• FrozenGarden

    Helt omöjligt att få lån!!

    Jag är en tjej på 25år som dragit på mig rätt mycket skulder. Har runt 25.000 hos Kronofogden och 60.000 hos olika inkassoföretag. Jag fattade en del dåliga beslut och var sen arbetslös länge. Nu har jag jobbat det senaste året men varit timvikarie och haft svårt att betala på skulderna med så osäker inkomst. Jag har nu ett nytt jobb. Jag har ett vikariat under sommaren och kommer sen bli fast anställd. Jag har sökt lån precis överallt men blir nekad på varje ställe. Jag vill få allt samlat och betala varje månad så jag blir av med skiten. Allt är utspritt nu och det känns totalt omöjligt. Finns det något ställe som kan bevilja mig? För jag tror seriöst jag har testat 100 ställen vid det här laget!

  • Svar på tråden Helt omöjligt att få lån!!
  • Anonym (Lyxfällan)

    Om du har 25.000kr i skuld till Kronofogden kommer du inte få ett lån av någon. De resterande 60.000kr du har i skulder hos olika inkassobolag kommer så småningom hamna hos Kronofogden om du inte betalar dem och då har du ju allt samlat.

    Eller anmäl dig till Lyxfällan, det är så illa det är... Ingen kommer våga låna ut pengar till dig så länge skulden hos Kronofogden finns kvar. Börja sälja allt du äger av värde och betala av skulden till Kronofogden innan de kommer och hämtar saker själva. Då kanske eventuellt med en jävla tur och någon som är på gott humör att du kan få ett lån på resterande 60.000 kr för att lösa alla smålån. 

    Kolla gärna några avsnitt av Lyxfällan också så får du en liten uppfattning om vilket arbete som krävs för att komma på fötter igen.

  • Anonym (Uytyty)

    Ja du får nog vackert börja ringa runt till inkassobolagen och be om avbetalningsplaner och även prata med kronofogden hur du ska lägga upp det.

    Lånet du vill ha kan du med största sannolikhet glömma tyvärr.

  • Anonym (Betala)

    Prata med KFM om vad som händer nu när du får lön (gör det anonymt om du vill) om man kan stoppa en löneutmätning genom att göra en avbetalningsplan på dina skulder dit.

    Annars; mata av så mycket som möjligt nu och gör en plan med inkasso för att undvika att de går till kronofogden (sätt av kontanter i värsta fall)

    För när KFM får veta att du har lön och startar sin löneutmätning pga skulden kan du få problem att betala inkasso-skulderna om det inte finns pengar efter utmätningen.

  • sportpappa
    FrozenGarden skrev 2016-05-11 02:55:04 följande:

    För jag tror seriöst jag har testat 100 ställen vid det här laget!


    Om du testat på 100 ställen så har de säkert gjort en kreditupplysning varje gång vilket inte heller är särskilt snyggt om man ska söka lån. Sluta sök lån. Betala av lånen med högst ränta nu direkt. 

    Gör upp en budget, snåla allt vad du kan och betala av så mycket du orkar. Just nu är det ju "bara" 85000 kr. Om du lyckas betala av 5000 kr i månaden så är du av med allt om 1,5 år (exkl. räntor och avgifter).
  • Decx

    Lån kan i stort sätt glömma såvida inte någon går i borgen för dej.

    Många inkassobolag går med på att frysa räntan vid avbetalning på 200-400kr i månaden, kanske ett alternativ?

    Är det gamla skulder och du inte varit delgiven (bevisligen) dom närmsta 3 åren kan vissa skulder mycket väl vara preskriberade.

  • espejo

    Men 85 000 är ju inte sååå mycket, har du en fast anställning och lever riktigt snålt så borde du kunna vara av med skulderna inom ett par år. Du får ringa runt till alla och göra upp en avbetalningsplan. Se över vilka andra kostnader du kan dra ner på, lev riktigt snålt, betala av skulderna, och gå vidare!

    Vad har du för lån, och hur ser dina kostnader ut?

  • espejo
    espejo skrev 2016-05-11 13:12:45 följande:

    Men 85 000 är ju inte sååå mycket, har du en fast anställning och lever riktigt snålt så borde du kunna vara av med skulderna inom ett par år. Du får ringa runt till alla och göra upp en avbetalningsplan. Se över vilka andra kostnader du kan dra ner på, lev riktigt snålt, betala av skulderna, och gå vidare!

    Vad har du för lån, och hur ser dina kostnader ut?


    Lön skulle det stå i sista meningen.

    Har du haft kontakt med kronofogdemyndigheten och fått rådgivning därifrån?

    Om du lyckas betala av skulden till kronofogden och har ett fast jobb så borde det vara lättare att söka lån och samla dina andra lån.
  • FrozenGarden

    Kronofogden gör redan en utmätning på min lön. Jag har försökt göra avbetalningsplaner på alla ställen men de vill ha ett par hundra allihop och det blir tillsammans väldigt mycket och dessutom rörigt att ha det utspritt. För att inte nämna räntan på varje ställe. Jag får tillbaka 13.540kr på skatten som Kronofogden tar. Sen gör de en utmätning. Min farfar undervisar i ekonomi och juridik och sa att de flesta inkasso inte så gärna skickar till Kronofogden för att de inte tjänar på det. De kan hålla på skulden i bra många år. Så min plan är väll att få bort Kronofogden om ett år ungefär. Men då får jag likförbannat inget lån för att det måste passera 3 år.

  • Anonym (Inte lyxfällan)
    Anonym (Lyxfällan) skrev 2016-05-11 03:33:28 följande:

    Om du har 25.000kr i skuld till Kronofogden kommer du inte få ett lån av någon. De resterande 60.000kr du har i skulder hos olika inkassobolag kommer så småningom hamna hos Kronofogden om du inte betalar dem och då har du ju allt samlat.

    Eller anmäl dig till Lyxfällan, det är så illa det är... Ingen kommer våga låna ut pengar till dig så länge skulden hos Kronofogden finns kvar. Börja sälja allt du äger av värde och betala av skulden till Kronofogden innan de kommer och hämtar saker själva. Då kanske eventuellt med en jävla tur och någon som är på gott humör att du kan få ett lån på resterande 60.000 kr för att lösa alla smålån. 

    Kolla gärna några avsnitt av Lyxfällan också så får du en liten uppfattning om vilket arbete som krävs för att komma på fötter igen.


    Det är ju lyxfällan som får folk att tro att man kan lösa allt på en vecka. Att om man visar lite ånger och säger att man inte förstått bättre så ger någon en snällt ett lån som löser alla ens problem.

    I verkligheten kan man inte leva loppan, skuldsätta sig upp över öronen och sedan när man inser att det börjar bli svårt att få bostad, abonnemang osv så ångrar man sig, bakar ihop alla skulder till ett lån och sen är det klappat och klart.
  • Goda

    Det absolut smidigaste vore om du kunde låna dessa 85 000 av snäll vän/sambo/förälder och sedan bara ha det lånet, och då sköta avbetalningen till punkt och pricka.

  • ostpaj

    Mitt ex gjorde så att han betalade av kf först med ganska stor summa varje månad. Avvara så mkt du kan. Du vill ju bli av med det. Sen hade han också strösummor hos olika inkasso. När kf var klar började han beta av dem en efter en.

  • Noname00

    Din skuld är inte alls mycket och kommer gå snabbt att betala av.
    KF gör inga avbetalningsplaner utan den tickar på varje månad med ränta så den vill man ha bort så fort som möjligt.

    Men det är också viktigt att se tll att nuvarande skulder inte går vidare till KF, därför måste du ringa dem omgående och göra upp en avbetalningsplan.
    Gör du det så kommer det inte att gå vidare så länge du följer planen.
    Det låter lite att betala 3-400kr i månaden men när du väl betalat av en skuld så länge du motsvarande summa på andra avbetalningar (den med högst ränta) du har för att betala mer varje månad du kommer märka hur snabbt det börjar gå nedåt  efter ett par 3,6 månader.

    Du har arbete och inkomst dessutom tar KF halva skulden genom skatten, så se till att betala av resten så fort som möjligt.

    Sen är det koncentration på resten av skulderna som gäller.
    Men det är jätteviktigt att du ringer varje inkassobolag  och gör upp en avbetalningsplan och försök få till fryst ränta men som sagt inget u kan vänta med.
    Du kan även ringa företagen du har skulder hos som gått till kf och begära avbetalningsplan går de med på det så kan de dra tillbaka det från KF.
    men troligtvis har det gått för långt så det bara är att betala det hos kf.

    Men detta fixar du, du klarar detta. att det är utspritt är ingen urshäkt eller svårighet.
    Kör nu you can do it!

  • Noname00
    ostpaj skrev 2016-05-27 13:37:42 följande:

    Mitt ex gjorde så att han betalade av kf först med ganska stor summa varje månad. Avvara så mkt du kan. Du vill ju bli av med det. Sen hade han också strösummor hos olika inkasso. När kf var klar började han beta av dem en efter en.


    Vad menar du att man ska avakta med?
    Det går inte att avakta med skulder.
  • sugarfree
    Noname00 skrev 2016-05-28 12:37:20 följande:

    Vad menar du att man ska avakta med?

    Det går inte att avakta med skulder.


    Tror du läste fel, det står avvara och inte avvakta :)
  • Noname00
    sugarfree skrev 2016-05-28 13:50:55 följande:
    Tror du läste fel, det står avvara och inte avvakta :)
    Yes det gjorde jag, jag läste fel :)
  • Anonym (Fd hos kronkalle)
    FrozenGarden skrev 2016-05-11 21:52:34 följande:

    Kronofogden gör redan en utmätning på min lön. Jag har försökt göra avbetalningsplaner på alla ställen men de vill ha ett par hundra allihop och det blir tillsammans väldigt mycket och dessutom rörigt att ha det utspritt. För att inte nämna räntan på varje ställe. Jag får tillbaka 13.540kr på skatten som Kronofogden tar. Sen gör de en utmätning. Min farfar undervisar i ekonomi och juridik och sa att de flesta inkasso inte så gärna skickar till Kronofogden för att de inte tjänar på det. De kan hålla på skulden i bra många år. Så min plan är väll att få bort Kronofogden om ett år ungefär. Men då får jag likförbannat inget lån för att det måste passera 3 år.


    Jag ska inte råda dig till någonting, men jag kan dela med mig av mina erfarenheter när jag satt i ungefär samma sits som dig. Det tar några år att starta om, men saneringen av ekonomin gör susen och tar bort en enorm stress när man ser att allting minskar.

    Vad jag gjorde var följande: Nr 1. Såg till att skaffa mig en komplett bild över hur skulderna såg ut hos KF - och betala av dom i storleksordning, dvs minsta först till största sist. KF var faktiskt oerhört bra att ha att göra med, så man ska inte vara rädd att kontakta dom. Även om dom inte kan åstakomma mirakel, dom är ett bra bollplank och har kloka råd att komma med.

    Nr 2. Ringde runt till alla inkassobolag och försökte göra upp avbetalningsplaner som var rimliga utifrån min ekonomiska situation - jag var superärlig när jag ringde dom. I dom fall det inte gick, såg jag ändå till att betala in något varje månad, om än så lite som 50:-. Det räckte för att dom inte skulle skicka det vidare till kronkalle och riskera ny prick. Nu vet jag inte om det bara var "tur" i mitt fall, eller om dom har det som praxis. Men det var absolut värt det för att slippa nya prickar.

    Nr 3. När KF skulden var betald efter drygt 2 år, tog jag kontakt med ett "generöst" kreditbolag, och trots att prickar var kvar, fick jag ett lån så jag kunda baka ihop resterande krediter och därmed lägga upp betydligt vettigare betalningsplan och lägre månadskostnad. Men det är ett riskspel, för även om räntan idag är lägre än krediträntorna, vem vet hur räntan ser ut imorgon. Och dom här kreditbolagen drar sig deffenitivt inte för att skicka skulden till KF, går nästan per automatik.

    Så jag gjorde i vart fall, men sen gäller det också att lära sig av tidigare misstag. Idag har jag inga kreditkort, köper ingenting på kredit - och har inga andra lån än ett bostadslån som ligger behagligt till i förhållande till lägenhetens värde idag. Så det är inte nattsvart att vända sin ekonomi, och i mitt fall var det välldigt skönt att upptäcka att när lönen kom in, gick inte alla pengar till att betala förra månadens kostnader, vilket gjorde att jag i realiteten alltid var minst en månad back när nya månaden började. Sparande var komplett omöjligt, och någon buffert fanns det absolut inte. Då var det bara försöka hitta nytt lån - och det är en hopplös cirkel att hamna i.

    Ytterligare en nyckel, är precis som någon här ovan sa, desto fler kreditförfråningar du har på dig, desto sämre förutsättningar att få lån. Så låt bli att söka lån minst ett par år, så kommer du ha bättre förutsättningar sen, när du blivit av med KF skulden. Lycka till :)
  • Noname00

    FD kronkalle har rätt .

    Det handlar om att få bort KF så fort som möjligt och din skuld där är låg.
    Sen kommunicera med övriga inkasso om en avbetalningplan, det ska du göra om du även senare söker ett hopbakslån.
    Gör det dock inte hos dom "generösa" som ger lån till folk med betalningsanmärkningar, bluestep och marginalen. det  är bara att spä på det hela.

    Vad har du  för kostnader idag?
    Gymkort?
    Mobil?
    försäkringar?

    Annat? det finns mycket man kan skära ned på temporärt för att komma i fas.

Svar på tråden Helt omöjligt att få lån!!