• KSG81

    Laga läckande bensintank?

    Hej! 

    Hoppas att jag inte har lagt denna tråd fel, då ber jag om ursäkt. 

    Det är så att någon har roat sig med att knacka hål i min bensintank någon gång förra veckan, uppskattar det till två mindre hål men kan såklart vara mer då jag observerade droppandet med bara en liter i tanken. 

    Tips för att laga på plats mottages tacksamt!

    Har någon provat denna med goda resultat för tätning eller finns det bättre alternativ där ute? 
    www.clasohlson.com/se/Power-Epoxy-Loctite/34-9015

    Tack! 

  • Svar på tråden Laga läckande bensintank?
  • Decx

    Är det fräsch plåt kan du nog dra i en skruv med lite gängtejp på, (provisoriskt).

    Det tätningsmedlet du nämner fungerar säkert ett tag, kanske tom längre. Metalspackel håller nog oxå ett par år.

    Annars är väl ett byte eller löda/ svetsa rekommenderat, tänk på att det är explosivt även i en tom tank så gör rätt;)

  • KSG81
    Decx skrev 2016-05-23 11:13:23 följande:

    Är det fräsch plåt kan du nog dra i en skruv med lite gängtejp på, (provisoriskt).

    Det tätningsmedlet du nämner fungerar säkert ett tag, kanske tom längre. Metalspackel håller nog oxå ett par år.

    Annars är väl ett byte eller löda/ svetsa rekommenderat, tänk på att det är explosivt även i en tom tank så gör rätt;)


    Vill inte göra några större ingrepp / skruva loss tank / byta ut den utan bara få stopp på läckan där den står på snabbast smidigast sätt. 

    Tips på epoxy som tål bensin alltså :) Ska fortsätta kika runt efter spackel i större volymer så 25ml låter lite väl i minsta laget. 
  • Decx

    Vanligt metall spackel för en 100ing på Jula/biltema/mekonomen höll iaf på en vinterbil så länge jag hade den, dryga halvåret ca.

    Annars är jb weld ett beprövat bra märke.

  • KSG81
    Decx skrev 2016-05-23 11:56:08 följande:

    Vanligt metall spackel för en 100ing på Jula/biltema/mekonomen höll iaf på en vinterbil så länge jag hade den, dryga halvåret ca.

    Annars är jb weld ett beprövat bra märke.


    Super, låter betryggande. 

    Tips på vart (kedjor) där man kan hitta jb weld? Hittar bara Amerikanska sajter när jag Googlar. Annars kan jag kika lite på macken också då jag måste dit och fylla en dunk eller två med bensin. 
  • Decx

    Ingen aning faktiskt, beställer delar från staterna med jämna mellanrum så brukar åka med där. Men borde väl finnas i många bilkedjeföretag tycker jag.

    Om inte annat borde dom ju plocka fram nått liknande alternativ.

  • KSG81
    Decx skrev 2016-05-23 13:27:16 följande:

    Ingen aning faktiskt, beställer delar från staterna med jämna mellanrum så brukar åka med där. Men borde väl finnas i många bilkedjeföretag tycker jag.

    Om inte annat borde dom ju plocka fram nått liknande alternativ.


    Kollade runt lite snabbt på de typiska kedjorna och fick ingen hit. 
    Jula hade majoriteten av grejerna jag behövde så jag passade på att köpa deras "Loctite Power Epoxy Metal 5' " för 99:- som ska tåla bensin.

    Nu till det roliga. Jag ska McGyver'a på något sätt med en skräpplockare och en isskrapa hade jag tänkt haha.. (bilen står i skogen (i backe) så jag kan inte lyfta/palla upp på ett smidigt sätt. Getto-fix men jag hoppas det är tillräckligt för att få lite bensin att hålla sig kvar och i värsta fall hålla soppa nog till närmsta Mekonom alt. fulgarage med lift. 
  • Rabarbapuppa

    Jag köpte igår Hagmans Chemical Metal som enligt andra experter är det bästa. Klarar aggresiva miljöer med olja och bränsle. Spacklar/lagar metall. Är slipbar och gängbar efter härdning. 79 spänn på Jula. 2-komponents, och härdare förljer med.

    Det du behöver tillse är att ytan är ren och fri från vätska (bensin). Annars får du svårt med vidhäftning.

    /Puppa

  • KSG81
    Rabarbapuppa skrev 2016-05-24 10:17:02 följande:

    Jag köpte igår Hagmans Chemical Metal som enligt andra experter är det bästa. Klarar aggresiva miljöer med olja och bränsle. Spacklar/lagar metall. Är slipbar och gängbar efter härdning. 79 spänn på Jula. 2-komponents, och härdare förljer med.

    Det du behöver tillse är att ytan är ren och fri från vätska (bensin). Annars får du svårt med vidhäftning.

    /Puppa


    Tack för tipset. Låter som något liknande det jag köpte igår. 
    Absolut, ska låta bensinen dunsta bort i någon dag till innan jag ger mig på det där. 

    Delar med mig av resultatet sen. 
  • KSG81

    Som lovat, så ska jag dela med mig av resultatet för framtida sök på samma problem. 

    Jag trodde tanken var plåt men det visade sig vara plast, men det spelade ingen roll då ovan köpt Loctite fungerade bra trots graderad för metall.

    Jag hade tur i oturen, de hade pillat bort pluggen bara som man snabbtömmer tanken med och lyckligtvis hittade jag den i närheten av bilen och fattade snabbt att det måste vara till tanken när jag såg hålet. Dock var gängan helt åt fanders och tätningen i pluggen likaså. 

    I med pluggen, Sket i att rengöra i förväg och var på tok för hetsad att testa lagningen så första försöket sket sig, väntade kanske 10-20 minuter innan jag drog i bensin och det läckte i en vecka innan helt torrt så jag kunde ge det ett nytt försök. 
    När dags så rengjorde jag och slipade på loctiten jag applicerat tidigare och satt på ett snyggare lager med spackelspade som jag lät sitta i 48h innan jag tankade bilen - success!

    Får tillbaka min parkering om en vecka så jag håller tummarna att jag får ha bilen ifred tills dess. 

Svar på tråden Laga läckande bensintank?