• varmlanning

    Konstig fråga, armvinkel och barnvagn

    Är i v 22 och börjar nu kolla efter barnvagnar. Jag är dock kort (1,57) och har en sambo på 1,84. Vi försöker hitta en vagn som passar oss båda men jag har svårt att hitta en vagn där styret känns bekvämt rent höjdmässigt.

    Jag är inne på bugaboo cameleon och cybex priam. Båda dessa har ett styre som är i ungefär samma höjd i lägsta läge. Mina armar är i detta läge i en vinkel av ca 80 grader. Jag är orolig att detta möjligtvis är för högt, men jag vet inte riktigt vad som är "normalt".

    Finns det något ergonomiskt tips på hur vinklade armarna ska vara? Hur ser det ut för er?

  • Svar på tråden Konstig fråga, armvinkel och barnvagn
  • Iowhannah

    Jag har nog typ 80 grader och jag tycker att det är bekvämt.

    Om ni inte har bestämt er helt ang vagn så kolla på Emmaljunga Super Viking, den har väldigt reglerbart styre och skulle passa er båda i höjd.

  • varmlanning
    Iowhannah skrev 2016-05-06 14:08:39 följande:

    Jag har nog typ 80 grader och jag tycker att det är bekvämt.

    Om ni inte har bestämt er helt ang vagn så kolla på Emmaljunga Super Viking, den har väldigt reglerbart styre och skulle passa er båda i höjd.


    Vi har kollat på emmaljunga super viking men den typen av handtag resulterar ju i att man kommer längre ifrån vagnen desto kortare man är. Då blir det snarare så att jag inte ser bebisen.

    Emmaljungan är dessutom tyngre att köra, Jag är intresserad av en lätt vagn :/
  • Iowhannah
    varmlanning skrev 2016-05-06 14:13:17 följande:

    Vi har kollat på emmaljunga super viking men den typen av handtag resulterar ju i att man kommer längre ifrån vagnen desto kortare man är. Då blir det snarare så att jag inte ser bebisen.

    Emmaljungan är dessutom tyngre att köra, Jag är intresserad av en lätt vagn :/


    Aha okej. Då förstår jag att du inte är intresserad av den.

    Hm, jag kollade just i spegeln här och jag har inte alls en vinkel på 80 grader. Snarare 45-50. Ber om ursäkt för det. Har du googlat runt för att läsa vad ergonomiskt insatta personer säger?
  • Vegomamma

    Jag tycker att Crescent Infinity är jättebra, rekommenderar den. Handtaget går att reglera så det passar långa personer. Själv använder jag kortaste läget och det passar mig bra. Jag är 160 lång.

  • MissHelene

    Åk till ngt ställe som säljer barnvagnar och "provkör". Det gjorde jag och min sambo när vi funderade på vad som skulle passa oss bäst. Finns juh en hel uppsjö olika barnvagnar så testköra var d bästa för oss iaf :)

  • varmlanning

    Jag har testkörtmassor av vagnar. Det är därför jag vet ungefär hur mycket vinkel jag får på armen. Men problemet kvarstår. Jag hittar ingen som passar mina proportioner. Britax smile var bra för armarna men dessvärre var den inte så rolig att köra :/


    MissHelene skrev 2016-05-06 16:13:44 följande:

    Åk till ngt ställe som säljer barnvagnar och "provkör". Det gjorde jag och min sambo när vi funderade på vad som skulle passa oss bäst. Finns juh en hel uppsjö olika barnvagnar så testköra var d bästa för oss iaf :)


  • Anonym (Tips!)

    Tipsar om Britax go eller Britax go next. Passar både mig som är kort och min man som är lång.

  • jw87

    Vill också tipsa om Britax Go/Go NeXT.
    Jag är 165cm och maken ca 190.
    Funkade jättebra för båda, både med armvinkel och att han inte slog i vagnen med fötterna!

Svar på tråden Konstig fråga, armvinkel och barnvagn