• Humlan88

    Någon som lånat till kontantinsatsen? Kan man göra det?

    Jag och sambon är båda sugna på hus men vi har inte någon kontantinsats på flera hundratusen. Finns det möjlighet att låna till kontantinsatsen? Någon som gjort det? Hur mycket betalar ni av?

  • Svar på tråden Någon som lånat till kontantinsatsen? Kan man göra det?
  • Kjell2
    Humlan88 skrev 2016-06-01 15:38:48 följande:

    Jag och sambon har båda fasta jobb och får ut ca 34500kr tillsammans. Vi tänkte ett hus i prisklassen 950000


    Ni skulle alltså behöva ett blancolån, lån utan säkerhet, på ca 150 000 kr. Kan gå, prata med banken. Har ni annan säkerhet, obelånad fastighet, bil, värdepapper, eller har ni släktningar som kan stötta underlättar det.


  • Lizzie26

    Om ni får ut 34500 per månad ihop hur kommer det sig då att ni inte har något sparat till kontantinsats? Hur ska ni ha råd med driftskostnader på ett hus om ni inte ens har marginaler att spara? Har ni något sparat till pantbrevskostnader och lagfart? Har ni någon buffert och lägga på oförutsedda större kostnader om ni skaffar hus? Om ni bor i lägenhet idag och inte har extremt dyr hyra så borde ni kunna lägga undast minst 15000-20 000 per månad och sparat ihop till kontantinsatsen på ett år om ni inte tänker er dyrare hus än så.

  • BeetBach

    Hej!

    Om banken inte gillar att låna ut till er om ni har blankolån till kontantinsatsen, gör så här:

    1. låt någon av era föräldrar eller vänner ta ett blankolån
    2. ni köper sedan er bostad, använder pengarna från blankolånet som kontantinsats
    3. när ni sedan fått bostadslånet så tar ni själva, hos valfri bank etc, ett blankolån, och återbetalar lånet i punkt 1.

    Vanligtvis är dessa "snabblånefirmor" inte alls lika noga som de som lånar ut till bostadslån, därför gör man det i denna ordningen!

    Lycka till! Berätta gärna hur det går!

  • UlricaM

    Om någon av er tagit ett blankolån/privatlån till kontantinsats i närtid, tog ni det innan ni gick till banken, tog någon annan lånet åt er som ni i sin tur lånade? Behöver tips på hur man gör då man inte har sparat ihop till kontantinsatsen - tacksam för snabba svar :)

  • wildflowers
    Lizzie26 skrev 2016-06-06 11:21:06 följande:

    Om ni får ut 34500 per månad ihop hur kommer det sig då att ni inte har något sparat till kontantinsats? Hur ska ni ha råd med driftskostnader på ett hus om ni inte ens har marginaler att spara? Har ni något sparat till pantbrevskostnader och lagfart? Har ni någon buffert och lägga på oförutsedda större kostnader om ni skaffar hus? Om ni bor i lägenhet idag och inte har extremt dyr hyra så borde ni kunna lägga undast minst 15000-20 000 per månad och sparat ihop till kontantinsatsen på ett år om ni inte tänker er dyrare hus än så.


    Eh hur tänker du? Spara 20 tusen av 34? Sen ska som betala hyraräkningae mat och leva 2 Pers i en månad.
  • Noname00
    wildflowers skrev 2018-01-10 19:13:44 följande:
    Eh hur tänker du? Spara 20 tusen av 34? Sen ska som betala hyraräkningae mat och leva 2 Pers i en månad.
    Ja precis, spara av lönen, Varför skulle det inte gå?
    Plussa hyran + mat + slkort, försäkring.

    Eller menar du att hyran + mat å räkningar ligger runt 34k för 2 pers då är det nog dags att se över sina kostnader.

    Får man ut 34k och inte har annat än hyra, mat räkningar det vardagliga så kan man utan problem spara 5-10k per månad.
  • wildflowers

    För att det blir 7 tusen Per person att leva på. Under existensminimum

    Helt orealistisk matemati. mat och telefonabonnemang el och försäkringar mkt räkningar plus hyra är bra mkt mer än 14 tusen

  • Noname00
    wildflowers skrev 2018-01-12 12:43:05 följande:

    För att det blir 7 tusen Per person att leva på. Under existensminimum

    Helt orealistisk matemati. mat och telefonabonnemang el och försäkringar mkt räkningar plus hyra är bra mkt mer än 14 tusen


    Mer än 14K
    Vore intressant att höra summorna.
    Vad är hyra?
    Hur mycket går åt till mat?
    Elen är ju knappast dyr på 2 personer, 200-300kr /mån
    Telefonabonnemang kostar ju inte mer än 149-250kr.
    En hemförsäkring är under 200kr.

    Som sagt vore intressant att se kalkylen.
  • MartinNo1

    Lite off topic men glöm inte kostnaden för pantbrev och lagfart när ni planerar att köpa ert första hus.

    Lycka till!

  • Noname00
    MartinNo1 skrev 2018-01-21 04:28:48 följande:

    Lite off topic men glöm inte kostnaden för pantbrev och lagfart när ni planerar att köpa ert första hus.

    Lycka till!


    Bra råd det är absolut inte off-topic om man ska köpa hus.
  • trash panda
    Noname00 skrev 2018-01-12 18:26:04 följande:

    Mer än 14K

    Vore intressant att höra summorna.

    Vad är hyra?

    Hur mycket går åt till mat?

    Elen är ju knappast dyr på 2 personer, 200-300kr /mån

    Telefonabonnemang kostar ju inte mer än 149-250kr.

    En hemförsäkring är under 200kr.

    Som sagt vore intressant att se kalkylen.


    Nu är ju inte jag TS, men jag reagerade lite på ditt inlägg. Jag och min man skulle definitivt inte kunna leva på 14k i månaden. Vi har en hyra på 13000, köper mat+hygienartiklar för 6000, sen tillkommer parkeringsplats för drygt 1000/månad, elräkning för ca 3-400, SL-kort för 800, telefonabonnemang (mitt kostar 200, makens typ det dubbla), bilförsäkring, bensin, hemförsäkring, a-kassa, lunch för maken som äter uteluncher, djurförsäkring, internetabonnemang, eventuella läkarbesök/tandläkarbesök etc. Kläder köper vi ytterst sällan, så det landar nog på typ 200/månad utslaget på ett år.

    Menar du på allvar att du själv bara lägger pengar på mat, hyra, el, telefon och försäkring? Du är inte med i a-kassan? Åker inte bil eller kollektivt? Köper aldrig kläder, går till tandläkaren, etc?
  • Noname00
    trash panda skrev 2018-01-21 14:30:30 följande:
    Nu är ju inte jag TS, men jag reagerade lite på ditt inlägg. Jag och min man skulle definitivt inte kunna leva på 14k i månaden. Vi har en hyra på 13000, köper mat+hygienartiklar för 6000, sen tillkommer parkeringsplats för drygt 1000/månad, elräkning för ca 3-400, SL-kort för 800, telefonabonnemang (mitt kostar 200, makens typ det dubbla), bilförsäkring, bensin, hemförsäkring, a-kassa, lunch för maken som äter uteluncher, djurförsäkring, internetabonnemang, eventuella läkarbesök/tandläkarbesök etc. Kläder köper vi ytterst sällan, så det landar nog på typ 200/månad utslaget på ett år.

    Menar du på allvar att du själv bara lägger pengar på mat, hyra, el, telefon och försäkring? Du är inte med i a-kassan? Åker inte bil eller kollektivt? Köper aldrig kläder, går till tandläkaren, etc?
    Du har inte läst hela tråden, TS skriver att dom tillsammans får ut 34 000 har man en hyra på 14k så har man 20k kvar.
    Om 20k kvar inte räcker till övriga utgifter + sparande så bör du nog se över dina kostnader och utgifter.

    Jag är med i a-kassan, åker bil en, köper kläder och går till tandläkare varje år eller vid behov.
    Du menar att 20k inte räcker till övriga kostnader när bostaden är betald?
  • trash panda
    Noname00 skrev 2018-01-21 14:53:44 följande:

    Du har inte läst hela tråden, TS skriver att dom tillsammans får ut 34 000 har man en hyra på 14k så har man 20k kvar.

    Om 20k kvar inte räcker till övriga utgifter + sparande så bör du nog se över dina kostnader och utgifter.

    Jag är med i a-kassan, åker bil en, köper kläder och går till tandläkare varje år eller vid behov.

    Du menar att 20k inte räcker till övriga kostnader när bostaden är betald?


    Vi drar in bra mycket mer än 34k i månaden tillsammans och vi kan ändå inte spara så mycket som du ansåg att TS borde kunna. Det jag ville få dig att inse är att inte alla kan leva på 14k i månaden och därmed spara 20k. Vissa har höga fasta utgifter, helt enkelt.
  • Noname00
    trash panda skrev 2018-01-21 16:59:38 följande:

    Vi drar in bra mycket mer än 34k i månaden tillsammans och vi kan ändå inte spara så mycket som du ansåg att TS borde kunna. Det jag ville få dig att inse är att inte alla kan leva på 14k i månaden och därmed spara 20k. Vissa har höga fasta utgifter, helt enkelt.


    Du har inte läst ordentligt, jag har aldrig skrivit att man ska leva på 14 000kr.

    Om ni inte kan spara 5-10k i mån, fast ni får in över 40k betyder ju inte att det automatiskt gäller alla.

    Många har bra ekonomi trots att dom tjänar mindre än andra.
  • Pascal
    Noname00 skrev 2018-01-21 18:00:59 följande:

    Du har inte läst ordentligt, jag har aldrig skrivit att man ska leva på 14 000kr.

    Om ni inte kan spara 5-10k i mån, fast ni får in över 40k betyder ju inte att det automatiskt gäller alla.

    Många har bra ekonomi trots att dom tjänar mindre än andra.


    Nej men du skrev att dom borde kunna lägga undan 15000-20000 i månaden på deras löner om dom bara är 2 vuxna. Om man får in 34000 tillsammans och ska spara 15000-20000 av dom så blir det ju bra 14000 kvar ca. Och det är inte mycket. Håller med dg om att dom borde kunna spara en hel del men 5000-10000 känns lite rimligare kanske..
  • anderslarssson1238
    Har du lust att tjäna pengar genom att jobba hemifrån?
    Har du alltid drömt om att vara självständig och själv bestämma när, och hur mycket du vill jobba?
    Vill du ha möjligheten att tjäna upp till 40 000 kr/månaden?
     
    Då är det just DIG vi söker! Vi söker just nu medarbetare till vår online chatt-plattform.
    Läs mer och ansök via jobba-hemifran.com/signup-form/
     
    Med vänlig hälsning,
    Jobba Hemifrån
Svar på tråden Någon som lånat till kontantinsatsen? Kan man göra det?