Inlägg från: Anonym (Vienna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vienna)

    Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...

    Anonym (apan) skrev 2016-04-30 16:32:20 följande:

    Vid vilken ålder kan man börja kräva att barn ska flytta hemifrån?

    Det är så här att jag lever med min man, våra två gemensamma barn och hans två tonårsbarn sedan tidigare. Barnen är 16år och 20år och dom har ingen tillstymmelse till att ens fundera på att flytta hemifrån. Dom bor hos oss varannan vecka och har ett varsit rum medans våra gemensamma pojkar som är 10år och 8år delar rum. Bor trångt och rummen är små.

    Märker att mina barn inte vill dela längre, dom börjar bli så pass stora och med livliga disskutioner med min man anser jag att hans äldre kan dela rum då dom är här hos oss för att ge våra gemensamma barn som bor här hos oss på heltid egna rum. Mannen säger promt nej och säger att jag har orimliga krav.. Så måste kolla med någon utomstående.. 


    har det vuxna barnet å det äldre barnet egna rum hos sin mamma tycker jag att era andra ska få egna rum hos er! Sedan så förslaget att 20-åringen får sova i vardagsrummet var bäst. Vill hen ha eget rum även hos er ja då får hen betala för det å då kanske ni kan sova i vardagsrummet varannan vecka under en period, troligtvis om hen måste betala hemma som man ska när man är vuxen börja leta eget. Jag hade sagt till på skarpen om det hade varit min sambo!
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-01 08:03:31 följande:

    Så om 20 åringen tex vill ta hem en kompis eller en tjej ska dom sova i vardagsrummet ?


    Herregud hen är 20! Gå till mamman där eget rum finns den dan då? Hen verkar ju ha ett eget rum hos mamman! Och kan välja! Vilket inte deras gemensamma kan! Dom har inget val! Alltså strikt vv när man är 20 år är sjukt märkligt! Eller betala för sig så hen har eget rum!
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-01 08:21:07 följande:
    Var har ts skrivit att han har eget rum hos mamman ?
    Var har ts skrivit att han inte betalar för sig hemma ?
    Var har ts skrivit varför han bor hemma o bor varannan vecka ?
    Om du läser så ser du frågetecken efter? har även skrivit detta: "har det vuxna barnet å det äldre barnet egna rum hos sin mamma tycker jag att era andra ska få egna rum hos er!" 

    Dvs inte antagit ngt om det. Men det är tydligen ok att inte ha ngt rum hos mamman men hos pappan dr de inte har utrymme skall de ha? Eller hur menar du? "Barnet" är vuxen. Skall den ha ett eget rum hemma, så skall hen också betala för det. Men jag tycker inte de andra barnen skall behöva dela för att en extra vuxen bor hemma, utan isf får det vuxna barnet ha de andra vuxnas rum de veckorna han bor hemma så sover de i vardagsrummet. Så delar de vuxna på ett rum. är man 20 år så har man inte behov av eget eget rum på det sättet med massa leksaker osv, utan man klarar sig med en säng att sova i och sitta i å möjligtvis del av garderob/ byrå med lite kläder osv, så man behöver inte ockupera ett helt rum när man inte är där, och har man då sällskap kan man stänga dörren. 
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-01 09:24:58 följande:
    Man har betydlig mera behov av att kunna stänga in sig o vara i fred som 20 åring än när man är små .
    Man har inte ett behov av ett rum att fylla med leksaker. På rummet sitter man mest med sin dator, ipad, el mobil, el tv om man nu har så i sin familj att man har det på rummen, i den ålder och har inget behov av ett eget rum på det sättet utan kan ta de andra vuxnas rum varannan vecka likväl.
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-01 09:45:30 följande:
    Alla tänker vi olika om våra barn . Skälv skulle jag kasta ut nått av mina barn när dom blev " vuxen " innan dom har möjligheten att flytta själv , inkomst o boende är ett måste för att dom ska kunna det .

    Hos er kanske det är lätt att få jobb o lägenhet men det är det inte här .
    Ja du skulle inte tänka ett dugg på dina små barn hör jag (eller så små är dom inte i ts fall. Utan bara på dina vuxna barn. Du vill curla dina vuxna barn fine. Men här har det aldrig varit tal om ts att de skulle slänga ut 20-åringen på gatan om denne inte kan fixa iordning sin situation själv, utan en omfördelning av rummen, de kommer fortfarande erbjuda tak om huvudet, herregud!
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-01 09:54:52 följande:
    Man har större behov av att kunna stäng in sig o ha lugn o ro i äldre ålder .
    Då får man se till och lösa det själv, eller menar du att 8åringen och 10 åringen skall lösa situationen om att ha egna rum själva? 
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-01 09:54:52 följande:
    Man har större behov av att kunna stäng in sig o ha lugn o ro i äldre ålder .
    Man har nog ännu större behov av lugn och ro som 8 och 10 år! Än ngn som är 20 å går hemma och rullar tummarna och kan vila hela dagarn. 
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-01 10:00:23 följande:
    Vem har skrivit nått om nån som bara går hemma o rullar tummarna ?
    Om 20-åringen varken går på gymnasiet eller arbetar så är det inget vettigt iaf. och har hela dagarna lediga. Vilket inte 8 åringen eller 10 åringen har
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Mia) skrev 2016-05-01 11:17:49 följande:
    Jag skulle flytta ut barnens pappa i vardagsrummet tills han insåg att bostaden är för liten för tre barn och tre vuxna.
    HAHA bästa!
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (nope) skrev 2016-05-02 12:27:11 följande:

    Åsså tänker den andra familjen likadant så barnen som delar sin tid mellan två hem får inget eget rum nånstanns bara p g a att föräldrarna valt att dela på sig? De ska p g a det ha "lägre levnadskvalitet" på båda ställena?


    Fast ts har ju skrivit att de har eget rum hos sin mamma. dessutom är 20-åringen inget barn längre. Nu har de yngre delat rum hittills, nu kan väl de äldre dela rum. Det måste väl vara mest rättvist! De har ju hos sin mamma dessutom egna rum. Så de behöver bara dela halvtid, eller när båda är hos pappan. 
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (nope) skrev 2016-05-02 12:44:57 följande:

    Man är barn i familjen när man är 20 och bor hemma även om man är myndig.

    Varmlanning uttalade sig generellt att det är självklart att halvtidsboende barn ska ha lägre levnadskvalitet än heltidsbonde. Det är ett helt vansinnigt resonemang, i synnerhet om andra familjen som sagt resonerar likadant men även annars. Det är inte deras fel att de har flera hem och flera familjer. Nej andra behov och omständigheter än hurvida man bor där halvtid eller heltid ska givetvis styra.


    Men nu har inte det med ts att göra i ts fall har de egna rum hos mamman de två yngre har delat i 8 år. Det mest rättvisa är att de nu får egna rum. De andra två har haft egna rum i minst 8 år, troligtvis säkert betydligt längre. Dessutom är den ena inget barn längre utan har ett eget ansvar att se om sitt hus om det inte passar att dela med ett syskon varannan vecka.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (laban) skrev 2016-05-02 14:24:34 följande:
    Tänk om de delar rum hos mamman. Tycker du fortfarande att man kan tänka som du?
    Men nu är det inte så i ts fall. Åvad då tänk om de delar rum hos mamma, under minst 8 år har det troligen inte behövt dela rum hos pappa iaf. Medan deras syskon har behövt det i 8 år. Borde det inte vara dax då att "bytas av" så det blir lite mer rättvist för ALLA? 
  • Anonym (Vienna)
    Påven Johanna skrev 2016-05-02 14:50:38 följande:
    Ja, jag tycker att det är rimligt att låta bli att flytta samman om man inte kan ordna optimala lösningar för alla som ska bo ihop. I sådana fall anser jag att särboskap är att föredra. 

    Men visst, om folk skulle vara nöjda med sänkningen av boendestandarden och vara noga med att finna kreativa nya lösningar så kan det ju kanske fungera. Men något sådant ser jag aldrig här - här är det ju bara gnäll och missnöje från de vuxna (som själva valt partnern och boendet, till skillnad från ungarna). 
    Fast i detta fallet är ju de två yngre gemensamma. Dvs dem fanns inte då de flyttade ihop. Flyttar man ihop med barn båda två från början, så tycker jag det är sjlvklart att man letar ett boende som passar den familjen nr man ändå letar ett boende att flytta till....men ja av ngn anledning har de inte kunnat flytta till större? Men jag anser ändå att 20-åringen nu får stå åt sidan, I minst 11 år om de är samma boende, har de haft egna rum hos dem, dvs från när de var 5 och 9 år. Nu tycker jag faktiskt att det är deras 8 och 11 åring som skall få den möjligheten också. 20-åringen är vuxen och antingen kan denne dela med 16-åringen eller vardagsrummet, eller dela med de andra vuxna som då sover i vardagsrummet varannan vecka. På något sätt så är man vuxen, i 20 år har pappan erbjudit boende åt "barnet" och troligtvis har denne alltid haft eget rum. Nu är även 8 åringen och 11-åringen pappans och han borde bry sig om deras behov som större barn nu och hans ansvar som vårdnadshavare för dem är betydligt större än 20-åringen som är vuxen. 
  • Anonym (Vienna)
    Holma skrev 2016-05-02 16:08:05 följande:

    Så när man är 20 år o bor i under samma tak då räknas man inte . Kul för den stackarn att känna .


    Så om man inte får ett eget rum räknas man inte???????????? Givetvis ska 20-åringen maka på sig för d yngre. Det lär 20-åringen förstå om man pratar m hen. 20-åringen har dessutom ett eget rum hos mamma om den vill vara helt ostörd. Strikt Vv vid 20-år är faktiskt lite sjukt. Att man kan komma å gå lite absolut men vv låter sjukt stört! Men vi vet ju inte om 20-åringen har diverse diagnoser eller annat som skulle kunna förklara det konstiga i det men det är inget ts tar upp isf
Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...