Inlägg från: Anonym (undrar så) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar så)

    Familj som alltid är sjuka... Ska man vara standby?

    Vi umgås ofta med en familj med barn i samma åldrar som våra egna. Vi gillar föräldrarna och barnen leker så himla bra! Problemet (??) är att de ALLTID är sjuka.  Vi skulle fira nyår - de var sjuka. Sedan kom det en julgransplundring som de också ställde in. Vi skulle i våras fira valborg, men då var det någon sjuka igen. I midsomras blev vi bjudna till deras landställe, men två dar innan vi ska åka är något av barnen sjuka igen, så det blev att vi blev utan firande. 

    Nu har familjen bjudit oss igen till sitt landställe, i aug. Men ska man vara standby? Svärfar fyller år den veckan (bor i en annan del av landet), och vi vill ju fira honom också (det ska firas i många dagar). Det känns som att denna familj alltid är sjuka: magsjuka, feber, förkylning. Samtidigt vore det kul att komma bort och umgås längre än bara middagar. Vad skulle ni göra? 

  • Svar på tråden Familj som alltid är sjuka... Ska man vara standby?
  • Anonym (undrar så)
    Birgitta02 skrev 2016-06-28 10:59:18 följande:

    Jag tror inte de är sjuka. Jag tror de helt enkelt ångrar inbjudningarna och skyller på att de är sjuka. Fira svärfar istället!


    Jo, de är sjuka. Ofta instagram-bilder på sjuka och utslagna barn. De är 3 st och de smittar väl varann. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Vi med) skrev 2016-06-28 13:42:00 följande:

    Vi är också ständigt sjuka. Tror inte att de fejkar. Det är skittrist att alltid behöva ställa in allt kul!


    Hade det inte varit för instagram, då hade vi börjat undra... Vi har barn i samma ålder, men har aldrig behövt vabba! -peppar peppar--
  • Anonym (undrar så)
    Birgitta02 skrev 2016-06-28 11:05:19 följande:
    Ah. Okey :)
    Svårt att avgöra om du bör stå standby. Det måste du nog avgöra själv :).
    Tänker mest att det känns oartigt att påpeka att de ju alltid är sjuka, så vi vill inte boka upp något. De drar sig alltid ur kvällen innan eller samma dag. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-28 14:01:54 följande:
    Varför måste ni påpeka det? Säg att ni ska till svärfar istället, varför göra det så svårt?

    Man kan liksom inte hålla saker öppna i det längst för att sedan välja det bästa.
    Naturligtvis eftersom familjen då föreslår en annan helg, men problemet kvarstår ju. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-28 14:01:54 följande:
    Varför måste ni påpeka det? Säg att ni ska till svärfar istället, varför göra det så svårt?

    Man kan liksom inte hålla saker öppna i det längst för att sedan välja det bästa.
    Svärfar firas ju i tre dagar, så vi kan ju åka på båda eftersom vi inte behöver fira i dagarna tre :) 
  • Anonym (undrar så)

    Ni som alltid är sjuka - skulle ni bli besvikna om man kommenterade det? Naturligtvis med fokus på att det är jobbigt för familjen, men det drabbar ju även andra. Om en i familjen är sjuk hos oss, då ställer vi ju inte in, utan en av oss föräldrar brukar alltid gå på dopet, bröllopet eller vad det kan vara. 

  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-28 14:09:40 följande:
    Men tacka då ja, men var beredda på att det inte blir av.

    Sedan får jag inte ihop det, ni umgås ofta men de ställer alltid in för ungarna är sjuka. Då umgås ni alltså inte?
    Vi umgås ibland parvis, ibland hela familjer. Bor i samma område, så barnen leker ofta på tomten etc.  Pratar mkt i telefon eftersom vi ofta inte får ihop det. Men just när vi bokat större helger etc, då är det alltid sjukt. Och det räcker med att ett barn är sjuk för att de ska ställa in.
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-28 14:13:12 följande:
    Jag tycker det är skillnad att gå själv på ett dop/bröllop och de sakerna du rabblade upp i din trådstart. Dop/bröllop är av engångskaraktär, medan nyår och julgransplundringar återkommer varje år. Och det man gör på nyår kan man ju göra vilken annan lördag som helst, förutom smälla raketer.
    Nja, fest är det väl ändå? Det ska mkt till för att jag ska ställa in. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-29 09:27:22 följande:
    Precis. Det är ju inte så att de inte redan vet om det.
    Men sanningen är ju att vi tröttnat på att boka in större träffar med denna familj, när det ofta inte blir av.
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (annapanna) skrev 2016-06-28 21:46:02 följande:
    Ja det skulle vi verkligen bli, om jag ska svara för våran familj. Nån av våra tre barn är fan alltid sjuk. Sen smittar de ner resten av familjen och så går det bara runt runt runt. Jag vet inte hur många roliga fester vi pinsamt har varit tvungna att ställa in i sista stund. Och lika många gånger har "välvilliga" vänner, svärmödrar, pappor, kusiner och fan och hans moster påpekat att vi aaaaalltid är sjuka.

    Det. Ger. Ingenting. Förutom dåligt samvete för nåt man inte kan rå för.

    Angående att åka ensam ifrån sjuk familj för att gå på fest eller julgransplundring som är ett familjeevent... Nja...
    Vi har tre barn, varför måste alla tre vara hemma för att EN är sjuk? Klart att man kan åka med de övriga två!
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (bea) skrev 2016-06-29 18:21:09 följande:

    Jag skulle i alla fall inte hänga upp större högtider på dem. Kunde möjligen boka in vilken helg som helst och vara beredd på att de ställer in och ha en plan för att göra något annat men det är inte särskilt kul med nyårsfiranden som ställs in med kort varsel.


    Huvudet på spiken. Skönt att höra att man inte är helt borta som inte vill boka viktiga saker med dem. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Trist) skrev 2016-06-29 18:52:15 följande:

    Vi är en sån familj som ofta ärr sjuka. Har fått fira både jul, påsk och midsommar själva. Även missat många födelsedagskalas och annat. Vi har en dotter som åker på halsfluss ca 4-5 ggr om året och däremellan någon feber, förkylning eller magsjuka pga nedsatt immunförsvar efter alla pencilin kurer.. plus att äldre dotter har ganska så jobbig förkylningsastma..

    Det är fruktansvärt trist och vi har ibland inte förberett barnen på kalas eller annat för vi vet aldrig om vi kommer iväg. Ibland har vi åkt ett barn och vuxen.

    Nu har iaf minstingen opererat bort halsmandlarna så vi hoppas på mindre sjukdomar framöver.

    Men i ert fall hade jag bokat in firandet med svärfar den här gången. Varken ni eller dom kan ju veta hur dom mår. Kanske kan ni boka en "vanlig" helg i sommar och inte tala om det för barnen ifall att det inte blir av. Jag förstår att ni tycker att det är tråkigt. Det gör säkert dom också.


    Vi förbereder alltid barnen på vad vi ska göra. Det är ju inget farligt att bli ledsen eller besviken när man måste ställa in, bara trist. Lära dem om livet. Men visst är det tråkigt att bli på bar backe  vid storhelger. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-30 10:30:42 följande:
    OK, så om det bara är trist, varför gnäller du då? Då borde det ju inte spela så stor roll. Då borde ju även ni vuxna förstå.

    Sedan förstår jag inte, varför ska ni vara själv vid storhelger? Ni kan ju bjuda andra själv? Verkar som att ni bara har denna familj att umgås med, ni verkar så beroende av dom. Du vet hur de är, se då till att boka något annat till nyår t ex.
    Att bli avbokas gång på gång med kort varsel är ju irriterande, att man aldrig kan lita på att saker blir av. Vi har naturligtvis andra vänner också! Vi firar ofta storhelger med vänner. Men jag bjuder i alla fall inte in mig till någon dagen före nyår. 
    Anonym (Trist) skrev 2016-06-30 09:18:05 följande:
    Här är det halsfluss (pga förstorade halsmandlar, som nu efter 3 år med många många halsflussar och pencilin kurer är bortopererade.) Och förkylningsastma på den andra dottern. Så jag tror inte att det beror på vitamin brist. Men dom äter ändå tuggifrutti. (Vitaminer) Sen är det ju magsjuka när den går. Den lilla har ju nedsatt immunförsvar pga all pencilin verkar det som. Finns något som jag ej minns namnet på men som man kan ta en matsked om dagen som är bra för magen och immunförsvaret. Bra för vanliga mag-tarmbakteriefloran.

    Men bra tipps tror jag.
    Nedsatt immunförsvar får man inte av upprepade penicillinkurer. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-30 11:27:43 följande:
    Då förstår jag problemet ännu mindre. Ni har gott om vänner som ni kan bjuda hem, ni behöver inte vara beroende av denna familj vid storhelgerna. Träffa dom andra helger istället. Eller bjud hem dom  till nyår tillsammans med andra, då spelar det mindre roll om de inte kommer.

    Om nu detta är så irriterande, så finns de ju enkla lösningar. 
    Förvisso, men det är ju svårt att träffa denna familj oavsett, det är himla synd. 
  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Trist) skrev 2016-06-30 15:23:42 följande:
    Vill ni sluta umgås med dom så säg som du tycker.

    Vill ni ha kvar dom som vänner så skulle jag nog låta bli. Barnen kommer ju bli bättre när dom blir äldre. Så är det ju oftast. Våra vänner elller familjer har aldrig gett oss dåligt samvete när vi ställt in utan bara tyckt hemskt synd om oss. Det är jag väldigt tacksam för. Vi har ju inte så skoj vi heller. Torka spyor, åka till akuten/sjukhuset med ett barn som har svårt att andas mm är ju inte direkt ett nöje..

    Jag tycker som någon annan sa att planera med fler familjer så gör det inget om dom måste ställa in.
    Dåligt samvete menar jag inte att jag ska ge, sjukdomar kan man ju inte rå för. De frågade om vi ville fira midsommar på deras land, och jag tänkte "ja, men jag vill helst inte boka något eftersom ni ju alltid blir sjuka, då är vi hellre med andra" (fast det sa jag ju inte, såklart!). Och när de väl bangar strax innan, då blir jag mest irriterad på mig själv som går på det varenda gång...
  • Anonym (undrar så)
    Physalis skrev 2016-07-02 15:06:27 följande:
    Banga betyder hoppa av en gemensam plan, alltså midsommarfirandet i det här fallet. Inget otrevligt.
    Precis, så betyder det där jag bor. 
    Anonym (Trist) skrev 2016-07-01 23:28:49 följande:
    Nu kanske det beror på dialekt men banga för mig är inte att bli sjuk... Jag tycker det låter otrevligt av dig att skria så. Nu är ju jag medlem i en "sjuk" familj och vet hur det är att vara I den sitsen. Kanske därför jag tycker det du skriver låter elakt. Man önskar ju att få vara med och vara frisk.
    Betyder banga för dig att man struntar i något för att man inte har lust?
  • Anonym (undrar så)

    Vi bokade med svärfar - tur det, de är ju sjuka igen nu! 

  • Anonym (undrar så)
    Anonym (Hipp) skrev 2016-08-02 14:02:07 följande:
    Jag skulle ha dem som ständig reserv. Alltså inte hänga upp några planer på dem utan göra mina egna med andra. Men umgås med dem i brist på annat.

    Men sånt kan ju förändras. Hipp så har det gått dtt år och de är inte sjuka lika ofta längre. Då kanske man kan börja planera med dem igen.
    Det får vi verkligen hoppas! Kan ju inte vara kul för de heller. 
Svar på tråden Familj som alltid är sjuka... Ska man vara standby?