• Äldre 31 May 23:28
    15338 visningar
    94 svar
    94
    15338

    Min man kom in på polishögskolan men i....UMEÅ...

    Som rubriken lyder...

    Vi bor i Stockholm och han kom in i Umeå.. Vi är gifta och Har en 4 månader son..vet varken in eller ut.. Vi letar boende förfullt.. Är vi dom ända i denna situation? Känns så..

    Jag är jätte glad för hans skull han har velat detta sedan 8års ålder.. Men det är tufft.

    Så nu tänkte jag höra hur det är i umeå? Finns det någon där med barn i samma ålder? Eller som är i liknade situation? Eller har ett boende att hyra ut?

  • Svar på tråden Min man kom in på polishögskolan men i....UMEÅ...
  • Anonym (snute­n)
    Äldre 31 May 23:39
    #1
    -1

    Ja blir han polis så är det bara tidsfråga innan han hittar en annan polis att leva med som han kan dela sina upplevelser med. Så haka inte på om du inte själv är eller tänker bli polis. Lovar detta händer i så gott som 80% av alla förhållanden med poliser. PS känner massor med poliser och nästan alla har gått den vägen.

  • Äldre 31 May 23:45
    #2

    Välkomna hit!

    Umeå är en grymt bra stad. Det finns kanske städer med vackrare natur och det är inte Stockholm (på gott och ont) men det är nära, ungt, levande, engagerat, hyfsat utbud av uteställen (för att vara en mindre stad), kultur, skönt lugnt tempo utan att vara sengångarsegt och det en vansinnigt bra stad att både plugga och ha barn i! Det är nära till det mesta och ändå ett okej utbud.

    Enda nackdelen är väl att det är en så pass skön stad att många vill bo här/stanna efter studier så det kan vara svårt att hitta lägenheter... Men så är det förstås på många ställen.

    Berätta lite vad ni har för intressen så kanske jag kan tipsa.

  • Äldre 31 May 23:50
    #3
    v i r r a skrev 2016-05-31 23:45:05 följande:

    Välkomna hit!

    Umeå är en grymt bra stad. Det finns kanske städer med vackrare natur och det är inte Stockholm (på gott och ont) men det är nära, ungt, levande, engagerat, hyfsat utbud av uteställen (för att vara en mindre stad), kultur, skönt lugnt tempo utan att vara sengångarsegt och det en vansinnigt bra stad att både plugga och ha barn i! Det är nära till det mesta och ändå ett okej utbud.

    Enda nackdelen är väl att det är en så pass skön stad att många vill bo här/stanna efter studier så det kan vara svårt att hitta lägenheter... Men så är det förstås på många ställen.

    Berätta lite vad ni har för intressen så kanske jag kan tipsa.


    Tack för välkomnandet:)

    Vår tanke är att flytta tillbaka sen. Vi tycker om träning, umgås med familjen, jag är ju hemma med vår son så lite saker man kan göra med honom, han är 4månader. Letar efter 2 alt 3. Jag är småstad tjej från början, men neråt i landet, har bott i Stockholm sedan 5 år tillbaka.. Vi älskar att göra.saker tillsammans, även med andra middagar, sällskapsspel, bad, picknick ja you name it. Vi är väldigt sociala.
  • Äldre 31 May 23:51
    #4
    Anonym (snuten) skrev 2016-05-31 23:39:29 följande:

    Ja blir han polis så är det bara tidsfråga innan han hittar en annan polis att leva med som han kan dela sina upplevelser med. Så haka inte på om du inte själv är eller tänker bli polis. Lovar detta händer i så gott som 80% av alla förhållanden med poliser. PS känner massor med poliser och nästan alla har gått den vägen.


    Tvivlar på att vi gör det. Vi har ett band ingen annan har.
  • Äldre 1 Jun 01:19
    #5

    Då kommer det lösa sig. På öppna förskolan jag gick till fanns det ofta någon nyinflyttad pga studier. Jag vet att flera började umgås.

    De olika bostadsområdena kan ni läsa om här; www.umea.se/inflyttare.4.69ffeaab11c04448f8e8000201466.html

    IKSU är den största träningsanläggningen nära campus. Kolla på www.iksu.se/sv/utbud/ mamma-barn-pass finns, simbassäng och alla möjliga och omöjliga träningsformer.

    Det nya badhuset öppnar i höst och ligger i princip mitt i centrum www.navet.umea.se/sidor/bada/upplevelsebadet.4.6f3de84115364d8ee0538c2d.html

    Nydalasjön är ett populärt friluftsområde. Det finns en äventyrslekpark där många håller till med barn i alla åldrar. www.umea.se/umeakommun/byggaboochmiljo/parkerochnatur/parker/nydalaaventyrslekpark.4.6f3b390214107b691a1f24f.html

    Och så har ni väl inte missat att Umeå hur osannolikt det än kan låta var Europas kulturhuvudstad 2014... Det uppmärksammades av bla lonelyplanet och The telegraph

    www.lonelyplanet.com/sweden/norrland/umea/travel-tips-and-articles/umea-2014-a-year-of-highlights-for-the-european-capital-of-culture

    www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/sweden/articles/2014-Capital-of-Culture-highlights-of-Umea-Sweden/

  • Äldre 1 Jun 01:31
    #6

    Bor inte i Umeå men har varit där en hel del. Det är en jättefin stad och universitetet är bra :)

  • Äldre 1 Jun 01:32
    #7

    Det finns flera grupper på Facebook för att söka lägenhet. Kan ni kanske byta tillfälligt med ert boende i Sthlm?

  • Äldre 1 Jun 02:22
    #9
    v i r r a skrev 2016-06-01 01:32:03 följande:

    Det finns flera grupper på Facebook för att söka lägenhet. Kan ni kanske byta tillfälligt med ert boende i Sthlm?


    Tack så mycket all information och för att du tog dig tiden.

    Vill är med i alla gruppet och lite till :p

    Ska kolla alla länkar imorgon när sonen inte hänger med flaskan i famnen på mig ????

    Fortsätt gärna med tips, idérikv
  • Äldre 1 Jun 10:25
    #10

    Umeå är en jättemysig stad. Jag har bott i flera städer av olika storlek över hela landet och Umeå är där jag trivts allra bäst. Trevliga och öppna människor, skön natur men ändå större stadskänsla och nära till allt. Kan få jobb i Sthlm men väljer ändå att söka mig tillbaka dit för att jag trivdes så bra :) Fråga gärna om du undrar något. Tipsar om Mariehem som bostadsområde (Mariestrand är bästa delen av Mariehem) om ni funderar på vart ska flytta. Fint litet centrum, gångavstånd till universitet och sjukhus samt en sjö, vårdcentral, förskola och lekplatser. 10 min in till stan med buss och det går tre busslinjer. På Mariestrand bor mycket gulliga pensionärer och barnfamiljer och lägenheterna är nybyggda. Lugnt område.

  • Anonym (En man)
    Äldre 1 Jun 10:55
    #11

    Min dotter och hennes kille skulle plugga i Göteborg. De har en lägenhet i Umeå. De hittade en polisstudent från Göteborg att byta lägenhet med. Kanske ni kan göra samma sak? Annars är bostadsmarknaden i Umeå ganska svår med höga priser.

    Umeå är en mycket trevlig liten storstad kan man säga. Medelåldern är låg. Den växer så det knakar. Ett kompakt centrum och ett förhållandevis stort utbud. Främst på kultursidan.

    Ni kommer trivas!

Svar på tråden Min man kom in på polishögskolan men i....UMEÅ...