Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Vad händer om man blir frånvarande från jobb utan att kunna kontakta sig?

    Man har läst i tidningar att personer som inte dykt upp på arbetet har fått kolleger att reagera, tyvärr har det ofta varit dödsfall (dvs mord) som varit orsaken. Så jag misstänker att om man inte hör av sig, så börjar kollegerna undra och man från arbetsgivarens håll kontrollerar vad som har hänt.

  • sextiotalist
    Litet My skrev 2016-05-27 13:52:27 följande:

    På de arbetsplatser jag varit på har man alltid lämnat en lista på närmast anhöriga.


    På de jag har varit på också. Även på de arbetsplatser jag har arbetat mycket på som konsult.
  • sextiotalist
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-05-27 14:16:02 följande:

    Men de anhöriga kanske inte heller vet att man är där? Sjukhuset får väl inte meddela de anhöriga om man själv inte godkänt det? Att det är ovanligt förstår jag, men om inte ens de anhöriga fått reda på det för att man inte kunnat höra av sig och om man inte kommit in i sånt skick att man kunnat meddela sjukhuspersonal att det är okej att de uppger att man är där?


    Jag är ganska säker på att HR har en strategi för detta. När det gäller personer som är så sjuka att de inte själva kan kommunicera, så brukar man försöka ta reda på anhöriga ändå om jag förstått allt rätt.
  • sextiotalist
    Anonym (Alba) skrev 2016-05-27 15:48:42 följande:

    Alla regler och lagar jag känner till kring arbetsrätt, rätt till sjuklön osv säger att du snarast skall anmäla detta till din arbetsgivare.

    Ligger du nedsövd är det ju svårt att meddela sig men någon anhörig finns väl i så fall som kan ringa din chef och tala om hur läget är?

    Alternativt så gör du det omgående så snart tillfälle ges. Med hänsyn till omständigheterna så torde det inte vara svårt att fatta beslut om rätt till sjuklön finns eller ej.

    Har man varit sjuk på sin semester så har man enligt de flesta avtal rätt att tex. byta semester mot sjuk. Men det ska också ske omedelbart, dvs du ska kontakta arbetsgivaren under ledigheten och tala om att du har blivit sjuk.

    Det går inte att komma tillbaka från sin ledighet och "jo förresten, första veckan där så hade jag ryggskott tre dagar". Det är inte ok.

    Och arbetsgivare/chefer lär inte ringa runt till sjukhusen, de har fullt upp med annat. Vår rutin om någon är frånvarande utan orsak är att lägga olovlig frånvaro tills man har fått en förklaring. Till dess är ju personen de facto olovligt frånvarande. Det är knepigare administrativt att först betala ut lön och sen behöva kräva tillbaka den. Än att skicka iväg en extra utbetalning om det skulle visa sig vara fel.


    Det kan hända att din chef inte skulle börja leta. Men min chef skulle göra det. Jag känner honom tillräckligt bra för att veta det
Svar på tråden Vad händer om man blir frånvarande från jobb utan att kunna kontakta sig?