Inlägg från: Anonym (Rådvill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rådvill)

    Hur göra med grannbarn som kommer över?

    Vi bor på en barnvänlig gata där det bor många barnfamiljer. Vårt stora barn är 5 och leker en del med ett syskonpar på gatan som är 5 och 6 år. Barnen leker bra, så det kan jag inte säga något om, men problemet är att de kommer över så fort vi kommer hem, eller så fort vi öppnar dörren eller altandörren. Jag känner mig kvävd i mitt eget hem över att barnen alltid kommer över. Är det normalt att det är så på "vanliga villagator"? Jag känner att när vi kommer hem mellan kl 16-17 på vardagarna vill jag helst inte ha besök så fort vi rullar in på uppfarten med bilen. Problemet är oxå att de alltid är hos oss (ute) och leker, kanske för att vi har både studsmatta och sandlåda.. Samtidigt är det skönt att man har koll på sitt eget barn.. Men jag orkar inte vara barnvakt åt andra barn på gatan (vilket det känns som då de alltid leker här). Föräldrarna har aldrig frågat om det är ok att de leker hos oss eller liknande.. Mitt barn tycker ju att det är kul att de kommer, men efter en hel dag på förskolan vill jag gärna att hen träffar oss föräldrar och varvar ner lite innan mat och läggdags.

    Hur förhåller sig ni andra husägare till detta? Fler som har det likadant? Kanske är det såhär när man bor i hus?

  • Svar på tråden Hur göra med grannbarn som kommer över?
  • Anonym (Rådvill)

    Tack för era svar. Problemet är ju att vårt barn gärna vill leka efter förskolan och om vi säger nej får vi en massa tjat om varför de inte kan leka osv. Jag tycker att det är så jobbigt med grannbarnen som alltid vill komma hit och leka med vårt barn på vår tomt. Problemet är ju både att vårt barn vill leka, men att vi inte vill/orkar ha grannarnas ungar på vår tomt oxå. Efter en dag på jobbet vill jag helst bara vara med familjen. Och det andra problemet är att ungarna alltid kommer över, de är nästan alltid hemma.

    Och varje kväll får vi städa upp efter dom, leksaker till sandlådan och massa annat som släpats runt på tomten.

Svar på tråden Hur göra med grannbarn som kommer över?