• strösocker

    Försöker bli gravid med första barnet, fler?

    Jag 27 år och min sambo 28 år har precis gjort vårt första försök för att bli gravid med första barnet. Jag har massor av funderingar och känslor kring detta jag gärna skulle vilja prata med andra om, som också försöker med första barnet. 

    Jag tänker att vi ska försöka utan ägglossningstest och annat då jag har ganska bra koll på min ägglossning ändå. Känner som en svag mensvärk, och jag får en geleaktig flytning när det är dags. Detta hade jag igår och idag, och vi har haft oskyddat flera gånger denna veckan. 

    Min mens beräknas komma 15 juli så nu är det bara att vänta... SÅ jobbigt!! Trodde inte jag skulle känna såhär men nu när man väl börjat längtar man så otroligt mycket efter det där plusset. 

    Ni som försöker med första barnet, hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Vilka metoder använder ni? Hur står ni ut i väntan? Haha. Glad

  • Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?
  • Erla
    Topa90 skrev 2016-06-30 22:36:33 följande:

    Hoppas det är ok om jag hoppar in här, förstår det ni tidigare skrivit om förhoppningarna som spricker när mensen verka komma. Så tänkte passa på att fråga

    Er hur ni vet att Ni har ägglossning?

    Jag har använt billigare enklare ägglossningsstickor, graviditetskollens egna. Tror de varit positivt men det verkat enligt andra forum även bero på de två streckens stryka?

    Så vet inte om vi träffat rätt, men har någon testat clearblue ägglossningstest? vad tyckte ni om de? På de står de ju om det Är positivt eller negativt genom smiley.. Vad tror ni?

    Jag har köpt den och ska testa kommande period, känns som jag fått upp hoppet med de men kanske inte ska ha för stora förhoppningar.


    Jag kör med teststickor från Testlagret och tempar även för att se exakt när äl skedde. Ibland kan nämligen test ge fullt utslag trots att man inte har äl och då ser jag det på tempen :)

    Har dock aldrig testat CB så kan inte säga så mycket om dem, men hört att de som använder dem är nöjda :)

  • Erla
    jjeessiicahh skrev 2016-07-01 00:31:13 följande:

    Jag och min sambo körde en månad utan skydd. Försökte inte räkna ut någon speciell dag som jag märkt att folk gör.. Ha sex och njut bara, plussar man så plussar man. Som sagt, tog knappt en månad. Mensen tog slut, vi hade sex som vanligt och fick inte mensen kommande månaden. Jag är 21 och sambon 26. Har bf 20/7


    Vad härligt att det gick så fort för er. Så körde vi i ett helt år innan jag började följa min basaltemp. Inte konstigt att det inte gick för oss då vi aldrig prickade in äl. Blev gravid andra cykeln genom att tempa, men tyvärr gick det inte vägen. Det är många som tipsar om att bara slappna av och inte hålla koll på äl osv, men tyvärr funkar det inte lika bra för alla. Enligt gyn kan det normalt ta upp till 2 år att bara köra carefree så som ni gjorde och för mig och min sambo skulle det nog ta 10 år att få ett plus på det viset. 


    strösocker skrev 2016-07-01 10:20:04 följande:

    Hur tänker ni kring kost och sånt nu när ni försöker bli gravida? Har ni slutat dricka alkohol helt, undviker ni något speciellt eller äter mer av annat? Kaffe? 

    Funderar mycket kring detta och vet inte hur jag ska tänka. Kanske tar 1-2 år innan man blir gravid ju. Jag är iofs väldigt hälsosam ändå, men är det liksom ok att ta ett glas vin ibland? Har inte druckit en droppe sen vi började..


    Jag försöker dra ner på alkoholen. Dricker numera kanske en helg i månaden och då är det ca 2 cider eller liknande. Äter betydligt mer grönsaker och frukt och har börjat äta allmänt bättre. Alltså inte låta det gå för många timmar mellan målen osv (något jag ändå behövde ordna upp i mitt liv). Tycker du absolut kan unna dig ett glas vin då och då. I en annan tråd jag är med i förespråkas att just leva för att inte låta barnverkstan ta över hela vardagen och livet. Jag har dock upptäckt att det är mindre lätt för omgivningen att märka av när man är gravid för det blir liksom inget konstigt avbrott i alkoholintaget :P Jag har redan varit chaffis nästan varje gång i ca 2 års tid så misstänkte de en graviditet från början, undrar de nog vart magen och bebisen är vid det här laget :P 

    Men helt ärligt tycker jag att du kan unna dig ett glas eller två ibland :)

  • Fkvi
    strösocker skrev 2016-07-01 10:20:04 följande:

    Hur tänker ni kring kost och sånt nu när ni försöker bli gravida? Har ni slutat dricka alkohol helt, undviker ni något speciellt eller äter mer av annat? Kaffe? 

    Funderar mycket kring detta och vet inte hur jag ska tänka. Kanske tar 1-2 år innan man blir gravid ju. Jag är iofs väldigt hälsosam ändå, men är det liksom ok att ta ett glas vin ibland? Har inte druckit en droppe sen vi började..


    Jag äter vegansk kost sedan tidigare så den ändrar jag inte på. Har slutat helt med alkohol för jag har inget behov av att dricka det, tycker att det vore onödigt att utsätta mig för något nu när vi försöker, och koffein försöker jag undvika, mest för att jag börjat sova så dåligt på nätterna om jag fått i mig för mkt ;)
  • Myline
    strösocker skrev 2016-07-01 10:20:04 följande:

    Hur tänker ni kring kost och sånt nu när ni försöker bli gravida? Har ni slutat dricka alkohol helt, undviker ni något speciellt eller äter mer av annat? Kaffe? 

    Funderar mycket kring detta och vet inte hur jag ska tänka. Kanske tar 1-2 år innan man blir gravid ju. Jag är iofs väldigt hälsosam ändå, men är det liksom ok att ta ett glas vin ibland? Har inte druckit en droppe sen vi började..


    Jag äter precis som innan. Hälsosam kost och dricker i princip aldrig alkohol. De gånger jag gör det handlar det om kanske 1-2 glas vin över flera timmar på en kväll. Men tror inte att det spelar någon roll om man tar ett glas eller två ibland. Kaffe är ju dock en last jag har, men försöker att hålla det till ungefär två koppar om dagen :)
  • Grönablad
    strösocker skrev 2016-07-01 10:12:22 följande:

    Hur gick det?? Blöder du idag också? 


    Nu har det kommit igång mera så jag får acceptera att det är mensen. Cykeln blev 30 dagar denna gång istället för 28 som jag hade innan missfallen så vi missade nog ägglossningen. Nästa ÄL är runt 17 juli så det är det datum vi siktar in oss på nu :)
  • Grönablad
    strösocker skrev 2016-07-01 10:20:04 följande:

    Hur tänker ni kring kost och sånt nu när ni försöker bli gravida? Har ni slutat dricka alkohol helt, undviker ni något speciellt eller äter mer av annat? Kaffe? 

    Funderar mycket kring detta och vet inte hur jag ska tänka. Kanske tar 1-2 år innan man blir gravid ju. Jag är iofs väldigt hälsosam ändå, men är det liksom ok att ta ett glas vin ibland? Har inte druckit en droppe sen vi började..


    Jag har levt precis som vanligt fram tills plusset kommit och gör så nu också. Som du säger så vet man ju inte hur lång tid det tar och det kan ju vara nog så påfrestande ändå. Det finns mig veterligen ingen forskning som visat att kostvanor i så tidig graviditet att det inte syns på gravtest kan orsaka missfall eller fosterskador. Om man nu inte typ skjuter heroin vill säga :)
  • strösocker
    Erla skrev 2016-07-01 10:44:33 följande:

    Vad härligt att det gick så fort för er. Så körde vi i ett helt år innan jag började följa min basaltemp. Inte konstigt att det inte gick för oss då vi aldrig prickade in äl. Blev gravid andra cykeln genom att tempa, men tyvärr gick det inte vägen. Det är många som tipsar om att bara slappna av och inte hålla koll på äl osv, men tyvärr funkar det inte lika bra för alla. Enligt gyn kan det normalt ta upp till 2 år att bara köra carefree så som ni gjorde och för mig och min sambo skulle det nog ta 10 år att få ett plus på det viset. 


    strösocker skrev 2016-07-01 10:20:04 följande:

    Hur tänker ni kring kost och sånt nu när ni försöker bli gravida? Har ni slutat dricka alkohol helt, undviker ni något speciellt eller äter mer av annat? Kaffe? 

    Funderar mycket kring detta och vet inte hur jag ska tänka. Kanske tar 1-2 år innan man blir gravid ju. Jag är iofs väldigt hälsosam ändå, men är det liksom ok att ta ett glas vin ibland? Har inte druckit en droppe sen vi började..


    Jag försöker dra ner på alkoholen. Dricker numera kanske en helg i månaden och då är det ca 2 cider eller liknande. Äter betydligt mer grönsaker och frukt och har börjat äta allmänt bättre. Alltså inte låta det gå för många timmar mellan målen osv (något jag ändå behövde ordna upp i mitt liv). Tycker du absolut kan unna dig ett glas vin då och då. I en annan tråd jag är med i förespråkas att just leva för att inte låta barnverkstan ta över hela vardagen och livet. Jag har dock upptäckt att det är mindre lätt för omgivningen att märka av när man är gravid för det blir liksom inget konstigt avbrott i alkoholintaget :P Jag har redan varit chaffis nästan varje gång i ca 2 års tid så misstänkte de en graviditet från början, undrar de nog vart magen och bebisen är vid det här laget :P 

    Men helt ärligt tycker jag att du kan unna dig ett glas eller två ibland :)


    Håller verkligen med om det, att det inte får ta över hela ens liv! Det behövde jag höra! Haha :P
    Fkvi skrev 2016-07-01 10:55:19 följande:
    Jag äter vegansk kost sedan tidigare så den ändrar jag inte på. Har slutat helt med alkohol för jag har inget behov av att dricka det, tycker att det vore onödigt att utsätta mig för något nu när vi försöker, och koffein försöker jag undvika, mest för att jag börjat sova så dåligt på nätterna om jag fått i mig för mkt ;)
    Okej, ja jag dricker mest koffeinfritt eller te istället för vanligt kaffe. Så svårt att utesluta HELT. Älskar tyvärr kaffe :P Min enda last typ. 
    Myline skrev 2016-07-01 10:58:25 följande:
    Jag äter precis som innan. Hälsosam kost och dricker i princip aldrig alkohol. De gånger jag gör det handlar det om kanske 1-2 glas vin över flera timmar på en kväll. Men tror inte att det spelar någon roll om man tar ett glas eller två ibland. Kaffe är ju dock en last jag har, men försöker att hålla det till ungefär två koppar om dagen :)
    Två koppar ska ju vara okej. Jag vill dock sluta helt med koffein när jag väl är gravid. Kommer inte bli lätt... 
    Grönablad skrev 2016-07-01 11:19:59 följande:
    Nu har det kommit igång mera så jag får acceptera att det är mensen. Cykeln blev 30 dagar denna gång istället för 28 som jag hade innan missfallen så vi missade nog ägglossningen. Nästa ÄL är runt 17 juli så det är det datum vi siktar in oss på nu :)
    Så tråkigt, men bättre lycka nästa gång :) Jag är så säker på att jag kommer få min mens.. känner mig negativ men man vill inte hoppas för mycket. Blir såå besviken då!
    Grönablad skrev 2016-07-01 11:42:28 följande:
    Jag har levt precis som vanligt fram tills plusset kommit och gör så nu också. Som du säger så vet man ju inte hur lång tid det tar och det kan ju vara nog så påfrestande ändå. Det finns mig veterligen ingen forskning som visat att kostvanor i så tidig graviditet att det inte syns på gravtest kan orsaka missfall eller fosterskador. Om man nu inte typ skjuter heroin vill säga :)
    Haha nä men precis! Jag har läst och hört samma. 



  • Myline

    Hmm. Var precis på toa och kanske att det var en början till mens... Dock lite mer rosarött än det brukar vara. Kanske har jag helt enkelt bara inbillat mig alla symtom. Jag som aldrig brukar ha mensvärk innan kanske helt enkelt bara haft mensvärk i flera dagar till skillnad från alla andra månader. Vi får väl se... :/

  • Grönablad
    Myline skrev 2016-07-01 12:02:24 följande:

    Beräknad mens är ju på tisdag. Blir inte klok på det här...


    Jag har också haft mensvärk långt innan mensen kom och i vanliga fall brukar jag få typ bara nån timme innan. Men för mig tror jag att det till viss del kan bero på att jag haft molvärk som tydligt symptom vid tidigare graviditeter så jag har nog uppmärksammat värken mer nu än vad jag kanske gjort tidigare. Eller så har jag ökad värk pga missfallet. Så frustrerande att det inte går att veta varför :)
Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?