• Anonym (Fundersam)

    Vad händer om man blir frånvarande från jobb utan att kunna kontakta sig?

    Satt här och funderade och kom att tänka på det här med om man skulle bli svårt skadad/sjuk och inte kan kontakta sin arbetsplats, vad händer då? Säg att man är med i en olycka och blir nedsövd av någon anledning under flera veckors tid och därmed inte kan meddela sin chef/arbetsledare om vart man är, vad händer med ens tjänst? Blir man bara räknad som "olovligt frånvarande" tillsvidare eller kan man bli av med jobbet utan sin vetskap? Ringer arbetsplatsen själva till lasarett osv för att se om man finns där (vilket ju heller inte borde fungera eftersom de inte får lämna ut info om man inte godkänt det). 

    Kanske en konstig fråga, men blev bara fundersam på hur det fungerar när tankarna började snurra på i det spåret :) 

  • Svar på tråden Vad händer om man blir frånvarande från jobb utan att kunna kontakta sig?
  • sextiotalist

    Man har läst i tidningar att personer som inte dykt upp på arbetet har fått kolleger att reagera, tyvärr har det ofta varit dödsfall (dvs mord) som varit orsaken. Så jag misstänker att om man inte hör av sig, så börjar kollegerna undra och man från arbetsgivarens håll kontrollerar vad som har hänt.

  • Duckan

    Jag tror som sextiotalist, att någon börjar undrar och frågar runt. Kan också vara så att anhöriga meddelar arbetsplatsen.

  • Litet My

    På de arbetsplatser jag varit på har man alltid lämnat en lista på närmast anhöriga.

  • sextiotalist
    Litet My skrev 2016-05-27 13:52:27 följande:

    På de arbetsplatser jag varit på har man alltid lämnat en lista på närmast anhöriga.


    På de jag har varit på också. Även på de arbetsplatser jag har arbetat mycket på som konsult.
  • Anonym (1)

    det torde väl vara högst ovanligt? De flesta har väl anhöra som får veta att man är på sjukhus och då kan de i sin tur meddela arbetsplatsen. 

  • Anonym (Plrrbt)

    Vi hade ett sådant fall för ett tag sedan. En person kom inte till jobbet efter semestern. Vi ringde personens nummer och de anhöriga som vi hade nummer till. Inga svar.
    Skickade ett brev efter typ tio dagar. Då ringde en svägerska upp och berättade att personen låg på sjukhus efter en olycka. De anhöriga vi hade numren till hade telefonerna avstängda när de var på sjukhuset och hade inte alls tänkt på att ringa jobbet.

    Fram tills vi lokaliserade personen låg det som olovlig frånvaro och hade ju varit grund för avsked. Så hade vi inte fått svar på brevet hade det blivit ett ärende för personal. Men när den anhörige ringde Då kunde vi ju ändra det till sjukskrivning.

  • Anonym (Fundersam)

    Men de anhöriga kanske inte heller vet att man är där? Sjukhuset får väl inte meddela de anhöriga om man själv inte godkänt det? Att det är ovanligt förstår jag, men om inte ens de anhöriga fått reda på det för att man inte kunnat höra av sig och om man inte kommit in i sånt skick att man kunnat meddela sjukhuspersonal att det är okej att de uppger att man är där?

  • sextiotalist
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-05-27 14:16:02 följande:

    Men de anhöriga kanske inte heller vet att man är där? Sjukhuset får väl inte meddela de anhöriga om man själv inte godkänt det? Att det är ovanligt förstår jag, men om inte ens de anhöriga fått reda på det för att man inte kunnat höra av sig och om man inte kommit in i sånt skick att man kunnat meddela sjukhuspersonal att det är okej att de uppger att man är där?


    Jag är ganska säker på att HR har en strategi för detta. När det gäller personer som är så sjuka att de inte själva kan kommunicera, så brukar man försöka ta reda på anhöriga ändå om jag förstått allt rätt.
  • Långbenopluto

    Jag kan svara.

    Min äldsta sons pappa blev svårt sjuk och hamnade på sjukhus och blev genast nedsövd pga akut sjukdom. Efter tre dagar hittade dom info om vår son, så dom ringde mig och gav mig info vad som hänt.

    Jag ringde då givetvis hans föräldrar och syskon. Hans syster ringde därefter hans arbetsplats. Hans arbetskamrater hade funderat på vad han var och var rejält orolig, dom var på väg att leta telnr till nån anhörig.

  • Anonym (Alba)

    Alla regler och lagar jag känner till kring arbetsrätt, rätt till sjuklön osv säger att du snarast skall anmäla detta till din arbetsgivare.
    Ligger du nedsövd är det ju svårt att meddela sig men någon anhörig finns väl i så fall som kan ringa din chef och tala om hur läget är?
    Alternativt så gör du det omgående så snart tillfälle ges. Med hänsyn till omständigheterna så torde det inte vara svårt att fatta beslut om rätt till sjuklön finns eller ej.

    Har man varit sjuk på sin semester så har man enligt de flesta avtal rätt att tex. byta semester mot sjuk. Men det ska också ske omedelbart, dvs du ska kontakta arbetsgivaren under ledigheten och tala om att du har blivit sjuk.
    Det går inte att komma tillbaka från sin ledighet och "jo förresten, första veckan där så hade jag ryggskott tre dagar". Det är inte ok.

    Och arbetsgivare/chefer lär inte ringa runt till sjukhusen, de har fullt upp med annat. Vår rutin om någon är frånvarande utan orsak är att lägga olovlig frånvaro tills man har fått en förklaring. Till dess är ju personen de facto olovligt frånvarande. Det är knepigare administrativt att först betala ut lön och sen behöva kräva tillbaka den. Än att skicka iväg en extra utbetalning om det skulle visa sig vara fel.

  • sextiotalist
    Anonym (Alba) skrev 2016-05-27 15:48:42 följande:

    Alla regler och lagar jag känner till kring arbetsrätt, rätt till sjuklön osv säger att du snarast skall anmäla detta till din arbetsgivare.

    Ligger du nedsövd är det ju svårt att meddela sig men någon anhörig finns väl i så fall som kan ringa din chef och tala om hur läget är?

    Alternativt så gör du det omgående så snart tillfälle ges. Med hänsyn till omständigheterna så torde det inte vara svårt att fatta beslut om rätt till sjuklön finns eller ej.

    Har man varit sjuk på sin semester så har man enligt de flesta avtal rätt att tex. byta semester mot sjuk. Men det ska också ske omedelbart, dvs du ska kontakta arbetsgivaren under ledigheten och tala om att du har blivit sjuk.

    Det går inte att komma tillbaka från sin ledighet och "jo förresten, första veckan där så hade jag ryggskott tre dagar". Det är inte ok.

    Och arbetsgivare/chefer lär inte ringa runt till sjukhusen, de har fullt upp med annat. Vår rutin om någon är frånvarande utan orsak är att lägga olovlig frånvaro tills man har fått en förklaring. Till dess är ju personen de facto olovligt frånvarande. Det är knepigare administrativt att först betala ut lön och sen behöva kräva tillbaka den. Än att skicka iväg en extra utbetalning om det skulle visa sig vara fel.


    Det kan hända att din chef inte skulle börja leta. Men min chef skulle göra det. Jag känner honom tillräckligt bra för att veta det
  • mixXi
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-05-27 14:16:02 följande:

    Men de anhöriga kanske inte heller vet att man är där? Sjukhuset får väl inte meddela de anhöriga om man själv inte godkänt det? Att det är ovanligt förstår jag, men om inte ens de anhöriga fått reda på det för att man inte kunnat höra av sig och om man inte kommit in i sånt skick att man kunnat meddela sjukhuspersonal att det är okej att de uppger att man är där?


    Om en person kommer in till sjukhus och inte kan förmedla sig försöker man få tag i anhöriga. Finns inga nummer i journalen eller uppenbara anhöriga man kan hitta på t.ex nätet tar man kontakt med polisen som får leta upp anhöriga.

    Står det uttryckligen i journalen att man ej får ge ut information om patienten brukar det alltid stå åtminstone en person man får höra av sig till.

    De situationer som är svårast är när medvetslös personer kommer in utan id-handlingar. Det blir också fall för polisen och man brukar matcha med personer som är anmälda försvunna etc. Då kan det dröja lite längre innan anhöriga blir informerade men oftast tar det inte alltför lång tid innan personen antingen vaknar upp eller att man får tag i anhöriga.

    Sen får anhöriga ansvara för att allt runtomkring med jobb, räkningar etc funkar
  • Anonym (lelle)

    min förra kollega kom inte till jobbet.Vi kunde inte nå henne och hade inte nummer till anhörig.Efter några dagar ringde hennes mamma till vårt jobb och berättade att hon log på sjukhus.

  • Anonym (långsam personal)
    Snövits skrev 2016-05-27 15:29:59 följande:

    Jag kan svara.

    Min äldsta sons pappa blev svårt sjuk och hamnade på sjukhus och blev genast nedsövd pga akut sjukdom. Efter tre dagar hittade dom info om vår son, så dom ringde mig och gav mig info vad som hänt.

    Jag ringde då givetvis hans föräldrar och syskon. Hans syster ringde därefter hans arbetsplats. Hans arbetskamrater hade funderat på vad han var och var rejält orolig, dom var på väg att leta telnr till nån anhörig.


    Lite OT men sjukhuspersonalen kan inte ha överansträngt sig. Det tar normalt bara en koll i befolkningsregistret (som alla akutenheter har tillgång till) för att hitta ev barn och föräldrar. I diverse gratis onlineregister hittar man lätt personer skrivna på samma adress oavsett om man inte är gifta, många mobilnr etc. Förvånansvärt många går att hitta via sociala media.

    Jag säger inte att det inte kan vara problem. Personen kan vara nyinvandrad, vara kvarskriven på tidigare adress pga hotbild, vara skriven där han inte bor pga bidragsfusk etc. Nära anhöriga kan vara bortresta, bara ha mobiltelefon och inte ha registrerat den så den syns i kataloger så man måste skicka brev. Sedan är det inte alltid självklart vilken anhörig som verkar lämplig att kontakta. Men att hitta personer med nära relation (undantag särbo) går alltså vanligen lätt.
  • Anonym (Alba)
    sextiotalist skrev 2016-05-27 17:31:31 följande:
    Det kan hända att din chef inte skulle börja leta. Men min chef skulle göra det. Jag känner honom tillräckligt bra för att veta det
    Jag kan säga att inga chefer inom våra verksamheter (jobbar med HR-frågor) skulle varken ha tid eller möjlighet att börja leta. Man skulle ringa personens eget nummer samt nummer till anhöriga om medarbetaren lämnat sådana. Men man har inte tid att "jaga" folk.
    Oavsett vilket så ligger ansvaret för att meddela sig på individen och detta skall göra så skyndsamt det bara går.
  • Jesper f

    Fram tills att man vet, är personen ifråga olovlligt frånvarande - men man försöker givetvis i första skedet att nå personen ifråga. Först via telefon, sekundärt via email/brev. Det är välldigt ovanligt att personal är olovligt frånvarande ofrivilligt ( däremot vanligare i fall då dom är i konflikt med arbetsgivaren av någon anledning ), men där det inträffat i vårat företag, har antingen anhöriga hört av sig efter någa dagar, eller så har polisen hört av sig och meddelat. Hittils ingen som bara försvunnit från jordens yta.

  • Anonym (Alba)
    Jesper f skrev 2016-05-30 11:32:51 följande:

    Fram tills att man vet, är personen ifråga olovlligt frånvarande - men man försöker givetvis i första skedet att nå personen ifråga. Först via telefon, sekundärt via email/brev. Det är välldigt ovanligt att personal är olovligt frånvarande ofrivilligt ( däremot vanligare i fall då dom är i konflikt med arbetsgivaren av någon anledning ), men där det inträffat i vårat företag, har antingen anhöriga hört av sig efter någa dagar, eller så har polisen hört av sig och meddelat. Hittils ingen som bara försvunnit från jordens yta.


    Har samma erfarenhet som dig.
Svar på tråden Vad händer om man blir frånvarande från jobb utan att kunna kontakta sig?