Inlägg från: MissHelene |Visa alla inlägg
  • MissHelene

    Varför?

    Varför döper ni era barn?
    Jag är bara nyfiken på allas åsikter och är inte emot dop som det kanske låter :)

  • Svar på tråden Varför?
  • MissHelene
    terfje skrev 2016-05-27 22:52:38 följande:

    Jag kommer döpa min bebis och det har mycket med tradition att göra.


    Är ni troende eller gör ni det enbart pga traditionen? :)
  • MissHelene
    terfje skrev 2016-05-27 22:59:31 följande:
    Jag är till viss del troende men gör det mest för traditionen. Min sambo bryr sig inte men det är viktigt för mig så han böjer sig för mig på den punkten.
    Jag har lite dålig koll men är det lika vanligt som för ca 20-30 år sedan att döpas? Tänkte att det både var tro och tradition som var grunden för att man döpte sina barn även då, nu förtiden är det mest av tradition och väldigt lite tro om jag inte fått det om bakfoten?
  • MissHelene
    StevenDiese skrev 2016-05-27 23:06:12 följande:

    En vanlig missuppfattning verkar vara att barnet får sitt namn vid dopet.

    Det är märkligt.


    Ja precis! Man får väl inte ens döpas om man inte har ett namn lr har jag fel? Registrerat namn alltså.
  • MissHelene
    terfje skrev 2016-05-27 23:10:36 följande:
    Jag håller med dig om din tanke. Det är inte lika vanligt med dop idag men däremot namncermonier.
    Ja det verkar vara vanligare nu för tiden. Förmodligen pga att inte alls lika många är troende. Spekulerar bara så vet ej grunden :)
  • MissHelene
    Frontline skrev 2016-05-27 23:49:27 följande:

    Med första barnet vart det ett traditionsenligt dop
    Andra vart det ett dop i hemmet med en präst
    Tredje vart det bara en fika hemma med dom närmaste

    Så här i efterhand ångrar jag att det inte blev så med dom 2 första med.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Ja det lät betydligt lugnare o trevligare :) antar att ni inte döpte pga tro heller?
  • MissHelene
    Litet My skrev 2016-05-28 00:56:06 följande:

    Döpt en, pga påtryckningar från familjen (var ganska ung med första barnet). Varken döpt tvåan eller trean, har gått ur kyrkan osv.


    Ja d e nog lätt att man gör d pga påtryckningar från äldre generationer, vet att det kan bli förvånade mor/far föräldrar och äldre när man säger att man inte tänker döpa :)
  • MissHelene
    fantasy06 skrev 2016-05-28 06:40:19 följande:

    Första barnet född -06 döptes pga att alla gjorde det då typ. Är inte ett dugg troende och nu inte ens medlem i svenska kyrkan. Kommer ihåg man fick lova prästen att uppfostra detta barn i Guds tro. Kändes sådär att svara ja på den frågan och ljuga.

    Andra barnet född -15 är inte döpt och har inte haft någon namngivelse heller. Hon har sitt namn iom det är inskickat till skv.


    Ja troende lr ej så tar d emot lite att ljuga i kyrkan kan jag tänka mig :D
    Ja det är väl dom senaste åren folk "slutat" med traditionen att döpa sina barn? Jag tänker att vill min dotter gå med i svenska kyrkan, konfirmera sig och sånt så får hon ta det beslutet själv :)
  • MissHelene
    Velmaja skrev 2016-05-28 08:44:32 följande:

    Jag döpte sonen för att det skulle vara så typ. Är inte troende eller så. Men har gått ur kyrkan nu. Får jag fler barn kommer jag inte döpa dom.


    Tror det är väldigt många som gått ut svenska kyrkan, hör det allt oftare. Tron över huvud taget verkar försvinna mer och mer (den kristna tron i sverige alltså)
  • MissHelene
    StevenDiese skrev 2016-05-28 08:25:53 följande:

    Jag vill bara informera (igen), dopet är inte för att ge barnet sitt namn. Dopet är en bekräftelse att barnet ska uppfostras i den kristna läran.


    Det visste jag faktiskt inte, trodde det var en sorts namngivning och givetvis ett löfte att uppfostras i kristen tro då förstås. Där lärde jag mig ngt nytt! Tack så mkt! :)
  • MissHelene
    fluu skrev 2016-05-29 19:39:12 följande:

    För att vi är kristna.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Ja då är det förståligt:)
  • MissHelene
    lövet2 skrev 2016-05-29 19:45:09 följande:

    Jag är agnostiker. Om de kristna har fel, så händer inget värre vid dopet än att barnet får vatten på huvudet. Om de kristna har rätt, så är det himla bra för ungen att vara döpt.
    Hur som helst så medför dopet gott fika, tjusiga foton, hög mysfaktor och en liten släktträff. Bara fördelar!


    Det var ett bra tänk tycker jag :) både jag och sambon är hobbyfotografer och träffar ofta släkten, fika är vi inte så mkt för och mysigt har vi mest hela tiden :D men det var en väldigt bra anledning måste jag säga :)
  • MissHelene
    Frontline skrev 2016-05-30 17:28:10 följande:

    Nopp utan det gjorde vi snarare för att typ alla andra gjorde det.


    Jag gick ur kyrkan för massor med år sen så troende är det minsta jag/vi är...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Nä det är samma här, ingen av oss är troende :)
Svar på tråden Varför?