• Anonym (S)

    vill så förbannat gärna ha barn nu

    Ett par på 20 och 21 år. Båda har fast jobb, den ena med högre lön än en andra, men vi har fortfarande cirka 30.000 in efter skatt varje månad. Låga omkostnader (billig stor lägenhet osv). Båda vill så gärna ha barn, känner oss sååå redo ju! Hur accepterat anser ni att det är? Är vi unga enligt er? För unga för att längta efter barn? Har ni några invändningar? ??

  • Svar på tråden vill så förbannat gärna ha barn nu
  • Anonym (So)

    Varför skriver folk att det är för tidigt? Självklart är man ung och det kan väl finnas nackdelar med det. Men jag känner såå många unga som har barn och som klarar det galant. Min mamma blev farmor när hon var 44, som någon ovan skrev om, och hon älskar det. Min brors tjej var bara 18 när de fick barn. De allra viktigaste är väl egentligen att ha en inkomst, boende och ett stabilt förhållande. Ni verkar ju ha dessa saker. Jag personligen tycker det är dumt att hela tiden sträva efter att ha liite högre lön, att plugga, osv. Det finns tid för det senare i livet. Så länge ni har en stabil inkomst så kommer barnet att klara sig mycket bra. Kram!

  • Anonym (Fröken)
    Sannis92 skrev 2016-06-01 00:24:33 följande:

    Svårt att säga eftersom man inte känner någon av er, men av egna erfarenheter hade jag aldrig varit redo i den åldern att skaffa barn, man tror man är väldigt vuxen och mogen psykiskt men majoriteten är inte det, men har många vänner som fått barn i den åldern och dom är världens finaste föräldrar, jag har själv en dotter på 4 månader nu och var 23 när jag fick henne, men mycket mognad har hänt på dom få åren och så här i efterhand är jag glad att jag väntade även om jag ville ha barn i 20års åldern. Men som sagt det där beror lite på hur man är som personer, en bebis är mer krävande än man någonsin kan ana och det tär på både än själv och förhållandet/äktenskapet. Men ingen kan säga om ni är redo eller inte, bara ni som känner och de låter ju som ni är redo. Tycker ekonomin är helt rimlig för att skaffa barn, boendet också, så just de praktiska bitarna värkar ni redan ha fixat. Men av egna erfarenheter så när ni verkligen bestämt er för att ni vill ha barn, ett tips är att kämpa inte, hll inte koll på ägglossning och tester osv utan när ni är redo så ha bara vanligt sexliv och låt de ske när de sker, jag och min man försökte i 9 månader men blev lika besviken varje gång och de ända man hade i huvudet var barn, men en dag sa vi till varandra att vi skiter i de här, blir vi gravida så blir vi, de kommer när de kommer, och vi släppte alla tankar på barn, exakt den månaden blev jag gravid, ganska otroligt hur kroppen fungerar ibland! Men om ni känner er redo så är ni, minsta lilla tvekan så vänta hellre lite " för länge" än för lite. :)


    Du var 23 n'r du fick barn, hade försökt i nio månader utan resultat plus graviditet... gör dig inte mycket äldre än ts när ni började försöka!
  • Sannis92

    [quote=76676921][quote-nick]Anonym (Fröken) skrev 2016-06-01 10:09:04 följande:[/quote-nick]Du var 23 n'r du fick barn, hade försökt i nio månader utan resultat plus graviditet... gör dig inte mycket äldre än ts när ni började försöka![/

    Nej och som jag skrev så hade jag ändå aldrig varit redo i 2-21 års åldern att ha barn, ett två år gör jätte mycket! Du kan knappast komma och säga till mig hur jag kände, och började försöka när jag va runt 22,5 år och fick barn strax innan jag skulle fylla 24. Varför sla de alltid klagas här? Jag skrev min åsikt och att jag inte varit mogen innan men då ska du klaga på de? Händer som sagt mycket på bara ett två år

  • smulpaj01
    Anonym (Vänta) skrev 2016-05-30 19:24:11 följande:

    Att vara 20- år och skaffa barn är väldigt tidigt.Vänta 8-10 år till.


    Håller med!
  • Wolt
    jagärjagvemärdu skrev 2016-06-01 08:52:46 följande:
    Hört talas om fostervattenprov? 21 år herregud man är knappt torr bakom öronen då.
    Herregud vad är det för nolla som svarar mig.

    "Fostervattensprov", ska du sekvensera hela genomet med det tror du?

    *Tripplefacepalm*
  • Anonym (?)
    Anonym (So) skrev 2016-06-01 09:01:39 följande:
    Varför skriver folk att det är för tidigt? Självklart är man ung och det kan väl finnas nackdelar med det. Men jag känner såå många unga som har barn och som klarar det galant. Min mamma blev farmor när hon var 44, som någon ovan skrev om, och hon älskar det. Min brors tjej var bara 18 när de fick barn. De allra viktigaste är väl egentligen att ha en inkomst, boende och ett stabilt förhållande. Ni verkar ju ha dessa saker. Jag personligen tycker det är dumt att hela tiden sträva efter att ha liite högre lön, att plugga, osv. Det finns tid för det senare i livet. Så länge ni har en stabil inkomst så kommer barnet att klara sig mycket bra. Kram!
    Jag tycker också de verkar ha det mesta av vad som behövs för att klara av ett barn, men det tycker inte TS sambo. Alltså har de inte en gemensam önskan om barn just nu, under just dessa förhållanden. Det tycker jag räcker för att säga att de skall vänta. 
  • Anonym (So)
    Anonym (?) skrev 2016-06-01 12:21:53 följande:
    Jag tycker också de verkar ha det mesta av vad som behövs för att klara av ett barn, men det tycker inte TS sambo. Alltså har de inte en gemensam önskan om barn just nu, under just dessa förhållanden. Det tycker jag räcker för att säga att de skall vänta. 
    Håller absolut med om det, att om båda inte har samma bild är det dumt. Blev mest chockad över hur många som tyckte det var alldeles för tidigt. Jag gissar på att åldern för att skaffa barn skiljer sig mellan städer och mindre ställen. I min hemort får de flesta barn mellan 20-25, dock är det ett litet ställe.
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (So) skrev 2016-06-01 09:01:39 följande:

    Varför skriver folk att det är för tidigt? Självklart är man ung och det kan väl finnas nackdelar med det. Men jag känner såå många unga som har barn och som klarar det galant. Min mamma blev farmor när hon var 44, som någon ovan skrev om, och hon älskar det. Min brors tjej var bara 18 när de fick barn. De allra viktigaste är väl egentligen att ha en inkomst, boende och ett stabilt förhållande. Ni verkar ju ha dessa saker. Jag personligen tycker det är dumt att hela tiden sträva efter att ha liite högre lön, att plugga, osv. Det finns tid för det senare i livet. Så länge ni har en stabil inkomst så kommer barnet att klara sig mycket bra. Kram!


    7-9000 i lön är ju hemskt lite.
  • Anonym (Saga)

    Äh, klart att ni kan skaffa barn nu. Ni är ju vuxna och verkar ha ett stabilt liv. Är själv 22 år och har fyra barn och det går utmärkt.

  • jagärjagvemärdu
    Wolt skrev 2016-06-01 11:31:25 följande:
    Herregud vad är det för nolla som svarar mig.

    "Fostervattensprov", ska du sekvensera hela genomet med det tror du?

    *Tripplefacepalm*
    Nej men på de vanligaste avvikelserna. Sen tycker jag bara det är ett dumt argument att skaffa barn tidigt för att barnet har större chans för att vara friskt (barnet kan ju vara sjukt ändå), men alla gör ju som de själva vill.
  • Anonym (S)
    jagärjagvemärdu skrev 2016-06-01 13:51:38 följande:

    Nej men på de vanligaste avvikelserna. Sen tycker jag bara det är ett dumt argument att skaffa barn tidigt för att barnet har större chans för att vara friskt (barnet kan ju vara sjukt ändå), men alla gör ju som de själva vill.


    Men då kan ju alla strunta i att skaffa barn då? Eftersom risken finns att barnet föds sjukt? :)
  • Anonym (Delad FL?)
    jagärjagvemärdu skrev 2016-06-01 13:51:38 följande:

    Nej men på de vanligaste avvikelserna. Sen tycker jag bara det är ett dumt argument att skaffa barn tidigt för att barnet har större chans för att vara friskt (barnet kan ju vara sjukt ändå), men alla gör ju som de själva vill.


    Dessutom föds det fler barn med kromosomfel av mammor under 35 år idag :) . Anledningen är att man har bättre och fler kontroller under graviditeterna när mamman är över 33-35.

    Samtidigt så är adhd och liknande vanligare bland barn till unga och lågutbildade mammor...
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (S) skrev 2016-06-01 15:53:09 följande:
    Men då kan ju alla strunta i att skaffa barn då? Eftersom risken finns att barnet föds sjukt? :)
    Nej vem sa det? Förstår inte ditt resonemang allss.
  • Anonym (Fröken)
    Anonym (Delad FL?) skrev 2016-06-01 16:07:13 följande:
    Dessutom föds det fler barn med kromosomfel av mammor under 35 år idag :) . Anledningen är att man har bättre och fler kontroller under graviditeterna när mamman är över 33-35.

    Samtidigt så är adhd och liknande vanligare bland barn till unga och lågutbildade mammor...
    Haha, så du menar att utbildningen hos mödrarna har med frekvensen av adhd att göra?
  • Anonym (Delad FL?)
    Anonym (Fröken) skrev 2016-06-01 19:20:21 följande:

    Haha, så du menar att utbildningen hos mödrarna har med frekvensen av adhd att göra?


    Ja otroligt nog. Det handlar om att alla som föds inom adhd-spektrat inte diagnostiseras. För att få diagnosen så krävs det att din vardag påverkas av din adhd. Adhd kan förvärras eller förbättras genom rätt insatser och rätt uppväxtmiljö. En väldigt stabil familj med mogna och vuxna föräldrar kan göra att ett barns adhd aldrig blir mer än ett personlighetsdrag dvs inte behöver diagnostiseras då det inte blommar upp.

    En ung eller lågutbildad mamma är mycket mer benägen att hamna i fattigdom, genomgå separationer, bli ensamstående, flytta ofta och ha sämre psykisk hälsa. Detta är faktorer som kan förvärra en adhd eller få adhd att blossa upp och skapa problem som gör att barnet får en diagnos.
  • Anonym (?)
    Anonym (Delad FL?) skrev 2016-06-01 19:30:33 följande:
    Ja otroligt nog. Det handlar om att alla som föds inom adhd-spektrat inte diagnostiseras. För att få diagnosen så krävs det att din vardag påverkas av din adhd. Adhd kan förvärras eller förbättras genom rätt insatser och rätt uppväxtmiljö. En väldigt stabil familj med mogna och vuxna föräldrar kan göra att ett barns adhd aldrig blir mer än ett personlighetsdrag dvs inte behöver diagnostiseras då det inte blommar upp.
    En ung eller lågutbildad mamma är mycket mer benägen att hamna i fattigdom, genomgå separationer, bli ensamstående, flytta ofta och ha sämre psykisk hälsa. Detta är faktorer som kan förvärra en adhd eller få adhd att blossa upp och skapa problem som gör att barnet får en diagnos.
    Det kan väl också vara så att någon med ADHD själv har större benägenhet att inte utbilda sig vidare, utan skaffar barn tidigt... och så är det till viss del ärftligt?
Svar på tråden vill så förbannat gärna ha barn nu