Inlägg från: Anonym (Sirap) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sirap)

    Träffat äldre man. Är rädd för vad folk ska säga...

    Anonym (Tjej) skrev 2016-05-04 10:10:51 följande:

    Hejsan!

    Första gången jag skriver en tråd här men känner verkligen att jag behöver lite hjälp, eller råd kanske.

    Det är så att jag är en tjej på 20 och jag har träffat en man på 45. Det skiljer ju alltså ett par år emellan oss. Vi har träffats i ett år nu och jag tycker om honom jättemycket verkligen, jag är hur kär som helst i honom och han är världens finaste. Jag vet att han känner samma sak för mig.  

    Jag är dock orolig över vad folk runtomkring ska säga eller rättare sagt familj och vänner. Jag vet ju att folk på stan t.ex. kollar och har sagt saker men det bryr jag mig inte om längre. 

    Jag är lite rädd för vad mina föräldrar ska tycka, jag vill att dom ska gilla honom och acceptera honom. För han är verkligen en bra man men jag är rädd att dom ska säga att han bara vill ha mig för en sak eller att han utnyttjar mig. Vilket han verkligen inte gör, eller att folk ska tro att jag bara är ute efter pengar. För så är det inte, hur kan det vara så svårt för folk att förstå att vi helt enkelt tycker om varandra, är det verkligen så svårt..? 

    Hur skulle du reagera om din dotter kom hem med en man som är betydligt äldre::? Hur skulle du reagera om din vän på 45 träffat en tjej på 20? 

    Jag ska på middag hos min pappa idag och dom vet att jag har en kille men inte att han är just 45 för det har jag inte vågat säga. Jag funderar alltså på att ta med honom hem och presentera honom för dom idag men ja... Han är också rädd för vad dom ska säga och tycka. 

    Jag vill verkligen vara med honom, han är verkligen fin på alla sätt och har aldrig behandlat mig dåligt. Känns hela tiden som jag måste förklara att han är en bra man, att mina nära och kära inte skulle lite på mitt omdöme. 

    Förlåt om det blev lite rörigt men hoppas ni förstår :)


    Jag skulle reagera negativt om min dotter träffade en man som var 25 år äldre eller om en vän träffade en tjej som var 25 år yngre. Bättre människa än så är jag inte. Om det hela föregåtts av att mannen varit otrogen hade jag varit ännu mer skeptisk. Jag hoppas så inte är fallet här.

    Med det sagt tycker jag att ni ska fortsätta träffas så länge ni båda känner för det. Jag tror att du kommer att tröttna på honom, men du är ju ung så du hinner ju hitta en ny sen innan det är för sent med barn och så.

    Du kanske hinner tröttna långt innan du är 35 och han är 60. Förhållanden där minst en av parterna är under 25 har mindre chans att hålla länga och förhållanden med stor åldersskillnad har också sämre chans att hålla.

    Eftersom den här mannen och din pappa bör vara ganska jämngamla kanske de blir bästa kompisar, vem vet?
  • Anonym (Sirap)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-05-04 11:02:03 följande:

    Tack för era svar. 

    Jag förstår ju att man som förälder kan bli orolig. Men om dom träffas och märker att han faktiskt är en vettig kille, skulle man inte kunna tänka om då? Sen att han skulle ha någon störning eller omogen stämmer inte. Eller att jag skulle ha några såkallade daddy issues är också fel, för det har jag inte. 

    Vad är problemet om han är en reko kille och vi är schyssta mot varandra? Jag är inte ett barn, jag ser inte ut som ett eller beter mig som ett. 


    Det var inte så länge sedan du slutade gymnasiet eller hur? Du har knappt någon livserfarenhet alls medan han har samma som dina föräldrar. Tydligen har du "daddy issues" eftersom du fallit för någon som är i samma ålder som din far. Det är liksom ett av tecknen på det.

    MEN för min del är det helt OK att ni fortsätter att träffas, flyttar ihop och skaffar barn. Du är ju inte min dotter. Har han barn sedan innan förresten? Det kan ju också påverka hur dina föräldrar ser på det.
  • Anonym (Sirap)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-05-04 11:20:40 följande:
    Man kan ju inte rå för vem man faller för. Han sökte ju inte sig till mig för att jag var ung. Vi råkade hamna bredvid varandra ute en kväll och började prata och fattade tycke för varandra nästan direkt. Sen vad spelar det för roll om han har mer livserfarenhet än jag? Vi kan ju lära oss saker av varandra. Jag känner att vi får mycket i utbyte av varandra. 

    Jag är rädd att det kommer bli så, att mina föräldrar blir besvikna och då vet jag inte vad jag ska göra. Jag vill ju vara med honom och kommer fortsätta träffa honom även om dom inte gillar det men jag skulle ju bli väldigt ledsen också. 
    Anonym (Sirap) skrev 2016-05-04 11:10:27 följande:
    Det var inte så länge sedan du slutade gymnasiet eller hur? Du har knappt någon livserfarenhet alls medan han har samma som dina föräldrar. Tydligen har du "daddy issues" eftersom du fallit för någon som är i samma ålder som din far. Det är liksom ett av tecknen på det.

    MEN för min del är det helt OK att ni fortsätter att träffas, flyttar ihop och skaffar barn. Du är ju inte min dotter. Har han barn sedan innan förresten? Det kan ju också påverka hur dina föräldrar ser på det.
    Inte särskilt längesedan jag slutade gymnasiet nej, men vad gör det för skada? Att jag inte haft någon livserfarenhet som han haft. Varför är det ett problem? 

    Jag drar ju mig inte till honom för att han är äldre utan för att han är just han, så det är inte så att jag söker mig till fadersfigurer. 

    Han har inga barn sedan innan. Jag vill ju verkligen vara med honom med allt vad det innebär, därför vill jag ju även att mina föräldrar ska acceptera honom..
    Du söker dig inte medvetet till en fadersfigur nej, men kanske det faktiskt var det som gjorde att du föll för honom trots att du inte vet det.

    Han har inte barn alltså. Hur kommer det sig? Har han inte velat ha barn innan eller har han varit singel väldigt länge? Det är ju bra för dig, att slippa bonusbarn, men lite konstigt.

    Klart att ni ska fortsätta träffas om ni båda vill. Det kan ni ju göra även om dina föräldrar inte gillar er relation.
  • Anonym (Sirap)

    Jag antar att ni kommer att skaffa barn ganska snabbt. Ju äldre pappa desto större risk för autism och liknande och det är ju bra om han inte är för gammal och skröplig när barnet tar studenten. Skaffar ni barn nu hinner han precis gå i pension. Om ni har tur kanske han kommer att hinna uppleva barn barn innan han fyller 90.

    Sådana tankar hade jag tänkt som mor om det gällt min dotter.

  • Anonym (Sirap)

    En av mina vänner var tillsammans med en man som var 26 år äldre när vi var i 20-årsåldern. Det höll såklart inte. Vi umgicks inte med honom. Han funkade inte alls i vårt kompisgäng där alla var kring 20. Hennes föräldrar gillade det inte vet jag. Hon gjorde slut efter nåt år och nu är hon gift med en man som är 2 år äldre. Hon är väldigt glad att hon inte hann få barn med man nummer 1.

  • Anonym (Sirap)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 14:05:05 följande:
    Jag tror de flesta är glada att de inte fick barn med den de var tillsammans med när de var 20 ;)
    Jag tror det var mig och inte dig själv du tänkte citera.

    I den krets min vän är uppvuxen i skaffar man barn tidigt. Hennes syster var 19 när hon fick sitt första barn och hennes kusiner var också kring 20 när de fick sina första barn.
  • Anonym (Sirap)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 14:19:48 följande:
    Eftersom medelåldern för första barnet är kring 28-29 så måste du nog inse att det är ovanligt att man får barn så tidigt, så fortfarande, de allra flesta är nog rätt nöjda med att de inte fick barn med din killen de var tillsammans med kring 20.
    Naturligtvis. Det är inte så många över huvud taget som fortfarande är tillsammans med den de var tillsammans med när de var 20 ett par decennier senare.
  • Anonym (Sirap)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 14:26:08 följande:
    Det stämmer. Det är därför jag inte skulle bli så orolig om min hypotetiska dotter träffade en äldre man. Skulle det hålla så var de rätt för varandra (en del hittar rätt tidigt) eller så blir det en av de män som man lär sig att vara i relation med.
    Den äldre mannen hann förstöra min kompis ganska mycket innan det tog slut. Fulla vidden fattade hon inte förrän långt senare. Han fick henne att gå med på saker hon egentligen inte ville (inte bara sexuellt men det också). Han var ju äldre och mer erfaren och världsvan.

    Men vi kan lämna min kompis. Det är ju OT
  • Anonym (Sirap)
    Gunilla1957 skrev 2016-05-06 10:58:26 följande:
    Så brist på livserfarenhet är en anledning till att inte skaffa sig mer livserfarenhet, eller hur menar du?

    "Du är ju så ung så gör ingenting som du kan tänkas lära dig något av?"

    TS sade för två inlägg sedan att hon inte har några "daddy issues".
    Hon säger att hon inte har "daddy issues" ja, men det kan hon ju ha ändå utan att veta om det. De flesta psykiska diagnoser har man väl utan att veta om det.

    ...och visst är det bra att skaffa sig livserfarenhet - bara man är försiktig så man plötsligt måste göra abort eller behåller ett barn för att man är sååå kär i denna gubbe - eller att gubben får en att göra sånt man inte vill. Erfarenhet så länge man inte skadas är bra!
  • Anonym (Sirap)
    Anonym (solen) skrev 2016-05-06 09:22:46 följande:

    Om nåt av mina barn kom hem med en 25år äldre man skulle han vara äldre än mig. Det hade onekligen känts väldigt obehagligt att en man i min egen ålder tänder på mina barn Obestämd Ledsen, men hur förstående jag än hade velat vara som mamma hade det nog varit över gränsen för vad jag klarat av. Inte för att jag kan göra något åt er relation, men mitt stöd hade ni inte fått.
    En medelålders man som raggar upp en tonåring på krogen kan aldrig få respekt i mina ögon.

    Men ge dina föräldrar i alla fall möjlighet att smälta bomben innan du drar hem honom till dem. Risken är att det blir scener som ingen vill vara med om annars.


    Jag håller med till 100%
  • Anonym (Sirap)
    Anonym (mor) skrev 2016-05-06 12:28:32 följande:
    Jag skulle bli fullständigt lamslagen av ledsnad om ngn av mina döttrar kommit hem med en gubbe som är äldre än deras pappa. Jag blir YTTERST förvånad om dina föräldrar accepterar honom. Jag HOPPAS du tar ditt förnuft till fånga och tänker på att snart ska han fylla 50. Vill du servera tårta på kalaset till allt annat "gammfolk" som kommer för att gratta. Kan du göra trevliga snittar?
    Min man är 51 och har många vänner som är 50-60 år. Det kom inte många under 45 på hans 50-årsfest. Det hade verkligen känts konstigt med en 25-åring där bland alla tanter och gubbar. Försöker se det framför mig.

    I och för sig tror jag inte att TS kommer att vara tillsammans med gubben så länge så det är knappast någon risk.
  • Anonym (Sirap)
    Haskel skrev 2016-05-06 13:02:31 följande:

    Ytterst få hade ifrågasatt en 20-årig kille som haft ett förhållande med en äldre kvinna. Eller påstått att han blev utnyttjad.


    Där har du fel. Det är faktiskt precis tvärtom. Det räcker att killen är 5 år yngre för att han ska bli trackad.
  • Anonym (Sirap)
    Anonym (kör på) skrev 2016-05-09 13:52:24 följande:
    Konstigt...vi är flera i min bekantskap där killarna är yngre...allt från 5-13 år...de flesta över 10 års ålderskillnad, ingen som får ta skit för det. 
    Det kanske beror på att så många av er är i samma sits, men i samhället i stort är det fortfarande mycket mer tabu när mannen är10-20 år yngre än när kvinnan är 10-20 år yngre.
  • Anonym (Sirap)
    Anonym (kör på) skrev 2016-05-09 13:51:26 följande:

    Om ni älskar varandra så kör på, man lever mig veterligen bara en gång så varför stoppas av andras ideér på hur det "ska" vara.


    Har själv en 12 år yngre kille som jag älskar över allt annat och hoppas få dela resten av mitt liv med...varit tillsammans ett år nu och det går hur bra som helst. Tänker sällan på åldern nu faktiskt och ingen annan verkar göra det heller....

    Däremot är det nog en bra idé att berätta för föräldrarna innan så de är förberedda, för de kan säkert  behöva smälta det...så en överraskning är nog inte bästa sättet.

    Lycka till!


    12 är ju ganska mycket mindre än 25 som det är i TS fall.
Svar på tråden Träffat äldre man. Är rädd för vad folk ska säga...