Vad händer om man blir frånvarande från jobb utan att kunna kontakta sig?
Alla regler och lagar jag känner till kring arbetsrätt, rätt till sjuklön osv säger att du snarast skall anmäla detta till din arbetsgivare.
Ligger du nedsövd är det ju svårt att meddela sig men någon anhörig finns väl i så fall som kan ringa din chef och tala om hur läget är?
Alternativt så gör du det omgående så snart tillfälle ges. Med hänsyn till omständigheterna så torde det inte vara svårt att fatta beslut om rätt till sjuklön finns eller ej.
Har man varit sjuk på sin semester så har man enligt de flesta avtal rätt att tex. byta semester mot sjuk. Men det ska också ske omedelbart, dvs du ska kontakta arbetsgivaren under ledigheten och tala om att du har blivit sjuk.
Det går inte att komma tillbaka från sin ledighet och "jo förresten, första veckan där så hade jag ryggskott tre dagar". Det är inte ok.
Och arbetsgivare/chefer lär inte ringa runt till sjukhusen, de har fullt upp med annat. Vår rutin om någon är frånvarande utan orsak är att lägga olovlig frånvaro tills man har fått en förklaring. Till dess är ju personen de facto olovligt frånvarande. Det är knepigare administrativt att först betala ut lön och sen behöva kräva tillbaka den. Än att skicka iväg en extra utbetalning om det skulle visa sig vara fel.