med tatueringar, piercing, amstaff, fyllda läppar, energidryck...