• Vemharrätt

    När föräldrarna är oense om skolavslutning i kyrkan

    Hej!

    Undrar om ni kan ge mig input, undrar även om någon vet vad lagen säger. Vår äldsta, som går ut fjärde klass, går i en kommunal skola där man har obligatoriska avslutningsgudstjänster varje termin. Det vill säga: föräldrarna kan på vanligt sätt ansöka om ledighet den dagen om de har ett giltigt skäl, och klassföreståndaren kan bevilja eftersom det bara gäller en dag. Jag är inte särskilt troende (håller frågan "öppen"), men tycker att det är en fin tradition som vi ska bevara, och jag vill absolut att vår dotter ska gå. Hon vill också själv gå, så vitt hon vet ska alla i klassen gå och hon vill inte vara annorlunda.

    Hennes pappa däremot (vi är separerade) vill absolut inte att hon ska gå. Han bekänner sig inte till någon annan religion, men han har starka vänsterorienterade värderingar och är emot religiösa inslag i skolan av principiella skäl.

    Vem "vinner" och hur löser vi det här? Jag tycker att dottern och jag vinner eftersom vi är två mot en så att säga, och dessutom _är_ det dumt att vår familj och därmed vår dotter pekas ut som annorlunda för en så onödig sak. Jag är som sagt inte överdrivet kristen, och om dotterns pappa varit troende i en annan religion till exempel judendomen eller islam, och han hade trott på fullt allvar att det var farligt för dotterns odödliga själ att delta i en kristen gudstjänst, eller liknande föreställningar, så hade jag kunnat tänka mig att vika mig. Men nu känns hela bråket bara onödigt och dumt.

  • Svar på tråden När föräldrarna är oense om skolavslutning i kyrkan
  • Anonym (Mrs X)
    Anonym (Alltid) skrev 2016-05-24 17:45:04 följande:

    Vi har alltid haft det så. Ingen förälder har klagat.12 maj beslutades: Riksdagen har riktat fem uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen om skolan:

    Regeringen bör återkomma till riksdagen med ett förslag om att konfessionella inslag ska få förekomma i offentliga skolor i samband med skolavslutningar och andra traditionella högtider, i annan utbildning än undervisning.


    Vad är din poäng? Det är fortfarande inte tillåtet.
  • Anonym (Alltid)
    Anonym (Mrs X) skrev 2016-05-24 18:05:15 följande:

    Vad är din poäng? Det är fortfarande inte tillåtet.


    Poängen trodde jag var tydlig.. Det förekommer redan Sverige och snart är det lagligt igen.
  • Fiona M

    Jag rycker han ska ta diskussionen med skolan istället för att bara förbjuda dottern att gå.

  • Anonym (Mrs X)
    Anonym (Alltid) skrev 2016-05-24 18:13:48 följande:

    Poängen trodde jag var tydlig.. Det förekommer redan Sverige och snart är det lagligt igen.


    Det förekommer men är fel i nuläget, och framöver? Det återstår att se.
  • Anonym (Låt dottern avgöra)

    Om det nu är så att det är skolavslutning och gudstjänst så tycker jag det är märkligt. Varför skulle man ha det? Vad har gud med skolavslutningar att göra? Jag har alltid haft skolavslutning i kyrkan, mina barn har och många fler. Jag har dock aldrig hört talas om att det är under en gudstjänst. Inte ens på min tid (jag är 40 år). Ni som hävdar är det är gudstjänst under skolavslutningen, vad pratar prästen om?

  • Anonym (Alltid)
    Anonym (Låt dottern avgöra) skrev 2016-05-24 20:43:01 följande:

    Om det nu är så att det är skolavslutning och gudstjänst så tycker jag det är märkligt. Varför skulle man ha det? Vad har gud med skolavslutningar att göra? Jag har alltid haft skolavslutning i kyrkan, mina barn har och många fler. Jag har dock aldrig hört talas om att det är under en gudstjänst. Inte ens på min tid (jag är 40 år). Ni som hävdar är det är gudstjänst under skolavslutningen, vad pratar prästen om?


    Vi blev alltid välsignade och mina barn blir det. De pratar om hur man har tid för reflektion och hur människor som står en nära förtjänar uppmärksamhet. Men även om att det är en tid att njuta av livets goda.
  • Anonym (Låt dottern avgöra)
    Anonym (Alltid) skrev 2016-05-25 01:15:53 följande:
    Vi blev alltid välsignade och mina barn blir det. De pratar om hur man har tid för reflektion och hur människor som står en nära förtjänar uppmärksamhet. Men även om att det är en tid att njuta av livets goda.
    Det där pratar rektorn om också på mina barns avslutningar i kyrkan. Behövs ju ingen gud till det. Förutom välsignelsen då som låter lite märkligt att ha på en skolavslutning.
  • Rocket Mania

    Är detta ett försök att dra upp den årliga "buhu, man får inte ens ha skolavslutning i kyrkan längre, dumma invandrare"-debatten?

    Om inte så är dottern stor nog att själv välja, jag ser inte problemet. Däremot tycker jag det är tramsigt att du kallar det för att du och dottern "vinner", det är väl därför han sätter sig på tvären, för att det är någon slags "tävling" i vem som ska få rätt.

  • Civilkurage2016

    Stå upp för ditt barn, TS! Sverige har blivit konstigt. För 25 år sedan oroade man sig för att mellanstadieungarna skulle börja röka, dricka cider, ha sex, pierca sig. Idag oroar man sig för att någon ska ta dem till kyrkan för att höra lite Guds Ord. Så får vi också de ungdomar vi förtjänar. Det finns dock goda motkrafter! Det HÄR är civilkurage och föräldraengagemang:

    www.bt.se/herrljunga/dubbel-avslutning-for-hudene-skola/

  • Anonym (Låt dottern avgöra)
    Civilkurage2016 skrev 2016-05-25 08:56:31 följande:

    Stå upp för ditt barn, TS! Sverige har blivit konstigt. För 25 år sedan oroade man sig för att mellanstadieungarna skulle börja röka, dricka cider, ha sex, pierca sig. Idag oroar man sig för att någon ska ta dem till kyrkan för att höra lite Guds Ord. Så får vi också de ungdomar vi förtjänar. Det finns dock goda motkrafter! Det HÄR är civilkurage och föräldraengagemang:

    www.bt.se/herrljunga/dubbel-avslutning-for-hudene-skola/


    Det finns en anledning till att saker förändras. Att skollagen infört denna lag är för en god sak för att kunna inkludera alla i vårt samhälle. Man kan prata om samma värderingsfrågor i kyrkan precis som prästen gör utan att blanda in gud. Det är synd att inte förmedla det till alla. Alla elever behöver höra det och dessutom känna sig delaktig i skolans avslutning.
  • Anonym (anonym)

    För att det ska kallas gudstjänst så krävs det en viss tågordning, det är alltså inte en gudstjänst för att prästen talar om sommarlov, det spelas idas sommarvisa  och prästen välsignar barnen.

  • Civilkurage2016
    Anonym (Låt dottern avgöra) skrev 2016-05-25 09:23:20 följande:
    Det finns en anledning till att saker förändras. Att skollagen infört denna lag är för en god sak för att kunna inkludera alla i vårt samhälle. Man kan prata om samma värderingsfrågor i kyrkan precis som prästen gör utan att blanda in gud. Det är synd att inte förmedla det till alla. Alla elever behöver höra det och dessutom känna sig delaktig i skolans avslutning.
    Jaha, men nu verkar det som att det kommer att ändras snart. Tråkigt för dig men bra för oss andra!

    ...men ÄRLIGT nu. Om du flyttade till Thailand med din familj (vet inte om du har barn eller om du gillar Thailand, men rent hypotetiskt). Och ni efter några år hade gone native så mycket att ni tyckte att det var dags att sluta ha barnen i en svensk eller internationell skola, och att det var dags att sätta dem i en thailändsk skola tillsammans med thailändska barn/ungdomar. Skulle du verkligen springa hos rektorn då, och skrika och bråka om att de måste sluta ta barnen till templet för DINA barns skull, förbjuda buddhistmunkarna att komma in på skolans område, sluta uppmärksamma buddhistiska högtider i undervisningen, plocka bort alla buddhastatyetter, misstänkliggöra alla inslag av blomsterkransar och dans för flickorna som innehåller rörelser från tempeldans..?
  • Åsa
    Civilkurage2016 skrev 2016-05-25 09:43:09 följande:
    ...men ÄRLIGT nu. Om du flyttade till Thailand med din familj (vet inte om du har barn eller om du gillar Thailand, men rent hypotetiskt). Och ni efter några år hade gone native så mycket att ni tyckte att det var dags att sluta ha barnen i en svensk eller internationell skola, och att det var dags att sätta dem i en thailändsk skola tillsammans med thailändska barn/ungdomar. Skulle du verkligen springa hos rektorn då, och skrika och bråka om att de måste sluta ta barnen till templet för DINA barns skull, ...
    Fast detta handlar  inte om invandrare med annan tro, vare sig här eller i Thailand. Det handlar om att Sverige har en ickekonfessionell skola. Det brukar inte vara invandrare som invänder mot att gå i kyrkan på skoltid (t ex buddhism står inte i motsats til andra religioner och troende muslimer ofta mer gemensamt med troende kristna än med den "normalsekulariserade" och inte så få muslimer deltar i kyrklig verksamhet). De som "utestängs" är ex Jehovas vittnen. Däremot anser många svenskar att vi inte ska blanda ihop kyrka och skola. Antingen man personligen är troende eller inte är det. (För många kyrkligt aktiva är det löjeväckande att föräldrar som aldrig sätter sin fot i kyrkan insisterar på skolavslutning där, där prästen i princip inte får nämna Gud. Samma typ av människor som döper och gifter sig i kyrkan av tradition men ber prästen tona ner det religiösa...)

    Personligen har jag inga starkare känslor kring saken och har inte heller skolavslutning i kyrkan som tradition. På min hemort hade man plats till avslutningar i skolan och brukade alltså ha dem där. På barnens skola har man sedan - enligt uppgift - i alla fall sextiotalet avslutningar på skolgården.
  • Anonym (Låt dottern avgöra)
    Civilkurage2016 skrev 2016-05-25 09:43:09 följande:
    Jaha, men nu verkar det som att det kommer att ändras snart. Tråkigt för dig men bra för oss andra!

    ...men ÄRLIGT nu. Om du flyttade till Thailand med din familj (vet inte om du har barn eller om du gillar Thailand, men rent hypotetiskt). Och ni efter några år hade gone native så mycket att ni tyckte att det var dags att sluta ha barnen i en svensk eller internationell skola, och att det var dags att sätta dem i en thailändsk skola tillsammans med thailändska barn/ungdomar. Skulle du verkligen springa hos rektorn då, och skrika och bråka om att de måste sluta ta barnen till templet för DINA barns skull, förbjuda buddhistmunkarna att komma in på skolans område, sluta uppmärksamma buddhistiska högtider i undervisningen, plocka bort alla buddhastatyetter, misstänkliggöra alla inslag av blomsterkransar och dans för flickorna som innehåller rörelser från tempeldans..?
    Hehehe.....nej jag tror inte att det kommer att ändras. Vi strävar framåt, inte bakåt. Synd för dig då.

    Om skolan i Thailand hade brutit mot deras skollag hade jag nog protesterat vad det än handlade om.
Svar på tråden När föräldrarna är oense om skolavslutning i kyrkan