• Anonym (Arg)

    Sambon var på väg att lämna sonen ensam hemma för sin elaka syster!

    Hej

    Måste skriva av mig och få lite stöd känner jag. Jag och sambon har haft det väldigt upp och ner sen sonen föddes (han är 9 månader nu). Mest neråt har det varit. Det är ingen vanlig jobbig tid vi har haft utan jag har varit på väg att lämna sambon för att han beter sig som en tonåring. Några exempel som han säger varje dag "åh vad synd det är om mig jag är så trött". Eller så fort jag vill att han ska hjälpa mig med något eller att han ska både byta blöja och mata sonen (vilket oftast är otänkbart för antingen matar han eller byter blöja, gör han båda så har ju han gjort mer än mig) kan han säga "jag har jobbat sen 6 i morse".

    Ett annat problem vi har haft är att han är för snäll mot sin elaka tvillingbror. Han är oftast hemsk mot sambon, lyssnar inte, hånar och säger aldrig tack om sambon typ skjutsar honom. När vi träffades så delade dom ekonomi och sambon skötte allt. Brodern behövde inte lyfta ett finger! Och dessutom slänger han ofta på luren i örat på sambon när dom tjafsar. Sambon har sagt så många gånger till honom "gör du det en gång till tänker jag aldrig ställa upp på dig mer" men vad tror ni händer jo han forsätter för han vet ju att sambon kommer ställa upp igen. Jag har sagt att han måste agera och göra något så han förstår. Typ att han inte pratar med honom på flera dagar eller liknande. Något för att markera.

    Det verkar som om sambon är rädd för sin bror. Ikväll åkte jag och hälsade på en kompis och sambon var hemma och nattade sonen. Sen ringer han och säger att jag lär komma hem för att han lär åka med en nyckel till sin bror. Det var broderns lägenhetsnyckel som låg kvar i vår bil. Eftersom han är 35 år så sa jag "men han får väl hämta den hos oss varför ska du åka med den till honom?" Brodern har inget körkort och sambon brukar ofta skjutsa honom och vara så snäll. Efter ett tag ringer sambon igen och låter upprörd. Då har brodern ringt och stressat sambon att han måste komma med nyckeln nu på en gång. Det här var vid 21-22 tiden. Sambon blir typ ledsen/sur och säger att han måste åka. När jag påpekar om sonen som ligger och sover säger sambon "jag måste åka ändå" Alltså va?!? Jag fick panik och fick typ springa hem. Ville ju egentligen vänta in i det sista så att hans, ursäkta jävla bror skulle hållas lite. Men jag var så rädd att sambon tänkte åka och lämna sonen hemma ensam!

    Det känns som om min tillit till sambon är borta nu. Han sa såklart sen att han aldrig skulle kunna åka och lämna sonen ensam hemma men varför säger han en sån sak? Är han så jävla rädd för brodern att han på riktigt tänkte lämna sonen hemma? Brodern som har ben att gå med eller som kan ta taxi eller buss! Kanske tänka lite "brorsan har ställt upp på mig mycket ändå och har en son hemma så jag går dit och hämtar nyckeln". Men nej han är för elak för att tänka så.

    Det värsta är att sonen vaknade ett tag efter allt det här och var så ledsen och hade ont i magen. Tänk om sambon hade åkt iväg och att sonen hade vaknat då!!

    Alltså vad hade ni gjort i den här situationen? Jag är ganska chockad faktiskt. Vad kan jag säga/göra? Jag var så arg när jag kom hem att jag sa att hans brors beteende hade förstört för oss och att sambon själv har förstört en del av oss. Min tillit. Nu vet jag ju att om det skulle vara någon "kris" igen så tänker alltså sambon tanken att åka iväg?

    Ett tag funderade jag på att det här var droppen och att det inte kommer hålla mellan oss med tanke på våra andra problem som vi kantats med också.

    Vad hade ni gjort/sagt?

    Tack för att ni orkade läsa allt!

  • Svar på tråden Sambon var på väg att lämna sonen ensam hemma för sin elaka syster!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (.) skrev 2016-05-24 08:17:26 följande:

    Det du borde gjort var att säga "nej, jag kommer inte hem. din bror får hämta nycklarna själv, eller vänta". Sedan skulle du åkt hem ändå men väntat utanför huset för att se om mannen gav sig av trots allt. Då kunde du gå in till bebisen och vara hemma när mannen kom hem igen - för att slänga ut honom för gott.

    Hade han däremot inte åkt trots allt skulle du veta att han ändå sätter bebisen före sin brors krav.


    Jag gjorde faktiskt exakt som du skrev. Jag satt utanför och tittade men han ringer igen och igen och blir bara mer upprörd så jag var tvungen att gå in.
  • Anonym (Arg)
    smulpaj01 skrev 2016-05-24 08:22:55 följande:

    Men hjälp vilken drama Queen du är! Inget har ju hänt!


    Så du skulle inte ha blivit rädd om din sambo sa så om ditt barn?
  • PadimeP
    Anonym (Arg) skrev 2016-05-24 08:47:23 följande:

    Så du skulle inte ha blivit rädd om din sambo sa så om ditt barn?


    Om du verkligen tror att din sambo är så inkompetent att han skulle lämna ert barn ensam hemma tycker jag att du ska göra slut. Han låter inte klok isåfall. Men jag tror inte att fallet var så. Har du syskon?
  • Anonym (Hm..)
    Anonym (Arg) skrev 2016-05-24 06:30:20 följande:
    Så du ställer upp för folk som behandlar dig som skit? Det spelar ingen roll om man är släkt när man beter sig som brodern gör. Eller är det alltså okej att bete sig så tycker du?
    Herregud vad du dramatiserar upp nåt som inte ens hände! Kan därför tänka mig att din åsikt om hur värdelös och elak brodern är också är lika överdriven.

    Du har ingen tillit till din sambo. Brukar han brista i tillsyn av sin son, och utsätta honom för fara. Om svaret på den frågan är ja, så är det obegripligt att du öht lämnade honom ensam med sitt barn.


  • Anonym (Arg)
    PadimeP skrev 2016-05-24 09:03:10 följande:

    Om du verkligen tror att din sambo är så inkompetent att han skulle lämna ert barn ensam hemma tycker jag att du ska göra slut. Han låter inte klok isåfall. Men jag tror inte att fallet var så. Har du syskon?


    Han har ju visat tidigare att han till exempel inte klätt på sonen ordentligt när det var vinter och inte spänt fast honom i bilen så varför skulle han egentligen inte kunna lämna honom ensam hemma då i så fall? Ja jag har en syster och en bror. Pratade med syrran igår efter detta hade hänt. Hon sa att hade jag betytt mig på samma sätt mot henne som sambons bror gör hade hon inte pratat med mig på ett halvår minst. Ett normalt agerande från min syster och vilken normal människa som helst skulle säga så.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Hm..) skrev 2016-05-24 09:08:57 följande:

    Herregud vad du dramatiserar upp nåt som inte ens hände! Kan därför tänka mig att din åsikt om hur värdelös och elak brodern är också är lika överdriven.

    Du har ingen tillit till din sambo. Brukar han brista i tillsyn av sin son, och utsätta honom för fara. Om svaret på den frågan är ja, så är det obegripligt att du öht lämnade honom ensam med sitt barn.


    Jag har inte sagt att han är värdelös vad fick du det ifrån? Han är vidrigt elak mot sambon och det säger sambon också att han är. Väldigt respektlös och arrogant. Men du kanske tycker det är okej att bli behandlad som sambon blir. Alla är ju olika.
  • Anonym (Hm..)
    "Han har ju visat tidigare att han till exempel inte klätt på sonen ordentligt när det var vinter och inte spänt fast honom i bilen så varför skulle han egentligen inte kunna lämna honom ensam hemma då i så fall?"

    Då tycker jag att det är minst lika upprörande att du lämnade barnet ensam med pappan, när du vet att han är vårdslös och inte är rädd om sin son. Hur vågade du det?
  • Anonym (Arg)
    Nej det är inte min tråd men den var ganska lik vår situation faktiskt bara det att i vårt fall har sambon sagt typ rakt ut att han jobbar och drar in pengar och jag sköter barn och hemmet och ja jag får ha vår son typ 22 timmar om dygnet. Han kan ta hand om sonen ungefär 1-2 timmar om ens det.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Hm..) skrev 2016-05-24 10:45:03 följande:

    "Han har ju visat tidigare att han till exempel inte klätt på sonen ordentligt när det var vinter och inte spänt fast honom i bilen så varför skulle han egentligen inte kunna lämna honom ensam hemma då i så fall?"

    Då tycker jag att det är minst lika upprörande att du lämnade barnet ensam med pappan, när du vet att han är vårdslös och inte är rädd om sin son. Hur vågade du det?


    Jag sa åt honom på skarpen dom gångerna och sedan dess har han inte gjort så mer och sa att han var osäker i sin föräldraroll så jag stöttade honom och visade hur allt ska vara och efter det har han aldrig äventyret säkerheten i bilen till exempel. Men igår väcktes ny osäkerhet inom mig och jag fick flashbacks sen den gången han inte spände fast sonen i bilen.
Svar på tråden Sambon var på väg att lämna sonen ensam hemma för sin elaka syster!