• Anonym (Ts)

    Att vilja ha annan mat på kalas

    Är inte det lite respektlöst? Antingen äter man det som bjuds, eller så står man över och är bara social och trevlig. Detta tycker jag gäller både barn och vuxna (allergier och livsval räknar jag såklart inte in i detta).

    Men som till exempel min brorson igår när vi var bjudna till syrran: han ville inte ha tårtan, helt ok tycker jag. Men så är syrrans dotter äggallergiker så hon fick glass istället för tårta. Brorsans son tjöt högt att det var orättvist, och varför kunde inte han få glass också? Jag försökte förklara att alla bjuds på tårta och det är enbart på grund av allergi som det blir så. Han satt och surade länge. Då tror ni att han är tre eller fyra år gammal. Nej, han är tio.

    Skulle han fått glass lär han sig ju aldrig. Syrrans dotter får gå genom livet och alltid behöva tänka sig för, kanske känna sig utanför och utpekad. Men ska hon behöva bli det av sin egen släkt? Och av avundsjuka? Jag älskar min brorson men blev väldigt upprörd av hans beteende. Han betedde sig som en bortskämd snorunge. Det är minsann inget att vara avundsjuk på, en allergiker. Hans mamma kom fram till syrran och frågade om inte hennes son kunde få lite glass i alla fall, och syrran sa nej. Hon sa att glassen var enbart på grund av allergi och övriga skulle få tårta.

    Hur skulle ni gjort om det var ett bjudning? Skulle ni gett honom glass?

  • Svar på tråden Att vilja ha annan mat på kalas
  • Anonym (Lisa)

    Ja, eftersom jag ändå hade glass hemma, så kan andra också smaka av den om de vill.

    Ser inte problemet.

  • lövet2

    Självklart skulle han ha fått glass! Ett kalas ser jag inte som ett tillfälle att uppfostra och vara sträng, utan det ska vara något roligt och trevligt för alla. Ja, 10-åringen uppförde sig barnsligt, men det är hans föräldrars sak att ta upp när de kommit hem igen.
    Om jag har fest eller kalas, och någon frågar efter alternativ, så börjar inte jag diskutera orsaken. En del är allergiska men vill inte prata om det, en del har en motvilja mot viss mat, en del är bara krävande och bortskämda - men det spelar ingen roll i den situationen. Har jag möjlighet att erbjuda ett alternativ, så gör jag det.

  • Anonym (Lisa)

    Sedan var han inte avundsjuk på allergikern, utan på att hon fick glass. 

  • Drottningen70

    Självklart hade jag gett tioåringen glass om det fanns så det räckte. Menar du att nån var så idiotisk att de sa nej av nån jävla princip?

  • Anonym (H)

    Om allergikern fått sitt och inte vill ha mer så ser inte jag problemet med att ge honom lite

    Mest för att få tyst på honom och behålla stämningen ^^ inte rätt tillfälle för uppfostran av någon annans unge

  • orzia1

    Ja hade den som är allergisk fått vad den velat ha, och där var glass över så hade jag gett det,

  • elmadumle

    Självklart skulle han ha fått glass han också. Vi har alltid haft både glass och tårta, alla gillar inte tårta. Som vuxen väljer jag gärna glass om det finns framför tårta. 

  • Anonym (jaa)

    Om dom som skulle ha pga olika anledningar har fått och är nöjda, och det finns över så hade jag självklart bjudit dom som bara vill ha också.

    Kan faktiskt inte förstå alls varför han inte fick nån glass?

Svar på tråden Att vilja ha annan mat på kalas