• Zetat

    Klädkod-förskollärare

    Hej Alla familjelivare.

    Jag är en förskollärare med ett dilemma, samma sak varje sommar.
    Undrar vad som är acceptabelt i klädväg som pedagog i fsk.

    Jag är en tjej som trivs bäst i en "rockig" stil med korta volangkjolar med mycket tyll. Detta har jag självklart inte i förskolan av flera skäl, (opraktisk, visar "för mycket" om man böjer sig fram etc.)
    Men på sommarn vill jag klä mig lätt, dvs shorts mm... och jag gillar kort.

    Men hur kort för shortsen vara för att man fortfarande behåller sin profession tycker ni? 

    (jag har shorts som är korta men absolut döljer de väsentliga, kanske typ 5 cm ben efter grenen....)

    Tack på förhand
    ///Förskollärare i behov av svalkande kläder i sommar!
  • Svar på tråden Klädkod-förskollärare
  • Maddi

    Som i så många andra yrken som har med människor att göra så gäller ordnad klädsel med sunt förnuft. Ordnad klädsel är normal längd på shorts, minst strax ovanför knäna, inte urringat 

    Jag tycker det även är konstigt att inte personalen får arbetskläder, som i så många andra yrken. Då behöver personalen inte fundera på vad som anses ok. 

    Om man som privatperson har en stil så får den personen hålla sig till den när man inte jobbar. Men jag och många andra kanske inte tycker att en rockig stil, som i detta fall, är en professionellt för yrket. Jag skulle aldrig kunna ta en person seriöst om den har massa piercingar i ansiktet eller urringat eller allmänt slarvig klädsel så som kort kort. Det hör inte hemma när man jobbar med människor, därför vore jobbkläder bra.    

  • Anonym (gottegris)
    Rosa rugosa skrev 2016-05-24 16:47:50 följande:
    Det handlar om att på jobbet är man professionell. Som förälder får jag inget förtroende för personal som är halvnaken.
    Fast shorts och linne.. jag vet inte, det skulle jag inte kalla halvnaken.
  • Anonym (gottegris)
    Maddi skrev 2016-05-24 18:26:09 följande:

    Jag skulle aldrig kunna ta en person seriöst om den har massa piercingar i ansiktet eller urringat eller allmänt slarvig klädsel så som kort kort. Det hör inte hemma när man jobbar med människor


    Oj, det här var det mest fördomsfulla jag läst den här veckan. Får jag fråga hur gammal du är?
  • Maddi
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-25 01:32:02 följande:

    Oj, det här var det mest fördomsfulla jag läst den här veckan. Får jag fråga hur gammal du är?


    Åldern spelar absolut ingen roll. De som spelar roll är att vi människor är fördomsfulla. om man har valt att jobba med det yrket där man har med människor av olika slag att göra så bör man kunna sätta sig in i att andra människor har andra åsikter. De handlar om att kunna känna av människor. Personen i fråga borde veta att en rockig stil sticker ut lite. De handlar om att kunna vara professionell, sätta på sig det som anses av majoriteten vara ordnad klädsel.

    Man lämnar ju ändå de mest värdefulla man har till en egentligen främmande person, en person man som förälder måste lita på.
  • Anonym (gottegris)
    Maddi skrev 2016-05-25 04:39:08 följande:
    Åldern spelar absolut ingen roll. De som spelar roll är att vi människor är fördomsfulla. om man har valt att jobba med det yrket där man har med människor av olika slag att göra så bör man kunna sätta sig in i att andra människor har andra åsikter. De handlar om att kunna känna av människor. Personen i fråga borde veta att en rockig stil sticker ut lite. De handlar om att kunna vara professionell, sätta på sig det som anses av majoriteten vara ordnad klädsel.

    Man lämnar ju ändå de mest värdefulla man har till en egentligen främmande person, en person man som förälder måste lita på.
    Majoriteten i din generation kanske.. Min bryr sig verkligen inte om det du kallar en "rockig stil"
  • Skogshallon

    Gottegris: Här blottade du visst din egen fördom mot oss!

    Jag anser att det handlar om professionalism. Struntar fullständigt i hur du klär dig på fritiden, men på arbetet är vi ansiktet utåt och därför tycker jag att man inte bör vara klädd i minimala kläder.

  • Anonym (gottegris)
    Skogshallon skrev 2016-05-25 06:02:07 följande:

    Gottegris: Här blottade du visst din egen fördom mot oss!

    Jag anser att det handlar om professionalism. Struntar fullständigt i hur du klär dig på fritiden, men på arbetet är vi ansiktet utåt och därför tycker jag att man inte bör vara klädd i minimala kläder.


    Nu pratade inte Maddi om minimala kläder, utan "en rockig stil" och piercingar. Jag tycker inte heller man ska klä sig som ett fnask, men man maste få lov att uttrycka sig också.

    Siewert Öholm-generationen slår till igen. Satans musik, hål i jeansen och örhängen i näsan, var ska detta sluta?!
  • Anonym (I)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-25 06:07:48 följande:
    Nu pratade inte Maddi om minimala kläder, utan "en rockig stil" och piercingar. Jag tycker inte heller man ska klä sig som ett fnask, men man maste få lov att uttrycka sig också.

    Siewert Öholm-generationen slår till igen. Satans musik, hål i jeansen och örhängen i näsan, var ska detta sluta?!
    Jag brukar inte hålla med dig, men här är jag helt på din linje. 
    Jag skiter fullständigt i hur personalen klär sig, huvudsaken att dom tar bra hand om mitt barn.
    Och det säger klädstilen inte ett vitten om.
    Förskolepersonalen behöver inte klä sig för att det ska tillfredsställa mig, det är inte deras jobb. 
  • Skogshallon
    Anonym (I) skrev 2016-05-25 06:16:11 följande:
    Jag brukar inte hålla med dig, men här är jag helt på din linje. 
    Jag skiter fullständigt i hur personalen klär sig, huvudsaken att dom tar bra hand om mitt barn.
    Och det säger klädstilen inte ett vitten om.
    Förskolepersonalen behöver inte klä sig för att det ska tillfredsställa mig, det är inte deras jobb. 
    Fast en rockig stil med tatueringar och piercings behöver ju inte tyda på att man inte kan klä sig professionellt i kombination med att kunna uttrycka sin stil?

    Oavsett stil, kan man klä sig professionellt.
  • Anonym (Buttcrack)

    På vår förra förskola hade vi en pedagog som alltid hade lågt sittande jeans med en helt uppenbar buttcrack, och därtill lite för korta tröjor så det blev än mer uppenbart. Men hon var en duktig pedagog och vår dotter (som då var strax över året och hade svårt för nya människor) tyckte väldigt mycket om henne och det fungerade alltid bäst under de tider hon var på plats - då struntar jag fullständigt i vad hon hade för klädval. Man får ju fundera på vad som är det viktiga, liksom. Hellre bra, halvnakna pedagoger än propert klädda människor som inte orkar bry sig om barnen. Och det du beskriver är ju inte i närheten av uppseendeväckande klädsel, ts, kör på bara!

  • silvergirl

    Jag är förskollärare och väldigt tatuerad, och piercad, men är ändå noga med klädseln. Jag skulle aldrig ta på mig kjol eller shorts kortare än knälångt. Stör mig inte på andra som gör det. Linne går bra av typen tanktop men brösten får inte synas. Underkläder får inte synas. Barnen får såklart inte kåtslag som nån idiot föreslog. Men de är inte mina barn och jag måste vara privat och ha integritet, kroppsligt och personligt. Liksom jag inte berättar om hela mitt liv för barnen så visar jag inte hela kroppen. Som förälder hade jag uppskattat en sån inställning. bra sommarkläder: Haremsbyxor, tunna. Sandaler. Tunn luftig skjorta. Långklänning. Pirattajts under kjol.

  • MallaL
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-25 01:32:02 följande:

    Oj, det här var det mest fördomsfulla jag läst den här veckan. Får jag fråga hur gammal du är?


    Det har inget med ålder att göra. Är man professionell så vet man att den egna stilen får man ha på fritiden. På jobbet, speciellt om man jobbar med människor, är är man "hel och ren" och klär sig på ett sätt som är okej med flertalet, och man visar inte onödigt med hud.

    För att svara på ts fråga, shortsen bör täcka översta delen av låren.
  • Johan75

    Jag skulle inte bry mig det minsta om din klädsel. Det viktiga är hur bra du är med mina barn. Om du trivs med det du har på dig så är du även säkert någon procent bättre förskollärare under dagen med mina barn. Att jag som förälder, personen som träffar dig kanske två minuter om dagen) skulle anmärka på ditt klädval känns främmande. 

    Rent praktiskt kan jag dock tänka mig att luftiga kläder är bekvämare än tighta jeansshorts när man står med näsan i sandlådan. Lite som att sandaler är skönare än kängor, även om man råkar vara rocker. 


    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (hrm)

    Jag har en gång fått lära mig att på arbetet är det inte acceptabelt med shorts som slutar längre upp än på halva låret. Å andra sidan skulle jag inte heller få för mig att ha urringat på jobbet. Jag tycker att det ger ett oprofessionellt intryck.

  • Anonym (maria)

    Nej men kom igen nu, 5 cm ben efter grenen. Så tycker jag inte att du kan se ut.
    Försök att klä dig mer normalt och saker som "rockig stil" får du lämna lämna hemma.
    VI har faktiskt en akademisk examen, lite ska man kunna kräva av oss.

  • Author7

    Om man är förskollärare tycker jag man ska klä sig oömma kläder. Kläderna ska också vara lätta att röra sig i. För många barn vill säkert leka med förskollärare oavsett väder. 

    När det gäller korta shorts så tycker jag så här : så länge du känner dig bekväm i det så det väl okej men jag hade nog inte haft bland barn utan jag skulle då har fördragit lite långa som man lättare kan leka i. :) 

  • Author7
    Author7 skrev 2016-09-04 18:07:02 följande:

    Om man är förskollärare tycker jag man ska klä sig oömma kläder. Kläderna ska också vara lätta att röra sig i. För många barn vill säkert leka med förskollärare oavsett väder. 

    När det gäller korta shorts så tycker jag så här : så länge du känner dig bekväm i det så det väl okej men jag hade nog inte haft bland barn utan jag skulle då har fördragit lite långa som man lättare kan leka i. :) 


    Jag tycker i övrigt att knälängd är den mest passande längden på shorts för både kvinnor och män,( och lika med kjol) Det ser mest professionellt ut. 
Svar på tråden Klädkod-förskollärare