• Claara

    Bästa boken du läst?

    Fler än jag som är på jakt efter skön sommarläsning? Kan vi inte samla bra boktips här så slipper man ägna tid av semestern till onödigt bokletande och besvikelser :)

  • Svar på tråden Bästa boken du läst?
  • Anonym (C)

    Eldens hemlighet av Henning Mankell berörde mig djupt. Visserligen en ungdomsbok men en stark historia som etsat sig fast i minnet 15 år senare.

  • Aniiee

    Bästa boken på var och en av mina bokhyllor:

    Sagorna av Astrid Lindgren
    En ö i havet (4 delar) av Annika Thor
    Sofies Värld av Jostein Gaarder
    Dear Myself och World's End av Eiki Eiki (OBS! Manga....)
    Brandbilen som försvann av Maj Sjöwall och Per Wahlöö
    The Dispossessed av Ursula K LeGuin
    Tage Danielssons Paket
    Där låg ett skimmer av Rune Per Olofsson
    Stad-serien av Per Anders Fogelström
    Mor gifter sig, Kyrkbrölopp och Kungens Rosor av Moa Martinsson
    Momo - Eller Kampen om Tiden, och Den Oändliga Historien av Michael Ende
    Berättelsen om Konungadråparen (3-6 delar) av Patrick Rothfuss
    The Hobbit och The Lord of the rings (och delar av Silmarillion) av JRR Tolkien
    En vampyrs bekännelse och Nattens förste av Anne Rice
    Isdraken (vet inte om den finns på svenska) och Sagan om Is och Eld av GRR Martin
    Alvklingan (och uppföljare) av Nick Perumov
    Nightrunner series (7 Böcker) och Tamir's Triad (3 böcker) av Lynn Flewelling
    Branion-serien (4 böcker) av Fiona Patton
    Last Herald-Mage (3 böcker) och resten av Valdemar-serien av Mercedes Lackey
    Det levande slottet (Trollkarlens slott/Howl's moving Castle) och House of Many ways av Diana Wynne Jones.

    Det finns säkert något för någon. MÅNGA av dessa passar även barn och ungdomar, eller rent av är barn/ungdomsböcker.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Carambolan

    Det bästa jag läst på länge är The Handmaid's Tale av Margret Atwood. Jag är verkligen en sucker för både hennes språk och för den typen av politisk verklighetsnära scifi/fantasy.

  • Fjäril kär

    Batseba av Torgny Lindgren.

    Sen rekommenderar jag de två historiska romanerna av Shimona Arnstedt. De skandalösa och övertalning.

Svar på tråden Bästa boken du läst?