• Anonym (Virre)

    Mitt tålamod börjar ta slut nu. Hur länge ska han plugga egentligen?

    Jag och sambon har varit ett par i 6 år, jag är 24 och han 27. Jag har gått en utbildning och även hunnit jobba ett år. Min sambo läser en master som han sa att han skulle vara klar med redan för 1½ år sedan, men han är fortfarande inte klar! Pga det här kan vi inte resa utomlands ihop eftersom bara en av oss har råd med sånt ( i sommar reser jag till Thailand med två kompisar istället) , vi kan inte köpa lägenhet som jag vill, inte gifta oss (för dyrt) eller en massa annat. Skittråkigt! Alla mina framtidsplaner blir alltså bromsade pga att han är lat. Och nä han har inga problem att lära sig saker utan han skjuter upp pluggandet och kör på tentorna för att han lägger tiden på andra saker , t ex fotboll eller dataspel. Jag vill komma vidare, men han verkar ha fastnat i studentlivet. Jag känner att jag har mer gemensamt med mina jobbarkompisar och andra som jobbar och det känns som jag vuxit om honom. 

    Han säger bara att jag inte förstår att han pluggar en svår utbildning och att min bara var treårig och inte så krävande. Själv känner jag att vi har helt olika ambitionsnivå när han klagar på mig eftersom jag hade sett till så att jag fixade hans utbildning på den tid man ska om jag så var tvungen att plugga dygnet runt. 

    Han säger att han pluggar på dagarna, men det har jag inga bevis på. Han kan lika gärna sitta och spela. Jag är ju på jobbet då och ser inte vad han gör. Jag börjar bli mer och mer irriterad över det här och det påverkar absolut min syn på honom. 

    Vad ska jag göra för att han ska fatta att han måste ta studierna på allvar och bli klar NU? Jag kommer att tröttna om det här fortsätter. Har redan börjar spana in en kille på jobbet och vill inte känna så. 

  • Svar på tråden Mitt tålamod börjar ta slut nu. Hur länge ska han plugga egentligen?
  • sextiotalist

    Vad läser han för något? Själv läste jag till civilingenjör och det var periodvis jättetufft och enligt ett par av mina kolleger, som läst till högskoleingenjör och nu läser vidare, så är tempot mycket högre på civilingenjörsutbildningen om man jämför med högskoleingenjör, så det kanske inte går att jämföra era utbildningar rakt av.
    Men om han kör på alla tentor så kan han ju inte få något studielån heller?

    På sätt och vis förstår jag dig, mitt ex var fortfarande kvar i studentvärlden när jag var trött på den. Efter ett antal år, antal föreningar så hade jag blivit mätt.
    Men jag förstår din sambo också. innan man tröttnat så är den världen helt underbar. Det är en bubbla som man trivs rätt bra i.

    Det kan ju vara så att ni har olika ambitioner, han kanske inte har så bråttom att lämna studentlivet än och du ville bli färdig så snabbt som möjligt.
    Jag var nog mer som din sambo, trivdes toppen, men även jag blev redo att lämna den världen till slut.

    Jag är en första som talar om för sonen och hans vänner som ska plugga vidare. Glöm inte att ha det roligt, för studentlivet kommer aldrig tillbaka.

  • Anonym (Virre)
    sextiotalist skrev 2016-05-23 13:30:55 följande:

    Vad läser han för något? Själv läste jag till civilingenjör och det var periodvis jättetufft och enligt ett par av mina kolleger, som läst till högskoleingenjör och nu läser vidare, så är tempot mycket högre på civilingenjörsutbildningen om man jämför med högskoleingenjör, så det kanske inte går att jämföra era utbildningar rakt av.
    Men om han kör på alla tentor så kan han ju inte få något studielån heller?

    På sätt och vis förstår jag dig, mitt ex var fortfarande kvar i studentvärlden när jag var trött på den. Efter ett antal år, antal föreningar så hade jag blivit mätt.
    Men jag förstår din sambo också. innan man tröttnat så är den världen helt underbar. Det är en bubbla som man trivs rätt bra i.

    Det kan ju vara så att ni har olika ambitioner, han kanske inte har så bråttom att lämna studentlivet än och du ville bli färdig så snabbt som möjligt.
    Jag var nog mer som din sambo, trivdes toppen, men även jag blev redo att lämna den världen till slut.

    Jag är en första som talar om för sonen och hans vänner som ska plugga vidare. Glöm inte att ha det roligt, för studentlivet kommer aldrig tillbaka.


    Han kör inte på alla tentor men på vissa, så han får lån. Det stämmer också att han pluggar civilingenjörsutbildning.

    Fast jag förstår inte om det nu är så jättetufft borde han ju verkligen plugga MER och inte spela med sina kompisar och massa annat? Tycker han lägger alldeles för mycket tid på sånt som är irrelevant.
  • Rödtjärnens Anna

    Kanske ni börjar växa isär? Det som ni för 4 år sedan hade gemensamt kanske inte är lika självklart idag? Är det så att han absolut vill ut och tjäna pengar för att kunna åka till Thailand, köpa lägenhet mm.. eller är det du som önskar att han vill det?
    Hur försörjer han sig? Är det du som försörjer honom? I så fall förstår jag din frustration. Och är så fallet finns det inte något skitjobb han kan ta på deltid medan han pluggar klart de tentor som han ligger efter?
    Om han nu har pengar och ni delar hushållet ekonomiskt är väl läget något annat? Då är det mer känslomässigt ni bör arbeta för att komma dit ni vill.

    Rannsaka dig själv.. Du sticker på resor med kompisar och spanar in killen på jobbet. Är bristen på hans pengar det enda skälet att det är så? Eller finns det något anat?

  • sextiotalist
    Anonym (Virre) skrev 2016-05-23 13:42:29 följande:
    Han kör inte på alla tentor men på vissa, så han får lån. Det stämmer också att han pluggar civilingenjörsutbildning.

    Fast jag förstår inte om det nu är så jättetufft borde han ju verkligen plugga MER och inte spela med sina kompisar och massa annat? Tycker han lägger alldeles för mycket tid på sånt som är irrelevant.
    Nu vet jag inte kraven längre, men jag tippar på att det är 75% han ska klara för att få studielån och det i max 12 eller 14 terminer.
    Hur lång tid har han läst? det tar, om man pluggar i normaltakt, 5 år bli klar.
  • Anonym (Virre)
    sextiotalist skrev 2016-05-23 14:25:42 följande:
    Nu vet jag inte kraven längre, men jag tippar på att det är 75% han ska klara för att få studielån och det i max 12 eller 14 terminer.
    Hur lång tid har han läst? det tar, om man pluggar i normaltakt, 5 år bli klar.
    Han har läst i 6,5 år nu, men vet att han har pluggat någon kurs extra också. Har inte koll exakt. Han tog inte lånet i början, han hade ett extrajobb vid sidan då.
  • Anonym (Virre)
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-05-23 13:49:11 följande:

    Kanske ni börjar växa isär? Det som ni för 4 år sedan hade gemensamt kanske inte är lika självklart idag? Är det så att han absolut vill ut och tjäna pengar för att kunna åka till Thailand, köpa lägenhet mm.. eller är det du som önskar att han vill det?
    Hur försörjer han sig? Är det du som försörjer honom? I så fall förstår jag din frustration. Och är så fallet finns det inte något skitjobb han kan ta på deltid medan han pluggar klart de tentor som han ligger efter?
    Om han nu har pengar och ni delar hushållet ekonomiskt är väl läget något annat? Då är det mer känslomässigt ni bör arbeta för att komma dit ni vill.

    Rannsaka dig själv.. Du sticker på resor med kompisar och spanar in killen på jobbet. Är bristen på hans pengar det enda skälet att det är så? Eller finns det något anat?


    Som jag skrev så är det mina framtidsplaner, hans vet jag inte om längre. Tycker inte han velat ha några. :(

    Han har studielån från CSN och säger att han måste fokusera på studierna och vill därför inte ta nåt jobb vid sidan av.

    Vi har separat ekonomi och delar på hyran och fasta kostnader idag.
  • sextiotalist
    Anonym (Virre) skrev 2016-05-23 14:32:54 följande:
    Han har läst i 6,5 år nu, men vet att han har pluggat någon kurs extra också. Har inte koll exakt. Han tog inte lånet i början, han hade ett extrajobb vid sidan då.
    Då är han nog snart klar. Så har han exjobbet också kvar eller?
    Det är olika, men vårt var på en termin på den tiden. Och jag ska nog inte skriva hur länge jag pluggade Flört
  • Anonym (prata)
    Anonym (Virre) skrev 2016-05-23 14:36:09 följande:
    Som jag skrev så är det mina framtidsplaner, hans vet jag inte om längre. Tycker inte han velat ha några. :(
    Det där säger en del, tycker du inte det? Du har all rätt till dina livsmål men det säger ju inte att han har samma. Han kanske som du är inne på trivs bra med studentlivet och inte har någon brådska därifrån. Vad säger du om han tar studieuppehåll och tar brödjobb ett par år? Halkar in på doktorandbanan och inte får någon ekonomi att tala om förrän han är 35? Vill åka på kultur- eller fotbollssemester eller sitta och spela datorspel med polarna snarare än åka på solsemester till en militärdiktatur?  Du vill köpa lägenhet. Vill han? Hur ser ni båda på var ni ska bo? I vilken boendeform? Om/när ni ska ha barn? Om/när/hur ni ska gifta er?
    Ja, han tar god tid på sig för att göra färdigt utbildningen men det är han inte ensam om. Dit måldrivna pluggande är beundransvärt men närmast ett undantag i de studiemiljöer jag sett. (Kan det vara så att han kommer från en studievan medelklassmiljö där studierna är en del av en livsstil och du från en miljö där studierna bara är ett medel till en stabil social situation, kanske med arbetarbakgrund? Den typen av attitydskillnader är vanliga där, därav reflektionen.)

    Jag tycker det verkar rimligt att ni tar ett snack om hur era framtidsvisioner ser ut i stort. Tiden som läggs på studier är lite av en underrubrik där.
  • annabellelee

    Utan att känns honom är det ju svårt att veta om han är en student som bara behöver lite extra tid eller en lat slacker som bara har studierna som ursäkt för att slappa. Men varför antar du det senare? Har du någon speciell anledning att tro att han ljuger för dig och sitter och spelar hela dagarna? Du verkar vara på väg bort. Så är det ibland, men lägg inte skulden på honom om han inte förtjänar den.

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Virre) skrev 2016-05-23 14:32:54 följande:
    Han har läst i 6,5 år nu, men vet att han har pluggat någon kurs extra också. Har inte koll exakt. Han tog inte lånet i början, han hade ett extrajobb vid sidan då.

    Väldigt tuff utbildning (hade flera kompisar som pluggade det), extra kurser och jobb på sidan om - inte konstigt att det tar ett tag att bli färdig. Samt lite studentliv, fotboll och dataspel för att lätta upp tillvaron - låter väl ganska normalt. Han klarar ju i alla fall kraven för lån tydligen, det är det ju långt ifrån alla som gör, speciellt på den utbildningen. Och, han skulle inte klara det om han satt och spelade spel hela dagarna, som du tycks tro. Jag tycker ju att studentlivet var bra mycket roligare än att köpa lägenhet, gifta sig och åka till Thailand, och allt det där går ju att göra sen. Studenttiden är kort, i retrospekt.
Svar på tråden Mitt tålamod börjar ta slut nu. Hur länge ska han plugga egentligen?