• Oline

    Extremt graviditetsillamående - hur länge "får" man vara sjukskriven?

    Undrar om det är någon mer än jag som blivit sjukskriven för extremt graviditetsillamående? Är gravid i vecka 15 och har kräkts sedan vecka 5, har nu varit sjukskriven i 6 veckor och ska vara sjukskriven ytterligare en vecka. Saken är att jag fortfarande kräks så himla mycket, och jag mår så illa att det tar över allt.. Har tappat ca 5 kg och legat inne på sjukhus med dropp. Kan omöjligtvis jobba när jag mår såhär, även om jag jobbar på kontor så har jag 2 timmars pendling dit varje dag.

    Min fråga är nu, hur länge kan man beviljas sjukskrivning tror ni? Min läkare är väldigt bra så hon sjukskrev mig som sagt 7 veckor, och jag tror att hon säkert kan sjukskriva mig ytterligare någon/några veckor, men godkänner försäkringskassan eller är det bara att glömma? Som det är nu kan jag omöjligtvis jobba, jag kan inte ens ta hand om mig själv i dagsläget. Det skapar så himla mycket ångest det här med sjukskrivningen och om man kommer få ersättning eller inte :(

  • Svar på tråden Extremt graviditetsillamående - hur länge "får" man vara sjukskriven?
  • syntharen

    Jag har varit och är sjukskriven för graviditetsillamående, dock inte så allvarligt som dig då jag inte behövt få dropp. Jag har varit heltidssjukskriven från v 6 till v 17 tror jag och sedan har jag jobbat halvtid (4 timmar om dagen) sedan dess fram till nu v 24 och kommer vara fortsatt halvtidssjukskriven 6 veckor tills semestern (och sedan gå på havandeskapspenning dom sista 60 dagarna). Nu har jag ett fysiskt belastande arbete som gör att jag inte kan komma tillbaka på heltid, annars hade jag nog kunnat jobba heltid efter v 17 då jag började må bättre. Jag har inte haft några problem med FK, utan jag har fått sjukpenning utan problem. En handläggare ringde ett par gånger för att höra hur jag mår och lite så men endast med förståelse.

    Jag tror inte du kommer få några problem med Försäkringskassan, eftersom du mår så dåligt och till och med behövt dropp. Bara läkaren skriver utförligt varför du inte kan jobba och hur dina symtom är.

  • Curlingmorsan

    Jag var heltidssjukskriven v 8 - v 16. Sjukskriven 50 % v 16 - v 26. Och from nu är jag sjukskriven heltid igen. Har inte fått denna sista sjukskrivning godkänd än, men hoppas att det inte ska vara några problem.

  • Hallonsoda2016

    Varit sjukskriven sedan vecka 7 och är nu i vecka 15. Jag är sjukskriven ytterligare två veckor. Har fått det godkänt av FK. Allt har varit på 100%. Det har varit för extremt gravid illamående och migrän. Får du ett bra intyg är det inga problem.

    I mitt fall är jag extremt åksjuk också och kan inte ens titta på tv. Åka kommunalt en timme till jobb skulle ta mig tre timmar då jag måste av och kräkas helas tiden.

  • idaadi
    Oline skrev 2016-05-18 13:58:55 följande:

    Undrar om det är någon mer än jag som blivit sjukskriven för extremt graviditetsillamående? Är gravid i vecka 15 och har kräkts sedan vecka 5, har nu varit sjukskriven i 6 veckor och ska vara sjukskriven ytterligare en vecka. Saken är att jag fortfarande kräks så himla mycket, och jag mår så illa att det tar över allt.. Har tappat ca 5 kg och legat inne på sjukhus med dropp. Kan omöjligtvis jobba när jag mår såhär, även om jag jobbar på kontor så har jag 2 timmars pendling dit varje dag.

    Min fråga är nu, hur länge kan man beviljas sjukskrivning tror ni? Min läkare är väldigt bra så hon sjukskrev mig som sagt 7 veckor, och jag tror att hon säkert kan sjukskriva mig ytterligare någon/några veckor, men godkänner försäkringskassan eller är det bara att glömma? Som det är nu kan jag omöjligtvis jobba, jag kan inte ens ta hand om mig själv i dagsläget. Det skapar så himla mycket ångest det här med sjukskrivningen och om man kommer få ersättning eller inte :(


    Jag har varit sjukskriven 100% sen vecka 6 och är nu i vecka 35. Både extremt illamående och migrän. Har inte varit några problem med FK :)
  • LaOtona

    Det ska inte vara något problem. Läkaren får skriva ett tydligt intyg. Det låter verkligen inte som att det är läge att börja jobba än.

  • Meriall

    Har hört av läkare att Fsk inte får neka sjukskrivning pga hyperemesis gravidarum även om det fortgår hela graviditeten. Ca hälften blir bra i v 18ish och hälften mår samma igenom hela graviditeten. Så oroa dig inte.

Svar på tråden Extremt graviditetsillamående - hur länge "får" man vara sjukskriven?