• 05em06

    Dragit ut visdomstand

    Drog ut visdomstand i underkäken i måndags eller snarare var det en minioperation. I vilket fall som helst så har jag värk from Hell.

    Som ni säkert vet så får man ju bara äta tre Ipren/voltaren per dag och totalt 10 alvedon/panodil per dag och jag kan på långa väger inte klara mig på det om jag ska kunna fungera överhuvudtaget. Värktabletterna fungerar i ungefär 2 timmar innan värken är tillbaka i fullblom igen men väntar så klart 4-5 timmar innan jag tar en ny dos. Jag tar 1 Ipren/voltaren och 2 alvedon/panodil och då får jag lite lugn och vila i 2 timmar. Hur farligt är det att överskrida Max dosen i några dagar?

    Jag har nu tagit Treo ihop om att det ska vara bättre. Smärtan har lindrats en aning så förhoppningsvis så ska jag kunna somna snart. Har tagit Ipren och alvedon resten av dagen, är det farligt att kombinera? När jag tog Treo hade det gått 5,5 timme sen senaste dosen Ipren och alvedon.

    Jag misstänker att stygnen har släppt, så det kanske därför det börjat göra så förbannat ont?

    I måndags var värken okej, även i tisdags, på onsdagen sjukskrev jag mig, i torsdags var jag på jobbet en sväng och åkte sedan och sköljde hålet. Tandläkaren sa att allt var okej och att det såg fint ut. Men på kvällen i torsdags började det göra ont på riktigt igen. Jag sov dåligt och tuggade värktabletter. Sen på fredagen klarade jag en timme på jobbet innan jag åkte hem gråtandes. Självklart hade tandläkaren stängt så åkte hem och försökte lindra tandvärken med värktabletter. Hjälper i cirka 2 timmar och sen är smärtan tillbaka. Misstänker inte inflammation då jag varken har feber, extrem svullnad eller aggressivt rött tandkött runt hålet.

    Ska självklart åka till tandläkaren på måndag och be honom kolla så att inget har fastnat eller det trotsallt blivit en infektion.

    Men har ni några tips på att lindra tandvärken? Är det normalt att det gör så hör ont? När går det över? Är det farligt om stygnen lossnar innan de ska? Kan jag ta fler än 3 Ipren/voltaren per dygn?

    Förvirrad själ som har ont och föder hellre barn 3 gånger på raken än har tandvärk.

  • Svar på tråden Dragit ut visdomstand
  • lövet2

    Nej, det ska inte göra så där ont. Kanske det blev en grop efter tanden och det samlas "skräp" där. Jag hade det problemet efter att de dragit i underkäken, och de blev tvungna att spola och sedan täcka över. Dessutom fick jag leva på flytande i en vecka.

    Ang värktabletter, så tycker jag det funkar bättre att varva tabletterna, så det inte går för lång tid mellan. Så här t ex:
    0800 1 Ipren
    0900 2 Alvedon
    1300 2 Alvedon
    1400 1 Ipren
    1700 2 Alvedon
    2100 2 Alvedon
    2200 1 Ipren

    Då överskrider du inte maxdosen. Om du vaknar på natten och måste ta något, så kan du lägga till en Treo.

  • 05em06

    Tack för att du tig dig tid att svara!
    En grop har det blivit och troligtvis har det samlats skräp i hålet. Tandläkaren fick ut en del under sköljningen i torsdags. Men det är efter den sköljningen som det har blivit värre. Smärtan har ökat en hel del. Kanske bra att gå tillbaka och skölja igen då.

    Bara alvedon eller Ipren hjälper tyvärr inte utan bara kombinationen tillsammans. Men får testa mig fram lite.
    Man känner sig som en pillerknarkare :(
    Hoppas på att det läker fort som attans!

  • lövet2
    05em06 skrev 2016-04-30 23:03:56 följande:
    Tack för att du tig dig tid att svara! En grop har det blivit och troligtvis har det samlats skräp i hålet. Tandläkaren fick ut en del under sköljningen i torsdags. Men det är efter den sköljningen som det har blivit värre. Smärtan har ökat en hel del. Kanske bra att gå tillbaka och skölja igen då. Bara alvedon eller Ipren hjälper tyvärr inte utan bara kombinationen tillsammans. Men får testa mig fram lite. Man känner sig som en pillerknarkare :( Hoppas på att det läker fort som attans!
    Du kan ringa 1177 och få tips om hur du ska ta tabletterna för att överleva helgen. Det finns ju jourtandläkare, men det blir dyrt som sjutton!
    Jag pratade med 1177 en gång angående att maxa smärtlindringen bara just över en helg (inte tandvärk den gången). Hon frågade vad jag hade hemma, och sedan gav hon jättebra tips om vad jag vågade ta.
  • 05em06
    lövet2 skrev 2016-04-30 23:08:48 följande:
    Du kan ringa 1177 och få tips om hur du ska ta tabletterna för att överleva helgen. Det finns ju jourtandläkare, men det blir dyrt som sjutton!
    Jag pratade med 1177 en gång angående att maxa smärtlindringen bara just över en helg (inte tandvärk den gången). Hon frågade vad jag hade hemma, och sedan gav hon jättebra tips om vad jag vågade ta.
    Jag har pratat med sjukvårdsupplysningen och fick mig en redig utskällning och hon sa att man absolut inte fick överstiga maxdosen och det tips jag fick var att sova högt med huvudet. Så inte till så mycket hjälp där. Men på ett eller annat sätt så kommer jag ju överleva helgen men det blir ju inte en så rolig helg.
    Känns som det borde blivit bättre istället för sämre nu efter 5 dagar men man ska ju inte ropa hej för tidigt.
    Jag är inte så sugen på att åka till en jourtandläkare heller blir ju hiskeligt dyrt och har redan lagt ner en halv förmögenhet på tandläkare i år.

    Jag är ju varken svullen eller har feber eller en dunkande värk så förhoppningsvis har det bara hamnat lite skit i hålet och att det lätt går att ordna på måndag. Har då aldrig längtat så mycket efter måndag som nu. Men nu ska jag försöka sova innan tabletterna slutar värka.

    Tack igen för dina svar!
  • 05em06

    Jag har överlevt natten, vakna klockan 3 med värk och tog då voltaren och panodil, fick sovit ett tag till i alla fall så det var skönt. Nu sitter jag återigen med världens tandvärk och väntar på nästa dos värktabletter jag kan ta. Men eftersom jag redan tagit två voltaren detta dygnet så får jag stå ut ett tag med värken så att jag kan ta lite senare.
    Men har ju Treo att ta där emellan. Men jag har aldrig längtat så här efter måndag.

    Fy för tandvärk. :(

  • Anonym (Liknande)

    Jag har precis genomlidit 2 veckor med liknande problem. Fy fan vad det är knäckande med tandvärk 

    Jag åt 2 alvedon och en ipren var fjärde timme och 2 alvedon och 2 pronaxen (voltaren/naproxen) var fjärde timme. Det hjälpte hyfsat men det känns dåligt att äta så mkt värktabletter.

    Du verkar ha fått skräp i såret, kan du skölja lite försiktigt med ljummet vatten? Jag drog två visdomständer och speciellt i ena lägger det sig gärna matrester och gör ont. Jag gurglar/sköljer med ljummet vatten efter varje måltid och med bakteriedödande medel på kvällen (finns på apoteket). Det har hjälpt mig.

    Lycka till stackare, håll ut.

  • En glad tjej

    Jag opererade ut min visdomstand på käkkirurgen och hade värk i tre månader. Det var grymt, var hos tandläkaren ett par gånger och spolade rent men fick aldrig infektion. Det är normalt att ha värk så länge sa min tandläkare, det är ett handla stort ingrepp att operera ut visdomstanden.

  • That is life

    Jag har oxå dragit ur den visdomstand och jag köpte corsodyl som jag sköljde munnen med. Det är bakteriedödande medel. Tycker du ska köpa den efter du har varit hos tandläkaren om du inte har ett sjukhusapotek i närheten.

  • Anonym (Liknande)
    That is life skrev 2016-05-01 11:51:56 följande:
    Jag har oxå dragit ur den visdomstand och jag köpte corsodyl som jag sköljde munnen med. Det är bakteriedödande medel. Tycker du ska köpa den efter du har varit hos tandläkaren om du inte har ett sjukhusapotek i närheten.
    Exakt, så heter den! Jag kände av min ordentligt igår, sköljde med Corsodyl i går kväll och nu känns det mycket bättre.
  • 05em06

    Sköljer med corsodyl 2 ggr per dag och med vanligt vatten efter varje måltid. Troligtvis har det hamnat mat i hålet men aj vad ont det gör.
    Just nu kör jag
    Voltaren och panodil ena gången, Treo andra gången och sedan voltaren och panodil igen och så fortsätter det tills dagen är över. Var fjärde-femte timme ungefär. Det funkar just nu i alla fall. Men har ringt tandläkaren så jag hoppas att han ringer upp så fort han dyker upp på kliniken imorgon.
    Att ha ont i munnen är ett helvete verkligen.

    Urs för att dra ut två på en och samma gång, det hade jag nog inte klarat. :/

Svar på tråden Dragit ut visdomstand