• Zetat

    Klädkod-förskollärare

    Hej Alla familjelivare.

    Jag är en förskollärare med ett dilemma, samma sak varje sommar.
    Undrar vad som är acceptabelt i klädväg som pedagog i fsk.

    Jag är en tjej som trivs bäst i en "rockig" stil med korta volangkjolar med mycket tyll. Detta har jag självklart inte i förskolan av flera skäl, (opraktisk, visar "för mycket" om man böjer sig fram etc.)
    Men på sommarn vill jag klä mig lätt, dvs shorts mm... och jag gillar kort.

    Men hur kort för shortsen vara för att man fortfarande behåller sin profession tycker ni? 

    (jag har shorts som är korta men absolut döljer de väsentliga, kanske typ 5 cm ben efter grenen....)

    Tack på förhand
    ///Förskollärare i behov av svalkande kläder i sommar!
  • Svar på tråden Klädkod-förskollärare
  • Maddi

    Som i så många andra yrken som har med människor att göra så gäller ordnad klädsel med sunt förnuft. Ordnad klädsel är normal längd på shorts, minst strax ovanför knäna, inte urringat 

    Jag tycker det även är konstigt att inte personalen får arbetskläder, som i så många andra yrken. Då behöver personalen inte fundera på vad som anses ok. 

    Om man som privatperson har en stil så får den personen hålla sig till den när man inte jobbar. Men jag och många andra kanske inte tycker att en rockig stil, som i detta fall, är en professionellt för yrket. Jag skulle aldrig kunna ta en person seriöst om den har massa piercingar i ansiktet eller urringat eller allmänt slarvig klädsel så som kort kort. Det hör inte hemma när man jobbar med människor, därför vore jobbkläder bra.    

  • Anonym (gottegris)
    Rosa rugosa skrev 2016-05-24 16:47:50 följande:
    Det handlar om att på jobbet är man professionell. Som förälder får jag inget förtroende för personal som är halvnaken.
    Fast shorts och linne.. jag vet inte, det skulle jag inte kalla halvnaken.
  • Anonym (gottegris)
    Maddi skrev 2016-05-24 18:26:09 följande: