• Hispigmorsa

    Tillväxtfas amning - hjälp!

    Har en liten kille på 4 månader och har läst mycket om tillväxtfaser som uppstår vid amning. Dvs när barnet suger och suger för att öka mjölkproduktionen. Nu är jag rädd att min son har kommit i en sån här fas! Oftast ammar han och blir nöjd och somnar men ibland blir han irriterad och drar och flaxar och det känns som att det inte kommer nån mjölk! Är det inte farligt att låta honom hålla på så? Jag blir så orolig Samtidigt så har vi kämpat så för att få amningen att funka så jag vill verkligen inte förstöra nåt.. Nån som kan nåt om sånt här och kan lugna mig lite??

  • Svar på tråden Tillväxtfas amning - hjälp!
  • katrinp

    Nej det är inte farligt. Bara låt honom amma så mycket som han själv vill så ska du se att det löser sig.

  • lövet2

    Farligt? Nej, det som händer är att han blir mätt - men inte proppmätt. Då får du amma lite tätare bara tills din produktion kommer i kapp hans aptit.

  • Hispigmorsa
    katrinp skrev 2016-05-05 15:33:10 följande:

    Nej det är inte farligt. Bara låt honom amma så mycket som han själv vill så ska du se att det löser sig.


    lövet2 skrev 2016-05-05 16:07:20 följande:

    Farligt? Nej, det som händer är att han blir mätt - men inte proppmätt. Då får du amma lite tätare bara tills din produktion kommer i kapp hans aptit.


    Tack för att ni svarade! Han ammar med 1-2,5 timmes mellanrum dagtid och får såklart amma precis så ofta han vill. Det är bara så mentalt påfrestande att det känns som att han inte blir mätt..
  • BuoBä

    Min dotter är bara 2 månader men vi har redan varit igenom två såna faser... Det är bara att amma på, även om brösten känns tomma. Det varar i ett par dagar och sen är produktionen ikapp igen.

    Men ja, det är jobbigt de dagarna och jag blir helt seg i huvudet av amningshormonerna så jag känner mig som en zombie.

  • Hispigmorsa
    BuoBä skrev 2016-05-05 16:59:44 följande:

    Min dotter är bara 2 månader men vi har redan varit igenom två såna faser... Det är bara att amma på, även om brösten känns tomma. Det varar i ett par dagar och sen är produktionen ikapp igen.

    Men ja, det är jobbigt de dagarna och jag blir helt seg i huvudet av amningshormonerna så jag känner mig som en zombie.


    Ett par dagar? Oj.. *suck* Ja jag känner mig också superflummig! Sådär som i början, när han var nyfödd.
  • BuoBä
    Hispigmorsa skrev 2016-05-05 17:03:42 följande:

    Ett par dagar? Oj.. *suck* Ja jag känner mig också superflummig! Sådär som i början, när han var nyfödd.


    Se det positivt - en dag är redan avverkad.

    Senaste gången "fuskade" vi lite och gav ett mål ersättning en kväll, för att jag kände mig som en hjärndöd, urvriden disktrasa och behövde en paus. Vi har ett par tetror i skafferiet som backup och för mig känns det väldigt bra att veta att det alternativet finns ifall det blir riktigt jobbigt, även om jag hoppas att slippa öppna dem. Att ge ersättning någon enstaka gång påverkar inte produktionen sa min BVC.
Svar på tråden Tillväxtfas amning - hjälp!