• Anonym (Utmattad!)

    Få börja om igen med alla rutiner....

    Jag har en dotter på 3 år med mitt x som inte varit speciellt delaktig förr, men ska nu leka "pappa duktig"

    Pappan och hans sambo har adhd båda två.

    Hon har tre barn själv varav den ena är precis utredd för adhd och väldigt hyper, våldsam och högljud av sig.

    Hos mig är det strikta rutiner såsom mat, bad, sovtider, middagslur, tv, osv för jag ser att mitt barn mår bra av det.

    Märker att när det är för mycket runtomkring så blir hon väldigt stissig, därav våra rutiner.

    Sen att middagen blir sen någon gång händer ju givetvis. Jag är inte mer än mänsklig.

    Vid umgänge hos pappan så händer det hela tiden något.

    Lekland, lekdejter, kalas, grillkvällar, familjebesök till gammelmoster och någon annan avlägsen släkting långt bort, sena kvällar, ingen middagslur osv. (Pappan berättar själv att dom gjort si och så)

    Med andra ord fullt ös medvetslös en hel helg.

    Ofta 3 dagar efter så får hon också feber...?!

    Jag får hem ett barn är helt i extas i flera dagar efter.

    Som nu t.ex.. Vägrar somna, är uppe och springer och jag har nattat om 20 gånger sen 19:30.

    Somnar i vanliga fall på 10 minuter och sover hela natten...

    Sitter till och med och studsar och biter sönder tandborsten.. I vanliga fall funkar det bra.

    Hoppar/studsar på stolen vid middag och kvällsmål, grisar och kastar mat, slår och sparkar efter hunden och katten och jagar dom runt huset.

    Kastar leksaker, vänder från jättego till jättevrång på 2 sekunder, lyssnar inte på något alls.

    Även dagis anmärker att hon är extra speedad efter vissa helger och ser ett samband.

    Jag får börja om från ruta ett med alla rutiner och detta kaos varar i flera dagar.

    Ska det verkligen vara så? Hur gör jag?

    Hur finner jag styrka?

    Är just nu bara elak känns det som, jag bara skäller hela tiden och måste vakta henne 24/7 för annars händer det "satyg" direkt.

    "va snäll mot katten"

    "sparka inte hunden"

    "sitt still vid matbordet"

    "nu ska du sova"

    "sluta kasta mat"

    "sluta grisa och ät med gaffel"

    Ja så låter det nu i några dagar och jag är helt ärligt slut redan!

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Få börja om igen med alla rutiner....
  • Anonym (rr)
    Anonym (**) skrev 2016-05-01 21:23:53 följande:

    Dottern kanske också har ADHD?


    Tänkte samma.
  • Anonym (Utmattad!)
    Anonym (**) skrev 2016-05-01 21:23:53 följande:

    Dottern kanske också har ADHD?


    Anonym (rr) skrev 2016-05-01 21:30:48 följande:

    Tänkte samma.


    Jag tror det med om jag ska vara ärlig.

    Men hon är för liten för en utredning.

    Men om det nu är adhd, gör det saken bättre att det ska hittas på 25 olika saker på en helg och noll rutiner?
  • cosinus

    Om vi struntar i vad pappa brister i så tänker jag att det du kan göra när hon kommer hem.

    Ta en prommenad i skogen, hon får röra sig och få utlopp för energi men inte så mycket intryck. Blir hon fysiskt trött och inte bara i huvudet brukar det gå bättre att somna och med bättre sömn löser sig iaf en del. Är ni ute härjar hon iaf inte inne :)

  • Fru Ve

    Det är nog svårt för dig att påverka hur pappan lever med rutiner m.m. Är hon hos pappan varannan helg?

    Jag tänker att hon säkert är tryggast hos dig och då lever hon ut med dig också. Barn beter sig ofta som värst mot den som är närmast. Så om hon då varit hos pappa där hon är mindre van att vara och är mindre trygg så har hon behovet av att avreagera sig då hon kommer hem till dig igen. Så är mina barn då de varit på dagis/skola en lång dag eller varit hos barnvakt ett par dagar. De är som änglar där men det blir ofta utbrott och tjafs då de kommer hem eller egentligen direkt då de ser oss. 

    Jag tror det hjälper om du ger mycket närhet och fokus direkt då du hämtat henne. Hon kanske är extra trött också eftersom pappan låter henne vara uppe sent och då blir allt värre. 

  • Påven Johanna

    Låter som de har roligt, tycker jag. Det är också värdefullt. Treåringar gör gärna sådant som du beskriver här, jag ser inget direkt alarmerande i det. Du får väl passa på att vila dig medan hon är hos pappan, så att du orkar ett lite högre tempo efter överlämning. 

  • Anonym (Utmattad!)
    cosinus skrev 2016-05-01 22:16:52 följande:

    Om vi struntar i vad pappa brister i så tänker jag att det du kan göra när hon kommer hem.

    Ta en prommenad i skogen, hon får röra sig och få utlopp för energi men inte så mycket intryck. Blir hon fysiskt trött och inte bara i huvudet brukar det gå bättre att somna och med bättre sömn löser sig iaf en del. Är ni ute härjar hon iaf inte inne :)


    Ska testa det att åka ut i skogen och se om det hjälper att varva ner.
    Fru Ve skrev 2016-05-02 09:18:31 följande:

    Det är nog svårt för dig att påverka hur pappan lever med rutiner m.m. Är hon hos pappan varannan helg?

    Jag tänker att hon säkert är tryggast hos dig och då lever hon ut med dig också. Barn beter sig ofta som värst mot den som är närmast. Så om hon då varit hos pappa där hon är mindre van att vara och är mindre trygg så har hon behovet av att avreagera sig då hon kommer hem till dig igen. Så är mina barn då de varit på dagis/skola en lång dag eller varit hos barnvakt ett par dagar. De är som änglar där men det blir ofta utbrott och tjafs då de kommer hem eller egentligen direkt då de ser oss. 

    Jag tror det hjälper om du ger mycket närhet och fokus direkt då du hämtat henne. Hon kanske är extra trött också eftersom pappan låter henne vara uppe sent och då blir allt värre. 


    Jag ger en massa närhet och fokus, men hon kan inte vara stilla i 3 minuter ens.

    Inte ens ipaden kan få ner henne jorden, att rita och pyssla funkar inte heller då ska det bara tramsas, ha sönder och hafsas ihop något på 30 sek samtidigt som det hoppas i köksstolen på rumpan.

    Svårt att ge närhet när det går i 100km/h.
    Påven Johanna skrev 2016-05-02 09:59:44 följande:

    Låter som de har roligt, tycker jag. Det är också värdefullt. Treåringar gör gärna sådant som du beskriver här, jag ser inget direkt alarmerande i det. Du får väl passa på att vila dig medan hon är hos pappan, så att du orkar ett lite högre tempo efter överlämning. 


    Klart dom har roligt och det är okej.

    Men typ 25 aktiviteter på en helg? Blir ju så mycket intryck och åkandes överallt.

    Jag ser ju hur sliten hon är och helt stissig.

    Vad är felet egentligen med en dag hemma i lite lugn och ro ibland? Leka i sandlådan, ha picknick i trädgården, avsluta kvällen framför något tecknat med en liten glasskål?

    Vila? Det gör jag allt med, men att gå flera dagar på helspänn efteråt tar på krafterna.
  • Anonym (Alla har inte diagnoser)

    Har haft det ungefär samma som dig.
    Varje helg dottern kom hem från sin pappa så var hon jättetrotsig, sur och överspeedad.
    Detta pga att dom gjorde också massor av saker hela tiden, jag frågade till och med ett par ggr om han inte klarar av att bara vara hemma och ta det lugnt?! Även när hon var sjuk skulle dom iväg på lekland och bada men då sa jag nej att nu räcker det och då lugnade han sig lite efter det. Hon fick (får fortfarande ibland) även fruktansvärt mkt godis och kakor hos pappan och det sätter sina spår. Hon blev väldigt ofta sjuk ett par dagar efter hon kommit hem.

    Man behöver inte ha en diagnos bara för att man blir speedad när det är mkt runt omkring. Min dotter har inga diagnoser alls och verkar ha reagerat ungefär som ts dotter när det blir för mkt aktiviteter.

  • Påven Johanna
    Anonym (Utmattad!) skrev 2016-05-02 10:38:22 följande:
    Ska testa det att åka ut i skogen och se om det hjälper att varva ner.
    Fru Ve skrev 2016-05-02 09:18:31 följande:

    Det är nog svårt för dig att påverka hur pappan lever med rutiner m.m. Är hon hos pappan varannan helg?

    Jag tänker att hon säkert är tryggast hos dig och då lever hon ut med dig också. Barn beter sig ofta som värst mot den som är närmast. Så om hon då varit hos pappa där hon är mindre van att vara och är mindre trygg så har hon behovet av att avreagera sig då hon kommer hem till dig igen. Så är mina barn då de varit på dagis/skola en lång dag eller varit hos barnvakt ett par dagar. De är som änglar där men det blir ofta utbrott och tjafs då de kommer hem eller egentligen direkt då de ser oss. 

    Jag tror det hjälper om du ger mycket närhet och fokus direkt då du hämtat henne. Hon kanske är extra trött också eftersom pappan låter henne vara uppe sent och då blir allt värre. 


    Jag ger en massa närhet och fokus, men hon kan inte vara stilla i 3 minuter ens.

    Inte ens ipaden kan få ner henne jorden, att rita och pyssla funkar inte heller då ska det bara tramsas, ha sönder och hafsas ihop något på 30 sek samtidigt som det hoppas i köksstolen på rumpan.

    Svårt att ge närhet när det går i 100km/h.Klart dom har roligt och det är okej.

    Men typ 25 aktiviteter på en helg? Blir ju så mycket intryck och åkandes överallt.

    Jag ser ju hur sliten hon är och helt stissig.

    Vad är felet egentligen med en dag hemma i lite lugn och ro ibland? Leka i sandlådan, ha picknick i trädgården, avsluta kvällen framför något tecknat med en liten glasskål?

    Vila? Det gör jag allt med, men att gå flera dagar på helspänn efteråt tar på krafterna.
    Rör det sig om 25 aktiviteter på en helg eller har du en tendens att överdriva kraftigt? Du skriver i trådstarten om grillkväll (det är en aktivitet en kväll), lekland (hur många sådana avverkar de och hur många finns det?) och så vidare. Jag tycker inte det låter som 25 aktiviter på en helg.

    Det är inget fel med lugn och ro, men nu verkar de ju i ert barns andra hem ha lust att göra andra saker och det ser jag inget fel med. 

    Vad gäller att gå på helspänn i flera dagar för att din 3-åring beter sig som en 3-åring tycker jag verkar märkligt och onödigt. Det måste ju handla mer om dig än om barnet och barnets andra hem. Du har kanske väldigt höga förväntningar och krav på hur du vill att barnet ska vara?
  • Anonym (Utmattad!)
    Anonym (Alla har inte diagnoser) skrev 2016-05-02 10:51:11 följande:

    Har haft det ungefär samma som dig.

    Varje helg dottern kom hem från sin pappa så var hon jättetrotsig, sur och överspeedad.

    Detta pga att dom gjorde också massor av saker hela tiden, jag frågade till och med ett par ggr om han inte klarar av att bara vara hemma och ta det lugnt?! Även när hon var sjuk skulle dom iväg på lekland och bada men då sa jag nej att nu räcker det och då lugnade han sig lite efter det. Hon fick (får fortfarande ibland) även fruktansvärt mkt godis och kakor hos pappan och det sätter sina spår. Hon blev väldigt ofta sjuk ett par dagar efter hon kommit hem.

    Man behöver inte ha en diagnos bara för att man blir speedad när det är mkt runt omkring. Min dotter har inga diagnoser alls och verkar ha reagerat ungefär som ts dotter när det blir för mkt aktiviteter.


    Har vi haft samma man tro?

    Har också frågat varför dom inte kan ta en helg med lite lugnare tempo, aldrig fått svar dock.
    Påven Johanna skrev 2016-05-02 11:02:10 följande:

    Rör det sig om 25 aktiviteter på en helg eller har du en tendens att överdriva kraftigt? Du skriver i trådstarten om grillkväll (det är en aktivitet en kväll), lekland (hur många sådana avverkar de och hur många finns det?) och så vidare. Jag tycker inte det låter som 25 aktiviter på en helg.

    Det är inget fel med lugn och ro, men nu verkar de ju i ert barns andra hem ha lust att göra andra saker och det ser jag inget fel med. 

    Vad gäller att gå på helspänn i flera dagar för att din 3-åring beter sig som en 3-åring tycker jag verkar märkligt och onödigt. Det måste ju handla mer om dig än om barnet och barnets andra hem. Du har kanske väldigt höga förväntningar och krav på hur du vill att barnet ska vara?


    Ja jag får gå på helspänn. Så fort jag vänder ryggen till kommer minisadisten fram och det ska sparkas och slås på hunden och katten.

    Slå på tv:n

    Bara att laga middag är en pärs för jag måste kolla vad hon gör en gång i minuten. Jag anser inte det riktigt normalt.

    Visst överdriver jag lite men en dag kan t.ex börja med leklandet kl 10:00 i 2-3 timmar, sen lunch på Max, Sibylla lr dylikt, sen hem på fika/kalas hos en vän/släkt med ytterligare flera ungar tills eftermiddagen då hemgång sker och sen grillparty med ytterligare nya vänner och nya barn tills sen kväll.

    Så mellan 3-4 aktiviteter varje dag och full rulle hela tiden.

    Jag skulle bli utmattad och förstår om hon är så stissig.
Svar på tråden Få börja om igen med alla rutiner....