• Alexi

    I vilken ålder har era barn fått konsekvenstänk nog för att undvika kladd?

    Jag är lite less på kladd. Inte kladd av typen ettåring som äter med händerna. Utan mer slarvigt kladd som ger fläckar på kläderna eller mat i håret osv helt i onödan.

    Typ sitter halvt tillbakalutad på stolen och ketchupen droppar från hamburgaren ner på tröjan. lägger tröjärmen på tallriken precis där såsen är. Lägger kladdiga kinder eller fingrar mot min tröjärm osv.

    När kommer det där lite rejäla konsekvenstänket som får barn att inte vara så fullständigt impulsstyrda i sina rörelser?

  • Svar på tråden I vilken ålder har era barn fått konsekvenstänk nog för att undvika kladd?
  • lövet2

    Det där är ju väldigt olika. Jag har en 17-åring som helt enkelt inte bryr sig. Om någon påpekar att han har fått fläckar, så byter han bara tröja. Min brorson å andra sidan, han undvek att kladda ner sig redan i 1-årsåldern, för han tyckte det var äckligt.

  • Carambolan

    Väldigt olika. Min sexåring kladdar fortfarande ner sig jämt och ständigt och bryr sig inte ett dugg om det heller. Min treåring tycks däremot vara en manisk renhållningsmänniska som vägrar ta i något som är kladdigt och där fläckiga kläder ska bytas omedelbart även om han bara spillt lite vatten. Ska han smaka chips måste man mata honom för att han inte gillar att bli flottig om fingrarna.

  • scanmia

    En hel del har nog med personlighetstyp att göra, precis som några skrev ovan, och sedan är det svårt att vid en tillväxtfas hålla koll på exakt var armen slutar och barnen blir klumpigare ett tag innan de hinner vänja sig att de är en storlek större.

    Jag tror att det kan ha att göra med finmotorik med och inte bara konsekvenstänk. För en femåring kan det vara en utmaning att äta en glass utan att även ansiktet blir kladdigt och för en åttaåring kan det vara en utmaning att lära sig äta med pinnar eller snurra spaghetti på gaffeln. För vissa är det svårare att rent praktiskt klara av vissa moment även om de mycket väl hänger med i det mentala resonemanget om konsekvenserna.

    Vad som behövs är ju även motivation. Hur kul är bordskick på en skala? Hur viktigt är det i ett barns värld egentligen? 

    Något som hjälper är att få ta ansvar för sitt eget kladd i större utsträckning. Det ger större motivation att låta bli att bli kladdig till att börja med än att faktiskt få plocka upp riset från golvet efter att man har ätit eller att sätta mjölkglaset längre från kanten istället för att torka upp på golvet.

    För att få lite uppsträckning i bordskicket här hemma har jag tidigare mutat med restaurangbesök med mig när de uppnått en viss nivå av mindre griseri kladd. För jag stod inte ut med tanken på att behöva tjata om bordskick när resultatet var så tröstlöst frånvarande. Mutan fick önskat resultat och vi hade väldigt trevligt på restaurangen jag och ett barn i taget. Så trevligt att vi försöker få till en date per månad. 

  • Alexi
    scanmia skrev 2016-05-22 03:05:19 följande:
    En hel del har nog med personlighetstyp att göra, precis som några skrev ovan, och sedan är det svårt att vid en tillväxtfas hålla koll på exakt var armen slutar och barnen blir klumpigare ett tag innan de hinner vänja sig att de är en storlek större.

    Jag tror att det kan ha att göra med finmotorik med och inte bara konsekvenstänk. För en femåring kan det vara en utmaning att äta en glass utan att även ansiktet blir kladdigt och för en åttaåring kan det vara en utmaning att lära sig äta med pinnar eller snurra spaghetti på gaffeln. För vissa är det svårare att rent praktiskt klara av vissa moment även om de mycket väl hänger med i det mentala resonemanget om konsekvenserna.

    Vad som behövs är ju även motivation. Hur kul är bordskick på en skala? Hur viktigt är det i ett barns värld egentligen? 

    Något som hjälper är att få ta ansvar för sitt eget kladd i större utsträckning. Det ger större motivation att låta bli att bli kladdig till att börja med än att faktiskt få plocka upp riset från golvet efter att man har ätit eller att sätta mjölkglaset längre från kanten istället för att torka upp på golvet.

    För att få lite uppsträckning i bordskicket här hemma har jag tidigare mutat med restaurangbesök med mig när de uppnått en viss nivå av mindre griseri kladd. För jag stod inte ut med tanken på att behöva tjata om bordskick när resultatet var så tröstlöst frånvarande. Mutan fick önskat resultat och vi hade väldigt trevligt på restaurangen jag och ett barn i taget. Så trevligt att vi försöker få till en date per månad. 
    Men vilken ålder på barn hade det handlat om och vilken typ av kladd? För här är det liksom inte konstant kladd utan det är verkligen bristande fokus. Typ ris/spaghetti ramlar ner på golvet, tröjärmen läggs i såsen, håret hänger så det får kladd från kinden osv. Men inte varje dag eller varje måltid. Utan främst vid vissa typer av rätter och tillbehör.
  • Griseknoen35
    Alexi skrev 2016-05-22 08:31:08 följande:
    Men vilken ålder på barn hade det handlat om och vilken typ av kladd? För här är det liksom inte konstant kladd utan det är verkligen bristande fokus. Typ ris/spaghetti ramlar ner på golvet, tröjärmen läggs i såsen, håret hänger så det får kladd från kinden osv. Men inte varje dag eller varje måltid. Utan främst vid vissa typer av rätter och tillbehör.
    De rätterna och tillbehören är väl svårare att äta för barnet och kräver mer fokus.,.
  • scanmia
    Alexi skrev 2016-05-22 08:31:08 följande:
    Men vilken ålder på barn hade det handlat om och vilken typ av kladd? För här är det liksom inte konstant kladd utan det är verkligen bristande fokus. Typ ris/spaghetti ramlar ner på golvet, tröjärmen läggs i såsen, håret hänger så det får kladd från kinden osv. Men inte varje dag eller varje måltid. Utan främst vid vissa typer av rätter och tillbehör.
    Ålderspannet är för stort för att ge ett bra svar här.

    Min älskade moder kommer och hälsar på ett par gånger om året och hon berättar varje (infoga himlande med ögonen från min inre tonåring) gång om hur hon såg en hel avdelning med ettåringar på ett ungerskt dagis äta lunch med manglade, vita dukar och vita förkläden och med exemplariskt bordsskick. 

    Min makes familj är av brittiskt härkomst och här förväntas inte barnen delta i måltiderna förrän de är runt tolv år och då förväntas de kunna äta och uppföra sig som vuxna.

    Någonstans däremellan skulle jag gissa är normalt. Eftersom det i ditt fall inte verkar vara pga bristande förmåga eller finmotorik så är det fokus och motivation. Du kan jobba med inre motivation (en vilja att göra det trevligt för alla vid bordet och delta i att positivt påverka måltiden), eller yttre motivation (tråkigare att kladdsanera, städa och tvätta, eller belöningar och mutor). 

    Mutan med restaurangbesök som jag skrev om i mitt förra inlägg införde jag här hemma när pojkarna var fem resp åtta år gamla, för att ge dig ett exempel.
  • Fru Ve

    Min son som fyller 9 till hösten kommer nästan alltid hem med fläckiga kläder då han ätit i skolan så jag vet inte när det ska gå över. Det är irriterande, ja....

Svar på tråden I vilken ålder har era barn fått konsekvenstänk nog för att undvika kladd?