• Anonym (Lisa)

    Erfarenheter av svamp -candidia?

    Hur upptäckte ni att ni hade överväxt av candidia? Varför tror ni att ni drabbades? Och viktigast av allt, hur blev ni "friska" från det?

    Har sedan någon månad tillbaka kännt en strävhet på tungan, och haft typ lite vit beläggning. Lite ont gör det. Googlade symtomen och fick på så vis nys om candidia. Många symtom stämmer in, som trötthet, koncentrationssvårigheter, extremt sötsug, extrema baksmällor osv. Har dessutom ätit onyttigt en längre tid och stressat mycket. Frågan är bara hur man blir av med det. Googlar man runt verkar extrem dieter där svampen svälts ut förespråkas. Verkar jobbigt. Nån med andra tips?

  • Svar på tråden Erfarenheter av svamp -candidia?
  • lövet2

    Om man har ett normalt immunförsvar och inte "göder" svampen med något den gillar, så försvinner den av sig själv.

    Jag fick flera starka antibiotika, som gav mig svamp inte bara i munnen utan även i strupen och nedåt en bit (ev även ner i magen). Doktorn gjorde odling och skrev ut medicin mot svampen. Jag blev ändå inte av med den helt och visste inte varför. Började självmedicinera genom att skölja munnen med Vichyvatten varje gång jag ätit (det funkar ju på spädbarn, så varför inte?). Det gjorde mig ännu lite bättre, men det var inte förrän jag upptäckte att Omeprazol göder svamp, som jag hittade lösningen. Jag bytte magmedicin och tror faktiskt att svampen är borta.

  • Tow2Mater

    Halvextrem diet där svampen svälts ut funkade för mig. Svampmedicin i flera omgångar funkade inte.

    Med 'halvextrem' menar jag att jag åt t ex naturell yoghurt och kålrot (då de är bra for de goda bakterierna), men tog i princip bort all annan kolhydratrik mat i ett par månaders tid. Gick ner flera kilo på köpet.

    Alla har ju svamp mer eller mindre, men den hålls normalt i shack av de goda bakterierna. Ta probiotics.

    Sen kan man ju komplettera med naturliga svamphämmare, en del blilligare andra dyrare; äppelcidervinäger, kokosfett, vitlök, oreganoolja, olivlövsextrakt, grapefruktkärneextrakt (om du ej äter p-piller), etc. Men googla alla naturmedel du tänker ta, de är ju inte helt ofarliga.

  • Anonym (gurgla)

    Jag har haft det. Mina barn också. Köp vichyvatten (inte Loka el Ramlösa?) och gurgla med i nån vecka, flera gånger om dagen, så kommer det nog gå bort. OM det är candida vill säga.

  • Anonym (ss)

    Ändra på kosten ett tag. Sluta äta sånt som svampen gillar och öka på sånt svampen ogillar.

    Minns inte riktigt hur en anticandidakost ser ut men tippar på att det innebär att man skippar kolhydrater och äter mycket grönt.

    Du kommer aldrig bli av med svampen mer än tillfälligt med bara mediciner om du inte gör livsstilsförändringar samtidigt.

  • Anonym (gurgla)
    Anonym (ss) skrev 2016-05-04 09:52:48 följande:
    Ändra på kosten ett tag. Sluta äta sånt som svampen gillar och öka på sånt svampen ogillar.

    Minns inte riktigt hur en anticandidakost ser ut men tippar på att det innebär att man skippar kolhydrater och äter mycket grönt.

    Du kommer aldrig bli av med svampen mer än tillfälligt med bara mediciner om du inte gör livsstilsförändringar samtidigt.
    Herregud. Livsstilsförändringar? För oral candida? Är du galen? Varenda baby får det (kallas torsk hos små barn). Då penslar man med vichyvatten. Jag har haft det, som en biverkning av medicin.

    Testa med vichyvatten TS innan du ger dig på de mer avancerade tipsen här ovan. Är du lite smart så kanske be vårdcentralen ta ett prov.
  • Anonym (ss)
    Anonym (gurgla) skrev 2016-05-04 10:01:26 följande:

    Herregud. Livsstilsförändringar? För oral candida? Är du galen? Varenda baby får det (kallas torsk hos små barn). Då penslar man med vichyvatten. Jag har haft det, som en biverkning av medicin.

    Testa med vichyvatten TS innan du ger dig på de mer avancerade tipsen här ovan. Är du lite smart så kanske be vårdcentralen ta ett prov.


    Torsk i munnen hos vuxna människor är i princip alltid tecken på underliggande sjukdom eller allvarlig obalans i kroppen. Så det är ett vettigt råd att ts vänder sig till vårdcentralen allra först.

    Om läkarna utesluter allvarlig sjukdom och skriver ut svampmedel så tycker jag att ts ska kombinera det med livsstilsförändringar. Annars är risken stor att besvären återkommer väldigt snabbt.
  • Tow2Mater
    Anonym (ss) skrev 2016-05-04 10:06:56 följande:
    Torsk i munnen hos vuxna människor är i princip alltid tecken på underliggande sjukdom eller allvarlig obalans i kroppen. Så det är ett vettigt råd att ts vänder sig till vårdcentralen allra först.

    Om läkarna utesluter allvarlig sjukdom och skriver ut svampmedel så tycker jag att ts ska kombinera det med livsstilsförändringar. Annars är risken stor att besvären återkommer väldigt snabbt.
    Det är nåt som slår ut de goda bakterierna, så de "onda" svamparna kan ta över. Det kan vara pencillin eller astmainhalator t ex. I mitt fall var det fyra dagars stort alkoholintag som gjorde det :)

    Man måste sen bygga upp kroppens goda bakterieflora igen. Tar ofta mer effort än det tar att fixa ett spädbarn med torsk.
Svar på tråden Erfarenheter av svamp -candidia?